Een gezonde omgeving als sleutel tot geluk en welzijn
Hoe zorg je er als organisatie voor dat mensen je gebouw als gezond ervaren? Maud Savelsbergh, adviseur huisvesting bij Draaijer licht toe waar je op moet letten om dit concreet te maken en te vertalen naar plannen.
Het belang van een gezonde omgeving
Een gezonde omgeving wordt gekenmerkt door fysieke, mentale en emotionele welzijnsaspecten. Hij is comfortabel en veilig en tegelijkertijd ook inspirerend en ondersteunend. In zo’n omgeving kunnen mensen optimaal functioneren en presteren. Een gezond gebouw draagt bij aan een prettige sfeer waarin mensen graag verblijven, samenwerken, ontmoeten en ontspannen. Bij Draaijer geloven we dat een gebouw nooit alleen om het gebouw zelf draait, maar om de mensen die erin werken en leven. Het doel is om organisatieprocessen te faciliteren en de doelen en ambities van de organisatie te ondersteunen.
Vier invalshoeken
In onze aanpak hanteren we vier invalshoeken. Elke invalshoek speelt een belangrijke rol in het vormgeven van een omgeving die bijdraagt aan het welzijn van mensen.
- de organisatorische en sociale invalshoek
- de virtuele invalshoek
- de gebouwgebonden invalshoek
- de maatschappelijke en geografische invalshoek
De organisatorische en sociale invalshoek
We richten ons op gedrag en cultuur binnen een organisatie. Op de manier waarop mensen samenwerken, betrokkenheid voelen en een balans vinden tussen werk en privé. Bijvoorbeeld, als een school als visie heeft om spelend en bewegend te leren, dan moet dit niet alleen terugkomen in de fysieke ruimte (zoals een gymzaal), maar ook in het lesprogramma en de cultuur van de school.
De virtuele invalshoek
Gebouwen zitten tegenwoordig vol met sensoren en systemen die data genereren over bijvoorbeeld licht, lucht en temperatuur. En over bezetting en beschikbaarheid van ruimte. Bij Draaijer zetten we deze data om in bruikbare inzichten die organisaties helpen om in te spelen op veranderingen in de omgeving om de gezondheid en het welzijn van de gebruikers te waarborgen.
De gebouwgebonden invalshoek
Als derde kijken we naar het fysieke gebouw: is het duurzaam of zelfs circulair gebouwd, goed geventileerd, past de inrichting bij de organisatie? Een gebouw moet aansluiten bij de identiteit en de waarden van de organisatie, maar ook bijdragen aan het welzijn van de gebruikers. In zorgomgevingen is bijvoorbeeld bewezen dat een gebouw met veel licht en natuur een positief effect heeft op het herstel van mensen.
De maatschappelijke en geografische invalshoek
Als laatste kijken we naar waar het gebouw staat. Als een landelijke dienstverlener wil centraliseren, is het goed om de bereikbaarheid en reistijd van medewerkers in acht te nemen. Het is belangrijk de maatschappelijke trends en geografische ontwikkelingen mee te nemen bij het maken van strategische plannen.
Strategisch plan met integrale blik
Het realiseren van een gezonde werkomgeving vraagt om een strategische, integrale aanpak. Bij Draaijer brengen we in kaart wat de behoeften en ambities van de organisatie zijn en hoe de omgeving hieraan kan bijdragen. We analyseren het contextuele speelveld en vertalen dit naar een strategisch plan dat zowel de fysieke als de virtuele aspecten van een gebouw omvat. We werken hierbij nauw samen met afdelingen zoals HR, Facility Management en Financiën, en met de gebruikers.
Door een holistische benadering, waarbij we aandacht besteden aan organisatorische, virtuele, gebouwgebonden en maatschappelijke aspecten, kunnen we omgevingen creëren die gezond zijn én bijdragen aan het geluk van de mensen die er gebruik van maken. Bij Draaijer zetten we ons in om organisaties te helpen deze doelen te bereiken, omdat we geloven dat een gezonde omgeving de sleutel is tot een succesvolle organisatie.
Benieuwd naar meer? Lees hier verder.
Highlights uit onderzoek Markt in Kaart
zondag 10 december
De perspectieven van opdrachtgevers, cateraars en gasten ontdek je in het onderzoek Markt in Kaart van The Food Office. ...
Ontdek het perspectief van de gast
zondag 26 november
Een succesvolle cateringdienstverlening valt of staat met tevreden gasten. Maar wat wil die gast nu precies? Hun perspectief ...