Babyboomers en een gastvrij ontvangst

De verschillende generaties op kantoor, hoe breng je ze in verbinding? In deze artikelenreeks vertelt Petra de West, Business Manager van HEYDAY Hospitality, over haar inzichten.
Jouw gasten en medewerkers hebben eigen voorkeuren en behoeften als het gaat om jouw ontvangst. Een sollicitant voert misschien graag een geruststellend gesprek met de hospitality professional. Terwijl een opdrachtgever zich liever vlot aanmeldt via de digitale zuil. Hoe zorg je ondanks die unieke behoeften voor een gastvrij ontvangst, waarmee je de verwachtingen van al je gasten en medewerkers overstijgt? En hoe houd je daarbij rekening met babyboomers en andere generaties? Petra de West neemt je hierin mee, zodat jij generaties met elkaar en jouw organisatie verbindt.
Wie zijn de babyboomers?
De generatie babyboomers is geboren tussen 1945 en 1964 (Universiteit van Amsterdam, 2024). Dit was een periode van wederopbouw, waarin de economie en welvaart weer op gang kwamen. Hoewel veel babyboomers hun pensioenleeftijd al bereikten, is een deel hiervan nog actief op de arbeidsmarkt. Zij hechten over het algemeen veel waarde aan hun werk. Ook geven babyboomers de voorkeur aan stabiliteit en zekerheid, zoals een goed salaris en pensioen. Doordat zij inmiddels al een hele tijd werken, brengen zij jarenlange kennis en ervaring mee in je organisatie. Hun waardevolle vakmanschap dragen ze graag over aan de jongere generaties.
Babyboomers groeiden op in een tijd met meer formaliteiten en hiërarchie dan we anno 2025 kennen. Zo was er vaak een duidelijke scheiding tussen het management en de medewerkers. Bovendien droegen zij formele bedrijfskleding of zelfs een volledig pak. Een casual spijkerbroek of trui met capuchon zag je op de werkvloer vrijwel niet. Verder spraken ze elkaar eerder aan met u dan met jij. Mensen hebben altijd een eigen referentiekader dat is gevormd door bijvoorbeeld hun opvoeding, cultuur, omgeving en de tijd waarin zij opgroeiden. Dit unieke referentiekader nemen babyboomers en andere generaties mee in hun verwachtingen van je ontvangst. Toch is er een uniforme behoefte die voor vrijwel alle mensen en generaties geldt: persoonlijke contact. De manier waarop hangt af van wat medewerkers of gasten op dát moment nodig hebben.
Gastvrij ontvangst
Wil je persoonlijke behoeften vertalen naar een gastvrij ontvangst voor babyboomers, maar ook voor andere generaties? Laat dan je eigen referentiekader los om de ander beter te begrijpen. Zorgen voor een persoonlijk ontvangst in jouw werkplek kan bijvoorbeeld door het inzetten van persoonlijk contact en digitale middelen. Een vast protocol voor je ontvangst is onmogelijk. Daarom is het belangrijk dat je hospitality professionals inzet die van nature aanvoelen wat medewerkers en gasten nodig hebben. Dit persoonlijke contact ondersteunen ze met digitale middelen, zoals een aanmeldzuil of een 'Receptie op Afstand'. Zo voelen medewerkers en gasten zich gezien en overtref je steeds opnieuw hun verwachtingen.
Wees je bewust van verschillen tussen mensen uit alle generaties en omarm hun referentiekaders. Maar zoek ook naar de gedeelde waarden die hen dichter bij elkaar brengen. Vanuit daar zorg je voor een warm ontvangst en optimale beleving voor al je medewerkers en gasten.
Vier generaties in je team: WorkPlace Xperience
Tijdens een interactief debat op de WorkPlace Xperience 2025 nemen vier generaties, Babyboomers, Generatie X, Millennials en Generatie Z, plaats aan tafel om te discussiëren over wat zij nodig hebben in de werkomgeving. Hoe verschilt hun kijk op werkcultuur, fysieke werkplekken, tijdsindeling en purpose? Wat waardeert iedere generatie, en waar botst het? Onder leiding van een moderator worden stellingen besproken, ervaringen gedeeld en oplossingen gezocht.
Wil je dit niet missen Bekijk het volledige programma hier. Schrijf je nu in voor de Workplace Xperience.
Bekijk alle tips en het volledige artikel van Petra de West hier.