Optimale inzet routekaart voor verduurzamen zorgorganisatie

3 min

 

Optimale inzet routekaart voor verduurzamen zorgorganisatie

Zorgkantoren zijn net als de 'standaard' kantoren druk bezig met verduurzaming. In deze blog vertrelt Charlotte Rosenkötter, adviseur bij Draaijer over hoe zij bij kunnen dragen aan deze verduurzamingsslag.

In 2024 hebben ook zorgkantoren de Green Deal 3.0 opgenomen in hun inkoopbeleid, wat een extra stimulans geeft aan de implementatie ervan. Concreet wordt daarbij van zorgpartijen verwacht dat ze een routekaart opstellen om duurzaamheid te integreren in de strategie van hun zorgorganisatie. Charlotte Rosenkötter, adviseur duurzaamheid bij Draaijer, biedt zorgorganisaties praktische handvatten om het opstellen van die routekaart te vereenvoudigen. “Vaak is er namelijk al veel informatie beschikbaar binnen de organisatie, wat het implementeren van de routekaart vergemakkelijkt.”

Zorgkantoren op duurzame koers met Green Deal 3.0

Door gezamenlijk de boodschap van de Green Deal 3.0 uit te dragen, streven zorgorganisatie samen naar een duurzame zorg. Deze deal kent vijf doelen. In dit blog focus ik specifiek op het derde doel: het verminderen van CO2-uitstoot. Want hoe doe je dat? Enerzijds moet je onderzoeken of de huisvesting nog aansluit bij de zorgvraag en anderzijds moet je bekijken hoe we het vastgoed kunnen verduurzamen.

Routekaart voor EED en DUMAVA-subsidie

Een routekaart, wordt opgesteld op basis van de CO2-reductietool en biedt inzicht in de huisvestingsplannen voor de komende jaren. Het dient ook als hét plan van een zorgorganisatie om de doelstellingen van het klimaatakkoord te bereiken. De routekaart kan samen met een EED-oplegger worden ingediend om te voldoen aan de EED. Bovendien is de routekaart handig om te bepalen of een DUMAVA-subsidie aanvraag zinvol is. Het biedt een overzicht van toekomstige plannen per gebouw en de subsidie is beschikbaar voor onder andere energieadvies en verduurzamingsmaatregelen.

Vastgoed verduurzamen

Het Strategisch Huisvestingsplan (SHP), EML en MJOP leveren gegevens voor de CO2-reductietool. Met inzicht in de status van gebouwen en in de toekomstige zorg- en huisvestingsvraag kun je vervolgens per gebouw alle verplichte erkende maatregelen voor energiebesparing (EML verplichting) verwerken. 

Energiebesparende maatregelen kun je het beste uitvoeren op natuurlijke vervangings- of onderhoudsmomenten. De CO2-reductietool geeft direct inzicht in de planning en investering over de tijd. Aangezien de tool werkt met kengetallen, raad ik aan om het Meerjaren Onderhoudsplan (MJOP) ermee te vergelijken, zodat de twee plannen goed op elkaar aansluiten. 

Vaststellen evaluatie momenten

Ik adviseer altijd om regelmatig te evalueren of genomen energiebesparende maatregelen effectief zijn. In plaats van focussen op CO2-reductie, zijn het gebruik van fossiele brandstof (m3/m2 GO), de Werkelijke Energie intensiteit indicator (WEii) (kWh/m2GO) en de hoeveelheid zelf opgewekte stroom betere prestatie-indicatoren. Evaluatiemomenten zijn een mooie basis voor het voortgangsrapport voor zowel de eigen organisatie als voor de toezichthouders (onder andere EML en EED). 

Duurzaamheid door de hele organisatie waarborgen

De routekaart dient als de verbindende schakel tussen strategie, financiering en uitvoering, waarbij goedkeuring door het bestuur essentieel is. De routekaart draagt bij aan het verduurzamen van de huisvesting en daarmee het verminderen van CO2-uitstoot. Bovendien roep ik zorgorganisaties op om dit breder te integreren in de gehele organisatie. Door onder andere actief te werken met een energieteam, het bevorderen van duurzame mobiliteit, het implementeren van afvalscheiding en samen te werken met leveranciers die zich inzetten voor duurzaamheid. Zo wordt de hele zorgorganisatie duurzaam én toekomstbestendig!

“Ik daag zorginstellingen uit om samen de routekaart op te stellen en aanvullend te onderzoeken hoe duurzaamheid organisatiebreed kan worden gewaarborgd.” - Charlotte Rosenkötter, adviseur bij Draaijer

Delen:

Meer nieuws

De zes typische profielen van hybride werkers

De zes typische profielen van hybride werkers

dinsdag 4 februari

Hybride werkers kunnen worden onderverdeeld in zes verschillende profielen. Dat blijkt uit data van het Center for People ...

Lees meer

Hernieuwd leer- en werkplekconcept voor Corderius College

Hernieuwd leer- en werkplekconcept voor Corderius College

dinsdag 4 februari

Een optimale werk- en leeromgeving met keuzes uit diverse plekken om samen te werken of te overleggen. Dát is het ...

Lees meer

Certificering voor Interface met Cradle to Cradle-tapijttegels in Europa

Certificering voor Interface met Cradle to Cradle-tapijttegels ...

vrijdag 31 januari

Een deel van het assortiment in Europa geproduceerde tapijttegels van Interface heeft de Cradle to Cradle Certified Silver-status ...

Lees meer

Zens breidt ecosysteem uit om slimmere werkplekken te creëren

Zens breidt ecosysteem uit om slimmere werkplekken te creëren

donderdag 30 januari

Zens, marktleider in draadloze oplaadoplossingen, kondigt nieuwe samenwerkingen aan met Joan en Spacewell, twee bedrijven ...

Lees meer

Samenwerking bij toekomst van werkplekken

Samenwerking bij toekomst van werkplekken

donderdag 30 januari

Alvero en Ditt werkten samen aan de kantooromgeving van HOFF Offices. Gevestigd op de Amsterdamse Zuidas, biedt HOFF een ...

Lees meer

Smart WorkPlace start 2025 met een nieuwe look

Smart WorkPlace start 2025 met een nieuwe look

donderdag 30 januari

Een nieuw jaar, een nieuwe look! Ontvang het nieuws over de circulaire en gezonde werkplek zoals je gewend bent, maar vanaf ...

Lees meer

Maak een hybride werkrooster dat werkt voor je team

Maak een hybride werkrooster dat werkt voor je team

woensdag 29 januari

Het traditionele kantoorwerkmodel heeft plaatsgemaakt voor een meer flexibele aanpak. Terwijl organisaties soms worstelen ...

Lees meer

i3-Technologies en CTOUCH lanceren i3CONNECT in 2025

i3-Technologies en CTOUCH lanceren i3CONNECT in 2025

woensdag 29 januari

Dit nieuwe merk, ontstaan uit de fusie van de twee toonaangevende innovators op het gebied van interactieve technologie, ...

Lees meer

ISS Facility Services zet de stap naar de hoogste PSO-trede

ISS Facility Services zet de stap naar de hoogste PSO-trede

dinsdag 28 januari

ISS Facility Services, wereldleider in workplace experience en facility management, heeft opnieuw de hoogste trede op de ...

Lees meer

De onderschatte waarde van vergaderingen

De onderschatte waarde van vergaderingen

dinsdag 28 januari

Vergaderingen zijn veel meer dan momenten van overleg: ze vormen een spiegel van de cultuur binnen jouw organisatie. In ...

Lees meer

Opinie: Trump zet thuiswerken terug in de tijd

Opinie: Trump zet thuiswerken terug in de tijd

maandag 27 januari

Wat gaat de aanstelling van Donald Trump als nieuwe president van Amerika betekenen voor de werkomgeving? In dit opiniestuk ...

Lees meer

“Hybride werken draagt bij aan People, Planet, Profit”

“Hybride werken draagt bij aan People, Planet, Profit”

vrijdag 24 januari

Nieuw jaar, nieuwe kansen. Tijd om bij de SWP Stand-Up bij IWG in Rotterdam de klokken gelijk te zetten en kennis te delen ...

Lees meer

Op bezoek bij SWP: Een gezamenlijke missie naar een duurzame en gezonde werkomgeving

Op bezoek bij SWP: Een gezamenlijke missie naar een duurzame ...

donderdag 23 januari

Robin Paul van Eck, Marketing Director bij Alvero, werkte mee aan het kantoor van Smart WorkPlace, een goede reden voor ...

Lees meer

CBRE sluit zich aan als nieuwe partner Smart WorkPlace

CBRE sluit zich aan als nieuwe partner Smart WorkPlace

donderdag 23 januari

CBRE Global Workplace Solutions (GWS) is actief op elk gebied van commercieel vastgoed en bij uitstek een bron van kennis ...

Lees meer

Transformeer Werkplekken: Spacewell werkt samen met Zens

Transformeer Werkplekken: Spacewell werkt samen met Zens

donderdag 23 januari

SWP-Partners Spacewell en Zens gaan de samenwerking aan om werkplekken slimmer en gebruiksvriendelijker te maken.

Lees meer

Flexwerken: hoe optimaliseer je bureauruimte op kantoor?

Flexwerken: hoe optimaliseer je bureauruimte op kantoor?

woensdag 22 januari

Steeds meer moderne kantoren kiezen voor flexwerkplekken. Daarmee is het optimaliseren van bureauruimte belangrijker geworden, ...

Lees meer

Een goed onderbouwde 'worktech' strategie met Bram Aarntzen

Een goed onderbouwde 'worktech' strategie met Bram Aarntzen

woensdag 22 januari

Na 15 jaar in de branche zet Bram Aarntzen de stap naar zelfstandig ondernemerschap. Aarntzen is al jaren SWP-Expert geweest ...

Lees meer

GRIP Facility nieuwe partner Smart WorkPlace

GRIP Facility nieuwe partner Smart WorkPlace

dinsdag 21 januari

GRIP Facility begon in 2016 met de ambitie om het beheer van facilitaire contracten te revolutioneren. Als nieuwe partner ...

Lees meer

Jessie Bekkers-van Rooij nieuw directielid HEVO

Jessie Bekkers-van Rooij nieuw directielid HEVO

dinsdag 21 januari

Jessie Bekkers-van Rooij, treedt per 14 februari 2025 toe tot het directieteam van HEVO, met een bijzondere focus op zorgvastgoed ...

Lees meer

Upcycle Kitchen van start op Horecava 2025

Upcycle Kitchen van start op Horecava 2025

maandag 20 januari

Initiatiefnemers en grootkeukenleveranciers hebben afgelopen week op Horecava 2025 in Amsterdam RAI de Code of Conduct ondertekend ...

Lees meer

Terug naar boven