‘De werkomgeving als ontmoetingsplek’
Alle functionele overleggen en werkzaamheden vanuit huis afhandelen en naar kantoor gaan voor sociale interactie en ontmoetingen. Daarvoor pleit Marieke Winter van Smart WorkPlace partner draaijer+partners in haar blog.
De afgelopen maanden heb ik, net zoals de meesten van ons, thuis gewerkt en met de nodige digitale ondersteuning bleek dit prima te doen. Toch merk ik dat ik het dagelijkse contact met mijn collega’s mis. Juist ook die collega’s waar ik niet al mee aan een project werk of dagelijks bel.
We hebben erg leuke en creatieve online bijeenkomsten met onze collega’s gehad, zoals de bingo, de borrel en de kookworkshop maar wat mij betreft gaat er toch niets boven het echt samenkomen, samen werken en met elkaar bijpraten. Online vergaderingen komen mijn creativiteit niet ten goede. Voor nieuwe projecten en ontwikkelingen geef ik de voorkeur aan een fysieke afspraak, ‘benen-op-tafel’ sessies met papieren flip-overs en spontane brainstorms die tijdens de lunch of VrijMiBo ontstaan.
Verbondenheid belangrijk
Zoals Rianne Appel recent in haar artikel ‘Minder productief als je langer thuiswerkt’ op Facto al schetste blijkt (ook) uit wetenschappelijk onderzoek dat verbondenheid één van de drie belangrijkste psychologische behoeften van werknemers is. Deels thuis werken is prima mits functioneel, productief en effectief. Het zou voor mij goed werkbaar zijn om alle functionele overleggen en werkzaamheden vanuit huis af te handelen en naar kantoor te gaan voor sociale interactie en ontmoetingen.
Ruimte voor ontmoeting
Mijn collega Casper Meinders schreef in zijn blog ‘Op zoek naar het nieuwe evenwicht binnen de schoolomgeving na COVID-19’ al over de veranderende behoeften binnen het onderwijs: samenkomen in één gebouw, in één ruimte, heeft waarde. Sociale ontmoetingen zijn heel erg waardevol en dragen bij aan het welbevinden van leerlingen en studenten.
Datzelfde geldt voor de werkomgevingen van de toekomst. Laten we de ruimte die ontstaat op de werkvloer -doordat er minder fysieke werkplekken zijn- gebruiken als ontmoetings- en brainstormruimten.
Maatregelen ondersteund door handige app
In mijn vorige blog ‘Van de nood een deugd maken: socialere, gezondere en slimmere huisvesting na Covid-19’ benoemde ik al dat ik de denkrichting in de voor de hand liggende Covid-19 maatregelen (zoals 1,5 meter cirkels, looproutes en ‘coronaschermen’) te beperkt vind. Wij werken op kantoor natuurlijk binnen de 1,5 meter kaders maar verder vooral zo ‘normaal mogelijk’, dus geen schermen, cirkels et cetera. Met gezond verstand en ondersteund door slimme techniek werken wij veilig en binnen de gestelde kaders. Naar mijn idee komt dit ten goede aan de arbeidsproductiviteit. Zo gebruiken wij de BookMyDesk-app (BMD), om onze werkplek op kantoor van tevoren te reserveren. Met een druk op de knop reserveer je een werk- en lunchplek en meld je bezoekers aan, inclusief een parkeerplaats. Ook handig, wanneer je bijvoorbeeld geen FMIS-systeem hebt, is de meldingen-optie. Je kunt eenvoudig een melding doorgeven over bijvoorbeeld de papieren handdoekjes die op zijn of een tafel die extra gereinigd moet worden. Onze huisvestingsadviseurs hebben op de plattegronden van onze vestigingen eenvoudig weergegeven welke plekken geschikt zijn om aan te werken binnen de gestelde 1,5 meter norm zodat je direct kunt zien welke plek jij reserveert. Daarmee is de app niet alleen handig in gebruik maar stimuleert deze ons ook om ons aan te passen aan de gestelde kaders en weer eens collega’s te ontmoeten.
Meer over dit onderwerp op de onze webpagina 1punt5 huisvesting.
Basiscursus WorkPlace Management: “Naar een ecosysteem ...
zaterdag 25 november
Eindelijk was het zo ver: de eerste dag van de basiscursus WorkPlace Management. Op een treffende locatie: het Koning Willem ...
CSRD: KANS OF BEDREIGING?
woensdag 22 november
Bij Breedweer Facilitaire Diensten, een bedrijf dat schoonmaak gebruikt als middel om impact te maken, was Smart WorkPlace ...