Op uw gezondheid!
De hoeder van de werkomgeving moet zijn verantwoordelijkheid nemen in het stimuleren van gezond gedrag. Dat stelt expert Silvia de Haan van Smart WorkPlace partner Solved.
We kunnen het thema weer oppakken waar we voor Corona vol van waren. Weet u het nog? Fruit op de werkvloer, de gym in de kelder en apps om samen met het team de Mount Everest te beklimmen. Gezondheid was trending.
De noodzaak van toen is nu nog groter geworden. De kosten in de zorg bedragen meer dan een kwart van het belastinggeld dat omgaat in Nederland. Maar wat kunnen we in de werkomgeving doen om dit bedrag te verkleinen? Welke aanpak is nu echt effectief? De gym wordt vaak bezocht door de meest afgetrainde lijven en de team challenges waren één keer leuk maar hadden geen blijvend effect. Er wordt van alles met goede bedoelingen bedacht, maar wat werkt echt en wie moeten we erbij betrekken?
Neem uw verantwoordelijkheid
Gezond leven gaat hand in hand met gezond gedrag. Onderzoek van Schroeder toonde in 2007 al aan dat gedrag het meeste (40%) impact heeft op gezondheid. Met nudging, coaching, incentives en gesprekken helpen de HR-professionals ons met de gezondere manier van werken.
De fysieke omgeving daarentegen heeft maar een kleine (5%) invloed op gezondheid. Je zou de impact van de werkomgeving dus kunnen wegwuiven. Maar het gezondheids-thema enkel bij HR onderbrengen zou een gemiste kans zijn. Juist de omgeving kan tot het juiste gedrag aanzetten! Bijvoorbeeld door het uitlokken dat de trap genomen wordt omdat die zo uitnodigend is. Of door te zorgen dat collega’s zachter gaan praten omdat de akoestiek zo goed is. Of simpelweg het motiveren om van de stoel op te staan door de prullenbakken bij de bureaus weg te halen. Allemaal voorbeelden waarbij de omgeving zorgt voor het gewenste gedrag.
Dus schuif het stimuleren van gezond gedrag niet alleen in de schoenen van HR-specialisten maar neem als de hoeder van de fysieke werkomgeving uw verantwoordelijkheid hierin.
Focusbos
Gezondheid is een breed begrip. Fysieke, mentale of sociale gezondheid, waar moeten we op inzetten? Als er iets gezond moet blijven bij kenniswerkers dan is het ‘ons hoofd’. De mentale gezondheid dus. Uit het laatste rapport van het CBS blijkt dat onze mentale gezondheid nog nooit zo slecht is geweest. Natuurlijk heeft de coronatijd hierin een rol gespeeld. Maar ook post corona steeg het aantal mensen met een burn-out jaarlijks.
In ons eigen onderzoek, de Thuiswerkfactor, onder meer dan 7.000 respondenten, zien we een deel van het antwoord. Het blijkt dat het percentage gefocust werk rond de 60% ligt en dat men gefocust werk liever thuis uitvoert dan op kantoor omdat men zich daar beter kan concentreren. Dus het werk dat het meest gedaan wordt voert men liever niet op kantoor uit? Dat is de wereld op zijn kop! Laten we van ons kantoor vooral een plek maken waar de kenniswerker mentaal maximaal ondersteund wordt.
Een werkplekconcept met voldoende ruimte voor rust, kleinere werkgebieden, focusruimtes en aandacht voor akoestiek en groen. Deze broodnodige rust is nodig voor ‘ons hoofd’ om mentaal gezond te blijven. Thuiswerken voor de rust kan dan ingeruild worden door heerlijk gefocust werken op kantoor omdat het daar zo lekker rustig is. Geen kantoortuin maar een focusbos.
De businesscase van de coffeebar
Om de investering voor een gezond kantoor te verantwoorden wordt vaak een businesscase ingebracht. Met 5% investering in verlichting wordt de productiviteit 6-16% hoger. Met uitzicht op groen duurt het herstel in het ziekenhuis 20% korter. Iemand die een half uur loopt per dag presteert 8% meer. Cijfers genoeg, maar toch komen investeringen in bijvoorbeeld gezonde verlichting of luchtkwaliteit lastig van de grond. Het moet een trots gevoel geven, laten zien dat je in mensen investeert en het kantoor moet beter zijn dan thuis. We kunnen hier leren van de coffeebar.
De afgelopen jaren zijn de coffeebars in kantoren als paddenstoelen uit de grond gekomen. Ze worden gezien als onmisbaar in de ontmoeting tussen mensen en informele overleggen. Allemaal waar, maar de eerste businesscase moet ik nog tegenkomen. Wat eruit te leren valt, is dat er meer nodig is dan cijfers om iets voor elkaar te krijgen.
De investering in die gezonde kwalitatieve werkomgeving moet daarom verder gaan dan voldoen aan de basisbehoefte en moet zichtbaar gemaakt worden. U mag er best trots op zijn als u zoveel inzet op de gezondheid van collega’s. Dus geen standaard LED-verlichting die voldoet aan de normering maar persoonlijk instelbare kantoorverlichting die met de dag mee veranderd met een fancy armatuur.
Geen trap verscholen achter de lift met een routing ernaar toe maar een makkelijk lopende state-of-the art trap midden in het gebouw waarbij iedereen zich de ster van de show voelt. Niet één plant per drie werkplekken maar hele groene planten- wanden opnemen in het interieur ontwerp. Dat vereist een andere insteek van een CFO maar loont dan net zoals de coffeebar.
Gezondheid is geen afterthought
Gezondheid gaat dus niet meer over zorg en Arbo-normeringen maar brengt juist inspiratie en maakt ons trots. En als gezondheid echt in het hart van de organisatie zit dan wordt het aan het begin van de huisvestingsvraagstukken meegenomen. Hierdoor veranker je het in de indeling en gebruik van het kantoor. Dan is het niet meer nodig om achteraf bij te schaven met yogaklassen en teambuilding apps.
Dus om Nederland er bovenop te helpen zal het gedrag van mensen gestuurd moeten worden met een zetje van de juiste gezonde werkomgeving. En dat mag getoond en gevierd worden waardoor uw bedrijf aantrekkelijker wordt en talenten bindt en aantrekt. Die gezonde werkomgeving verdienen uw medewerkers en collega’s. Het enige ’nadeel’ kan zijn dat het kantoor weer meer bezocht wordt omdat het daar zo prettig werken is ;-).
Highlights uit onderzoek Markt in Kaart
zondag 10 december
De perspectieven van opdrachtgevers, cateraars en gasten ontdek je in het onderzoek Markt in Kaart van The Food Office. ...
Ontdek het perspectief van de gast
zondag 26 november
Een succesvolle cateringdienstverlening valt of staat met tevreden gasten. Maar wat wil die gast nu precies? Hun perspectief ...