Nieuw kantoorconcept voor de Divisie-10 van het Amsterdam UMC

3 min

 

Nieuw kantoorconcept voor de Divisie-10 van het Amsterdam UMC

De trend dat van de grote kantoortuinen af wordt gegaan zet ook door bij het Amsterdam UMC. De behoefte ligt bij kleine ruimtes waar men geconcentreerd kan werken en plekken om elkaar informeel te ontmoeten.

Sinds een paar jaar zijn het Amsterdam VUMC en het AMC gefuseerd tot één organisatie: het Amsterdam UMC. Het Amsterdam UMC is een academisch medisch centrum waar zorg en onderwijs gecombineerd worden. Divisie-10, EPM: Eerstelijnszorg, Public Health & Methodologie, is de onderzoekdivisie met een sterke relatie met het ziekenhuis en de maatschappij.

Nieuw Kantoorconcept

Door corona heeft een verandering in de behoefte van medewerkers plaatsgevonden. Waar voorheen medewerkers de behoefte hadden aan op kantoor werken, is met corona de gewoonte blijven hangen dat mensen veel thuiswerken. Hieruit is de behoefte ontstaan aan afgesloten ruimtes waar ongestoord kan worden gewerkt. Om de wensen te vervullen schakelde het Amsterdam UMC de hulp in van de Young Group om mee te denken over het nieuwe kantoorconcept, de implementatie van het flexwerken en de integratie van het hybride werken hierin. Met aan het eind een grote verhuizing van de gefuseerde afdelingen.

‘De uitdaging’

In totaal zijn 980 medewerkers van 7 afdelingen meegenomen in het veranderproces. In eerste instantie door de fysieke samenvoeging, vervolgens door de nieuwe vorm van werken. Het veranderproces naar de nieuwe situatie houdt in:

-          Een gezonde mix van thuis en op kantoor werken

-          Met plezier kan kantoor komen

-          Ontmoeten van ‘nieuwe’ collega’s

-          Een prettige ervaring met het op afstand werken middels technologie

Nu het implementeren en integreren van het nieuwe kantoorconcept achter de rug is ligt de uitdaging bij de afdelingen om er met elkaar een succes van te maken.

Uitvoering

De drie veranderingen die plaats hebben gevonden zijn:

  • Verhuizing van de afdelingen op de locatie AMC en de locatie op de VU-campus
  • Implementatie van het flexwerken
  • Integratie van het hybride werken

De uitvoering begon bij het opzetten van een projectorganisatie met een kernteam en een projectgroep met coördineren van de afdelingen. Daarnaast is er een projectgroep opgezet met interne stakeholders van het Amsterdam UMC als huisvesting, ICT en facilitair. De wensen zijn per afdeling in kaart gebracht. Samen met de interieur architecte Suzanne Ontwerpt is het ontwerp voor het kantoor gemaakt.

In samenwerking met de Afdeling Inkoop van het UMC is het meubilair ingekocht. Met de HR-adviseurs van de divisie is een strakke communicatielijn opgezet voor de begeleiding van de veranderingen binnen de afdelingen over het nieuwe (flex) werken. De processtappen zijn middels projectmanagement met beheersing van de risico’s volgens planning verlopen. Door een Agile werkwijze toe te passen zijn onverwachte gebeurtenissen adequaat opgepakt en opgelost. Hierbij is een directe samenwerking met de opdrachtgever en stakeholders de sleutel voor het succes geweest.

Met dit hybride werkomgeving concept wordt aangemoedigd meer naar kantoor te komen. Benieuwd naar de hele uitvoering? Lees verder op de website van Young Group.

Delen:

Meer hybride werken

“Hybride werken draagt bij aan People, Planet, Profit”

“Hybride werken draagt bij aan People, Planet, Profit”

vrijdag 24 januari

Nieuw jaar, nieuwe kansen. Tijd om bij de SWP Stand-Up bij IWG in Rotterdam de klokken gelijk te zetten en kennis te delen ...

Lees meer

Flexwerken: hoe optimaliseer je bureauruimte op kantoor?

Flexwerken: hoe optimaliseer je bureauruimte op kantoor?

woensdag 22 januari

Steeds meer moderne kantoren kiezen voor flexwerkplekken. Daarmee is het optimaliseren van bureauruimte belangrijker geworden, ...

Lees meer

Het belang van een sterk team op kantoor

Het belang van een sterk team op kantoor

dinsdag 14 januari

Hoe creëer je een sterk team op kantoor? En hoe ziet het kantoor waar zij werken er uit? Ellis ten Dam besprak deze ...

Lees meer

Acht op tien bedrijven monitoren de kantoorbezetting

Acht op tien bedrijven monitoren de kantoorbezetting

donderdag 9 januari

In de nasleep van de COVID-19-pandemie heeft de kantoorbezetting een aanzienlijke transformatie ondergaan. Bedrijven herzien ...

Lees meer

Samenkomst op kantoor stimuleren

Samenkomst op kantoor stimuleren

dinsdag 7 januari

“Hoe stimuleer je samenkomst op kantoor?” Die vraag stelde Hans Schekermans van gemeente Amstelveen tijdens ...

Lees meer

Grote bedrijven stoten vastgoed af

Grote bedrijven stoten vastgoed af

dinsdag 10 december

Bedrijven zijn bezig met manieren om samenwerking, flexibiliteit en operationele efficiëntie te verbeteren. Onderzoek ...

Lees meer

Kantoormedewerkers besparen duizenden euro's door lokaal te werken

Kantoormedewerkers besparen duizenden euro's door lokaal te werken

maandag 2 december

Deze besparingen blijken uit onderzoek van de International Workplace Group naar het woon-werkverkeer en de uitgavenpatronen ...

Lees meer

Een geweldige plek om te werken

Een geweldige plek om te werken

woensdag 6 november

Bij de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) vindt een strategische heroriëntatie plaats. Bij de huisvestingsopgave ...

Lees meer

Nooit meer 5 dagen op kantoor volgens CEO's

Nooit meer 5 dagen op kantoor volgens CEO's

vrijdag 1 november

Nieuw onderzoek onder Nederlandse CEO's toont aan dat 76% geen prioriteit geeft aan dagelijkse kantoorbezoeken voor medewerkers, ...

Lees meer

Hoe Experience Based Working de activiteitgerichte aanpak vervangt

Hoe Experience Based Working de activiteitgerichte aanpak vervangt

donderdag 24 oktober

De wereld van werk is de afgelopen jaren ingrijpend veranderd. Waar Activity Based Working (ABW) ooit werd gezien als de ...

Lees meer

Het nieuwe hybride werken

Het nieuwe hybride werken

donderdag 17 oktober

Hybride werken is continu in beweging en betreft altijd maatwerk. In deze Whitepaper van HEVO gaan zij verder in op alles ...

Lees meer

Waarom kiezen Nederlandse medewerkers voor thuiswerk?

Waarom kiezen Nederlandse medewerkers voor thuiswerk?

woensdag 25 september

Wat bepaalt de verschillen tussen de locatiekeuzeclusters van Nederlandse hybride werknemers? Dat is de vraag die Center ...

Lees meer

Hoe Biophilic Design bijdraagt aan hybride werk

Hoe Biophilic Design bijdraagt aan hybride werk

dinsdag 24 september

Laura Vaessen, Biophilic design adviseur bij HEYDAY Facility Management, vertelde tijdens de Round Table 'Hybride Werk' ...

Lees meer

Meer vitaliteit door innovaties op de werkvloer 

Meer vitaliteit door innovaties op de werkvloer 

dinsdag 24 september

Het E-zine 'duurzaamheid' staat om de hoek. We lichten alvast een tipje van de sluier met deze sneakpreview van The Workplace ...

Lees meer

De nieuwe manier van kantoorgebruik bij Alliander

De nieuwe manier van kantoorgebruik bij Alliander

maandag 23 september

Alliander heeft een enorme opgave in de energietransitie en maakt als organisatie een groei door om al het werk te kunnen ...

Lees meer

Is er een optimale balans tussen thuis en kantoor?

Is er een optimale balans tussen thuis en kantoor?

vrijdag 20 september

Wat is de optimale balans tussen kantoor en thuis? En wat mogen we van elkaar verwachten? Deze vragen beantwoord Erik Tijsma, ...

Lees meer

Hybride werken: Hoe vinden we de balans?

Hybride werken: Hoe vinden we de balans?

donderdag 19 september

Hoe kunnen we tegemoetkomen aan de individuele behoeften van werknemers terwijl we tegelijkertijd zorgen voor effectieve ...

Lees meer

Hybride werken óf talent verliezen door 'Quiet Quitting'

Hybride werken óf talent verliezen door 'Quiet Quitting'

woensdag 18 september

Werknemers die niet de flexibiliteit hebben om zelf hun werkplek te kiezen, zijn vaker geneigd om stilletjes ontslag te ...

Lees meer

De invloed van een goede werkplek

De invloed van een goede werkplek

woensdag 18 september

Wat is de waarde in kennisdeling en fysieke ontmoetingen? Dit is een van de vragen die tijdens de Round Table 'Hybride Werk' ...

Lees meer

8 praktische tips voor het optimaal benutten van de kantoorruimte

8 praktische tips voor het optimaal benutten van de kantoorruimte

dinsdag 10 september

Een goed ingerichte kantoorruimte maakt veel verschil in het hybride tijdperk. Young Group zet daarom 8 praktische tips ...

Lees meer

Terug naar boven