Meer vitaliteit door innovaties op de werkvloer 

3 min

 

Meer vitaliteit door innovaties op de werkvloer 

Het E-zine 'duurzaamheid' staat om de hoek. We lichten alvast een tipje van de sluier met deze sneakpreview van The Workplace Vitality Hub.

Om de vitaliteit van werkenden te bevorderen, hebben kennisinstellingen Fontys Hogeschool en Technische Universiteit Eindhoven (TU/e), onderzoeks- en innovatieorganisaties imec en TNO en High Tech Campus Eindhoven in 2021 de Workplace Vitality Hub opgericht.

Onderzoekslijnen in de Workplace Vitality Hub

De Workplace Vitality Hub richt zich momenteel actief op drie onderzoekslijnen, die ondersteund worden door multidisciplinaire teams, bestaande uit onder meer onderzoekers, studenten en innovatieprofessionals uit het bedrijfsleven:

Data Driven Office Environment

Data vormen de kern van het livinglab, verzameld via een netwerk van sensoren die verschillende parameters meten zoals luchtkwaliteit, geluidsniveau, en individuele fysiologische data. Door het combineren van kwantitatieve en kwalitatieve data kan de impact van interventies worden gemeten en geoptimaliseerd. Het doel is deze tools beschikbaar te maken voor een breed scala aan onderzoekers en bedrijven. We streven naar inzichten in de relatie tussen het gedrag van iemand en de omgeving waarin diegene zich bevindt. Denk hierbij aan hoe licht vermoeidheid beïnvloedt, of hoe effectief bepaalde nudges (interventies) zijn voor zit/sta-gedrag.

Physical Office Environment

De fysieke inrichting van kantoren speelt een cruciale rol in de vitaliteit van werknemers. De onderzoekslijn richt zich op het onderzoeken van de fysieke effecten van kantooromgevingen, zowel binnen als buiten. We verdiepen ons in de complexe relatie tussen werkactiviteiten, ruimtelijke indelingen en vier overkoepelende thema’s: work-in-motion, outdoor work, experience design en ​​physicalisation. De onderzoekslijn laat zien hoe innovatieve benaderingen van de fysieke werkomgeving bijdragen aan welzijn en productiviteit van werknemers. Voorbeeld hiervan is de 'Staand vergaderen' toolkit die ontwikkeld is naar aanleiding van onderzoek naar welke nudge-interventies het meest effectief zijn in het verminderen van zitgedrag tijdens vergaderingen.

Mentale gezondheid

De onderzoekslijn Mental Health richt zich op de mentale gezondheid en vitaliteit van werknemers en de invloed van de werkomgeving hierop. We onderzoeken hoe technologie, gedragsinterventies en aanpassingen in de omgeving kunnen helpen. Het doel is stress en burn-out te voorkomen, veerkracht te stimuleren en werknemers te laten floreren. We verkennen en testen oplossingen en meten hun lange termijn effecten op de mentale vitaliteit van werknemers. Het ultieme doel van de onderzoekslijn Mental Health is het ontwikkelen van een (systemische) aanpak, die organisaties helpt om de mentale gezondheidsproblemen in de werkomgeving en de organisatie als geheel te verminderen. Interventies zoals de Reload Booth bieden ontspanningsmogelijkheden die fysieke en mentale gezondheidsvoordelen combineren.

Data vertalen naar bruikbare informatie

Programmaleider van de onderzoekslijn Data Driven Office Environment, Bernard Grundlehner, werkt al ruim zestien jaar bij imec at Holst Centre aan nieuwe manieren om met (sensor)technologie data te verzamelen en deze te vertalen naar bruikbare informatie. “Er zijn veel uitdagingen als het gaat om meten van data. Uitgangspunten zijn onder meer dat je dit zo weinig invasief als mogelijk wilt doen, dat je privacy en veiligheid van data kunt garanderen en dat de data leiden tot bruikbare inzichten,” aldus Bernard.

Wil jij het volledige artikel en E-zine niet missen? Volg Smart WorkPlace op social media en meld je aan voor de nieuwsbrief.

Delen:

Meer hybride werken

“Hybride werken draagt bij aan People, Planet, Profit”

“Hybride werken draagt bij aan People, Planet, Profit”

vrijdag 24 januari

Nieuw jaar, nieuwe kansen. Tijd om bij de SWP Stand-Up bij IWG in Rotterdam de klokken gelijk te zetten en kennis te delen ...

Lees meer

Flexwerken: hoe optimaliseer je bureauruimte op kantoor?

Flexwerken: hoe optimaliseer je bureauruimte op kantoor?

woensdag 22 januari

Steeds meer moderne kantoren kiezen voor flexwerkplekken. Daarmee is het optimaliseren van bureauruimte belangrijker geworden, ...

Lees meer

Het belang van een sterk team op kantoor

Het belang van een sterk team op kantoor

dinsdag 14 januari

Hoe creëer je een sterk team op kantoor? En hoe ziet het kantoor waar zij werken er uit? Ellis ten Dam besprak deze ...

Lees meer

Acht op tien bedrijven monitoren de kantoorbezetting

Acht op tien bedrijven monitoren de kantoorbezetting

donderdag 9 januari

In de nasleep van de COVID-19-pandemie heeft de kantoorbezetting een aanzienlijke transformatie ondergaan. Bedrijven herzien ...

Lees meer

Samenkomst op kantoor stimuleren

Samenkomst op kantoor stimuleren

dinsdag 7 januari

“Hoe stimuleer je samenkomst op kantoor?” Die vraag stelde Hans Schekermans van gemeente Amstelveen tijdens ...

Lees meer

Grote bedrijven stoten vastgoed af

Grote bedrijven stoten vastgoed af

dinsdag 10 december

Bedrijven zijn bezig met manieren om samenwerking, flexibiliteit en operationele efficiëntie te verbeteren. Onderzoek ...

Lees meer

Kantoormedewerkers besparen duizenden euro's door lokaal te werken

Kantoormedewerkers besparen duizenden euro's door lokaal te werken

maandag 2 december

Deze besparingen blijken uit onderzoek van de International Workplace Group naar het woon-werkverkeer en de uitgavenpatronen ...

Lees meer

Een geweldige plek om te werken

Een geweldige plek om te werken

woensdag 6 november

Bij de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) vindt een strategische heroriëntatie plaats. Bij de huisvestingsopgave ...

Lees meer

Nooit meer 5 dagen op kantoor volgens CEO's

Nooit meer 5 dagen op kantoor volgens CEO's

vrijdag 1 november

Nieuw onderzoek onder Nederlandse CEO's toont aan dat 76% geen prioriteit geeft aan dagelijkse kantoorbezoeken voor medewerkers, ...

Lees meer

Hoe Experience Based Working de activiteitgerichte aanpak vervangt

Hoe Experience Based Working de activiteitgerichte aanpak vervangt

donderdag 24 oktober

De wereld van werk is de afgelopen jaren ingrijpend veranderd. Waar Activity Based Working (ABW) ooit werd gezien als de ...

Lees meer

Het nieuwe hybride werken

Het nieuwe hybride werken

donderdag 17 oktober

Hybride werken is continu in beweging en betreft altijd maatwerk. In deze Whitepaper van HEVO gaan zij verder in op alles ...

Lees meer

Waarom kiezen Nederlandse medewerkers voor thuiswerk?

Waarom kiezen Nederlandse medewerkers voor thuiswerk?

woensdag 25 september

Wat bepaalt de verschillen tussen de locatiekeuzeclusters van Nederlandse hybride werknemers? Dat is de vraag die Center ...

Lees meer

Hoe Biophilic Design bijdraagt aan hybride werk

Hoe Biophilic Design bijdraagt aan hybride werk

dinsdag 24 september

Laura Vaessen, Biophilic design adviseur bij HEYDAY Facility Management, vertelde tijdens de Round Table 'Hybride Werk' ...

Lees meer

De nieuwe manier van kantoorgebruik bij Alliander

De nieuwe manier van kantoorgebruik bij Alliander

maandag 23 september

Alliander heeft een enorme opgave in de energietransitie en maakt als organisatie een groei door om al het werk te kunnen ...

Lees meer

Is er een optimale balans tussen thuis en kantoor?

Is er een optimale balans tussen thuis en kantoor?

vrijdag 20 september

Wat is de optimale balans tussen kantoor en thuis? En wat mogen we van elkaar verwachten? Deze vragen beantwoord Erik Tijsma, ...

Lees meer

Hybride werken: Hoe vinden we de balans?

Hybride werken: Hoe vinden we de balans?

donderdag 19 september

Hoe kunnen we tegemoetkomen aan de individuele behoeften van werknemers terwijl we tegelijkertijd zorgen voor effectieve ...

Lees meer

Hybride werken óf talent verliezen door 'Quiet Quitting'

Hybride werken óf talent verliezen door 'Quiet Quitting'

woensdag 18 september

Werknemers die niet de flexibiliteit hebben om zelf hun werkplek te kiezen, zijn vaker geneigd om stilletjes ontslag te ...

Lees meer

De invloed van een goede werkplek

De invloed van een goede werkplek

woensdag 18 september

Wat is de waarde in kennisdeling en fysieke ontmoetingen? Dit is een van de vragen die tijdens de Round Table 'Hybride Werk' ...

Lees meer

8 praktische tips voor het optimaal benutten van de kantoorruimte

8 praktische tips voor het optimaal benutten van de kantoorruimte

dinsdag 10 september

Een goed ingerichte kantoorruimte maakt veel verschil in het hybride tijdperk. Young Group zet daarom 8 praktische tips ...

Lees meer

Hybride werken en de kamelenbult

Hybride werken en de kamelenbult

donderdag 5 september

Een aantal momenten in de week puilt het kantoor uit van medewerkers, terwijl je op sommige tijdstippen een speld hoort ...

Lees meer

Terug naar boven