Is er een optimale balans tussen thuis en kantoor?
Wat is de optimale balans tussen kantoor en thuis? En wat mogen we van elkaar verwachten? Deze vragen beantwoord Erik Tijsma, Partner & Adviseur Vastgoed bij Solved, in deze blog.
Nu de vakanties voorbij zijn, zullen mensen vast weer zin hebben om naar kantoor te komen. Maar is dat wel zo? En als dit niet gebeurt; hoe erg is een leeg kantoor eigenlijk? Laten we het eens van een andere kant bekijken.
Sinds de introductie van hybride werken zijn Nederlanders snel gewend geraakt aan thuiswerken. Sterker nog, het wordt soms gezien als een verworven recht. Werkgevers proberen met veel kunst- en vliegwerk medewerkers weer naar kantoor te lokken. Uitgebreide lunches, kennissessies, teamdagen, noem maar op. De realiteit is echter dat de bezetting niet structureel toeneemt. En wanneer dit wel gebeurt, is het vaak op de traditionele kantoordagen: dinsdag en donderdag.
Kantoorkosten
Heel zwart-wit gezien maakt het voor u als werkgever qua kosten geen verschil of het kantoor leegstaat. U betaalt immers toch al huur en de bijbehorende kosten. In feite is uw financiële situatie niet anders dan pakweg vier jaar geleden. Maar het is wel zonde, en bovendien niet erg duurzaam.
De meest voor de hand liggende oplossingen worden momenteel doorgevoerd: het verminderen van kantoorruimte door deze terug te geven aan de verhuurder en/of het afsluiten van verdiepingen op ‘spookdagen’. In het laatste geval bespaart u niet alleen op energie- en schoonmaakkosten, maar bevordert u ook de samenwerking door mensen dichter bij elkaar te brengen – maar over dat onderwerp later meer.
In onze onderzoeken voor opdrachtgevers zien we een balans ontstaan in het kantoorgebruik: gemiddeld komen werknemers 2 tot 3 dagen per week naar kantoor, met een duidelijke voorkeur voor de ‘beruchte’ dinsdag en donderdag. We adviseren onze opdrachtgevers steeds vaker om dat maar gewoon te accepteren. Het evenredig spreiden van het kantoorgebruik over de werkweek blijkt vooralsnog een utopie, alle inspanningen ten spijt.
(Samen)werken
Kostenbesparing is een belangrijk onderwerp, maar vaak niet het belangrijkste voor uw collega’s. Zij komen naar kantoor voor samenwerken of juist voor het schrijven van een ingewikkeld stuk. Beide situaties vragen om een andere soort werkruimte. Als u besluit m2 af te stoten, zorg er dan voor dat de medewerkers op de dagen dat ze op kantoor zijn, goed worden gefaciliteerd in hun werkzaamheden. Inventariseer en implementeer de nodige aanpassingen. Een te vol kantoor kan ook weer averechts werken.
Benieuwd naar de volledige blog? Lees hier verder.
Grote bedrijven stoten vastgoed af
zondag 10 december
Bedrijven zijn bezig met manieren om samenwerking, flexibiliteit en operationele efficiëntie te verbeteren. Onderzoek ...
De zes typische profielen van hybride werkers
dinsdag 5 december
Hybride werkers kunnen worden onderverdeeld in zes verschillende profielen. Dat blijkt uit data van het Center for People ...