Als we focussen op dingen leuker maken, gaat het pas echt beter!
D&B The Facility Group organiseerde op 16 maart een themamiddag over het hybride werken en de toekomst van het kantoor. Feike Cats daagde de aanwezigen uit en stelde: geef klanten en collega's inspiratie en maak het leuker.
Bij de opening van de middag gaf moderator Michel Pan van D&B The Facility Group een toelichting op het thema van de bijeenkomst. "De vanzelfsprekendheid van werken op kantoor is na corona verdwenen. De zoektocht naar de balans tussen thuis werken en op kantoor werken is in volle gang. Er zijn veel vragen. Hoe dan de verbinding te houden met je medewerkers? En wat is de sleutel naar een toffe tijd op kantoor?
Totale klantbeleving
Arjen Maliepaard van het onderzoeks- en adviesbureau Integron vertelde over het sterk veranderende gedrag van de medewerkers van een organisatie. Daarbij worden medewerkers ook als klanten gezien. "Ontegenzeggelijk zijn hospitality en facilitaire dienstverlening belangrijke voorwaarden voor een optimale klantbeleving. Maar voor een daadwerkelijk 'totale klantbeleving' is het belangrijk om de medewerkers te enthousiasmeren en een proactieve houding is dan van groot belang," zo schetste Maliepaard. "Er is een kleine groep 'promotors' in de organisatie die loyaal naar de organisatie zijn. Juist deze groep is belangrijk. Want uit onderzoek blijkt dat er gemiddeld 5 procent verzuim en 20 procent verloop is onder de medewerkers. Na corona werkt gemiddeld vijftig procent op kantoor en werkt tachtig procent hybride. Het is dan belangrijk de verbinding met je medewerkers zo optimaal mogelijk te organiseren."
In een aansluitend interview vertelden Jan-Willem de Bruijn (CEO D&B The Facility Group) en Roberto Payer (voormalig General Manager Hilton Amsterdam) over de kracht van hospitality, het belang van een fijne werkomgeving en de rol van de leidinggevende in de organisatie. Het behoud en het vinden van medwerkers is voor organisaties is één van de belangrijkste uitdagingen op dit moment. Het leveren van een kwaliteitsrijke werkomgeving is daarom nu eens te meer belangrijk.
Verleuken
Feike Cats sloot de middag af met een inspirerende presentatie over het belang van enthousiasme en 'verleuken'. "Uit onderzoek blijkt dat Nederlanders er een handje van hebben eerder negatieve ervaringen te delen dan positieve. Dat geldt ook voor de werkomgeving. Veel wordt gedacht in termen van 'tevreden' medewerkers, maar dat is de grote middengroep in een organisatie. Tevreden is een gemiddelde en daar heb je geen 'fuck' aan. Praat over enthousiasme en niet over tevredenheid," aldus Cats.
"Altijd moet de vraag 'Waar kan ik je mee helpen?' centraal staan. Ga praten met je medewerkers en enthousiasmeer ze. Waar zou jij enthousiast van worden: als iemand tegen je zegt 'we gaan het beter doen' of als iemand zegt 'we gaan het leuker doen'? Ik durf te wedden dat je voor dat tweede kiest. Toch gaat het in veel organisaties over verbeteren, in plaats van over 'verleuken'. Waarom zijn we altijd zo gefocust op het beter doen? Als we focussen op dingen leuker maken, gaat het pas echt beter!" Kernachtig sloot Cats af: "En als het gaat om medewerkers aan je te binden dan is het belangrijk om enthousiasme uit te stralen. Leuker leidt bijna altijd tot beter. Humor helpt daarbij. Het is niet moeilijk!"
Foto's: Nina Slagmolen
De onderschatte waarde van vergaderingen
dinsdag 19 december
Vergaderingen zijn veel meer dan momenten van overleg: ze vormen een spiegel van de cultuur binnen jouw organisatie. In ...
Duurzaam aanbesteden in de facilitaire sector: het kan!
dinsdag 19 december
We hebben de mond vol over duurzaamheid. In de praktijk blijkt duurzaam opereren een stuk weerbarstiger, concluderen deelnemers ...