Partnership wordt in dienstverlening steeds belangrijker
In de huidige transitie naar het ‘nieuwe normaal’ is het van belang om samen op te trekken. Dat stelt Smart WorkPlace partner D&B The Facility Group in onderstaand artikel.
Termen als ‘Clubhuis’, ‘Hybride werken’, ‘Het nieuwe normaal’ en ‘Bedrijfs-DNA’, vliegen je in vakbladen en op sociale media van alle kanten om de oren. Iedereen tracht een voorspelling te doen over wat er gaat komen (of er misschien al is?) zodra de COVID-19 perikelen ingedamd zijn. Het werkelijke feit is echter dat niemand deze wijsheid in pacht heeft. Natuurlijk kunnen we een verwachting scheppen als we kijken naar de huidige situatie. Thuiswerken is genormaliseerd en voor sommige bedrijven, personen of werkzaamheden is deze ontwikkeling zelfs een verademing. Het kantoor zal desondanks een cruciale rol blijven spelen in de verbinding tussen het bedrijf en haar werknemers, maar ook tussen medewerkers onderling. De rol van het kantoor is binnen veel organisaties al aan het veranderen. Dit betekent simpelweg dat er ook keuzes gemaakt moeten worden op het vlak van inrichting en dienstverlening.
Voor vele facilitaire aanbieders is het hoogstwaarschijnlijk een onrustige periode. ‘One-size-fits-all’ is al geruime tijd uit de mode. Dus vragen als; Op welke trends & ontwikkelingen zetten we in? Welk niveau dienstverlening slaat aan? Hoe gaan we om met de gewijzigde kantoorfunctie? Hoe ontzorgen wij onze opdrachtgever optimaal?, passeren dagelijks de revue bij facilitaire aanbieders. Met als doel de dienstverlening maximaal aan te laten sluiten bij de (veranderde) behoefte van opdrachtgever en haar werknemers. Maar zoals eerder beschreven, is er nog veel onduidelijk. Eén ding staat echter vast, ‘Partnership’ blijft een essentieel onderdeel van de geleverde dienstverlening en zal steeds meer het verschil maken. Een heerlijk cliché, dat meer dan ooit van toepassing gaat zijn. In de huidige situatie is het van belang om samen op te trekken. Waarbij ruimte is voor eerlijkheid, transparantie, maatwerk, innovatie en flexibiliteit. Maar ook voor pilots, inhoudelijke discussie en zelfs voor een inschattingsfoutje. Hoe we met deze elementen binnen onze samenwerking omgaan, bepaalt uiteindelijk het succes van het partnerschip en dus de kwaliteit van de geleverde dienstverlening.
Als praktische invulling op bovenstaande, kunnen wij ‘partnership’ bijvoorbeeld kracht bijzetten door ‘synergie van diensten’. Dit is een ontwikkeling in de facilitaire branche die al geruime tijd gaande was en door COVID-19 in een nog hogere versnelling is gekomen. Op deze wijze worden financiële, conceptuele, operationele en kwalitatieve voordelen gerealiseerd. Denk hierbij aan het integreren van receptie, food en koffie. En dan niet van een middelmatig niveau natuurlijk… Echte five star hospitality, aangevuld met een gevarieerd en kwalitatief aanbod van eten & professionele Barista koffie. Vanzelfsprekend niet voor iedere locatie geschikt, maar voor bijvoorbeeld de middelgrote hoogwaardige multi-tenant kantoorpanden dé uitkomst! ‘Hotelisering’ van het kantoor noemen we dit. Het resultaat mag er dan ook zijn. Een doorgaans saaie doorloopruimte transformeert tot een fraaie en gezellige verblijfsruimte. Een soort hotellobby. Door deze diensten vanuit één counter aan te bieden, zijn de investeringen te overzien en kan er flink bespaard worden op operationele kosten. Voeg hier prettige zitplaatsen, een paar co-work plekken en enkele vergaderzaaltjes aan toe en het bruisende sociale hart van de locatie is geboren.
De onderschatte waarde van vergaderingen
dinsdag 19 december
Vergaderingen zijn veel meer dan momenten van overleg: ze vormen een spiegel van de cultuur binnen jouw organisatie. In ...
Duurzaam aanbesteden in de facilitaire sector: het kan!
dinsdag 19 december
We hebben de mond vol over duurzaamheid. In de praktijk blijkt duurzaam opereren een stuk weerbarstiger, concluderen deelnemers ...