Energieprijzen zorgen voor een terugkeer naar kantoor: 5 tips!

4 min

 

Energieprijzen zorgen voor een terugkeer naar kantoor: 5 tips!

Met de oorlog in Oekraïne en de onzekerheden in de levering van aardgas confronteert veel huishoudens met sterk stijgende energielasten. Men gaat op zoek naar mogelijkheden om op het gebruik van energie te besparen. 

Er bestaat een grote kans dat medewerkers in de komende winter in grote aantallen terug komen naar kantoor, zodat de verwarming thuis overdag niet aan hoeft te staan. De thuiswerkvergoeding weegt immers over het algemeen niet op tegen een energierekening die vier of vijf keer over de kop gaat.

Deze toeloop kan leiden tot een tekort aan werkplekken, zeker voor organisaties die de delingsgraad sterk naar beneden bijstelden of waar veel traditionele werkplekken zijn vervangen door ontmoetings- en aanlandingsplekken. In dit artikel adviseren we hoe je hier als werkgever goed op voorbereid bent. Zie het vooral als kans om medewerkers voorbereid terug te verwelkomen op kantoor.

1.    Planning en overleg

Een belangrijk kader dat in veel organisaties ter tafel is gekomen wanneer we spreken over hybride werken, is de keuzevrijheid voor medewerkers om thuis of op kantoor te werken. Daarbij geldt als belangrijke tegenhanger van deze vrijheid dat dit wel afgestemd moet worden met het team of de organisatie, zodat we niet allemaal op dinsdag en donderdag naar kantoor komen. Aangezien het percentage thuiswerkers de hele tijd vrij hoog is gebleven, was de urgentie om afspraken te maken echter niet aan de orde. Op de traditionele piekdagen was de drukte goed op te vangen en op de rustige dagen was het nog rustiger dan normaal. Als de verwachting uitkomt en veel meer mensen naar kantoor komen, zal deze vlieger niet meer op gaan. Er moeten dan afspraken worden gemaakt op welke dagen men naar kantoor komt en er zal meer spreiding moeten komen gedurende de week. Het is van belang dat de organisatie hierin het voortouw neemt en hier kaders voor opstelt.

2.    Reservering noodzakelijk

Het maken van een planning is de eerste stap, maar het daadwerkelijke gebruik kan in de praktijk anders zijn doordat agenda’s voortdurend wijzigen. Als de toeloop van medewerkers naar kantoor mogelijk te groot wordt, is het aan te bevelen om met een reserveringssysteem te werken. Hiervoor zijn diverse systemen in de markt te verkrijgen, maar het kan in kleinere teams ook relatief eenvoudig in een spreadsheet. Het doel is om te voorkomen dat medewerkers voor niets naar kantoor komen, omdat er geen plek beschikbaar is en het maakt medewerkers ook bewust van het gebruik van de kantooromgeving.

3.    Gebruik van data

Een piekbezetting vraagt niet alleen om meer capaciteit, maar vraagt ook om meer flexibiliteit en wendbaarheid in de dienstverlening. De cateraar heeft tijdens deze piekmomenten meer producten nodig, maar ook een extra pick-up point ten bate van een vlotte doorstroming. De schoonmaak en beveiliging moeten mogelijk worden geïntensiveerd, en ga zo maar door. Om hierop te anticiperen, kan het gebruik van data helpen. Vaak is in een kantoor meer data voorhanden dan bekend is. Het aantal dagelijkse gebouwgebruikers kan bijvoorbeeld herleid worden door de data die wordt gegenereerd door het toegangscontrole systeem te ontsluiten en te monitoren hoe druk het die dag is geweest. Daarmee kunnen trends worden herkend en kan hierop worden geanticipeerd.

4.    Flexibiliteit in gebruik

We kennen in de werkomgeving een tamelijk eenduidig gebruik van ruimten. Een spreekkamer is voor overleg en een bureauwerkplek is voor enkelvoudige bureauwerkzaamheden. We kunnen echter ook kijken vanuit de functionele behoefte. Welke activiteiten verrichten medewerkers, welke ruimtelijke behoefte heeft men hierbij en kunnen we dit combineren. Als metafoor benoemen we een gymnastieklokaal. Deze ene ruimte is (in combinatie met het toestelhok) voor meerdere doeleinden te gebruiken. Door te kijken naar persona’s binnen een organisatie kunnen we logische combinaties maken en zo het gebruik van de beschikbare ruimtes optimaliseren.

5.    Samen verantwoordelijk

De huidige ontwikkelingen vragen een goed overleg tussen werkgever en werknemer om zo gezamenlijk tot de best passende oplossing te komen en medewerkers die vanuit kostenoverweging vaker naar kantoor willen komen, mogelijk te ondersteunen. Van de medewerker vraagt dit echter ook een verantwoordelijkheid. Bijvoorbeeld door niet onnodig werkplekken en vergaderruimten te reserveren en niet meer dan een plek tegelijk bezet te houden. Dus in het geval van overleg dat langer duurt, de werkplek op te ruimen en beschikbaar te maken voor een andere collega.

Binnen afzonderlijke teams waarbij er relatief weinig onderscheid bestaat tussen de noodzaak om thuis of op kantoor te werken, kan worden gekeken welke collega’s de grootste noodzaak hebben om energiekosten te besparen. Dit zal in de praktijk echter lastig zijn. Er heerst nog altijd een taboe op het vragen van hulp en het kan tot scheve gezichten leiden.

Laten we tot slot deze uitdaging als een mooie kans zien. De verbinding en connectie tussen medewerkers die de afgelopen periode werd gemist door het vele thuiswerken, kan nu weer gaan groeien. Met de bovenstaande tips kan dit zo efficiënt mogelijk worden ingericht en kunnen we weer zoveel mogelijk medewerkers verwelkomen in de kantoren.

Geschreven door Sabine Booijnk, Consultant huisvesting & werkplek bij HEYDAY Consultancy

Delen:

Meer nieuws

'Geen standaard tenderproces'

'Geen standaard tenderproces'

donderdag 17 april

Op de WorkPlace Xperience 2025 liet Rabobank met een sessie Tender Talks over Soft Services zien dat een innovatief tendertraject ...

Lees meer

Tweede editie van BNW Index gelanceerd op WorkPlace Xperience 2025

Tweede editie van BNW Index gelanceerd op WorkPlace Xperience ...

woensdag 16 april

YNNO en Smart WorkPlace (SWP) lanceerden vandaag de Benchmark voor de Nederlandse Werkomgeving (BNW Index) tijdens de WorkPlace ...

Lees meer

Iris Kranenburg wint ISS WorkPlace Talent of the Year

Iris Kranenburg wint ISS WorkPlace Talent of the Year

dinsdag 15 april

De winnares van de ISS WorkPlace Talent of the Year-award is Iris Kranenburg, werkzaam als Professional Huisvesting & ...

Lees meer

Annemarie Melissen wint ISS WorkPlace Manager of the year Award

Annemarie Melissen wint ISS WorkPlace Manager of the year Award

dinsdag 15 april

Tijdens de WorkPlace Xperience 2025 is Annemarie Melissen, Project Manager Real Estate bij FrieslandCampina, beloond ...

Lees meer

Navigating Stress wint de CSU Smart Solution of the Year Award 2025

Navigating Stress wint de CSU Smart Solution of the Year Award ...

dinsdag 15 april

Navigating Stress is uitgeroepen tot winnaar van de CSU Smart Solution of the Year-award. Geert Kruijswijk en Mirte ...

Lees meer

Full House Deal maakt ruimte voor 200.000 extra woningen

Full House Deal maakt ruimte voor 200.000 extra woningen

maandag 14 april

Door hybride werken worden kantoren structureel minder gebruikt. Veel organisaties kampen met lage bezettingsgraden, terwijl ...

Lees meer

Naar slimme kantoren en dynamische huurmodellen

Naar slimme kantoren en dynamische huurmodellen

maandag 14 april

Hybride werken gaat niet meer weg en dat heeft gevolgen voor de optimale werkplek op kantoor, nu en in de toekomst. In de ...

Lees meer

Whitepaper: Integrale waardengerichte businesscases

Whitepaper: Integrale waardengerichte businesscases

vrijdag 11 april

Businesscases en besluitvorming zijn een belangrijke stap in elk project. Maar hoe gaat de praktijk om met businesscases? ...

Lees meer

Duurzame werkomgeving die meebeweegt bij Essent

Duurzame werkomgeving die meebeweegt bij Essent

donderdag 10 april

In een gesprek met Smart WorkPlace vertellen Jan Klein Goldewijk (Essent) en YNNO-adviseur Jamie Douw over de realisatie ...

Lees meer

<span>Univé nieuwe partner Smart WorkPlace</span>

Univé nieuwe partner Smart WorkPlace

donderdag 10 april

De coöperatieve verzekeraar Univé wil verder blijven ontwikkelen naar de werkomgeving van de toekomst. Om nieuwe ...

Lees meer

Blog: Digitalisering loont

Blog: Digitalisering loont

woensdag 9 april

Steeds meer organisaties digitaliseren hun facility management processen. En dat is logisch: je bespaart kosten, verbetert ...

Lees meer

Mr. Green opent eerste franchise-locatie in Rotterdam

Mr. Green opent eerste franchise-locatie in Rotterdam

dinsdag 8 april

Mr.Green heeft op 28 maart 2025 de deuren geopend van zijn eerste franchise-locatie in Rotterdam, gelegen aan het Hofplein. ...

Lees meer

Croonwolter&dros nieuwe partner Smart WorkPlace

Croonwolter&dros nieuwe partner Smart WorkPlace

dinsdag 8 april

SWP-Partner Croonwolter&dros is al sinds 1875 druk met het ontwerpen, implementeren en beheren we onzichtbare technologieën ...

Lees meer

Impact van de gezonde werkomgeving op ons brein

Impact van de gezonde werkomgeving op ons brein

maandag 7 april

De City Table XL bij gemeente Amstelveen, samen georganiseerd met PD Group, gaf antwoord op een prangende vraag: wat doet ...

Lees meer

Wat verwacht generatie Z van flexibel werken?

Wat verwacht generatie Z van flexibel werken?

maandag 7 april

In haar blogreeks vertelt Petra de West over 'generaties op de werkvloer'. In aanloop naar de WorkPlace Xperience 2025 staat ...

Lees meer

Hoe de fysieke werkomgeving het verschil maakt

Hoe de fysieke werkomgeving het verschil maakt

vrijdag 4 april

Kantoren zijn al lang niet meer alleen plekken om te werken; ze zijn belangrijk voor de sociale contacten en het welzijn ...

Lees meer

De toekomst van contractbeheer met Grip Facility

De toekomst van contractbeheer met Grip Facility

donderdag 3 april

Grip facility presenteert tijdens de WorkPlace Xperience 2025 alles over hun nieuwe innovatie: Het Contract Dashboard. Meer ...

Lees meer

Ontmoet de designers van de toekomstige werkplek

Ontmoet de designers van de toekomstige werkplek

donderdag 3 april

Wat als je zelf kunt ervaren hoe je werkomgeving invloed heeft op je welzijn? In een ‘living lab’ binnen de ...

Lees meer

Waar innovatie en koffie samenkomen

Waar innovatie en koffie samenkomen

woensdag 2 april

In het hart van Amsterdam, heeft Rewire onlangs haar nieuwe kantoor geopend. En wat past beter bij een vooruitstrevende ...

Lees meer

Geen pleisters plakken, maar kansen pakken

Geen pleisters plakken, maar kansen pakken

woensdag 2 april

Solved is al sinds de eerste dag betrokken bij de WorkPlace Xperience. Van escaperooms en whitepapers tot unieke visuals ...

Lees meer

Terug naar boven