Van sensor tot inzicht – deel 9

6 min

 

Van sensor tot inzicht – deel 9

In het negende deel van deze blogserie bespreekt Frederik Joustra van Spacewell sensorgegevens, werkplekanalyses en actiegerichte inzichten.

Facilitair beheer en werkplekmanagement zijn volop in beweging. Enerzijds neemt de rol van technologie, cloud en IoT toe, anderzijds heeft de pandemie een verschuiving naar hybride werken teweeggebracht, zodat bestaande trends op het gebied van de flexibele werkplek in een stroomversnelling zijn geraakt. Om succesvol te zijn in de nieuwe wereld van hybride werken, hebben vastgoed- en FM-teams gedetailleerde, actuele informatie nodig. Dat is waar het IoT om de hoek komt kijken. Sensoren kunnen immers veel beter dan mensen nauwkeurige gegevens verzamelen op grote schaal en in real time.

Dit alles heeft gevolgen voor de manier waarop gegevens over gebouwen worden verzameld, opgeslagen, verwerkt, geanalyseerd en gevisualiseerd. Software voor werkplekbeheer wordt tegenwoordig uitgebreid met gegevensstromen in real time. Deze big data – en de inzichten die daaruit voortkomen – helpen facility managers meer inzicht te krijgen in hoe gebruikers de verschillende ruimtes gebruiken, en wat de omgevingscondities in deze ruimtes zijn, met inbegrip van de binnenluchtkwaliteit.

Big data, groot verschil

Werken met ‘big data’ van sensoren, in combinatie met diverse andere gegevensbronnen, is fundamenteel anders dan het verwerken van traditionele FM-gegevens. Het vereist een big data IoT-platform dat gestructureerde, semigestructureerde en ongestructureerde gegevens kan verwerken, die in grote volumes en met hoge snelheid binnenkomen.

Bij traditionele datamining in facilitair beheer zijn de datasets meestal beperkt en statisch. Het gegevensformaat is eenvoudig en past in een relationele database of datawarehouse.

Bij de analyse van big data daarentegen zijn de gegevens vaak afkomstig van meerdere, heterogene bronnen. De gegevensformaten zijn diverser en passen waarschijnlijk niet in een relationele database. De gegevens kunnen onderling sterk verweven, dynamisch en evoluerend zijn. Relevante gegevens kunnen verborgen zijn tussen een hoop onbruikbare gegevens. Traditionele visualisatietechnieken zullen bijgevolg niet altijd goed werken.

Dat wil zeggen, als u een traditionele FM-software inzet en vervolgens nog wat sensorgegevens toevoegt, dan is de kans op mislukking groot. Want sensoren vormen slechts een deel van de oplossing. En traditionele FMIS werd niet ontworpen om grote hoeveelheden volatiele gegevens te verwerken en te analyseren.

De mogelijkheden van uw IoT-platform en de kwaliteit van de analytische tools bepalen de waarde die u uit het gebouw-IoT haalt. Het juiste analyseplatform zet ruwe gegevens om in bruikbare inzichten en stelt u in staat om de dynamiek binnen uw gebouwen beter te begrijpen. Daarom is het kiezen van het juiste analyseplatform net zo belangrijk als de juiste sensorkeuze.

Connectiviteit

Om de gegevens optimaal toegankelijk en beschikbaar te kunnen maken, moet een modern platform voor gebouw-IoT verbinding maken met oudere systemen, zoals gebouwbeheersystemen (GBS), toegangscontrole en bedrade/draadloze sensoren. Dit wordt mogelijk gemaakt door API’s (Application Programming Interfaces). Met een IoT-analyseplatform dat sensor- en GBS-neutraal is, en een sterk ecosysteem van software- en hardwarepartners heeft, zult u kunnen profiteren van het nieuwste en het beste op het gebied van sensoren.

Statische vs. dynamische analyse

Traditionele dashboards tonen geaggregeerde gegevens op een statische manier, als informatie die alleen gelezen kan worden. Deze statische dashboards stellen de werkplekmanagers niet in staat om de data te analyseren en correlaties te begrijpen. Dergelijke dashboards lijken op het eerste gezicht misschien informatief, maar ze bieden slechts een beperkt inzicht.

Om de gegevens een werkelijk doel te laten dienen, heeft men een ander soort analyse-instrument nodig: een tool die een dynamische weergave van de volledige gegevens mogelijk maakt. Geavanceerde analytische dashboards passen zich dynamisch aan wanneer u een van de parameters wijzigt. U kunt op hoog niveau beginnen, dan door de gegevens heen klikken en inzoomen tot u het gewenste detailniveau hebt bereikt.

Inzichten actiegericht maken

In gebouw- en facilitair beheer halen IoT-analyseplatforms veel voordeel uit een integratie met operationele software, zoals FMIS. Waarom is dat zo? Omdat beide soorten softwareplatforms bij uitstek op kwaliteitsgegevens werken, of dat nu IoT-sensorgegevens zijn, uitgebreide asset- en ruimtelijke gegevens uit BIM, onderhoudsplanning en -geschiedenis of actuele bezetting en ruimtereserveringen. Traditionele FMIS automatiseert processen met beslissingsbomen, workflows, statussen en notificaties, maar meestal is er nog steeds een persoon nodig om het proces in gang te zetten. Bijvoorbeeld door een ticket of serviceverzoek te loggen als iets niet goed werkt. Door gebruik te maken van ‘brain rules’ kan het IoT-platform processen in gang zetten zonder dat er menselijke tussenkomst nodig is. Zo wordt bijvoorbeeld een gereserveerd lokaal vrijgegeven voor andere gebruikers nadat sensoren gedurende 15 minuten geen aanwezigheid hebben waargenomen. Of een technicus ontvangt een werkbon om de HVAC te controleren nadat een vooraf ingestelde temperatuurdrempel is overschreden. Deursensoren bij de ingang van sanitaire ruimtes kunnen worden gebruikt om schoonmaak- of bijvulbeurten te activeren wanneer de bezettingsgraad een bepaalde drempel bereikt. Of, als er een reservering is gemaakt maar niemand is komen opdagen, kunnen de sensorgegevens worden gebruikt om het schoonmaakpersoneel te laten weten dat de werkbon niet hoeft te worden uitgevoerd. Het is duidelijk dat er talrijke manieren zijn waarop dienstverleners voordeel kunnen halen uit realtimegegevens die de werking van hun faciliteiten verbeteren.

Realtime- en mobiele informatie

Werkplekleiders zullen vooral naar gegevens over een langere periode willen kijken om inzicht te krijgen in gebruikstrends. Voor zowel gebruikers als dienstverleners zijn live-gegevens uiterst bruikbaar. Een geavanceerd platform voor werkplekanalyse kan gegevens weergeven op digitale plattegronden. Daarbij kan het bijvoorbeeld gaan om informatie over de huidige bezetting van de ruimte, maar ook om comfortgegevens. Gebruikers van het gebouw hebben dan rechtstreeks toegang tot deze informatie op hun smartphone of via andere touchpoints, zoals kiosken of displays in vergaderruimtes. Dat maakt het voor medewerkers gemakkelijker om door een flexibele werkplek te navigeren en snel geschikte ruimtes en middelen te vinden (en te reserveren). Wanneer medewerkers gemakkelijk toegang hebben tot dit soort mobiele begeleiding in real time, verliezen ze geen tijd en kunnen ze hun werkdag productiever doorbrengen.

Mobiele informatie in real time biedt ook voordelen voor FM-teams die doorgaans veel in gebouwen rondlopen. Een slimme serviceapp combineert geplande taken met serviceaanvragen en door sensoren gestuurde interventies, met alle werkbonnen naar prioriteit gerangschikt en weergegeven op plattegronden. Met een dergelijke tool kunnen FM-teams hun dagelijkse werkzaamheden dynamisch beheren en reageren op gebeurtenissen in de praktijk wanneer deze zich voordoen.

Effectieve beslissingen over het portfolio

Geavanceerde werkplekanalyses kunnen zowel actuele werkzaamheden als langetermijnstrategie ondersteunen. Ze bieden inzicht in het gebruik van werkplekken en stellen vastgoed- en werkplekmanagers in staat om datagestuurde beslissingen te nemen bij het plannen van hun toekomstige behoeften aan kantoorruimte. Het gebruik van sensortechnologieën om de bezetting te monitoren met het oog op ruimteplanning (zie uitlegvideo) is niet nieuw, maar de pandemie en de opkomst van hybride werken hebben de inzet alsmaar verhoogd. Om organisaties te helpen hun kantoren beter aan te passen en de portfoliokosten te verlagen, heeft Spacewell de Opportunity Simulator ontwikkeld. Dit dashboard stelt vastgoedteams in staat ruimtesimulaties uit te voeren en een duidelijk beeld te krijgen van hun potentiële financiële besparingen.

Deel 1 van de blogserie ‘Van sensor tot inzicht’ leest u hier.

Deel 2 van de blogserie ‘Van sensor tot inzicht’ leest u hier.

Deel 3 van de blogserie ‘Van sensor tot inzicht’ leest u hier.

Deel 4 van de blogserie ‘Van sensor tot inzicht’ leest u hier.

Deel 5 van de blogserie 'Van sensor tot inzicht leest u hier.

Deel 6 van de blogserie 'Van sensor tot inzicht leest u hier.

Deel 7 van de blogserie 'Van sensor tot inzicht leest u hier.

Deel 8 van de blogserie 'Van sensor tot inzicht leest u hier.

Delen:

Meer nieuws

'Geen standaard tenderproces'

'Geen standaard tenderproces'

donderdag 17 april

Op de WorkPlace Xperience 2025 liet Rabobank met een sessie Tender Talks over Soft Services zien dat een innovatief tendertraject ...

Lees meer

Tweede editie van BNW Index gelanceerd op WorkPlace Xperience 2025

Tweede editie van BNW Index gelanceerd op WorkPlace Xperience ...

woensdag 16 april

YNNO en Smart WorkPlace (SWP) lanceerden vandaag de Benchmark voor de Nederlandse Werkomgeving (BNW Index) tijdens de WorkPlace ...

Lees meer

Iris Kranenburg wint ISS WorkPlace Talent of the Year

Iris Kranenburg wint ISS WorkPlace Talent of the Year

dinsdag 15 april

De winnares van de ISS WorkPlace Talent of the Year-award is Iris Kranenburg, werkzaam als Professional Huisvesting & ...

Lees meer

Annemarie Melissen wint ISS WorkPlace Manager of the year Award

Annemarie Melissen wint ISS WorkPlace Manager of the year Award

dinsdag 15 april

Tijdens de WorkPlace Xperience 2025 is Annemarie Melissen, Project Manager Real Estate bij FrieslandCampina, beloond ...

Lees meer

Navigating Stress wint de CSU Smart Solution of the Year Award 2025

Navigating Stress wint de CSU Smart Solution of the Year Award ...

dinsdag 15 april

Navigating Stress is uitgeroepen tot winnaar van de CSU Smart Solution of the Year-award. Geert Kruijswijk en Mirte ...

Lees meer

Full House Deal maakt ruimte voor 200.000 extra woningen

Full House Deal maakt ruimte voor 200.000 extra woningen

maandag 14 april

Door hybride werken worden kantoren structureel minder gebruikt. Veel organisaties kampen met lage bezettingsgraden, terwijl ...

Lees meer

Naar slimme kantoren en dynamische huurmodellen

Naar slimme kantoren en dynamische huurmodellen

maandag 14 april

Hybride werken gaat niet meer weg en dat heeft gevolgen voor de optimale werkplek op kantoor, nu en in de toekomst. In de ...

Lees meer

Whitepaper: Integrale waardengerichte businesscases

Whitepaper: Integrale waardengerichte businesscases

vrijdag 11 april

Businesscases en besluitvorming zijn een belangrijke stap in elk project. Maar hoe gaat de praktijk om met businesscases? ...

Lees meer

Duurzame werkomgeving die meebeweegt bij Essent

Duurzame werkomgeving die meebeweegt bij Essent

donderdag 10 april

In een gesprek met Smart WorkPlace vertellen Jan Klein Goldewijk (Essent) en YNNO-adviseur Jamie Douw over de realisatie ...

Lees meer

<span>Univé nieuwe partner Smart WorkPlace</span>

Univé nieuwe partner Smart WorkPlace

donderdag 10 april

De coöperatieve verzekeraar Univé wil verder blijven ontwikkelen naar de werkomgeving van de toekomst. Om nieuwe ...

Lees meer

Blog: Digitalisering loont

Blog: Digitalisering loont

woensdag 9 april

Steeds meer organisaties digitaliseren hun facility management processen. En dat is logisch: je bespaart kosten, verbetert ...

Lees meer

Mr. Green opent eerste franchise-locatie in Rotterdam

Mr. Green opent eerste franchise-locatie in Rotterdam

dinsdag 8 april

Mr.Green heeft op 28 maart 2025 de deuren geopend van zijn eerste franchise-locatie in Rotterdam, gelegen aan het Hofplein. ...

Lees meer

Croonwolter&dros nieuwe partner Smart WorkPlace

Croonwolter&dros nieuwe partner Smart WorkPlace

dinsdag 8 april

SWP-Partner Croonwolter&dros is al sinds 1875 druk met het ontwerpen, implementeren en beheren we onzichtbare technologieën ...

Lees meer

Impact van de gezonde werkomgeving op ons brein

Impact van de gezonde werkomgeving op ons brein

maandag 7 april

De City Table XL bij gemeente Amstelveen, samen georganiseerd met PD Group, gaf antwoord op een prangende vraag: wat doet ...

Lees meer

Wat verwacht generatie Z van flexibel werken?

Wat verwacht generatie Z van flexibel werken?

maandag 7 april

In haar blogreeks vertelt Petra de West over 'generaties op de werkvloer'. In aanloop naar de WorkPlace Xperience 2025 staat ...

Lees meer

Hoe de fysieke werkomgeving het verschil maakt

Hoe de fysieke werkomgeving het verschil maakt

vrijdag 4 april

Kantoren zijn al lang niet meer alleen plekken om te werken; ze zijn belangrijk voor de sociale contacten en het welzijn ...

Lees meer

De toekomst van contractbeheer met Grip Facility

De toekomst van contractbeheer met Grip Facility

donderdag 3 april

Grip facility presenteert tijdens de WorkPlace Xperience 2025 alles over hun nieuwe innovatie: Het Contract Dashboard. Meer ...

Lees meer

Ontmoet de designers van de toekomstige werkplek

Ontmoet de designers van de toekomstige werkplek

donderdag 3 april

Wat als je zelf kunt ervaren hoe je werkomgeving invloed heeft op je welzijn? In een ‘living lab’ binnen de ...

Lees meer

Waar innovatie en koffie samenkomen

Waar innovatie en koffie samenkomen

woensdag 2 april

In het hart van Amsterdam, heeft Rewire onlangs haar nieuwe kantoor geopend. En wat past beter bij een vooruitstrevende ...

Lees meer

Geen pleisters plakken, maar kansen pakken

Geen pleisters plakken, maar kansen pakken

woensdag 2 april

Solved is al sinds de eerste dag betrokken bij de WorkPlace Xperience. Van escaperooms en whitepapers tot unieke visuals ...

Lees meer

Terug naar boven