De toekomst van teams (3/3)

 

De toekomst van teams (3/3)

Hoe ziet de toekomst van teams eruit? Daaraan wijdt TwynstraGudde een drieluik. In het derde deel, geschreven door Catherine van Nierop: Verbinding en het goede gesprek.

We zijn in de afgelopen twee jaar anders gaan werken. Dat is een blijvend effect van de coronapandemie. Multidisciplinair en hybride werken zijn gewoner en eenvoudiger geworden. Teams hebben hun werk opnieuw ingericht, met nieuwe onderlinge afspraken. Sommige teams gebruiken dit moment om ook hun onderlinge verbinding te verdiepen, met het goede gesprek bijvoorbeeld. Waarom zou je dat doen? Levert het echt wat op?

In de dagelijkse hectiek van ons werk hebben we vaak heel veel te doen: telefoontjes en e-mails, projecten starten of verder brengen, klanten laten zien hoe we ze kunnen helpen. Het is niet altijd eenvoudig om uit die hectiek te stappen. Samen één of twee dagen vrijmaken om stil te staan bij hoe je als team functioneert of de essentie van je werk te benoemen, is dat wel productief? We zijn niet zo gewend met rust en aandacht naar de onderlinge verhoudingen en de emotionele onderstroom in ons team te kijken. Juist dit soort reflectie geeft versnelling in het team. Dat horen wij keer op keer van teams die we begeleiden.

Tijd maken voor het goede gesprek

Teams kloppen bij ons aan als het niet helemaal lekker loopt maar óók als alles goed gaat. In beide situaties is stilstaan bij de verbinding in het team een goed idee. Juist in teams die veel verschillende projecten doen in multidisciplinair verband, zorgt verbinding voor het gevoel van een thuishonk, een stevige basis. Die basis leg je door tijdens een teamdag rustig de tijd te nemen voor het goede gesprek. Als je uit de hectiek van alledag stapt en met je teamgenoten reflecteert op ieders persoonlijkheid en de onderlinge samenwerking, ontstaan de mooiste gesprekken. Het enige dat je daarvoor nodig hebt, zijn tijd en oprechte aandacht voor elkaar. Verbinding is trouwens geen doel op zich: het komt ten goede aan de inhoud van het werk. Doordat je elkaar beter kent, begrijp je elkaar beter. Zo bereik je samen sneller inhoudelijke resultaten met je team.

Hoe zit je erbij vandaag?

Tijdens een teamdag levert een eenvoudige vraag als 'Hoe zit je erbij vandaag?' vaak al verrassende uitkomsten. Sommige teamleden merken misschien dat ze zichzelf voorbij rennen in de drukte. Dat levert herkenning op en verbinding. Hectiek en snel schakelen op het werk kunnen natuurlijk prima zijn, maar zelfs voor degenen die daarvan genieten kan het plezierig zijn om daarbij eens stil te staan. Tijdens een teamdag is daarvoor ruimte. Het gesprek kan ook gaan over de privésituatie van teamleden, waardoor het onderling begrip groeit. Het effect van een teamdag is soms bijna magisch. Gewoon door eens met elkaar stil te staan bij hoe het gaat met de iedereen in het team.

Verbinding en het goede gesprek organiseren

De onderlinge verbinding en het goede gesprek komen in de meeste teams niet vanzelf op gang. Daarvoor is de hectiek in het werk meestal te groot. Daarom is het verstandig in de agenda's een aantal dagen vrij te houden waarop je als team het goede gesprek aangaat. Externe begeleiding kan daarbij een extra aanjager zijn, een stok achter de deur om het goede gesprek ook echt te voeren. Een teamdag met externe begeleiding geeft soms net iets meer motivatie om datgene wat niet vanzelf komt echt te gaan doen, merken wij in ons werk met teams. Zelf worstelen we er ook weleens mee: de tijd vinden voor reflectie op de ervaringen en verwachtingen in je team blijft een uitdaging.

Kleine vervolgstappen zetten helpt

Na een teamdag of langere teambijeenkomst, nemen teams zich altijd voor om meer aandacht te besteden aan elkaar. Dat hoeft niet ingewikkeld te zijn. Het kan heel goed met kleine veranderingen. Elkaar op afgesproken momenten even bellen kan bijvoorbeeld al veel verschil maken. Bij een reguliere vergadering kan je eerst een kort rondje maken met de vraag ‘Hoe gaat het met je?’ Dat kan de ene keer vijf minuten duren en soms wat langer, als een teamlid iets kwijt wil. De kunst is om dit soort kleine stappen te integreren in je dagelijks werk. Daarmee bouw je verder aan de verbinding na een teamdag en maak je aandacht en het goede gesprek tot een vanzelfsprekend onderdeel van je werk.

Kiezen voor de kracht van herhaling

Verbinding en het goede gesprek in je team komen meestal niet tot stand in één dag. Dat is echt uitzonderlijk. Meestal werken enkele bijeenkomsten beter. Dat kan bijvoorbeeld een dag per kwartaal zijn of een halve dag per maand. Als je vaker samenkomt en de tijd neemt voor elkaar, zie je de patronen in het team duidelijker en kan je ermee werken. Dat is dan ook de manier waarop wij bij TwynstraGudde teams begeleiden. Vaak bespreken we eerst een managementmodel of we doen een eenvoudige oefening om mee te starten. Tussen twee bijeenkomsten in bellen we gewoonlijk ook met elk teamlid afzonderlijk. Die gesprekken zijn ook weer input voor de teambijeenkomsten. Zo ontwikkelt het goede gesprek zich.

Eigenlijk gaat het vanzelf

Het mooie aan het goede gesprek is dat er niet zo heel veel nodig is om het goed te doen met elkaar. Bij elkaar zitten in een kring, telefoons weg, een ervaren gespreksleider, dan heb je al snel een goed gesprek. Aandacht voor elkaar is iets heel menselijks. Je hebt er geen tools of ingewikkelde apparatuur voor nodig, eigenlijk alleen maar tijd en oprechte aandacht. Daarmee kan je als team echt tot grote hoogte stijgen, teamleden in hun kracht zetten en alle talenten in je team benutten. Je leert elkaar beter kennen, je weet van je medeteamleden hoe zij in elkaar zitten en dat brengt versnelling in het werk dat je gezamenlijk doet.

Lees hier deel 1 van het drieluik: Multidisciplinair werken heeft de wind in de zeilen

Lees hier deel 2 van het drieluik: Herzie afspraken en maak je team toekomstbestendig

Delen:

Meer nieuws

Zens breidt ecosysteem uit om slimmere werkplekken te creëren

Zens breidt ecosysteem uit om slimmere werkplekken te creëren

donderdag 30 januari

Zens, marktleider in draadloze oplaadoplossingen, kondigt nieuwe samenwerkingen aan met Joan en Spacewell, twee bedrijven ...

Lees meer

De toekomst van werkplekken

De toekomst van werkplekken

donderdag 30 januari

Alvero en Ditt werkten samen aan de kantooromgeving van HOFF Offices. Gevestigd op de Amsterdamse Zuidas, biedt HOFF een ...

Lees meer

Smart WorkPlace start 2025 met een nieuwe look

Smart WorkPlace start 2025 met een nieuwe look

donderdag 30 januari

Een nieuw jaar, een nieuwe look! Ontvang het nieuws over de circulaire en gezonde werkplek zoals je gewend bent, maar vanaf ...

Lees meer

Maak een hybride werkrooster dat werkt voor je team

Maak een hybride werkrooster dat werkt voor je team

woensdag 29 januari

Het traditionele kantoorwerkmodel heeft plaatsgemaakt voor een meer flexibele aanpak. Terwijl organisaties soms worstelen ...

Lees meer

i3-Technologies en CTOUCH lanceren i3CONNECT in 2025

i3-Technologies en CTOUCH lanceren i3CONNECT in 2025

woensdag 29 januari

Dit nieuwe merk, ontstaan uit de fusie van de twee toonaangevende innovators op het gebied van interactieve technologie, ...

Lees meer

ISS Facility Services zet de stap naar de hoogste PSO-trede

ISS Facility Services zet de stap naar de hoogste PSO-trede

dinsdag 28 januari

ISS Facility Services, wereldleider in workplace experience en facility management, heeft opnieuw de hoogste trede op de ...

Lees meer

De onderschatte waarde van vergaderingen

De onderschatte waarde van vergaderingen

dinsdag 28 januari

Vergaderingen zijn veel meer dan momenten van overleg: ze vormen een spiegel van de cultuur binnen jouw organisatie. In ...

Lees meer

Opinie: Trump zet thuiswerken terug in de tijd

Opinie: Trump zet thuiswerken terug in de tijd

maandag 27 januari

Wat gaat de aanstelling van Donald Trump als nieuwe president van Amerika betekenen voor de werkomgeving? In dit opiniestuk ...

Lees meer

“Hybride werken draagt bij aan People, Planet, Profit”

“Hybride werken draagt bij aan People, Planet, Profit”

vrijdag 24 januari

Nieuw jaar, nieuwe kansen. Tijd om bij de SWP Stand-Up bij IWG in Rotterdam de klokken gelijk te zetten en kennis te delen ...

Lees meer

Op bezoek bij SWP: Een gezamenlijke missie naar een duurzame en gezonde werkomgeving

Op bezoek bij SWP: Een gezamenlijke missie naar een duurzame ...

donderdag 23 januari

Robin Paul van Eck, Marketing Director bij Alvero, werkte mee aan het kantoor van Smart WorkPlace, een goede reden voor ...

Lees meer

CBRE sluit zich aan als nieuwe partner Smart WorkPlace

CBRE sluit zich aan als nieuwe partner Smart WorkPlace

donderdag 23 januari

CBRE Global Workplace Solutions (GWS) is actief op elk gebied van commercieel vastgoed en bij uitstek een bron van kennis ...

Lees meer

Transformeer Werkplekken: Spacewell werkt samen met Zens

Transformeer Werkplekken: Spacewell werkt samen met Zens

donderdag 23 januari

SWP-Partners Spacewell en Zens gaan de samenwerking aan om werkplekken slimmer en gebruiksvriendelijker te maken.

Lees meer

Flexwerken: hoe optimaliseer je bureauruimte op kantoor?

Flexwerken: hoe optimaliseer je bureauruimte op kantoor?

woensdag 22 januari

Steeds meer moderne kantoren kiezen voor flexwerkplekken. Daarmee is het optimaliseren van bureauruimte belangrijker geworden, ...

Lees meer

Een goed onderbouwde 'worktech' strategie met Bram Aarntzen

Een goed onderbouwde 'worktech' strategie met Bram Aarntzen

woensdag 22 januari

Na 15 jaar in de branche zet Bram Aarntzen de stap naar zelfstandig ondernemerschap. Aarntzen is al jaren SWP-Expert geweest ...

Lees meer

GRIP Facility nieuwe partner Smart WorkPlace

GRIP Facility nieuwe partner Smart WorkPlace

dinsdag 21 januari

GRIP Facility begon in 2016 met de ambitie om het beheer van facilitaire contracten te revolutioneren. Als nieuwe partner ...

Lees meer

Jessie Bekkers-van Rooij nieuw directielid HEVO

Jessie Bekkers-van Rooij nieuw directielid HEVO

dinsdag 21 januari

Jessie Bekkers-van Rooij, treedt per 14 februari 2025 toe tot het directieteam van HEVO, met een bijzondere focus op zorgvastgoed ...

Lees meer

Upcycle Kitchen van start op Horecava 2025

Upcycle Kitchen van start op Horecava 2025

maandag 20 januari

Initiatiefnemers en grootkeukenleveranciers hebben afgelopen week op Horecava 2025 in Amsterdam RAI de Code of Conduct ondertekend ...

Lees meer

ISS versterkt positie als een van de best beoordeelde werkgevers

ISS versterkt positie als een van de best beoordeelde werkgevers

maandag 20 januari

ISS Facility Services is voor het vierde opeenvolgende jaar gecertificeerd als Top Employer in Nederland. ISS verbeterde ...

Lees meer

Oplossingen voor compliance in gebouwonderhoud

Oplossingen voor compliance in gebouwonderhoud

vrijdag 17 januari

Voldoen aan wet- en regelgeving kan als gebouweigenaar of beheerder een complexe uitdaging zijn. In een webinar ontdek je ...

Lees meer

ISS WorkPlace Manager en Talent of the Year

ISS WorkPlace Manager en Talent of the Year

vrijdag 17 januari

Op 15 en 16 april 2025 is het weer tijd voor de WorkPlace Xperience. Dat betekent een nieuwe ISS Manager en Talent of the ...

Lees meer

Terug naar boven