Nederlandse Facility & workplace management marktonderzoek

Nederlandse Facility & workplace management marktonderzoek

Ieder jaar wordt in opdracht van FMN het Facility & Workplace Marktonderzoek uitgevoerd door TwynstraGudde. Het onderzoek geeft actuele cijfers over de omvang van de facilitaire markt en inzicht in actuele ontwikkelingen.

De facility & workplace branche krijgt een steeds belangrijkere positie in organisaties, met name op strategisch vlak. 

Hoe maak je duurzaamheid concreet?

Solitair werk doen we thuis, samenwerken op kantoor. Dat zeggen de meeste leidinggevenden, facilitair managers én werkend Nederland zelf. De praktijk is anders. Dat laat het Facility & Workplace Marktonderzoek 2024 zien. TwynstraGudde verricht dit jaarlijkse onderzoek in opdracht van Facility Management Nederland.

De facilitaire markt behaalde vorig jaar de duizelingwekkende omvang van bijna €75 miljard: bijna vier procent van het BBP. Voor de helft gaat het om exploitatie en ontwikkeling van winkels, kantoren en bedrijfsruimten. De rest is voor facilitaire zaken zoals catering, schoonmaak, beveiliging en afvalbeheer. De sector geeft werk aan bijna een half miljoen mensen. Het onderzoek toont de laatste marktcijfers en beschrijft dominante trends. Hoe gebruiken we onze werkplekken en hoe stemmen we de inrichting van werkplekken op het werk en de behoeften van medewerkers af?

Kantoor als clubhuis?

Een trend die al jaren hoog in de lijstjes van facilitair managers staat, is de ontwikkeling van het hybride werken. Met de coronapandemie kreeg die trend een boost. Meer dan ooit zou het kantoor een ‘clubhuis’ worden: een bruisende community van mensen die van elkaar leren en elkaar inspireren. De verwachting was dat we alleen nog maar naar kantoor zouden komen voor ontmoeting en samenwerking. Solitair werk zou iedereen liever thuis doen. Leidinggevenden in organisaties, facilitair managers én medewerkers zelf waren overtuigd van dat toekomstbeeld.

Dinsdag en donderdag

Nu, twee jaar later, ziet de werkelijkheid er genuanceerder uit. Veel mensen komen naar kantoor om daar een werkplek op te zoeken voor solitair werk. Veel ontmoetingen zijn juist online; daarvoor blijven mensen vaker thuis. De sociale component speelt sterk mee; veel sterker dan verwacht. Dinsdag en donderdag zijn favoriete kantoordagen. Op maandag, woensdag en vrijdag zijn veel werkplekken leeg. Het wringt op veel plekken.

Download kosteloos het marktonderzoek.

Delen: Twitter LinkedIn Facebook

permalink

Naar het overzicht

Terug naar boven