Cultuur overbrengen tijdens onboarding

5 min

 

Cultuur overbrengen tijdens onboarding

Hoe breng je de cultuur van een coworkruimte over tijdens het onboarden van nieuwe coworkers? Daarover schreef Smart WorkPlace expert Jeannine van der Linden onderstaande blog.

Bij het runnen van een coworkruimte bestaat de noodzaak om nieuwe coworkers te introduceren bij de coworkruimte middels onboarding. Met een verschuiving naar online platforms vanwege de pandemie, worstelen veel coworkruimtes met profilering en het presenteren van hun bedrijfscultuur via online procedés. Onboarding is op zichzelf al een moeilijke taak en om het goed uit te voeren moet je even goed nadenken. One size fits all oplossingen zijn vooral hier niet altijd van toepassing.

Door de cultuur van een oworking ruimte doorlopend tijdens het onboardingproces onder de aandacht te brengen, voelen coworkers zich zelfverzekerd in hun gebruik van de ruimte en hun keuze ervoor. Dit kan tot groot succes voor de ruimte leiden. Maar hoe kan dit geïntegreerd worden in online procedés en hoe kan er voorkomen worden dat deze afstandelijk en onpersoonlijk overkomen?

Het onboarding proces kan moeilijk zijn

Ondernemers onderschatten vaak het onboardingproces – ze weten niet altijd wat er nodig is om het proces soepel te laten verlopen en of het voor nieuwe klanten makkelijk genoeg te begrijpen is. Degene die het onboarding proces creëert weet immers waar het voor is en waarom bepaalde dingen gedaan worden; de klant niet. Wat het proces nog lastiger maakt is de huidige wereld waarin wij leven. De post-tech, post-COVID-wereld kan zaken verder bemoeilijken omdat velen nog moeten wennen aan digitale procedés.

Historisch gezien is coworking ontstaan uit de horecasector. Voordat ingrijpende juridische en sociale veranderingen binnen de sector en de verschuiving naar online plaatsvonden, was het makkelijk genoeg om te weten hoe de waarden en cultuur van een coworkingruimte tot uitdrukking moesten worden gebracht.

Eigenaren en managers van coworkingruimtes wisten precies hoe ze een fysieke ruimte er aantrekkelijk uit moesten laten zien. Veel coworking ruimtes maken nog gebruik van dit principe: dat nieuwe potentiële coworkers persoonlijk de ruimte bezoeken om het op de proef te stellen. Vanwege de ontwrichting die de pandemie veroorzaakte en de migratie naar meer online procedés, werd het van cruciaal belang voor het succes van de ruimte om de cultuur tijdens het online onboarding proces te laten zien.

Veel ruimtes hebben nog steeds moeite om ervoor te zorgen dat hun boodschap online overkomt. Coworkingruimtes moeten snappen dat het wel mogelijk is om de waarden en cultuur in alle media en online procedés te communiceren.

Het streven om ervoor te zorgen dat mensen per ongeluk een coworking ruimte tegenkomen is niet nieuw, maar het betekent wel dat er veel aandacht moet worden besteed aan de manier waarop een ruimte zowel offline als online wordt gepresenteerd.

Mensen hebben de neiging om zich aan te melden of aan onboarding van een bedrijf mee te doen wanneer ze het proces makkelijk vinden en ook leuk vinden wat ze te zien krijgen. Over het algemeen zijn mensen makkelijk te overtuigen om iets te proberen als er een gevoel van erkenning is en ze het gevoel hebben dat er rekening met hen gehouden wordt. Dat is precies hoe een onboarding proces eruit zou moeten zien: een snel en pijnloos proces dat de cultuur en de gemeenschap laat zien en mensen het gevoel geeft dat ze reeds deel uitmaken van deze gemeenschap.

Hoe DeKamer het aanpakt

Jeannine van der Linden vertelt hoe ze het gemeenschapsgevoel implementeert tijdens het onboarding proces bij DeKamer. Sommige van haar coworkers zijn zogenaamde digital natives en voelen zich thuis in een digitale omgeving en kunnen het onboarding proces dus makkelijk begrijpen. Het is eenvoudig: de coworker ontvangt een link, klikt erop en volgt de instructies.

Maar niet alle coworkers die het onboarding proces willen meemaken zijn digital natives. Sommige potentiële coworkers worstelen met het proces en daarom kan het voor hen onpersoonlijk en afstandelijk overkomen. Om dit tegen te gaan, heeft Jeannine de mogelijkheid ingebouwd om het onboarding proces persoonlijk of samen met het personeel te laten plaatsvinden. Deze optie werd al voor de lockdown op enkele locaties van DeKamer geïmplementeerd. Het proces is geautomatiseerd, maar coworkers die aan boord willen komen kunnen met die benodigde documentatie naar een DeKamer ruimte gaan waar ze geholpen zullen worden en samen het onboarding proces zullen doorlopen. Tijdens strengere lockdowns bood Jeannine aan om coworkers met het onboarding proces te helpen door middel van persoonlijke gesprekken op platforms zoals Whatsapp.

Het is belangrijk om in gedachten te houden welke technologieën worden gebruikt voor het onboarding van sommige coworkers. Sommige technologieën hebben veel functionaliteiten maar zijn helemaal niet gebruiksvriendelijk. Andere platforms kunnen zowel voldoen aan de basisbehoeften en gebruiksvriendelijk zijn. Het belangrijkst bij het kiezen van een platform voor onboarding is om te onthouden dat je de eindgebruiker in gedachten moet houden.

DeKamer communiceert zijn waarden ook via de modellen die gecreëerd worden. Zo zal Jeannine bijvoorbeeld het verdienmodel dat aansluit bij de verdiensten van de coworkers van DeKamer opstellen. Als coworkers van DeKamer het zich kunnen veroorloven meer te betalen voor de ruimte die ze gebruiken, dan verdienen ze meer. Het tegenovergestelde is ook waar.

Dit weerspiegelt de waarden van DeKamer, namelijk dat coworkers alleen moeten betalen voor de ruimte die ze daadwerkelijk gebruiken, waardoor het betaalbaar en flexibel is voor het budget van elke persoon. Als het bedrijf van een coworker groeit, groeit de ruimte die ze gebruiken ook. Dit betekent dat DeKamer ook een rol heeft in het creëren van een werkomgeving waarin bedrijven kunnen groeien.

Dus wanneer coworkers het onboarding proces beginnen te doorlopen, geef ze dan toegang tot de kantoorruimte zodat ze zich al thuis voelen. Zo krijgen ze alvast een voorproefje van de coworking ruimte en de cultuur en waarden eromheen. Wees bereid hen te helpen tijdens het onboarding proces om ervoor te zorgen dat toekomstige coworkers zich op hun gemak voelen. Dit zal hun zorgen verminderen over het al dan niet correct voltooien van het onboarding proces.

Uiteindelijk is het de keuze van de coworkingruimte hoe haar cultuur en waarden vertegenwoordigd worden. De makkelijkste manier om ervoor te zorgen dat de gemeenschap en cultuur overkomt op de coworker die het onboarding proces doorloopt, is door ze het gevoel te geven dat ze al deel uitmaken van de gemeenschap, oftewel coworking community.

Delen:

Meer nieuws

De zes typische profielen van hybride werkers

De zes typische profielen van hybride werkers

dinsdag 4 februari

Hybride werkers kunnen worden onderverdeeld in zes verschillende profielen. Dat blijkt uit data van het Center for People ...

Lees meer

Hernieuwd leer- en werkplekconcept voor Corderius College

Hernieuwd leer- en werkplekconcept voor Corderius College

dinsdag 4 februari

Een optimale werk- en leeromgeving met keuzes uit diverse plekken om samen te werken of te overleggen. Dát is het ...

Lees meer

Certificering voor Interface met Cradle to Cradle-tapijttegels in Europa

Certificering voor Interface met Cradle to Cradle-tapijttegels ...

vrijdag 31 januari

Een deel van het assortiment in Europa geproduceerde tapijttegels van Interface heeft de Cradle to Cradle Certified Silver-status ...

Lees meer

Zens breidt ecosysteem uit om slimmere werkplekken te creëren

Zens breidt ecosysteem uit om slimmere werkplekken te creëren

donderdag 30 januari

Zens, marktleider in draadloze oplaadoplossingen, kondigt nieuwe samenwerkingen aan met Joan en Spacewell, twee bedrijven ...

Lees meer

Samenwerking bij toekomst van werkplekken

Samenwerking bij toekomst van werkplekken

donderdag 30 januari

Alvero en Ditt werkten samen aan de kantooromgeving van HOFF Offices. Gevestigd op de Amsterdamse Zuidas, biedt HOFF een ...

Lees meer

Smart WorkPlace start 2025 met een nieuwe look

Smart WorkPlace start 2025 met een nieuwe look

donderdag 30 januari

Een nieuw jaar, een nieuwe look! Ontvang het nieuws over de circulaire en gezonde werkplek zoals je gewend bent, maar vanaf ...

Lees meer

Maak een hybride werkrooster dat werkt voor je team

Maak een hybride werkrooster dat werkt voor je team

woensdag 29 januari

Het traditionele kantoorwerkmodel heeft plaatsgemaakt voor een meer flexibele aanpak. Terwijl organisaties soms worstelen ...

Lees meer

i3-Technologies en CTOUCH lanceren i3CONNECT in 2025

i3-Technologies en CTOUCH lanceren i3CONNECT in 2025

woensdag 29 januari

Dit nieuwe merk, ontstaan uit de fusie van de twee toonaangevende innovators op het gebied van interactieve technologie, ...

Lees meer

ISS Facility Services zet de stap naar de hoogste PSO-trede

ISS Facility Services zet de stap naar de hoogste PSO-trede

dinsdag 28 januari

ISS Facility Services, wereldleider in workplace experience en facility management, heeft opnieuw de hoogste trede op de ...

Lees meer

De onderschatte waarde van vergaderingen

De onderschatte waarde van vergaderingen

dinsdag 28 januari

Vergaderingen zijn veel meer dan momenten van overleg: ze vormen een spiegel van de cultuur binnen jouw organisatie. In ...

Lees meer

Opinie: Trump zet thuiswerken terug in de tijd

Opinie: Trump zet thuiswerken terug in de tijd

maandag 27 januari

Wat gaat de aanstelling van Donald Trump als nieuwe president van Amerika betekenen voor de werkomgeving? In dit opiniestuk ...

Lees meer

“Hybride werken draagt bij aan People, Planet, Profit”

“Hybride werken draagt bij aan People, Planet, Profit”

vrijdag 24 januari

Nieuw jaar, nieuwe kansen. Tijd om bij de SWP Stand-Up bij IWG in Rotterdam de klokken gelijk te zetten en kennis te delen ...

Lees meer

Op bezoek bij SWP: Een gezamenlijke missie naar een duurzame en gezonde werkomgeving

Op bezoek bij SWP: Een gezamenlijke missie naar een duurzame ...

donderdag 23 januari

Robin Paul van Eck, Marketing Director bij Alvero, werkte mee aan het kantoor van Smart WorkPlace, een goede reden voor ...

Lees meer

CBRE sluit zich aan als nieuwe partner Smart WorkPlace

CBRE sluit zich aan als nieuwe partner Smart WorkPlace

donderdag 23 januari

CBRE Global Workplace Solutions (GWS) is actief op elk gebied van commercieel vastgoed en bij uitstek een bron van kennis ...

Lees meer

Transformeer Werkplekken: Spacewell werkt samen met Zens

Transformeer Werkplekken: Spacewell werkt samen met Zens

donderdag 23 januari

SWP-Partners Spacewell en Zens gaan de samenwerking aan om werkplekken slimmer en gebruiksvriendelijker te maken.

Lees meer

Flexwerken: hoe optimaliseer je bureauruimte op kantoor?

Flexwerken: hoe optimaliseer je bureauruimte op kantoor?

woensdag 22 januari

Steeds meer moderne kantoren kiezen voor flexwerkplekken. Daarmee is het optimaliseren van bureauruimte belangrijker geworden, ...

Lees meer

Een goed onderbouwde 'worktech' strategie met Bram Aarntzen

Een goed onderbouwde 'worktech' strategie met Bram Aarntzen

woensdag 22 januari

Na 15 jaar in de branche zet Bram Aarntzen de stap naar zelfstandig ondernemerschap. Aarntzen is al jaren SWP-Expert geweest ...

Lees meer

GRIP Facility nieuwe partner Smart WorkPlace

GRIP Facility nieuwe partner Smart WorkPlace

dinsdag 21 januari

GRIP Facility begon in 2016 met de ambitie om het beheer van facilitaire contracten te revolutioneren. Als nieuwe partner ...

Lees meer

Jessie Bekkers-van Rooij nieuw directielid HEVO

Jessie Bekkers-van Rooij nieuw directielid HEVO

dinsdag 21 januari

Jessie Bekkers-van Rooij, treedt per 14 februari 2025 toe tot het directieteam van HEVO, met een bijzondere focus op zorgvastgoed ...

Lees meer

Upcycle Kitchen van start op Horecava 2025

Upcycle Kitchen van start op Horecava 2025

maandag 20 januari

Initiatiefnemers en grootkeukenleveranciers hebben afgelopen week op Horecava 2025 in Amsterdam RAI de Code of Conduct ondertekend ...

Lees meer

Terug naar boven