Managementsystemen en automatiseringssoftware: het onderschatte coaching programma  

1 min

 

Managementsystemen en automatiseringssoftware: het onderschatte coaching programma  

De zakelijke kant en coworking ruimtes kunnen in deze tijd veel van elkaar leren. Maar daarvoor moeten ze wel het gesprek aangaan. Dat zegt Smart WorkPlace expert Jeannine van der Linden.

In dit nieuwe tijdperk van ‘Het Kantoor’ zijn bedrijven samen met hun medewerkers en relaties, op zoek naar een nieuwe betekenis van het begrip ‘kantoor’. Wat een kantoor voor een bedrijf betekent maar ook voor de mensen die zo’n ruimte gaan gebruiken, is namelijk aan het veranderen. Coworking ruimtes hebben zichzelf bewezen als geweldige oplossing – voor het herontdekken van wat voor rol een kantoor in het bedrijfsleven zou moeten spelen, en ook in de ontwikkeling van alles dat het format te bieden heeft. Hoewel ook coworking ruimtes zich moesten aanpassen aan de nieuwe regelgeving en kantoorvereisten in een post-COVID-wereld, heeft deze ervaring ze juist veerkrachtiger en meer flexibel gemaakt om op deze veranderingen te kunnen reageren. Maar hoe zit het nu met grote bedrijven, hoe passen ze zich aan, en wat kan er worden gedaan om hen als ook coworking ruimtes te helpen een beter beeld te krijgen van wat ze willen en nodig hebben van hun kantoorruimte, die noodzakelijkerwijs aan het veranderen is en steeds zal veranderen?

Volgens Kitty Bons van Zapfloor, een softwaretool voor werkplekbeheer voor zowel coworking ruimtes en  bedrijven als servicekantoren “was een van de grootste projecten van het afgelopen jaar maar ook het komende jaar het kijken naar uitdagingen op het gebied van werkplekbeheer in meer zakelijke omgevingen. Vanwege de COVID-crisis zijn zakelijke omgevingen tot het besef gekomen dat wat hun kantoorlandschap te bieden heeft ontoereikend is voor de huidige omstandigheden. Noch vanuit het managementperspectief, noch vanuit het perspectief van de medewerkers. Door de gezondheidscrisis zijn bedrijven genoodzaakt om het kantoor vanuit een ander perspectief te zien.” Maar, zoals Kitty uitlegt, is het niet zo eenvoudig als het kopiëren van dat wat zij denken voor coworking ruimtes van toepassing is. Het houdt eerder het beoordelen in van de verschillen en overeenkomsten tussen coworking ruimtes en zakelijke kantooromgevingen, omdat de uitdagingen en belanghebbenden heel verschillend zijn. Dit heeft op zijn beurt weer een geheel nieuwe inkomstenstroom gecreëerd.

“Bedrijven,” zegt Kitty Bons, “zijn geconfronteerd met de praktische uitdagingen van sociale afstand en de managementuitdaging van hoe we de juiste omgevingen kunnen bieden waar mensen naar het kantoor kunnen komen maar dan ook veilig zijn.” Dit omvat ventilatie, de anderhalve meter-regelgeving of specifieke routes door het gebouw (om te voorkomen dat mensen elkaar voortdurend tegenkomen). Dit zijn de werkelijk praktische uitdagingen. Daarbij komen ook nog personele uitdagingen kijken: welke teams gaan in welk deel van het gebouw aan de slag? En wie gaat die teams managen?

Bons legt verder uit dat “terwijl coworking ruimtes al lang dit soort vraagstukken overwegen bij het opstellen van hun contracten (inclusief het ervoor zorgen dat hun serviceaanbod aansluit bij hun klanten, kijkend naar de klantervaring), bedrijven nu ook moeten nadenken over wat voor soort ruimte ieder team benodigd.” Waar wordt er bijvoorbeeld interdisciplinair gewerkt zodat je teams kunt combineren? Hoe kunnen we onze ruimte optimaal gebruiken? En wie moet dat overzien omdat het ook een HR-uitdaging word? “Dus ja,” zegt Bons, “vele aspecten die coworking ruimte managers bijna intuïtief overwegen en doen, moeten nu ook in grotere bedrijfsgebouwen toegepast worden.”

Oprichter van De Kamer, Jeannine van der Linden, beaamt deze trend en voegt toe: “Wat in een periode van onzekerheid duidelijk wordt voor zowel ons als onze coworkers is: wat hebben zij nodig bij een kantoorruimte? Want tot onlangs waren deze behoeften een aangenomen waarheid, die nu onder druk is komen te staan. En op zo’n moment gaan mensen volgens mij opnieuw nadenken: ‘Waar is dat eigenlijk precies voor?’ Er zijn volop belangrijke redenen om een echte fysieke plek voor je bedrijf te hebben, maar of het nodig is als plek waar jij en je team iedere dag aan een bureau kunnen zitten moet iedere dag opnieuw overwogen worden.”

Hoewel bedrijven een rijkdom aan middelen tot hun beschikking hebben, waarschuwt Bons dat zich aanpassen aan dit nieuwe landschap niet zo eenvoudig is. Ze is van mening dat hoewel bedrijven enthousiast zijn over deze nieuwe uitdaging omdat ze de voordelen ervan nu duidelijk snappen, “ze vaak de kennis en ervaring die nodig zijn voor het runnen van een gedeelde ruimte onderschatten.”

Het kost veel moeite en daadwerkelijke afweging van de parameters om tegenwoordig een kantoorruimte soepel te runnen, zowel vanuit een zakelijk perspectief als vanuit een coworking perspectief. Het kan moeizaam en vervelend zijn om alle opties en vragen van management platforms zoals Zapfloor door te nemen, maar Van der Linden gelooft dat het bedrijven een onschatbare kans biedt. “Het lijkt bijna op een gratis coaching programma,” aldus Jeannine. “Je moet het allemaal in een geautomatiseerd systeem zetten en dat betekent dat je er eerst goed moet over nadenken.”

Bons legt verder uit: “Als je je kantoor in cijfers definieert, komen mensen in een soort existentiële oefening terecht waarbij ze zich moeten afvragen: ‘Oké, wat hebben we te bieden? En wat kan mijn gebouw wel of niet aan?’ Tijdens het definiëren van je parameters krijgen mensen met een oefening te maken die ze meestal irriteert, maar die belangrijk is voor het runnen van een bedrijf.”

Dit doorslaggevend onderdeel  maakt volgens Bons deel uit van de onderschatting van de sector: “Je hebt niet duidelijk gedefinieerd wat je wilt bereiken? Wie wil je aantrekken? Wat is het aantal stoelen dat mensen tegelijkertijd kunnen gebruiken, op anderhalve meter afstand of productiviteit in acht genomen? Nou, als je niet weet wat je in je winkel hebt, is het moeilijk die te runnen.”

Om mee af te sluiten vragen we welk advies zij hadden voor bedrijven en coworking ruimtes die hun kantoorbeheersystemen opnieuw beoordelen. Een van de grootste misvattingen die Bons vaak opmerkt zijn coworking ruimtes of bedrijven die, wanneer ze beginnen met het aanpakken van het probleem van beheer van hun werkruimte, denken dat ze al precies weten wat de behoeftes van hun coworkers zijn. “Ik adviseer ze dan altijd als volgt: ‘Goed, je hebt een opstelling, laten we daarmee beginnen. Dan zien we wel welke feedback er binnenkomt.’ Er zijn meerdere manieren om feedback te verzamelen – van enquêtes en ideeënbusjes, tot evenementen op kantoor en feedback die door personeel ter plaatse verzameld word.”

Van der Linden voelt dat een gouden leermoment wordt gemist: “Ik geloof echt dat er een aantal dingen zijn die coworking ruimtes heel, heel goed doen. En ik vind ook dat ze aan de zakelijke kant bepaalde dingen heel, heel goed doen. Een van de dingen die me enorm frustreren is dat we elkaars sterke punten niet genoeg respecteren om met elkaar het gesprek aan te gaan; om van elkaar te kunnen leren. En vanuit het perspectief van je klant gezien, als we met elkaar kunnen praten en werken vanuit onze specifieke sterke punten, denk ik dat onze coworkers een stuk gelukkiger zouden zijn.”

Delen:

Meer nieuws

Eindbeslissers massaal aanwezig

Eindbeslissers massaal aanwezig

donderdag 6 maart

Nu al – 6 weken voor de WorkPlace Xperience – zijn al meer dan 500 deelnemers geregistreerd. En nog belangrijker: ...

Lees meer

Hoe ontwikkel ik een multifunctionele accommodatie?

Hoe ontwikkel ik een multifunctionele accommodatie?

donderdag 6 maart

Leer alles over dit ondewerp tijdens de studiedag van HEVO. De studiedag is bedoeld voor bestuurders, beleidsmakers, projectleiders/managers ...

Lees meer

Duizend circulaire werkplekken voor Movares Group

Duizend circulaire werkplekken voor Movares Group

woensdag 5 maart

De uitvraag van Movares was zeer uitdagend: 1.000 circulaire werkplekken. Een interview over de uitdaging en het resultaat ...

Lees meer

SWP Talks #58: Employee Experience

SWP Talks #58: Employee Experience

woensdag 5 maart

Employee experience betekent meer dan alleen een goede koffiebar. Het is een belangrijk onderwerp in de moderne werkomgeving. ...

Lees meer

Ontwikkel je skills in workplace management

Ontwikkel je skills in workplace management

dinsdag 4 maart

Op 26 maart start de vernieuwde Basiscursus WorkPlace Management met een kennismakingsbijeenkomst. Een van de docenten, ...

Lees meer

Essentie van integrale businesscases (deel 2)

Essentie van integrale businesscases (deel 2)

dinsdag 4 maart

Dit artikel is een vervolg van deel 1 van de essentie van integrale businesscases, in dit artikel publiceerden Theo ...

Lees meer

Babyboomers en een gastvrij ontvangst

Babyboomers en een gastvrij ontvangst

maandag 3 maart

De verschillende generaties op kantoor, hoe breng je ze in verbinding? In deze artikelenreeks vertelt Petra de West, Business ...

Lees meer

Van monumentaal pand naar werkplek

Van monumentaal pand naar werkplek

donderdag 27 februari

Hoe maak je van een monumentaal pand een moderne werkomgeving? AENC vertelt over de transformatie van zorginstelling IJsselheem ...

Lees meer

Michael Kortekaas: energie, focus en veerkracht

Michael Kortekaas: energie, focus en veerkracht

donderdag 27 februari

Hoe houd je je energiebatterijen opgeladen, een gezond werk-privé balans en focus op de dingen die je wilt bereiken? ...

Lees meer

Durf te kiezen: gebruik gaat boven bezit

Durf te kiezen: gebruik gaat boven bezit

woensdag 26 februari

Flexibele werkomgevingen zijn een belangrijk onderdeel van de moderne werkomgeving. In gesprek met Robin Paul van Eck, Marketing ...

Lees meer

Als partners elkaar strategie verwezenlijken

Als partners elkaar strategie verwezenlijken

woensdag 26 februari

Het realiseren en vervolgens beheren en onderhouden van locaties voor hoger en academisch onderwijs vereist specifieke expertise. ...

Lees meer

Fietser kan flínk besparen volgens IWG

Fietser kan flínk besparen volgens IWG

dinsdag 25 februari

Woon-werkverkeer verandert razendsnel. Onlangs werd duidelijk dat steeds meer Nederlandse forensen de fiets pakken, dankzij ...

Lees meer

Whitepaper: De do's & don'ts bij het verhuizen van kantoor

Whitepaper: De do's & don'ts bij het verhuizen van kantoor

dinsdag 25 februari

Verhuizen van kantoor, extern maar ook intern, is een belangrijke onderneming. Daarom heeft Martsprojecten de belangrijkste ...

Lees meer

Michiel Otto nieuwe directievoorzitter van HEVO

Michiel Otto nieuwe directievoorzitter van HEVO

maandag 24 februari

Per 1 mei 2025 zal Michiel Otto de rol van directievoorzitter bij HEVO overnemen van Ewoud van der Sluis, die na een succesvolle ...

Lees meer

Circulaire hotspot op Schiphol Trade Park

Circulaire hotspot op Schiphol Trade Park

vrijdag 21 februari

Op deze locatie wordt gewerkt aan innovatie, duurzaamheid en samenwerking, om de toekomst vorm te geven. Dit is New Terra, ...

Lees meer

SWP Magazine #14: Lees hem hier

SWP Magazine #14: Lees hem hier

donderdag 20 februari

De 14e editie van het SWP Magazine is uit! Met praktische info over de samenwerking en het vormgeven van de toekomstbestendige ...

Lees meer

ISS Sustainability Day: de urgentie van duurzaamheid

ISS Sustainability Day: de urgentie van duurzaamheid

donderdag 20 februari

Door verantwoordelijkheid te nemen en lef te tonen komen ecologische en sociale transities dichterbij. Maar de sleutel voor ...

Lees meer

Gezonder naar werk met Health2Work op de WPX

Gezonder naar werk met Health2Work op de WPX

donderdag 20 februari

Gezonde, vitale en gelukkige medewerkers, daar zet Health2Work zich voor in. Hoe ze dat doen laten ze zien tijdens de WorkPlace ...

Lees meer

Studiereis ‘Campussen, innovatiedistricten en start-up hubs’

Studiereis ‘Campussen, innovatiedistricten en start-up ...

woensdag 19 februari

Na vier succesvolle eerdere edities, organiseren Bt en Twynstra Gudde op woensdag 2 en donderdag 3 april 2025 een nieuwe, ...

Lees meer

Vergaderen zoals het bedoeld is: efficiënt, duurzaam en zonder verspilling

Vergaderen zoals het bedoeld is: efficiënt, duurzaam en ...

woensdag 19 februari

In het e-zine 'sociale duurzaamheid' kon een onderwerp niet missen: vergaderen. Vergaderen staat zo centraal op kantoor ...

Lees meer

Terug naar boven