Van sensor tot inzicht – deel 3

3 min

 

Van sensor tot inzicht – deel 3

In het derde deel van deze blogserie bespreekt Smart WorkPlace partner Spacewell bezettingscontrole en op data gebaseerde werkplekoptimalisatie.

Zoals eerder besproken in een blogpost over de verschillende typen IoT-use cases in commerciële gebouwen blijkt de bezettingscontrole en -analyse van werkplekken een van de populairste scenario’s. Dat is niet zonder reden. Veel organisaties verspillen maar liefst de helft van hun ruimte. Met andere woorden, hun besparingspotentieel is enorm. Europese bedrijven zouden 243 miljard dollar kunnen besparen door ruimteverspilling in hun kantoorgebouwen te beperken, blijkt uit een studie van World Green Building. Wereldwijd zouden bedrijven zelfs tot 1,5 biljoen dollar besparing kunnen realiseren door hun werkruimten te optimaliseren. Andere bronnen wijzen er zelfs op dat in Noord-Amerika bureaus en kantoren gemiddeld tweederde van de tijd onbenut blijven. Volgens een onderzoek van Herman Miller naar het ruimtegebruik blijven privékantoren op een werkdag gemiddeld 77 procent onbezet.

Met de pandemie zijn die cijfers zeker niet verbeterd, integendeel. Door de opkomst van telewerken is de bezettingsgraad sterk gedaald. Alles wijst dan ook erop dat de kantoorbezetting lager en minder voorspelbaar zal blijven na de pandemie. Het is dan ook niet verrassend dat veel bedrijven overwegen, of zelfs al stappen hebben gezet, om van een vaste zitplaatsverdeling naar meer dynamische werkplekconcepten over te schakelen zoals flexplekken of flexibele werkplek- en bureaureserveringsystemen. Pioniergebruikers zoals AXA zijn erin geslaagd om hun bureau-werknemersverhouding te verminderen en ruimtegebruik te optimaliseren nog voor COVID-19 (Bekijk hier de case van de slimme werkplek van AXA). Na de pandemie zullen dynamische werkconcepten ondersteund door de digitale technologie om medewerkers te helpen waarschijnlijk steeds meer ingang vinden.

Bezettingscontrole: hoeksteen van de moderne werkplek

De manier waarop in onderbenutte ruimtes wordt gesnoeid, kan het beste niet ten koste gaan van de medewerkersbeleving. Een slimme aanpak begint met het meten van het evoluerende gebruik van gebouwen om inzichten te verkrijgen zodat niet alleen de kantooroppervlakte wordt aangepast (het aantal vierkante meters), maar ook de ruimteconfiguratie wordt verbeterd. Vastgoedbeheerders moeten in staat zijn om weloverwogen beslissingen te nemen over hun gebouwportfolio, met een gerust hart. Dat is waar het IoT om de hoek komt kijken. Sensoren slagen er veel beter in dan mensen om systematisch – en anoniem – gegevens over de bezettingsgraad vast te leggen en in kaart te brengen.

De mogelijkheden variëren van eenvoudige bewegingssensoren die aangeven wanneer een ruimte, bureau of stoel bezet is, tot meer geavanceerde sensoren aan het plafond die perfect meten hoeveel personeel in een bepaalde ruimte aanwezig is en waar ze zich bevinden. Deze gegevens worden verwerkt, veilig opgeslagen in de cloud en geanalyseerd. Belangrijker nog: ze worden visueel weergegeven op plattegronden en dashboards die een nauwkeurig beeld geven van hoe kantoorgebouwen gedurende de dag worden gebruikt.

Non-intrusieve aanwezigheidsdetectie

Het is belangrijk op te merken dat IoT-sensoren het aanwezige personeel nauwkeurig kunnen volgen zonder hun recht op privacy te schenden. Een sensor geeft slechts aan of een zitplaats al dan niet bezet is, maar niet wie er aanwezig is. Een slimme werkplekoplossing zoals het Cobundu IoT-platform van Spacewell verwerkt bezettingsgegevens om de werkomgeving te optimaliseren, niet om de activiteit van medewerkers in de gaten te houden. Het verantwoord gebruik van het IoT en de inzichten die hieruit voortvloeien zijn volgens ons van cruciaal belang om het maximum uit het potentieel van onze werkplekken te kunnen halen.

Een enorme kans voor de toekomst

De pandemie heeft ingrijpend veranderd hoe en waar we ons werk verrichten. Als gevolg van het hybride werken moeten veel bedrijven wellicht voor kantoorruimte blijven betalen die ze niet langer nodig hebben. Uit recent onderzoek van CBRE blijkt dat 80 % van de gebouwgebruikers verwacht hun kantooroppervlakte in de komende 3-5 jaar te verminderen. Met een tool zoals het Opportunity Simulator dashboard van Spacewell kunnen commercieel vastgoedbeheerders en werkplekmanagers de ruimteprestaties evalueren, verschillende optimalisatiescenario’s voor hun ruimten uitvoeren en hun potentiële besparingen berekenen.

Deel 1 van de blogserie ‘Van sensor tot inzicht’ leest u hier.

Deel 2 van de blogserie ‘Van sensor tot inzicht’ leest u hier.

Delen:

Meer nieuws

'Geen standaard tenderproces'

'Geen standaard tenderproces'

donderdag 17 april

Op de WorkPlace Xperience 2025 liet Rabobank met een sessie Tender Talks over Soft Services zien dat een innovatief tendertraject ...

Lees meer

Tweede editie van BNW Index gelanceerd op WorkPlace Xperience 2025

Tweede editie van BNW Index gelanceerd op WorkPlace Xperience ...

woensdag 16 april

YNNO en Smart WorkPlace (SWP) lanceerden vandaag de Benchmark voor de Nederlandse Werkomgeving (BNW Index) tijdens de WorkPlace ...

Lees meer

Iris Kranenburg wint ISS WorkPlace Talent of the Year

Iris Kranenburg wint ISS WorkPlace Talent of the Year

dinsdag 15 april

De winnares van de ISS WorkPlace Talent of the Year-award is Iris Kranenburg, werkzaam als Professional Huisvesting & ...

Lees meer

Annemarie Melissen wint ISS WorkPlace Manager of the year Award

Annemarie Melissen wint ISS WorkPlace Manager of the year Award

dinsdag 15 april

Tijdens de WorkPlace Xperience 2025 is Annemarie Melissen, Project Manager Real Estate bij FrieslandCampina, beloond ...

Lees meer

Navigating Stress wint de CSU Smart Solution of the Year Award 2025

Navigating Stress wint de CSU Smart Solution of the Year Award ...

dinsdag 15 april

Navigating Stress is uitgeroepen tot winnaar van de CSU Smart Solution of the Year-award. Geert Kruijswijk en Mirte ...

Lees meer

Full House Deal maakt ruimte voor 200.000 extra woningen

Full House Deal maakt ruimte voor 200.000 extra woningen

maandag 14 april

Door hybride werken worden kantoren structureel minder gebruikt. Veel organisaties kampen met lage bezettingsgraden, terwijl ...

Lees meer

Naar slimme kantoren en dynamische huurmodellen

Naar slimme kantoren en dynamische huurmodellen

maandag 14 april

Hybride werken gaat niet meer weg en dat heeft gevolgen voor de optimale werkplek op kantoor, nu en in de toekomst. In de ...

Lees meer

Whitepaper: Integrale waardengerichte businesscases

Whitepaper: Integrale waardengerichte businesscases

vrijdag 11 april

Businesscases en besluitvorming zijn een belangrijke stap in elk project. Maar hoe gaat de praktijk om met businesscases? ...

Lees meer

Duurzame werkomgeving die meebeweegt bij Essent

Duurzame werkomgeving die meebeweegt bij Essent

donderdag 10 april

In een gesprek met Smart WorkPlace vertellen Jan Klein Goldewijk (Essent) en YNNO-adviseur Jamie Douw over de realisatie ...

Lees meer

<span>Univé nieuwe partner Smart WorkPlace</span>

Univé nieuwe partner Smart WorkPlace

donderdag 10 april

De coöperatieve verzekeraar Univé wil verder blijven ontwikkelen naar de werkomgeving van de toekomst. Om nieuwe ...

Lees meer

Blog: Digitalisering loont

Blog: Digitalisering loont

woensdag 9 april

Steeds meer organisaties digitaliseren hun facility management processen. En dat is logisch: je bespaart kosten, verbetert ...

Lees meer

Mr. Green opent eerste franchise-locatie in Rotterdam

Mr. Green opent eerste franchise-locatie in Rotterdam

dinsdag 8 april

Mr.Green heeft op 28 maart 2025 de deuren geopend van zijn eerste franchise-locatie in Rotterdam, gelegen aan het Hofplein. ...

Lees meer

Croonwolter&dros nieuwe partner Smart WorkPlace

Croonwolter&dros nieuwe partner Smart WorkPlace

dinsdag 8 april

SWP-Partner Croonwolter&dros is al sinds 1875 druk met het ontwerpen, implementeren en beheren we onzichtbare technologieën ...

Lees meer

Impact van de gezonde werkomgeving op ons brein

Impact van de gezonde werkomgeving op ons brein

maandag 7 april

De City Table XL bij gemeente Amstelveen, samen georganiseerd met PD Group, gaf antwoord op een prangende vraag: wat doet ...

Lees meer

Wat verwacht generatie Z van flexibel werken?

Wat verwacht generatie Z van flexibel werken?

maandag 7 april

In haar blogreeks vertelt Petra de West over 'generaties op de werkvloer'. In aanloop naar de WorkPlace Xperience 2025 staat ...

Lees meer

Hoe de fysieke werkomgeving het verschil maakt

Hoe de fysieke werkomgeving het verschil maakt

vrijdag 4 april

Kantoren zijn al lang niet meer alleen plekken om te werken; ze zijn belangrijk voor de sociale contacten en het welzijn ...

Lees meer

De toekomst van contractbeheer met Grip Facility

De toekomst van contractbeheer met Grip Facility

donderdag 3 april

Grip facility presenteert tijdens de WorkPlace Xperience 2025 alles over hun nieuwe innovatie: Het Contract Dashboard. Meer ...

Lees meer

Ontmoet de designers van de toekomstige werkplek

Ontmoet de designers van de toekomstige werkplek

donderdag 3 april

Wat als je zelf kunt ervaren hoe je werkomgeving invloed heeft op je welzijn? In een ‘living lab’ binnen de ...

Lees meer

Waar innovatie en koffie samenkomen

Waar innovatie en koffie samenkomen

woensdag 2 april

In het hart van Amsterdam, heeft Rewire onlangs haar nieuwe kantoor geopend. En wat past beter bij een vooruitstrevende ...

Lees meer

Geen pleisters plakken, maar kansen pakken

Geen pleisters plakken, maar kansen pakken

woensdag 2 april

Solved is al sinds de eerste dag betrokken bij de WorkPlace Xperience. Van escaperooms en whitepapers tot unieke visuals ...

Lees meer

Terug naar boven