Sluit mijn huisvesting (nog) aan bij mijn organisatie (nu en in de toekomst)?

 

Sluit mijn huisvesting (nog) aan bij mijn organisatie (nu en in de toekomst)?

Welke huisvesting heeft een organisatie nu en in de toekomst nodig? Het antwoord is volgens Rutger de Boer van Smart WorkPlace partner HEYDAY Facility Management te vinden bij de stakeholders in de organisatie.

Huisvesting: te klein, te groot, te duur, te ouderwets of op de verkeerde plek? Om als organisatie tot volle bloei te komen, is passende huisvesting essentieel. De vraag waar veel huisvestingsmanagers mee worstelen is dan ook welke huisvesting een organisatie nu en in de toekomst nodig heeft. Want hoe weet je of een bedrijf de komende jaren in hetzelfde pand kan blijven of juist moet uitbreiden of verhuizen? Het antwoord op deze vraag is te vinden bij de stakeholders binnen jouw organisatie.

Een huisvestingsvraagstuk ontstaat vaak vanuit problemen die binnen een organisatie spelen. Denk aan een HR-manager die het lastig vindt om het juiste talent voor de organisatie te werven, een collega van Sales die merkt dat klanten het bedrijf lastig weten te vinden, het facilitaire team op locatie dat te maken krijgt met collega’s die geen geschikte werkplek kunnen vinden of vanuit de directie ontstaat de wens om te besparen op huisvestingskosten. Slechts een paar voorbeelden van signalen die ervoor kunnen zorgen dat je gaat nadenken of de huidige huisvesting nog aansluit op de organisatiedoelstellingen.

Toetsen van huidige huisvesting

Om te achterhalen of de huisvesting nog past bij een organisatie, is het verstandig om de actuele en toekomstige behoeften van een organisatie helder in kaart te brengen zodat je dit kunt toetsen. Weet je nog niet wat jouw organisatie de komende vijf à tien jaar kan verwachten? Dan kan het best een uitdaging zijn om de toekomstbestendigheid van je huisvesting te achterhalen.

Als je de juiste informatie niet tot je beschikking hebt, is het verstandig om in het gesprek te gaan met de verschillende stakeholders binnen jouw organisatie. Zonder dat je het weet, is er namelijk al veel kennis in huis. Waar ze het antwoord op de vraag ‘Hoe ziet de organisatie er over een aantal jaar uit?’ niet kunnen geven, hebben ze vaak wél een beeld bij de toekomst van hun vakgebied en wat dit betekent voor hun afdeling. Opgeteld is dit waardevolle informatie voor de huisvestingsmanager.

Bundelen van huisvestingsinformatie

Een IT-manager weet dat hij de komende jaren een flink budget nodig heeft omdat ze gaan digitaliseren. De kans is dan groot dat er in de toekomst minder medewerkers nodig zijn of dat er meer vanuit huis gewerkt gaat worden, waardoor er minder werkplekken nodig zijn. Afhankelijk van het bedrijf kan dit ook juist betekenen dat er meer medewerkers voor de IT-afdeling nodig zullen zijn.

Een Salesmanager roept dat het steeds belangrijker wordt dat medewerkers dicht bij de klant werkzaam zijn, zodat ze beter weten wat er reilt en zeilt. De keuze voor een aantal regiokantoren verspreid over het land ten opzichte van één groot hoofdkantoor kan dan een logisch gevolg zijn.

Een HR-specialist weet precies waar hij of zij gekwalificeerd personeel vandaan kan halen. Dit is zeer relevante informatie voor de locatie van een organisatie. Wil je je dichtbij een universiteit vestigen, waar jouw toekomstige personeel wordt opgeleid? Waarschijnlijk zit de concurrentie hier ook, wat wel meer aanbod, maar ook meer druk op de arbeidsvoorwaarden betekent.

De informatie die je verzamelt door het gesprek aan te gaan met de verschillende stakeholders binnen een organisatie vormen de puzzelstukjes om tot één huisvestingstrategie te komen. Voor een directie wordt dit pas interessant als deze gegevens bij elkaar worden opgeteld, in een business case worden weergegeven en verwerkt tot een strategisch huisvestingsplan, waar het ook nog naast de missie en visie van het bedrijf wordt gelegd.

Invloed van huisvesting

Het is verstandig om goed na te denken over de keuzes die je maakt, want dit heeft dit heeft niet alleen grote invloed op de toekomstbestendigheid van huisvesting, maar ook zeker op de aantrekkelijkheid van de organisatie als werkgever, het imago van het bedrijf en het realiseren van organisatiedoelstellingen. Wil je bijvoorbeeld duurzaamheid uitstralen? Dan is het een logische keuze om voor een CO2-neutraal kantoorpand te kiezen.

Kijk ook zeker verder dan de huisvesting alleen: vergeet ook de vertaalslag naar de inrichting van het pand en de bijbehorende facilitaire dienstverlening niet. Een flexibele inrichting van een pand zorgt ervoor dat je beter meekunt met veranderingen en dus beter kunt inspelen op een situatie in de toekomst. Het kan dus verstandig zijn om bij het opstellen van het huisvestingsplan hier al rekening mee te houden.

Delen:

Meer nieuws

Eindbeslissers massaal aanwezig

Eindbeslissers massaal aanwezig

donderdag 6 maart

Nu al – 6 weken voor de WorkPlace Xperience – zijn al meer dan 500 deelnemers geregistreerd. En nog belangrijker: ...

Lees meer

Hoe ontwikkel ik een multifunctionele accommodatie?

Hoe ontwikkel ik een multifunctionele accommodatie?

donderdag 6 maart

Leer alles over dit ondewerp tijdens de studiedag van HEVO. De studiedag is bedoeld voor bestuurders, beleidsmakers, projectleiders/managers ...

Lees meer

Duizend circulaire werkplekken voor Movares Group

Duizend circulaire werkplekken voor Movares Group

woensdag 5 maart

De uitvraag van Movares was zeer uitdagend: 1.000 circulaire werkplekken. Een interview over de uitdaging en het resultaat ...

Lees meer

SWP Talks #58: Employee Experience

SWP Talks #58: Employee Experience

woensdag 5 maart

Employee experience betekent meer dan alleen een goede koffiebar. Het is een belangrijk onderwerp in de moderne werkomgeving. ...

Lees meer

Ontwikkel je skills in workplace management

Ontwikkel je skills in workplace management

dinsdag 4 maart

Op 26 maart start de vernieuwde Basiscursus WorkPlace Management met een kennismakingsbijeenkomst. Een van de docenten, ...

Lees meer

Essentie van integrale businesscases (deel 2)

Essentie van integrale businesscases (deel 2)

dinsdag 4 maart

Dit artikel is een vervolg van deel 1 van de essentie van integrale businesscases, in dit artikel publiceerden Theo ...

Lees meer

Babyboomers en een gastvrij ontvangst

Babyboomers en een gastvrij ontvangst

maandag 3 maart

De verschillende generaties op kantoor, hoe breng je ze in verbinding? In deze artikelenreeks vertelt Petra de West, Business ...

Lees meer

Van monumentaal pand naar werkplek

Van monumentaal pand naar werkplek

donderdag 27 februari

Hoe maak je van een monumentaal pand een moderne werkomgeving? AENC vertelt over de transformatie van zorginstelling IJsselheem ...

Lees meer

Michael Kortekaas: energie, focus en veerkracht

Michael Kortekaas: energie, focus en veerkracht

donderdag 27 februari

Hoe houd je je energiebatterijen opgeladen, een gezond werk-privé balans en focus op de dingen die je wilt bereiken? ...

Lees meer

Durf te kiezen: gebruik gaat boven bezit

Durf te kiezen: gebruik gaat boven bezit

woensdag 26 februari

Flexibele werkomgevingen zijn een belangrijk onderdeel van de moderne werkomgeving. In gesprek met Robin Paul van Eck, Marketing ...

Lees meer

Als partners elkaar strategie verwezenlijken

Als partners elkaar strategie verwezenlijken

woensdag 26 februari

Het realiseren en vervolgens beheren en onderhouden van locaties voor hoger en academisch onderwijs vereist specifieke expertise. ...

Lees meer

Fietser kan flínk besparen volgens IWG

Fietser kan flínk besparen volgens IWG

dinsdag 25 februari

Woon-werkverkeer verandert razendsnel. Onlangs werd duidelijk dat steeds meer Nederlandse forensen de fiets pakken, dankzij ...

Lees meer

Whitepaper: De do's & don'ts bij het verhuizen van kantoor

Whitepaper: De do's & don'ts bij het verhuizen van kantoor

dinsdag 25 februari

Verhuizen van kantoor, extern maar ook intern, is een belangrijke onderneming. Daarom heeft Martsprojecten de belangrijkste ...

Lees meer

Michiel Otto nieuwe directievoorzitter van HEVO

Michiel Otto nieuwe directievoorzitter van HEVO

maandag 24 februari

Per 1 mei 2025 zal Michiel Otto de rol van directievoorzitter bij HEVO overnemen van Ewoud van der Sluis, die na een succesvolle ...

Lees meer

Circulaire hotspot op Schiphol Trade Park

Circulaire hotspot op Schiphol Trade Park

vrijdag 21 februari

Op deze locatie wordt gewerkt aan innovatie, duurzaamheid en samenwerking, om de toekomst vorm te geven. Dit is New Terra, ...

Lees meer

SWP Magazine #14: Lees hem hier

SWP Magazine #14: Lees hem hier

donderdag 20 februari

De 14e editie van het SWP Magazine is uit! Met praktische info over de samenwerking en het vormgeven van de toekomstbestendige ...

Lees meer

ISS Sustainability Day: de urgentie van duurzaamheid

ISS Sustainability Day: de urgentie van duurzaamheid

donderdag 20 februari

Door verantwoordelijkheid te nemen en lef te tonen komen ecologische en sociale transities dichterbij. Maar de sleutel voor ...

Lees meer

Gezonder naar werk met Health2Work op de WPX

Gezonder naar werk met Health2Work op de WPX

donderdag 20 februari

Gezonde, vitale en gelukkige medewerkers, daar zet Health2Work zich voor in. Hoe ze dat doen laten ze zien tijdens de WorkPlace ...

Lees meer

Studiereis ‘Campussen, innovatiedistricten en start-up hubs’

Studiereis ‘Campussen, innovatiedistricten en start-up ...

woensdag 19 februari

Na vier succesvolle eerdere edities, organiseren Bt en Twynstra Gudde op woensdag 2 en donderdag 3 april 2025 een nieuwe, ...

Lees meer

Vergaderen zoals het bedoeld is: efficiënt, duurzaam en zonder verspilling

Vergaderen zoals het bedoeld is: efficiënt, duurzaam en ...

woensdag 19 februari

In het e-zine 'sociale duurzaamheid' kon een onderwerp niet missen: vergaderen. Vergaderen staat zo centraal op kantoor ...

Lees meer

Terug naar boven