Sluit mijn huisvesting (nog) aan bij mijn organisatie (nu en in de toekomst)?

Sluit mijn huisvesting (nog) aan bij mijn organisatie (nu en in de toekomst)?

Welke huisvesting heeft een organisatie nu en in de toekomst nodig? Het antwoord is volgens Rutger de Boer van Smart WorkPlace partner HEYDAY Facility Management te vinden bij de stakeholders in de organisatie.

Huisvesting: te klein, te groot, te duur, te ouderwets of op de verkeerde plek? Om als organisatie tot volle bloei te komen, is passende huisvesting essentieel. De vraag waar veel huisvestingsmanagers mee worstelen is dan ook welke huisvesting een organisatie nu en in de toekomst nodig heeft. Want hoe weet je of een bedrijf de komende jaren in hetzelfde pand kan blijven of juist moet uitbreiden of verhuizen? Het antwoord op deze vraag is te vinden bij de stakeholders binnen jouw organisatie.

Een huisvestingsvraagstuk ontstaat vaak vanuit problemen die binnen een organisatie spelen. Denk aan een HR-manager die het lastig vindt om het juiste talent voor de organisatie te werven, een collega van Sales die merkt dat klanten het bedrijf lastig weten te vinden, het facilitaire team op locatie dat te maken krijgt met collega’s die geen geschikte werkplek kunnen vinden of vanuit de directie ontstaat de wens om te besparen op huisvestingskosten. Slechts een paar voorbeelden van signalen die ervoor kunnen zorgen dat je gaat nadenken of de huidige huisvesting nog aansluit op de organisatiedoelstellingen.

Toetsen van huidige huisvesting

Om te achterhalen of de huisvesting nog past bij een organisatie, is het verstandig om de actuele en toekomstige behoeften van een organisatie helder in kaart te brengen zodat je dit kunt toetsen. Weet je nog niet wat jouw organisatie de komende vijf à tien jaar kan verwachten? Dan kan het best een uitdaging zijn om de toekomstbestendigheid van je huisvesting te achterhalen.

Als je de juiste informatie niet tot je beschikking hebt, is het verstandig om in het gesprek te gaan met de verschillende stakeholders binnen jouw organisatie. Zonder dat je het weet, is er namelijk al veel kennis in huis. Waar ze het antwoord op de vraag ‘Hoe ziet de organisatie er over een aantal jaar uit?’ niet kunnen geven, hebben ze vaak wél een beeld bij de toekomst van hun vakgebied en wat dit betekent voor hun afdeling. Opgeteld is dit waardevolle informatie voor de huisvestingsmanager.

Bundelen van huisvestingsinformatie

Een IT-manager weet dat hij de komende jaren een flink budget nodig heeft omdat ze gaan digitaliseren. De kans is dan groot dat er in de toekomst minder medewerkers nodig zijn of dat er meer vanuit huis gewerkt gaat worden, waardoor er minder werkplekken nodig zijn. Afhankelijk van het bedrijf kan dit ook juist betekenen dat er meer medewerkers voor de IT-afdeling nodig zullen zijn.

Een Salesmanager roept dat het steeds belangrijker wordt dat medewerkers dicht bij de klant werkzaam zijn, zodat ze beter weten wat er reilt en zeilt. De keuze voor een aantal regiokantoren verspreid over het land ten opzichte van één groot hoofdkantoor kan dan een logisch gevolg zijn.

Een HR-specialist weet precies waar hij of zij gekwalificeerd personeel vandaan kan halen. Dit is zeer relevante informatie voor de locatie van een organisatie. Wil je je dichtbij een universiteit vestigen, waar jouw toekomstige personeel wordt opgeleid? Waarschijnlijk zit de concurrentie hier ook, wat wel meer aanbod, maar ook meer druk op de arbeidsvoorwaarden betekent.

De informatie die je verzamelt door het gesprek aan te gaan met de verschillende stakeholders binnen een organisatie vormen de puzzelstukjes om tot één huisvestingstrategie te komen. Voor een directie wordt dit pas interessant als deze gegevens bij elkaar worden opgeteld, in een business case worden weergegeven en verwerkt tot een strategisch huisvestingsplan, waar het ook nog naast de missie en visie van het bedrijf wordt gelegd.

Invloed van huisvesting

Het is verstandig om goed na te denken over de keuzes die je maakt, want dit heeft dit heeft niet alleen grote invloed op de toekomstbestendigheid van huisvesting, maar ook zeker op de aantrekkelijkheid van de organisatie als werkgever, het imago van het bedrijf en het realiseren van organisatiedoelstellingen. Wil je bijvoorbeeld duurzaamheid uitstralen? Dan is het een logische keuze om voor een CO2-neutraal kantoorpand te kiezen.

Kijk ook zeker verder dan de huisvesting alleen: vergeet ook de vertaalslag naar de inrichting van het pand en de bijbehorende facilitaire dienstverlening niet. Een flexibele inrichting van een pand zorgt ervoor dat je beter meekunt met veranderingen en dus beter kunt inspelen op een situatie in de toekomst. Het kan dus verstandig zijn om bij het opstellen van het huisvestingsplan hier al rekening mee te houden.

Delen: Twitter LinkedIn Facebook

permalink

Naar het overzicht

Terug naar boven