Op uw gezondheid!

5 min

 

Op uw gezondheid!

De hoeder van de werkomgeving moet zijn verantwoordelijkheid nemen in het stimuleren van gezond gedrag. Dat stelt expert Silvia de Haan van Smart WorkPlace partner Solved.

We kunnen het thema weer oppakken waar we voor Corona vol van waren. Weet u het nog? Fruit op de werkvloer, de gym in de kelder en apps om samen met het team de Mount Everest te beklimmen. Gezondheid was trending.

De noodzaak van toen is nu nog groter geworden. De kosten in de zorg bedragen meer dan een kwart van het belastinggeld dat omgaat in Nederland. Maar wat kunnen we in de werkomgeving doen om dit bedrag te verkleinen? Welke aanpak is nu echt effectief? De gym wordt vaak bezocht door de meest afgetrainde lijven en de team challenges waren één keer leuk maar hadden geen blijvend effect. Er wordt van alles met goede bedoelingen bedacht, maar wat werkt echt en wie moeten we erbij betrekken?

Neem uw verantwoordelijkheid

Gezond leven gaat hand in hand met gezond gedrag. Onderzoek van Schroeder toonde in 2007 al aan dat gedrag het meeste (40%) impact heeft op gezondheid. Met nudging, coaching, incentives en gesprekken helpen de HR-professionals ons met de gezondere manier van werken.

De fysieke omgeving daarentegen heeft maar een kleine (5%) invloed op gezondheid. Je zou de impact van de werkomgeving dus kunnen wegwuiven. Maar het gezondheids-thema enkel bij HR onderbrengen zou een gemiste kans zijn. Juist de omgeving kan tot het juiste gedrag aanzetten! Bijvoorbeeld door het uitlokken dat de trap genomen wordt omdat die zo uitnodigend is. Of door te zorgen dat collega’s zachter gaan praten omdat de akoestiek zo goed is. Of simpelweg het motiveren om van de stoel op te staan door de prullenbakken bij de bureaus weg te halen. Allemaal voorbeelden waarbij de omgeving zorgt voor het gewenste gedrag.

Dus schuif het stimuleren van gezond gedrag niet alleen in de schoenen van HR-specialisten maar neem als de hoeder van de fysieke werkomgeving uw verantwoordelijkheid hierin.

Focusbos

Gezondheid is een breed begrip. Fysieke, mentale of sociale gezondheid, waar moeten we op inzetten? Als er iets gezond moet blijven bij kenniswerkers dan is het ‘ons hoofd’. De mentale gezondheid dus. Uit het laatste rapport van het CBS blijkt dat onze mentale gezondheid nog nooit zo slecht is geweest. Natuurlijk heeft de coronatijd hierin een rol gespeeld. Maar ook post corona steeg het aantal mensen met een burn-out jaarlijks.

In ons eigen onderzoek, de Thuiswerkfactor, onder meer dan 7.000 respondenten, zien we een deel van het antwoord. Het blijkt dat het percentage gefocust werk rond de 60% ligt en dat men gefocust werk liever thuis uitvoert dan op kantoor omdat men zich daar beter kan concentreren. Dus het werk dat het meest gedaan wordt voert men liever niet op kantoor uit? Dat is de wereld op zijn kop! Laten we van ons kantoor vooral een plek maken waar de kenniswerker mentaal maximaal ondersteund wordt.

Een werkplekconcept met voldoende ruimte voor rust, kleinere werkgebieden, focusruimtes en aandacht voor akoestiek en groen. Deze broodnodige rust is nodig voor ‘ons hoofd’ om mentaal gezond te blijven. Thuiswerken voor de rust kan dan ingeruild worden door heerlijk gefocust werken op kantoor omdat het daar zo lekker rustig is. Geen kantoortuin maar een focusbos.

De businesscase van de coffeebar

Om de investering voor een gezond kantoor te verantwoorden wordt vaak een businesscase ingebracht. Met 5% investering in verlichting wordt de productiviteit 6-16% hoger. Met uitzicht op groen duurt het herstel in het ziekenhuis 20% korter. Iemand die een half uur loopt per dag presteert 8% meer. Cijfers genoeg, maar toch komen investeringen in bijvoorbeeld gezonde verlichting of luchtkwaliteit lastig van de grond. Het moet een trots gevoel geven, laten zien dat je in mensen investeert en het kantoor moet beter zijn dan thuis. We kunnen hier leren van de coffeebar.

De afgelopen jaren zijn de coffeebars in kantoren als paddenstoelen uit de grond gekomen. Ze worden gezien als onmisbaar in de ontmoeting tussen mensen en informele overleggen. Allemaal waar, maar de eerste businesscase moet ik nog tegenkomen. Wat eruit te leren valt, is dat er meer nodig is dan cijfers om iets voor elkaar te krijgen.

De investering in die gezonde kwalitatieve werkomgeving moet daarom verder gaan dan voldoen aan de basisbehoefte en moet zichtbaar gemaakt worden. U mag er best trots op zijn als u zoveel inzet op de gezondheid van collega’s. Dus geen standaard LED-verlichting die voldoet aan de normering maar persoonlijk instelbare kantoorverlichting die met de dag mee veranderd met een fancy armatuur.

Geen trap verscholen achter de lift met een routing ernaar toe maar een makkelijk lopende state-of-the art trap midden in het gebouw waarbij iedereen zich de ster van de show voelt. Niet één plant per drie werkplekken maar hele groene planten- wanden opnemen in het interieur ontwerp. Dat vereist een andere insteek van een CFO maar loont dan net zoals de coffeebar.

Gezondheid is geen afterthought

Gezondheid gaat dus niet meer over zorg en Arbo-normeringen maar brengt juist inspiratie en maakt ons trots. En als gezondheid echt in het hart van de organisatie zit dan wordt het aan het begin van de huisvestingsvraagstukken meegenomen. Hierdoor veranker je het in de indeling en gebruik van het kantoor. Dan is het niet meer nodig om achteraf bij te schaven met yogaklassen en teambuilding apps.

Dus om Nederland er bovenop te helpen zal het gedrag van mensen gestuurd moeten worden met een zetje van de juiste gezonde werkomgeving. En dat mag getoond en gevierd worden waardoor uw bedrijf aantrekkelijker wordt en talenten bindt en aantrekt. Die gezonde werkomgeving verdienen uw medewerkers en collega’s. Het enige ’nadeel’ kan zijn dat het kantoor weer meer bezocht wordt omdat het daar zo prettig werken is ;-).

Delen:

Meer nieuws

Zens breidt ecosysteem uit om slimmere werkplekken te creëren

Zens breidt ecosysteem uit om slimmere werkplekken te creëren

donderdag 30 januari

Zens, marktleider in draadloze oplaadoplossingen, kondigt nieuwe samenwerkingen aan met Joan en Spacewell, twee bedrijven ...

Lees meer

De toekomst van werkplekken

De toekomst van werkplekken

donderdag 30 januari

Alvero en Ditt werkten samen aan de kantooromgeving van HOFF Offices. Gevestigd op de Amsterdamse Zuidas, biedt HOFF een ...

Lees meer

Smart WorkPlace start 2025 met een nieuwe look

Smart WorkPlace start 2025 met een nieuwe look

donderdag 30 januari

Een nieuw jaar, een nieuwe look! Ontvang het nieuws over de circulaire en gezonde werkplek zoals je gewend bent, maar vanaf ...

Lees meer

Maak een hybride werkrooster dat werkt voor je team

Maak een hybride werkrooster dat werkt voor je team

woensdag 29 januari

Het traditionele kantoorwerkmodel heeft plaatsgemaakt voor een meer flexibele aanpak. Terwijl organisaties soms worstelen ...

Lees meer

i3-Technologies en CTOUCH lanceren i3CONNECT in 2025

i3-Technologies en CTOUCH lanceren i3CONNECT in 2025

woensdag 29 januari

Dit nieuwe merk, ontstaan uit de fusie van de twee toonaangevende innovators op het gebied van interactieve technologie, ...

Lees meer

ISS Facility Services zet de stap naar de hoogste PSO-trede

ISS Facility Services zet de stap naar de hoogste PSO-trede

dinsdag 28 januari

ISS Facility Services, wereldleider in workplace experience en facility management, heeft opnieuw de hoogste trede op de ...

Lees meer

De onderschatte waarde van vergaderingen

De onderschatte waarde van vergaderingen

dinsdag 28 januari

Vergaderingen zijn veel meer dan momenten van overleg: ze vormen een spiegel van de cultuur binnen jouw organisatie. In ...

Lees meer

Opinie: Trump zet thuiswerken terug in de tijd

Opinie: Trump zet thuiswerken terug in de tijd

maandag 27 januari

Wat gaat de aanstelling van Donald Trump als nieuwe president van Amerika betekenen voor de werkomgeving? In dit opiniestuk ...

Lees meer

“Hybride werken draagt bij aan People, Planet, Profit”

“Hybride werken draagt bij aan People, Planet, Profit”

vrijdag 24 januari

Nieuw jaar, nieuwe kansen. Tijd om bij de SWP Stand-Up bij IWG in Rotterdam de klokken gelijk te zetten en kennis te delen ...

Lees meer

Op bezoek bij SWP: Een gezamenlijke missie naar een duurzame en gezonde werkomgeving

Op bezoek bij SWP: Een gezamenlijke missie naar een duurzame ...

donderdag 23 januari

Robin Paul van Eck, Marketing Director bij Alvero, werkte mee aan het kantoor van Smart WorkPlace, een goede reden voor ...

Lees meer

CBRE sluit zich aan als nieuwe partner Smart WorkPlace

CBRE sluit zich aan als nieuwe partner Smart WorkPlace

donderdag 23 januari

CBRE Global Workplace Solutions (GWS) is actief op elk gebied van commercieel vastgoed en bij uitstek een bron van kennis ...

Lees meer

Transformeer Werkplekken: Spacewell werkt samen met Zens

Transformeer Werkplekken: Spacewell werkt samen met Zens

donderdag 23 januari

SWP-Partners Spacewell en Zens gaan de samenwerking aan om werkplekken slimmer en gebruiksvriendelijker te maken.

Lees meer

Flexwerken: hoe optimaliseer je bureauruimte op kantoor?

Flexwerken: hoe optimaliseer je bureauruimte op kantoor?

woensdag 22 januari

Steeds meer moderne kantoren kiezen voor flexwerkplekken. Daarmee is het optimaliseren van bureauruimte belangrijker geworden, ...

Lees meer

Een goed onderbouwde 'worktech' strategie met Bram Aarntzen

Een goed onderbouwde 'worktech' strategie met Bram Aarntzen

woensdag 22 januari

Na 15 jaar in de branche zet Bram Aarntzen de stap naar zelfstandig ondernemerschap. Aarntzen is al jaren SWP-Expert geweest ...

Lees meer

GRIP Facility nieuwe partner Smart WorkPlace

GRIP Facility nieuwe partner Smart WorkPlace

dinsdag 21 januari

GRIP Facility begon in 2016 met de ambitie om het beheer van facilitaire contracten te revolutioneren. Als nieuwe partner ...

Lees meer

Jessie Bekkers-van Rooij nieuw directielid HEVO

Jessie Bekkers-van Rooij nieuw directielid HEVO

dinsdag 21 januari

Jessie Bekkers-van Rooij, treedt per 14 februari 2025 toe tot het directieteam van HEVO, met een bijzondere focus op zorgvastgoed ...

Lees meer

Upcycle Kitchen van start op Horecava 2025

Upcycle Kitchen van start op Horecava 2025

maandag 20 januari

Initiatiefnemers en grootkeukenleveranciers hebben afgelopen week op Horecava 2025 in Amsterdam RAI de Code of Conduct ondertekend ...

Lees meer

ISS versterkt positie als een van de best beoordeelde werkgevers

ISS versterkt positie als een van de best beoordeelde werkgevers

maandag 20 januari

ISS Facility Services is voor het vierde opeenvolgende jaar gecertificeerd als Top Employer in Nederland. ISS verbeterde ...

Lees meer

Oplossingen voor compliance in gebouwonderhoud

Oplossingen voor compliance in gebouwonderhoud

vrijdag 17 januari

Voldoen aan wet- en regelgeving kan als gebouweigenaar of beheerder een complexe uitdaging zijn. In een webinar ontdek je ...

Lees meer

ISS WorkPlace Manager en Talent of the Year

ISS WorkPlace Manager en Talent of the Year

vrijdag 17 januari

Op 15 en 16 april 2025 is het weer tijd voor de WorkPlace Xperience. Dat betekent een nieuwe ISS Manager en Talent of the ...

Lees meer

Terug naar boven