Optimaal organiseren van hybride kantoor met werkplekanalyses

5 min

 

Optimaal organiseren van hybride kantoor met werkplekanalyses

Hoe kunnen werkplekanalyses helpen een hybride kantoor optimaal te organiseren? Eric Van Bael, CEO van Smart WorkPlace partner Spacewell, omschrijft vijf manieren.

Sinds het begin van de coronapandemie vorig jaar werken meer mensen dan ooit op afstand. Door de lockdownmaatregelen en -beperkingen lagen kantoren er haast van de ene dag op de andere verlaten bij. Voor sommige bedrijven was (nu en dan) thuiswerken niet nieuw, voor andere was dit een totaal onbekend fenomeen. De eerste reacties op dit gigantische verplichte ‘experiment’ waren over het algemeen echter overweldigend positief. De meeste medewerkers bleven productief tijdens de quarantaine. Daardoor rees al snel de vraag of kantoren nog wel nodig zijn.

Wat is de waarde van een kantoor? Deze topic is nu extra relevant, maar kwam vroeger ook al wel ter sprake. Leesman benchmarkonderzoeken, bijvoorbeeld hadden al aangetoond dat medewerkers in veel kantoren niet productief kunnen werken. Volgens medewerkers schieten kantoren niet alleen tekort, tot maar liefst de helft van de ruimte blijft bovendien vaak onbenut.

Naarmate de overschakeling naar thuiswerken verder doorzet, beginnen medewerkers de negatieve impact daarvan te voelen: ze hebben immers geen toegang meer tot gedeelde fysieke ruimtes en missen persoonlijk contact met collega’s. De Zoom-vermoeidheid slaat toe, onboarden en mentoren van nieuwe collega’s is lastiger geworden, en medewerkers geven steeds vaker aan dat ze zich gestresseerd en geïsoleerd voelen en weinig mentale veerkracht hebben. Daarnaast geloven maar weinig directeurs dat de bedrijfscultuur kan standhouden wanneer iedereen uitsluitend op afstand zou werken.

Naar een hybridekantoor

Wat betekent dit voor onze toekomstige werkplekken? Uit enquêtes, zoals de US Remote Work Survey van PwC, blijkt dat in het merendeel van de bedrijven hybride kantoren in opmars zijn. Mensen werken dan op verschillende locaties en kantoren bieden (vooral) gedeelde (dus niet aan één specifieke medewerker toegekende) bureaus, ruimtes en voorzieningen om:

  • de saamhorigheid in de hand te werken, de bedrijfscultuur verder te ontwikkelen en contacten op te bouwen,
  • de uitvoering van individuele taken te ondersteunen,
  • teamwork, creativiteit en innovatie te stimuleren.

Het hybride werkplekmodel draait om de flexibiliteit die de meeste werknemers ondertussen verwachten. Maar het gaat ook gepaard met nieuwe uitdagingen voor vastgoedteams en managers. Hoe moeten ze kantoorruimtes nu precies inrichten en beheren? Er is nog altijd veel onzekerheid over het gebruik van kantoren in het post-COVID-19-tijdperk. En totdat managers weten hoe verschillende medewerkers het kantoorlandschap in zijn nieuwe vorm zullen benutten, is het moeilijk om de juiste aanpassingen door te voeren. Gegevens zijn daarom essentieel om de werkplek te optimaliseren en een fantastische werknemerservaring te creëren.

De rol van gegevens en analyseplatforms

Als mensen hun werkplek kunnen kiezen, dan moeten toekomstbestendige kantoren zich ontpoppen tot een plaats waar ze willen vertoeven. Helemaal niet makkelijk! Hieronder volgen vijf manieren waarop platforms voor werkplekanalyses daarbij kunnen helpen.

1. Geef het kantoor een andere invulling in functie van bedrijfsdoelstellingen

Geen enkel bedrijf wil eigenlijk een kantoor. Wat organisaties écht willen? Een ‘tool’ die het welzijn, de betrokkenheid en de productiviteit van medewerkers verbetert. Loonkosten maken maar liefst 90 procent van de totale bedrijfskosten uit (volgens de zogenaamde 3-30-300-regel van JLL). De werkplek optimaliseren voor medewerkers zou voor elke vooruitdenkende organisatie dan ook een absolute topprioriteit moeten zijn. Leesman, een onderzoeksbureau gespecialiseerd in het meten en analyseren van werknemerservaringen, stelde in 2019 vast dat bijna 40 procent van de medewerkers het gevoel had dat hun werkplek geen omgeving was waar ze productief konden zijn. De terugkeer naar kantoor na afloop van de coronapandemie is een unieke gelegenheid om daarin verandering te brengen.

2. Verwerf inzicht in ruimtegebruik en binnenklimaat

Om een gezonde, mensgerichte werkplek te creëren met een optimaal ruimtegebruik en binnenklimaat zijn betrouwbare gegevens noodzakelijk.

Moderne analyseplatforms gebruiken gedetailleerde sensorgegevens om een nauwkeurig beeld te creëren van hoe diverse ruimtes in een gebouw benut worden in de loop van de dag, en hoeveel comfort ze bieden. Door de kwaliteit van de binnenlucht in afzonderlijke lokalen en ruimtes te monitoren, kunnen gebouwbeheerders ook nagaan in welke ruimtes er problemen zijn met het klimaat of het risico op de overdracht van virussen via de lucht groter is.

3. Pas kantoorruimtes maximaal aan en ondersteun portfoliobeslissingen

Door de bezettingsgraad en het gebruik van ruimtes na te gaan, kunnen vastgoedteams zien welke ruimtes te weinig gebruikt worden of erg in trek zijn, en de werkplek aanpassen aan vraag en aanbod. In een hybridekantoor blijven bureaus die aan één specifieke medewerker zijn toegekend een groot deel van de tijd leeg. Verspilling van ruimte en geld! Bij een systeem met flexibele zitplaatsen, kan de ruimte voor bureaus verkleind worden en plaatsmaken voor meer gezamenlijke ruimtes. Een andere optie is een deel van de ruimte onderverhuren of laten gebruiken door derden.

4. Bied medewerkers realtime-inzicht in de kantoorbezetting

Voor een naadloze werkplekervaring worden sensorgegevens gevisualiseerd op plattegronden. Medewerkers hebben toegang tot deze informatie op hun smartphone en andere digitale touchpoints. Gebouwgebruik wordt volkomen transparant, en medewerkers kunnen makkelijk geschikte ruimtes met de juiste voorzieningen en omgevingsomstandigheden vinden en reserveren.

5. Maak op activiteiten gebaseerde diensten mogelijk

Net zoals werkplekken met toegewezen zitplaatsen plaatsmaken voor flexibelere systemen, wordt ook serviceverlening volgens vaste schema’s vervangen door op activiteiten gebaseerde diensten. Bij deze dynamischere manier van dienstverlening gebeuren inspanningen waar ze het meest nodig zijn, in overeenstemming met de geldende richtlijnen en het effectieve gebruik, en op basis van realtimegegevens.

Onderhoudsmedewerkers krijgen visuele instructies op mobiele apparaten. Zo zien ze op digitale grondplannen waar hun aanwezigheid vereist is, en welke taken ze moeten uitvoeren. Gebruikers van een gebouw zijn gelukkiger en de jobtevredenheid neemt toe.

De weg vooruit

De huidige pandemische situatie is ongezien in de recente geschiedenis. Er is dus geen eenduidige oplossing voor hoe het verder moet. De benchmarks van vorig jaar zijn niet meer van toepassing, en we bevinden ons op totaal onbekend terrein. Platforms voor werkplekanalyses zijn daarom cruciaal om de nieuwe manier van werken te doorgronden. Door inzichten op basis van reële gebruiksgegevens stellen ze vastgoedteams in staat een werkplekervaring te bieden die talentvolle medewerkers aan boord houdt en welzijn, innovatie en groei in de hand werkt.

Delen:

Meer nieuws

Van monumentaal pand naar werkplek

Van monumentaal pand naar werkplek

donderdag 27 februari

Hoe maak je van een monumentaal pand een moderne werkomgeving? AENC vertelt over de transformatie van zorginstelling IJsselheem ...

Lees meer

Michael Kortekaas: energie, focus en veerkracht

Michael Kortekaas: energie, focus en veerkracht

donderdag 27 februari

Hoe houd je je energiebatterijen opgeladen, een gezond werk-privé balans en focus op de dingen die je wilt bereiken? ...

Lees meer

Durf te kiezen: gebruik gaat boven bezit

Durf te kiezen: gebruik gaat boven bezit

woensdag 26 februari

Flexibele werkomgevingen zijn een belangrijk onderdeel van de moderne werkomgeving. In gesprek met Robin Paul van Eck, Marketing ...

Lees meer

Als partners elkaar strategie verwezenlijken

Als partners elkaar strategie verwezenlijken

woensdag 26 februari

Het realiseren en vervolgens beheren en onderhouden van locaties voor hoger en academisch onderwijs vereist specifieke expertise. ...

Lees meer

Fietser kan flínk besparen volgens IWG

Fietser kan flínk besparen volgens IWG

dinsdag 25 februari

Woon-werkverkeer verandert razendsnel. Onlangs werd duidelijk dat steeds meer Nederlandse forensen de fiets pakken, dankzij ...

Lees meer

Whitepaper: De do's & don'ts bij het verhuizen van kantoor

Whitepaper: De do's & don'ts bij het verhuizen van kantoor

dinsdag 25 februari

Verhuizen van kantoor, extern maar ook intern, is een belangrijke onderneming. Daarom heeft Martsprojecten de belangrijkste ...

Lees meer

Michiel Otto nieuwe directievoorzitter van HEVO

Michiel Otto nieuwe directievoorzitter van HEVO

maandag 24 februari

Per 1 mei 2025 zal Michiel Otto de rol van directievoorzitter bij HEVO overnemen van Ewoud van der Sluis, die na een succesvolle ...

Lees meer

Circulaire hotspot op Schiphol Trade Park

Circulaire hotspot op Schiphol Trade Park

vrijdag 21 februari

Op deze locatie wordt gewerkt aan innovatie, duurzaamheid en samenwerking, om de toekomst vorm te geven. Dit is New Terra, ...

Lees meer

SWP Magazine #14: Lees hem hier

SWP Magazine #14: Lees hem hier

donderdag 20 februari

De 14e editie van het SWP Magazine is uit! Met praktische info over de samenwerking en het vormgeven van de toekomstbestendige ...

Lees meer

ISS Sustainability Day: de urgentie van duurzaamheid

ISS Sustainability Day: de urgentie van duurzaamheid

donderdag 20 februari

Door verantwoordelijkheid te nemen en lef te tonen komen ecologische en sociale transities dichterbij. Maar de sleutel voor ...

Lees meer

Gezonder naar werk met Health2Work op de WPX

Gezonder naar werk met Health2Work op de WPX

donderdag 20 februari

Gezonde, vitale en gelukkige medewerkers, daar zet Health2Work zich voor in. Hoe ze dat doen laten ze zien tijdens de WorkPlace ...

Lees meer

Studiereis ‘Campussen, innovatiedistricten en start-up hubs’

Studiereis ‘Campussen, innovatiedistricten en start-up ...

woensdag 19 februari

Na vier succesvolle eerdere edities, organiseren Bt en Twynstra Gudde op woensdag 2 en donderdag 3 april 2025 een nieuwe, ...

Lees meer

Vergaderen zoals het bedoeld is: efficiënt, duurzaam en zonder verspilling

Vergaderen zoals het bedoeld is: efficiënt, duurzaam en ...

woensdag 19 februari

In het e-zine 'sociale duurzaamheid' kon een onderwerp niet missen: vergaderen. Vergaderen staat zo centraal op kantoor ...

Lees meer

Doe mee aan de Workplace Vitality Conference 2025

Doe mee aan de Workplace Vitality Conference 2025

dinsdag 18 februari

Wil je ontdekken hoe je je verouderde systemen kunt uitdagen door inclusieve, wetenschappelijk onderbouwde oplossingen te ...

Lees meer

<span data-olk-copy-source='MessageBody'>Workplaced sluit zich aan bij Smart WorkPlace</span>

Workplaced sluit zich aan bij Smart WorkPlace

dinsdag 18 februari

Workplaced voegt zich bij Smart WorkPlace met een duidelijke missie: we nemen de onzekerheid uit het debat over de terugkeer ...

Lees meer

De koffie-industrie kent een nieuwe standaard

De koffie-industrie kent een nieuwe standaard

maandag 17 februari

Al jarenlang staat een ding centraal op kantoor, het kopje koffie. Ditzelfde kopje koffie is echter ook al sinds jaar en ...

Lees meer

Duurzaam ontwerpen: een integrale aanpak

Duurzaam ontwerpen: een integrale aanpak

donderdag 13 februari

Duurzaamheid betekent voor iedereen iets anders, maar één ding is zeker: steeds meer organisaties willen een ...

Lees meer

<span data-olk-copy-source='MessageBody'>HR en AI komen samen</span> om burnout te voorspellen

HR en AI komen samen om burnout te voorspellen

donderdag 13 februari

Een burn-out kost een werkgever gemiddeld €100.000 per langdurig uitgevallen medewerker. Toch ontbreekt bij veel bedrijven ...

Lees meer

Ontdek de Xpert Tour op de WPX 2025

Ontdek de Xpert Tour op de WPX 2025

woensdag 12 februari

In dit artikel lichten we een van de werkvormen uit tijdens de WorkPlace Xperience 2025: de Xpert Tour, een inspirerende ...

Lees meer

Essentie van integrale businesscases (deel 1)

Essentie van integrale businesscases (deel 1)

dinsdag 11 februari

In SWP Magazine 12 (November 2023) publiceerden Theo van der Voordt en Jan Gerard Hoendervanger een theoretisch model voor ...

Lees meer

Terug naar boven