Drie toepassingen van sensordata voor een coronaproof kantoor

3 min

 

Drie toepassingen van sensordata voor een coronaproof kantoor

Hoe zet je sensordata in om een coronaproef kantoor te realiseren? Amber Klaassen van Smart WorkPlace partner HEYDAY Facility Management haalt in een blog drie mogelijke toepassingen aan.

Steeds meer werknemers weten weer de weg naar kantoor te vinden. Veel organisaties hebben maatregelen doorgevoerd om hun kantoor coronaproof in te richten, maar in de praktijk blijf je als werkgever afhankelijk van het gedrag van je medewerkers. De inzet van sensordata kan in deze situatie uitkomst bieden. In dit blog haal ik drie mogelijke toepassingen aan.

Als HEYDAY-consultant op het gebied van vastgoed en huisvesting verzamel ik sensordata om de werkomgeving te optimaliseren. En wat blijkt? Ook tijdens deze pandemie is sensordata een belangrijke bron van informatie als het gaat om het realiseren van een coronaproof kantoor. Het grote voordeel van het gebruik van sensordata is dat het bevestigt of medewerkers zich aan de richtlijnen houden én je kunt de inzichten gebruiken om bijvoorbeeld de inzet van facilitaire services te optimaliseren. Graag deel ik een aantal voorbeelden.

Voorbeeld 1: Optimalisatie van het schoonmaakprogramma

Het schoonmaken van werkplekken is in deze pandemie natuurlijk uitermate belangrijk. Gezien het aantal werknemers dat je op kantoor mag verwelkomen is het niet nodig om dagelijks elke werkplek te reinigen, maar hoe kom je erachter welke werkplek je moet je desinfecteren en welke niet? Het is een optie om aan je medewerkers te vragen wanneer ze een werkplek hebben gebruikt, maar in de praktijk is dit geen waterdicht systeem.

In samenwerking met een verzekeringsmaatschappij en hun schoonmaakpartner hebben we ‘schoonmaakmaps’ ontwikkeld. De schoonmaker kan op basis van bezettingsinformatie in één oogopslag op een plattegrond zien of een werkplek de vorige dag is gebruikt en kan het schoonmaakprogramma hierop afstemmen. Dit voorbeeld laat zien dat de toepassing van data zeker niet ingewikkeld hoeft te zijn.

Voorbeeld 2: Controleren van gebruikte werkplekken

Waarschijnlijk heb jij als onderdeel van jouw corona-aanpak ook werkplekken buiten werking gesteld om het houden van 1,5-meter afstand mogelijk te maken. De verwachting is dat de meeste medewerkers zich hieraan zullen houden, maar zeker weten doe je dit natuurlijk niet. Veel organisaties kiezen er dan ook voor om bureaustoelen weg te halen of om de werkplekken af te zetten met lint. Helaas is ook dit geen waterdicht systeem. Een stoel is namelijk zo verplaatst.

Voor een gemeente hebben we een ‘corona-monitor’ uitgewerkt. Deze monitor laat de bezetting zien op werkplekken die buiten werking zijn gesteld. Een sensor registreert volledig anoniem de aanwezigheid van een collega en hoe lang hij of zij daar heeft gezeten. Het is voor de gemeente zo inzichtelijk of de richtlijnen van de organisatie goed worden nageleefd en of het noodzakelijk is om op het gedrag van de medewerkers bij te sturen.

Voorbeeld 3: Controleren van gemaakte reserveringen

Het klinkt als het ideale plaatje: een medewerker mag alleen op kantoor werken als er een werkplek is gereserveerd. Deze reservering geldt als ‘toegangskaartje’ tot kantoor en kan ook helpen bij het in kaart brengen van een mogelijke corona-uitbraak. Helaas ben je in deze situatie wederom afhankelijk van het gedrag van de medewerker: gaat hij of zij wel op de plek zitten die was gereserveerd?

Voor een omgevingsdienst vergelijken we de reserveringen met de daadwerkelijke bezetting aan de hand van sensoren. Op basis van deze inzichten is het voor de omgevingsdienst mogelijk om te achterhalen of medewerkers zich aan de reserveringen houden of dat ze moeten bijsturen.

Sensordata voor een coronaproof kantoor

In de praktijk bestaat een 100% coronaproof kantoor niet. Je blijft in dit kantoor afhankelijk van het vertoonde gedrag van de gebruiker. De inzet van sensoren helpt om interessante inzichten boven tafel te krijgen. Deze data maakt het mogelijk om risico’s in te perken of de inzet van services te optimaliseren. 

Delen:

Meer nieuws

'Geen standaard tenderproces'

'Geen standaard tenderproces'

donderdag 17 april

Op de WorkPlace Xperience 2025 liet Rabobank met een sessie Tender Talks over Soft Services zien dat een innovatief tendertraject ...

Lees meer

Tweede editie van BNW Index gelanceerd op WorkPlace Xperience 2025

Tweede editie van BNW Index gelanceerd op WorkPlace Xperience ...

woensdag 16 april

YNNO en Smart WorkPlace (SWP) lanceerden vandaag de Benchmark voor de Nederlandse Werkomgeving (BNW Index) tijdens de WorkPlace ...

Lees meer

Iris Kranenburg wint ISS WorkPlace Talent of the Year

Iris Kranenburg wint ISS WorkPlace Talent of the Year

dinsdag 15 april

De winnares van de ISS WorkPlace Talent of the Year-award is Iris Kranenburg, werkzaam als Professional Huisvesting & ...

Lees meer

Annemarie Melissen wint ISS WorkPlace Manager of the year Award

Annemarie Melissen wint ISS WorkPlace Manager of the year Award

dinsdag 15 april

Tijdens de WorkPlace Xperience 2025 is Annemarie Melissen, Project Manager Real Estate bij FrieslandCampina, beloond ...

Lees meer

Navigating Stress wint de CSU Smart Solution of the Year Award 2025

Navigating Stress wint de CSU Smart Solution of the Year Award ...

dinsdag 15 april

Navigating Stress is uitgeroepen tot winnaar van de CSU Smart Solution of the Year-award. Geert Kruijswijk en Mirte ...

Lees meer

Full House Deal maakt ruimte voor 200.000 extra woningen

Full House Deal maakt ruimte voor 200.000 extra woningen

maandag 14 april

Door hybride werken worden kantoren structureel minder gebruikt. Veel organisaties kampen met lage bezettingsgraden, terwijl ...

Lees meer

Naar slimme kantoren en dynamische huurmodellen

Naar slimme kantoren en dynamische huurmodellen

maandag 14 april

Hybride werken gaat niet meer weg en dat heeft gevolgen voor de optimale werkplek op kantoor, nu en in de toekomst. In de ...

Lees meer

Whitepaper: Integrale waardengerichte businesscases

Whitepaper: Integrale waardengerichte businesscases

vrijdag 11 april

Businesscases en besluitvorming zijn een belangrijke stap in elk project. Maar hoe gaat de praktijk om met businesscases? ...

Lees meer

Duurzame werkomgeving die meebeweegt bij Essent

Duurzame werkomgeving die meebeweegt bij Essent

donderdag 10 april

In een gesprek met Smart WorkPlace vertellen Jan Klein Goldewijk (Essent) en YNNO-adviseur Jamie Douw over de realisatie ...

Lees meer

<span>Univé nieuwe partner Smart WorkPlace</span>

Univé nieuwe partner Smart WorkPlace

donderdag 10 april

De coöperatieve verzekeraar Univé wil verder blijven ontwikkelen naar de werkomgeving van de toekomst. Om nieuwe ...

Lees meer

Blog: Digitalisering loont

Blog: Digitalisering loont

woensdag 9 april

Steeds meer organisaties digitaliseren hun facility management processen. En dat is logisch: je bespaart kosten, verbetert ...

Lees meer

Mr. Green opent eerste franchise-locatie in Rotterdam

Mr. Green opent eerste franchise-locatie in Rotterdam

dinsdag 8 april

Mr.Green heeft op 28 maart 2025 de deuren geopend van zijn eerste franchise-locatie in Rotterdam, gelegen aan het Hofplein. ...

Lees meer

Croonwolter&dros nieuwe partner Smart WorkPlace

Croonwolter&dros nieuwe partner Smart WorkPlace

dinsdag 8 april

SWP-Partner Croonwolter&dros is al sinds 1875 druk met het ontwerpen, implementeren en beheren we onzichtbare technologieën ...

Lees meer

Impact van de gezonde werkomgeving op ons brein

Impact van de gezonde werkomgeving op ons brein

maandag 7 april

De City Table XL bij gemeente Amstelveen, samen georganiseerd met PD Group, gaf antwoord op een prangende vraag: wat doet ...

Lees meer

Wat verwacht generatie Z van flexibel werken?

Wat verwacht generatie Z van flexibel werken?

maandag 7 april

In haar blogreeks vertelt Petra de West over 'generaties op de werkvloer'. In aanloop naar de WorkPlace Xperience 2025 staat ...

Lees meer

Hoe de fysieke werkomgeving het verschil maakt

Hoe de fysieke werkomgeving het verschil maakt

vrijdag 4 april

Kantoren zijn al lang niet meer alleen plekken om te werken; ze zijn belangrijk voor de sociale contacten en het welzijn ...

Lees meer

De toekomst van contractbeheer met Grip Facility

De toekomst van contractbeheer met Grip Facility

donderdag 3 april

Grip facility presenteert tijdens de WorkPlace Xperience 2025 alles over hun nieuwe innovatie: Het Contract Dashboard. Meer ...

Lees meer

Ontmoet de designers van de toekomstige werkplek

Ontmoet de designers van de toekomstige werkplek

donderdag 3 april

Wat als je zelf kunt ervaren hoe je werkomgeving invloed heeft op je welzijn? In een ‘living lab’ binnen de ...

Lees meer

Waar innovatie en koffie samenkomen

Waar innovatie en koffie samenkomen

woensdag 2 april

In het hart van Amsterdam, heeft Rewire onlangs haar nieuwe kantoor geopend. En wat past beter bij een vooruitstrevende ...

Lees meer

Geen pleisters plakken, maar kansen pakken

Geen pleisters plakken, maar kansen pakken

woensdag 2 april

Solved is al sinds de eerste dag betrokken bij de WorkPlace Xperience. Van escaperooms en whitepapers tot unieke visuals ...

Lees meer

Terug naar boven