Door de bomen het bos niet meer zien bij de wettelijke energiemaatregelen

 

Hoe heb je als gebouweigenaar inzicht in de verplichtingen ten aanzien van energiebesparing en hoe regel je dit goed en snel? Daarover schreef Paul Dielissen van Smart WorkPlace partner draaijer+partners een blog.

De Nederlandse overheid heeft doelstellingen vastgesteld voor onder andere energiebesparing en het terugdringen van de CO2-uitstoot. Voor gebouweigenaren betekent dit werk aan de winkel met Informatieplicht en EED. Maar waar begin je en hoe pak je dat aan? In dit blog geven we inzicht in wat de verplichtingen zijn ten aanzien van energiebesparing en hoe je dit goed en snel regelt.

Voor wie geldt de energiebesparingsplicht

Er geldt een energiebesparingsplicht voor bedrijven of instellingen die per jaar meer dan 50.000 kWh elektriciteit of 25.000 m3 aardgas verbruiken. Op grond van het Activiteitenbesluit milieubeheer ben je dan verplicht om energiebesparende maatregelen te nemen met een terugverdientijd van vijf jaar of minder.

Informatieplicht energiebesparing

De overheid heeft bepaald dat over deze uitgevoerde energiebesparende maatregelen gerapporteerd moet worden. Zij heeft daarom informatieplicht energiebesparing ingesteld. Per 1 juli 2019 moesten bedrijven en instellingen een rapportage indienen over de energiebesparing van hun pand(en).

Wat is de EED-auditplicht en voor wie van toepassing

Voor bedrijven of instellingen waarvoor ook de EED Energie-audit van toepassing is gold uitstel van de informatieplicht tot 5 december 2019.
De EED Energie-audit is een verplichting die voortkomt uit de Europese Energie-Efficiency Richtlijn (EED). Deze is ingesteld om bewustwording te creëren ten aanzien van energieverbruik, energiebesparingsmogelijkheden en verduurzaming.
EED-auditplichtig ben je als onderneming of instelling met een economische activiteit bij:

  • 250 of meer fte (inclusief deelnemingen van of in partnerondernemingen en verbonden ondernemingen) of
  • een jaaromzet van meer dan € 50 miljoen en een jaarlijks balanstotaal van meer dan € 43 miljoen (inclusief deelnemingen van of in partnerondernemingen)

Na het uitvoeren van de energie-audit zijn de energiestromen, de mogelijke besparingsmaatregelen en de te verwachten resultaten daarvan inzichtelijk.

Hoe pak je dit aan

In onze dagelijkse praktijk zien wij dat bedrijven en instellingen nog niet allemaal aan hun wettelijke verplichtingen hebben voldaan in het kader van informatieplicht en EED. In deze periode zijn door coronamaatregelen wellicht andere werkzaamheden uitgesteld en ontstaat nu tijd om te zorgen dat aan de informatieplicht en EED wordt voldaan. draaijer+partners kan hierin behulpzaam zijn. Wij hebben een slimme methodiek ontwikkeld die bestaat uit een vragenlijst, een tool waarmee de effecten van energiebesparende maatregelen direct zichtbaar zijn en een stand-by service om te assisteren bij het verzamelen van de noodzakelijke informatie.

Delen:

Meer nieuws

Blog: Digitalisering loont

Blog: Digitalisering loont

woensdag 9 april

Steeds meer organisaties digitaliseren hun facility management processen. En dat is logisch: je bespaart kosten, verbetert ...

Lees meer

Mr. Green opent eerste franchise-locatie in Rotterdam

Mr. Green opent eerste franchise-locatie in Rotterdam

dinsdag 8 april

Mr.Green heeft op 28 maart 2025 de deuren geopend van zijn eerste franchise-locatie in Rotterdam, gelegen aan het Hofplein. ...

Lees meer

Croonwolter&dros nieuwe partner Smart WorkPlace

Croonwolter&dros nieuwe partner Smart WorkPlace

dinsdag 8 april

SWP-Partner Croonwolter&dros is al sinds 1875 druk met het ontwerpen, implementeren en beheren we onzichtbare technologieën ...

Lees meer

Impact van de gezonde werkomgeving op ons brein

Impact van de gezonde werkomgeving op ons brein

maandag 7 april

De City Table XL bij gemeente Amstelveen, samen georganiseerd met PD Group, gaf antwoord op een prangende vraag: wat doet ...

Lees meer

Wat verwacht generatie Z van flexibel werken?

Wat verwacht generatie Z van flexibel werken?

maandag 7 april

In haar blogreeks vertelt Petra de West over 'generaties op de werkvloer'. In aanloop naar de WorkPlace Xperience 2025 staat ...

Lees meer

Hoe de fysieke werkomgeving het verschil maakt

Hoe de fysieke werkomgeving het verschil maakt

vrijdag 4 april

Kantoren zijn al lang niet meer alleen plekken om te werken; ze zijn belangrijk voor de sociale contacten en het welzijn ...

Lees meer

De toekomst van contractbeheer met Grip Facility

De toekomst van contractbeheer met Grip Facility

donderdag 3 april

Grip facility presenteert tijdens de WorkPlace Xperience 2025 alles over hun nieuwe innovatie: Het Contract Dashboard. Meer ...

Lees meer

Ontmoet de designers van de toekomstige werkplek

Ontmoet de designers van de toekomstige werkplek

donderdag 3 april

Wat als je zelf kunt ervaren hoe je werkomgeving invloed heeft op je welzijn? In een ‘living lab’ binnen de ...

Lees meer

Waar innovatie en koffie samenkomen

Waar innovatie en koffie samenkomen

woensdag 2 april

In het hart van Amsterdam, heeft Rewire onlangs haar nieuwe kantoor geopend. En wat past beter bij een vooruitstrevende ...

Lees meer

Geen pleisters plakken, maar kansen pakken

Geen pleisters plakken, maar kansen pakken

woensdag 2 april

Solved is al sinds de eerste dag betrokken bij de WorkPlace Xperience. Van escaperooms en whitepapers tot unieke visuals ...

Lees meer

Mis het niet: Campus Day

Mis het niet: Campus Day

dinsdag 1 april

De 6e editie van Campus Day heeft als thema 'De campus in transitie'. Welke transities zijn er en hoe benutten we de kansen ...

Lees meer

Hoe krijg je inzicht in het beheer van gebouwen?

Hoe krijg je inzicht in het beheer van gebouwen?

maandag 31 maart

In de praktijk van gebouwbeheer hebben professionals vaak moeite om de benodigde data te verzamelen en te begrijpen. De ...

Lees meer

Interactieve sessie 'Video studio services @ Work'

Interactieve sessie 'Video studio services @ Work'

vrijdag 28 maart

Woensdag 16 april neemt Cor de Vries van Canon je op de WorkPlace Xperience mee in de rol die video speelt bij het verbeteren ...

Lees meer

Gezonder personeel door hybride werken volgens IWG

Gezonder personeel door hybride werken volgens IWG

vrijdag 28 maart

Nieuw onderzoek van International Workplace Group toont aan dat 36% van de werknemers die hybride werken minder ziekteverlof ...

Lees meer

Ontmoet de sprekers van de WorkPlace Xperience

Ontmoet de sprekers van de WorkPlace Xperience

donderdag 27 maart

Op 15 en 16 april ontmoet je tijdens de WorkPlace Xperience in de Van Nelle Fabriek kennisleiders in alle belangrijke onderwerpen ...

Lees meer

Vernieuwde en waardevolle samenwerking

Vernieuwde en waardevolle samenwerking

donderdag 27 maart

Het partnerschap dat de gemeente Amsterdam, Vebego, TwynstraGudde en VFM zijn aangegaan, is nog maar een half jaar oud. ...

Lees meer

Slimmere werkplekken door draadloos opladen

Slimmere werkplekken door draadloos opladen

woensdag 26 maart

Hoe maakt draadloos opladen je werkplek slimmer? Zens staat ook dit jaar weer op de WorkPlace Xperience met de ...

Lees meer

AI in Facility Management: van praten naar doen met Gfacility

AI in Facility Management: van praten naar doen met Gfacility

woensdag 26 maart

Iedereen heeft het over AI, maar waarom zien we nog zo weinig concrete toepassingen in facility management? In deze blog ...

Lees meer

Japke-d. Bouma spreekt op WorkPlace Xperience

Japke-d. Bouma spreekt op WorkPlace Xperience

dinsdag 25 maart

Woensdag 16 april neemt Japke-d. Bouma de 2e editie van de BNW Index in ontvangst. Aansluitend geeft Japke-d. een presentatie over ...

Lees meer

Is stress op werk goed?

Is stress op werk goed?

dinsdag 25 maart

Geert Kruijswijk, Eigenaar van Navigating Stress, spreekt vol enthousiasme over werkdruk, stress en prestatie. De onderwerpen ...

Lees meer

Terug naar boven