Treed uit je comfortzone!

 

Treed uit je comfortzone!

Hoe onderneem je in tijden van de coronacrisis? Volgens Jack Stuifbergen, directeur van Smart WorkPlace partner Breedweer, zijn communicatie, training en samenwerking daarbij essentieel.

De belangrijkste les om te overleven is echter: treed als organisatie uit je comfortzone en kijk niet naar je eigen bedrijf maar naar het maatschappelijk probleem.

Stuifbergen ziet als voornaamste uitdaging voor organisaties bij het werken tijdens het coronavirus om goed met elkaar in contact te blijven. “Hoe blijf je toch communiceren zoals je dat voorheen deed. Je mist namelijk de wandelganggesprekken en er is een barricade opgeworpen omdat je nu moet gaan bellen in welke vorm dan ook.”

Vitale sector

Voor Breedweer is de uitdaging nog groter omdat het bedrijf opereert in een van de vitale sectoren. “We werken veel in zorginstellingen. Daar zien we dat de anderhalve meter soms beperkend werkt. Samenvattend kun je zeggen dat de uitdagingen voor werken tijdens het coronavirus met name in communicatie en logistiek liggen.”

Om op deze uitdagingen in te spelen, doet Breedweer veel aan training. Breedweer maakt daarbij gebruik van de expertise opgedaan in de eigen academy, waar het eigen personeel wordt geschoold en ontwikkeld.  

Middenkader

Daarnaast wijst Stuifbergen op de belangrijke rol van het middenkader bij de juiste communicatie: “Dan heb ik het zowel richting de medewerkers als richting de opdrachtgevers. En met beide groepen is intensief verkeer. Om het gemis van de bovengenoemde ‘wandelganggesprekken’ op te vangen doen we nog meer met Whatsapp-groepen, een middel dat we daarvoor ook al gebruikten overigens.”

Impact

Vanaf de start van Breedweer is altijd een van de belangrijkste uitgangspunten geweest om zoveel mogelijk impact te maken. “Je ziet dat we daardoor ook andere mensen kunnen helpen. Zo zetten we nu samen met het Leger des Heils prostituees in die nu vanwege de coronacrisis geen inkomsten hebben en geen alternatief. Wij willen ze uit de sector halen, ze ontwikkelen en ze uiteindelijk een baan met een opleiding en diploma geven in de schoonmaak. Onder het motto ‘never waste a good crisis’.”

Het is illustratief voor de filosofie die Stuifbergen hanteert: “Als je uitgaat van je bedrijfseigen situatie, kom je er niet zo snel. Als je echter kijkt naar het maatschappelijk probleem – in dit geval de coronacrisis – dan kom je tot hele creatieve oplossingen, die uiteindelijk ook hun weerslag hebben op je bedrijfseigen situatie.”

Ook samenwerking is daarbij belangrijk. Stuifbergen haalt een ander voorbeeld aan. “We hebben een ijsfabriek in Surhuisterveen omgeturnd tot desinfectieproducent. Daarbij werken verschillende ondernemers samen. De ene zorgt voor het mixen van de juiste grondstoffen, de ander voor de distributie en weer een ander stelt zijn pand beschikbaar voor de infrastructuur.”

Samenwerken

Stuifbergen zou deze samenwerking ook graag zien bij de partners van Smart WorkPlace: “Ieder heeft zijn eigen expertrol en eigen discipline. Vervolgens zouden we samen moeten nadenken over wat het maatschappelijk probleem is – in dit geval de coronacrisis en de overbelasting in de zorg – en hoe kunnen bijdragen aan een oplossing. Door te kijken waar de grootste pijn zit en hoe we daar als partners kunnen ontzorgen.”

Breedweer is inmiddels samen met Coolblue, het Piet Zwart Instituut, KLM, Bernd Damme en Sywert van Leinden een initiatief gestart om mondkapjes naar Nederland te halen voor de eerstelijnszorg, aangevuld met desinfectiemiddelen uit Surhuisterveen en beschermende kleding. “We bieden dit via de distributiekanalen van Coolblue aan en doen dat op non-profit basis. Het is opnieuw een voorbeeld van een innovatief initiatief dat zonder de coronacrisis nooit was ontstaan. Zie daarvoor ook www.Hulptroepen.nu.”

Daar waar de coronacrisis sommige sectoren economisch hard treft, heeft Breedweer juist te maken met economisch groei. En dat is geen toeval, aldus Stuifbergen. “Dat komt omdat we met een maatschappelijke focus kijken naar de problemen die ontstaan zijn. Als je namelijk in de tunnel blijft van je eigen dienstverlening, kom je er niet. Wij hadden ons nog nooit bezig gehouden met desinfectiemateriaal maar doen dat nu wel omdat de schaarste eraan een maatschappelijk probleem is. Ik ben ervan overtuigd dat elke organisatie zo zou kunnen denken als ze dat zouden willen. Daarvoor is het echter wel nodig dat ze uit hun eigen comfortzone gaan.”

Dit artikel is een samenvatting van een uitgebreid artikel met Jack Stuifbergen dat verschijnt in SWP #6.

Foto: De Cobusters van Breedweer worden ingezet bij het desinfecteren in verzorgingshuizen na het overlijden van een bewoner. Daarnaast worden ze ingezet wanneer veel mensen in kleine ruimtes waar het coronavirus is geweest moeten zitten omdat het niet anders kan.  

Delen:

Meer nieuws

De registratie voor de WorkPlace Xperience 2025 is geopend!

De registratie voor de WorkPlace Xperience 2025 is geopend!

vrijdag 7 februari

Op 15 & 16 april 2025 zetten we in de Van Nelle fabriek opnieuw stappen naar een gezonde en gelukkige werkomgeving tijdens ...

Lees meer

E-zine 'Sociale Duurzaamheid'

E-zine 'Sociale Duurzaamheid'

donderdag 6 februari

In dit digitale magazine duiken we in de wereld van duurzaamheid en leggen de verbinding met de mens en de werkplek. Een ...

Lees meer

Samen elektrificeren met concrete praktijkoplossingen

Samen elektrificeren met concrete praktijkoplossingen

donderdag 6 februari

Op dinsdag 18 en woensdag 19 maart vindt het tweejaarlijkse ABB Update Event plaats in het NBC Congrescentrum in Nieuwegein. ...

Lees meer

Een hoge lat leggen voor duurzaamheid

Een hoge lat leggen voor duurzaamheid

woensdag 5 februari

Een hoge focus op duurzaamheid en innovatie, terwijl schoonmaakpersoneel met zorg werd overgenomen. Daarin was schoonmaakorganisatie ...

Lees meer

Voldoet jouw vastgoed aan de geldende wet- en regelgeving?

Voldoet jouw vastgoed aan de geldende wet- en regelgeving?

woensdag 5 februari

Hoe waarborg je de veiligheid van de medewerkers en bezoekers in je gebouw? Een vraag waar veel bedrijven mee worstelen, ...

Lees meer

De zes typische profielen van hybride werkers

De zes typische profielen van hybride werkers

dinsdag 4 februari

Hybride werkers kunnen worden onderverdeeld in zes verschillende profielen. Dat blijkt uit data van het Center for People ...

Lees meer

Hernieuwd werkplek- en leerconcept voor Corderius College

Hernieuwd werkplek- en leerconcept voor Corderius College

dinsdag 4 februari

Een optimale werk- en leeromgeving met keuzes uit diverse plekken om samen te werken of te overleggen. Dát is het ...

Lees meer

Certificering voor Interface met Cradle to Cradle-tapijttegels in Europa

Certificering voor Interface met Cradle to Cradle-tapijttegels ...

vrijdag 31 januari

Een deel van het assortiment in Europa geproduceerde tapijttegels van Interface heeft de Cradle to Cradle Certified Silver-status ...

Lees meer

Zens breidt ecosysteem uit om slimmere werkplekken te creëren

Zens breidt ecosysteem uit om slimmere werkplekken te creëren

donderdag 30 januari

Zens, marktleider in draadloze oplaadoplossingen, kondigt nieuwe samenwerkingen aan met Joan en Spacewell, twee bedrijven ...

Lees meer

Samenwerking bij toekomst van werkplekken

Samenwerking bij toekomst van werkplekken

donderdag 30 januari

Alvero en Ditt werkten samen aan de kantooromgeving van HOFF Offices. Gevestigd op de Amsterdamse Zuidas, biedt HOFF een ...

Lees meer

Smart WorkPlace start 2025 met een nieuwe look

Smart WorkPlace start 2025 met een nieuwe look

donderdag 30 januari

Een nieuw jaar, een nieuwe look! Ontvang het nieuws over de circulaire en gezonde werkplek zoals je gewend bent, maar vanaf ...

Lees meer

Maak een hybride werkrooster dat werkt voor je team

Maak een hybride werkrooster dat werkt voor je team

woensdag 29 januari

Het traditionele kantoorwerkmodel heeft plaatsgemaakt voor een meer flexibele aanpak. Terwijl organisaties soms worstelen ...

Lees meer

i3-Technologies en CTOUCH lanceren i3CONNECT in 2025

i3-Technologies en CTOUCH lanceren i3CONNECT in 2025

woensdag 29 januari

Dit nieuwe merk, ontstaan uit de fusie van de twee toonaangevende innovators op het gebied van interactieve technologie, ...

Lees meer

ISS Facility Services zet de stap naar de hoogste PSO-trede

ISS Facility Services zet de stap naar de hoogste PSO-trede

dinsdag 28 januari

ISS Facility Services, wereldleider in workplace experience en facility management, heeft opnieuw de hoogste trede op de ...

Lees meer

De onderschatte waarde van vergaderingen

De onderschatte waarde van vergaderingen

dinsdag 28 januari

Vergaderingen zijn veel meer dan momenten van overleg: ze vormen een spiegel van de cultuur binnen jouw organisatie. In ...

Lees meer

Opinie: Trump zet thuiswerken terug in de tijd

Opinie: Trump zet thuiswerken terug in de tijd

maandag 27 januari

Wat gaat de aanstelling van Donald Trump als nieuwe president van Amerika betekenen voor de werkomgeving? In dit opiniestuk ...

Lees meer

“Hybride werken draagt bij aan People, Planet, Profit”

“Hybride werken draagt bij aan People, Planet, Profit”

vrijdag 24 januari

Nieuw jaar, nieuwe kansen. Tijd om bij de SWP Stand-Up bij IWG in Rotterdam de klokken gelijk te zetten en kennis te delen ...

Lees meer

Op bezoek bij SWP: Een gezamenlijke missie naar een duurzame en gezonde werkomgeving

Op bezoek bij SWP: Een gezamenlijke missie naar een duurzame ...

donderdag 23 januari

Robin Paul van Eck, Marketing Director bij Alvero, werkte mee aan het kantoor van Smart WorkPlace, een goede reden voor ...

Lees meer

CBRE sluit zich aan als nieuwe partner Smart WorkPlace

CBRE sluit zich aan als nieuwe partner Smart WorkPlace

donderdag 23 januari

CBRE Global Workplace Solutions (GWS) is actief op elk gebied van commercieel vastgoed en bij uitstek een bron van kennis ...

Lees meer

Transformeer Werkplekken: Spacewell werkt samen met Zens

Transformeer Werkplekken: Spacewell werkt samen met Zens

donderdag 23 januari

SWP-Partners Spacewell en Zens gaan de samenwerking aan om werkplekken slimmer en gebruiksvriendelijker te maken.

Lees meer

Terug naar boven