CSRD: Kans of bedreiging?

CSRD: Kans of bedreiging?

Bij Breedweer Facilitaire Diensten, een bedrijf dat schoonmaak gebruikt als middel om impact te maken, was Smart WorkPlace te gast met een Round Table over de richtlijn CSRD.

Experts discussieerden over drie stellingen rondom de Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD), een richtlijn die bedrijven dwingt transparant te rapporteren over ecologische en sociale impact. Is de CSRD een kans of een bedreiging?

Toekomstbestendigheid

Jack Stuifbergen van Breedweer opent het gesprek met een duidelijke ‘eens met de stelling’. “De CSRD creëert een keteneffect dat zelfs kleine bedrijven raakt. Grote bedrijven vragen CO2-gegevens van hun leveranciers. Vooral kleinere ondernemingen hebben moeite om hieraan te voldoen.” Thijs de Rooij van Heijmans is hoogst verbaasd over deze gang van zaken. Hij is van mening dat de CSRD juist draait om materialiteit. “Wat is nu echt relevant voor een bedrijf? Kunnen rapportageplichtigen niet volstaan met gedetailleerde gegevens van hun grootste leveranciers en generieke data van kleinere leveranciers?” Stuifbergen merkt op dat ook die kleinere bedrijven een aanzienlijke impact kunnen hebben op de CO2-uitstoot van grotere bedrijven, waardoor ze toch niet buiten het proces kunnen blijven. Derek Groot van Dutch Carbon Consultants, beaamt ook dat deze vragen echt worden gesteld aan kleinere bedrijven. “Om die reden heb ik er deze week weer vier nieuwe klanten bijgekregen.”

Uit praktijkvoorbeelden blijkt dat bedrijven echt onder druk worden gezet om de gevraagde gegevens aan te leveren. Sommige deelnemers zien dit als een kans, aangezien bedrijven die minder uitstoten, toekomstbestendiger zijn. Birgit Steerneman, bedrijfsjurist bij DWA, merkt op dat de vraag naar CO2-data niet nieuw is, “In de keten werden vijftien jaar geleden met name door de grotere corporates al vragen gesteld over de CO2-prestaties.” Pim Rutgers van Next Sense is het hiermee eens, maar benadrukt dat bedrijven pas wat gaan doen als het echt moet. “Eerst de banken, dan de corporates en dan het mkb. Hierbij is weinig echte motivatie van binnenuit, want beleid wordt vanuit CSRD opgelegd.”

Benieuwd naar het volledige verslag? Lees het hier.

Delen: Twitter LinkedIn Facebook

permalink

Naar het overzicht

Terug naar boven