De toekomst van mobiliteit begint bij onszelf
Hoe ziet mobiliteit in de toekomst eruit? Daarover organiseerde INFO een ontbijtsessie. Expert Jasper Steffens van Smart WorkPlace partner ThunderMinds was een van de deelnemers.
Aan de Ontbijtsessie ‘De toekomst van mobiliteit begint bij onszelf’ deden naast INFO en ThunderMinds ook NS, Flitsmeister, BMW Group, felyx, Unu, Birò, Locatienet, Vervoerregio Amsterdam, Gemeente Haarlemmermeer, 2getthere, Advier, Springtime, Arval, Innovactory. Hertz en ParkBee mee.
De uitgangspositie lijkt goed: de infrastructuur van Nederland werd in 2018 door het World Economic Forum (WEF) uitgeroepen tot de beste van Europa. Maar hoe houd je Nederland ook in de toekomst bereikbaar? Volgens Daan Wijnants, Manager of Government Relations and Public Affairs bij felyx, is een goede samenwerking tussen mobiliteitsaanbieders en (semi-)overheid een van de belangrijkste voorwaarden daarvoor.
Om de aanwezigen te voeden met inspiratie voor de discussie die later op gang komt, deelt Iskander Smit (Innovation Director bij INFO en visiting professor TU Delft, zie foto) diverse toekomstscenario’s. Een mooi voorbeeld is hoe IKEA met het concept ‘Spaces on Wheels’ laat zien hoe zelfrijdende technologie kan bijdragen aan stedelijke mobiliteit. SPACE10 (het research & design lab van IKEA) bedacht zeven concepten voor zelfrijdende ruimtes, waardoor mensen dagelijkse activiteiten kunnen uitvoeren terwijl ze zich van a naar b verplaatsen. Zo helpt ‘Office on Wheels’ woon-werkverkeer nuttig te besteden, en brengt ‘Healthcare on Wheels’ medische professionals naar mensen toe in plaats van andersom.
Een andere discussie tijdens deze ontbijtsessie is of mobiliteit meer is dan doelgericht van A naar B reizen. Misschien willen we niet altijd zo snel mogelijk op bestemming aankomen, maar hebben we juist behoefte aan een ander soort ervaring waarbij de reis het doel op zich is. Misschien wil je wel geïnspireerd worden door een nieuwe omgeving of ontmoeting of wil je juist een meditatiesessie kunnen doen tijdens je reis. Of plan je het aantal calorieën dat je wil verbranden en de vervoersmiddelen worden erop aangepast. In Japan worden deelauto’s bijvoorbeeld niet alleen gebruikt als vervoermiddel, maar ook als werk of ontmoetingsplek. Smit pleit er daarom voor om niet puur te streven naar naadloze mobiliteit, maar om ook open te staan voor andere vormen van mobiliteit, gestuurd vanuit de gebruiker.
Het gezelschap aan de ontbijttafel is het erover eens dat shared mobility een belangrijke rol speelt in de toekomst van mobiliteit. Winstgevendheid blijkt echter nog een pijnpunt. Veel shared-mobility aanbieders groeien wel, maar maken voorlopig nog geen winst.
Daar waar technologie talloze mogelijkheden biedt voor nieuwe mobiliteitsdiensten en concepten, is het de vraag of dit de ultieme invulling van de doorontwikkeling van onze infrastructuur is. Experts komen tot de conclusie dat het belangrijkste antwoord misschien wel dichterbij is dan we denken: betere mobiliteit begint bij jezelf.
Door onze mobiliteitsvraag te verkleinen kunnen we al een groot verschil maken. Ook Dennis Mica van 2getthere sluit zich aan bij dit standpunt. De discussie gaat volgens hem veel te veel over het aanbieden van zoveel mogelijk mobiliteitsoplossingen. Maar hebben we dit écht nodig? Volgens hem moet het juist ook gaan over het beperken van mobiliteit; slimmer reizen betekent soms ook niet reizen.
We kunnen gemakkelijker ‘overal’ werken, onze laptop is ons kantoor en Skype is onze meeting room. De slimmere workplace is iets waar ook Jasper Steffens van ThunderMinds (zie foto hierboven) waarde in ziet. Hij pleit ervoor een Smart Workplace Manager aan te stellen, maar erkent dat daar eerst een mindshift voor nodig is vanuit het management. Zij hebben hierin een leidende rol, vindt hij.
Naast een gedragsverandering ziet de groep ook een belangrijke rol voor de overheid in het doorontwikkelen van mobiliteit. Veel commerciële partijen betwijfelen echter of de zeven Mobility as a Service (MaaS)-pilots die de overheid heeft geïntroduceerd nu wel zo nuttig zijn. Het is duidelijk dat het hier wat wringt tussen het bedrijfsleven en de overheid. Dennis Mica van 2getthere: “Met de MaaS-pilots proberen de zeven regio’s iets wat Google Maps al lang kan.”
Lucien Groenhuijzen (CEO Innovatory) is betrokkenen bij de eerste MaaS-pilot in Utrecht en verdedigt dat de pilots zijn opgezet om gezamenlijk ervaring op te doen met MaaS zodat dit straks landelijk succesvol kan worden uitgerold.
De experts zien echter vooral een faciliterende in plaats van een sturende rol voor de overheid. De overheid zou een duidelijk probleem moeten neerleggen bij de markt, dat zij vervolgens performance-based kunnen oplossen. Zo houdt de overheid zekerheid, maar werken alle betrokken partijen wel samen naar een landelijke oplossing toe. De groep concludeert dat overheid, wetenschap en commercie samen moeten werken om de toekomstige mobiliteit in Nederland te ontwerpen.
In een volgende Mobility ontbijtsessie wil INFO dieper ingaan op één van de uitdagingen die tijdens deze eerste sessie naar voren is gekomen. Wil je bij de volgende sessie aanwezig zijn? Mail naar syra@info.nl en laat weten waarom je graag zou willen aanschuiven.
De onderschatte waarde van vergaderingen
dinsdag 19 december
Vergaderingen zijn veel meer dan momenten van overleg: ze vormen een spiegel van de cultuur binnen jouw organisatie. In ...
Duurzaam aanbesteden in de facilitaire sector: het kan!
dinsdag 19 december
We hebben de mond vol over duurzaamheid. In de praktijk blijkt duurzaam opereren een stuk weerbarstiger, concluderen deelnemers ...