Het doorontwikkelen van strategische samenwerkingen binnen ABN AMRO

2 min

 

Het doorontwikkelen van strategische samenwerkingen binnen ABN AMRO

ABN AMRO Facility Management heeft in 2021 een transformatie ondergaan. Van een  uitvoeringsorganisatie is de beweging gemaakt naar een strategische regie-organisatie, genaamd Workplace Management.

Workplace Management is verantwoordelijk voor de werkomgeving van 21.250 medewerkers, verspreid over 67 locaties. Het herziene model is ingegaan per 1 september 2021, tevens de start van de samenwerking met drie nieuwe strategisch contractpartners. VFM en Twynstra Gudde (vanaf nu VFMTG) hebben ABN AMRO mogen begeleiden bij de visievorming.

Tussentijdse toets

Na een eerste jaar van implementeren en samenwerken is het waardevol om terug te blikken. In hoeverre zijn de ambities, doelen en uitgangspunten gerealiseerd en welke verbeterpunten zijn er? En belangrijker, hoe kan men samen doorgroeien naar volwassen partnerschap met meerwaarde voor de eindgebruiker? ABN AMRO heeft VFMTG gevraagd haar te begeleiden bij een tussentijdse toets. Een toets met als hoofdvraag te reflecteren op de toepassing van het organisatie- en sourcingmodel. Hierbij is ruimte voor reflectie op de geformuleerde ambities en huidige (samen)werking. Inzichten en conclusies van de toetsen zijn gebruikt om te komen tot een groeiplan voor de komende 12 tot 18 maanden.

Erika Bonis (Directeur Workplace Management) “Ik ben er van overtuigd dat de groei in een samenwerkingsverband versneld kan worden door deze te laten toetsen door onafhankelijke professionals”.

Van inzicht naar plan

Uiteindelijk is het doel om stappen te zetten die ABN AMRO en haar partners verder brengen in de samenwerking en volwassenheid van hun relatie. VFMTG heeft de inzichten uit de onderzoeken gepresenteerd aan de Workplace Management en haar contractpartners. Met elkaar is tijdens een 2 – daagse toegewerkt naar een Ontwikkelplan. In dit ontwikkelplan zijn een drietal speerpunten geformuleerd. Speerpunten die bijdragen aan de verdere ontwikkeling van de samenwerking, relevant voor alle deelnemende partijen. De speerpunten zijn uitgewerkt in acties en uitgezet in een planning. Vanzelfsprekend is voor het succesvol uitvoeren van de acties (en planning) medewerking nodig van alle partners. VFMTG was verantwoordelijk voor de inhoudelijke expertise, het projectmanagement en het faciliteren van interactie. Projectverantwoordelijk waren Froukje Terpstra (TwynstraGudde) en Bart Mak (VFM Facility Experts), samen met Martine de Kok (VFM Facility Experts) en Jesse Manenschijn-Ghuijs (TwynstraGudde) hebben zij als team het onderzoek vormgegeven en uitgevoerd.

Waarom VFM en TwynstraGudde

Binnen het gestelde vraagstuk twee jaar geleden was behoefte aan zowel sourcing- als organisatieadvies. Met specifieke kennis en ervaring binnen de facilitaire branche. Om die reden hebben VFM Facility Experts en TwynstraGuddehun krachten gebundeld om ABN AMRO te ondersteunen bij deze ambitieuze verandering. Ook bij het evalueren en doorontwikkelen van deze samenwerking hebben VFM Facility Experts en TwynstraGuddeintensief samengewerkt.  

Benieuwd naar de tussentijdse toetsen en het volledige verslag? Lees hier verder.

Delen:

Meer hybride werken

“Hybride werken draagt bij aan People, Planet, Profit”

“Hybride werken draagt bij aan People, Planet, Profit”

vrijdag 24 januari

Nieuw jaar, nieuwe kansen. Tijd om bij de SWP Stand-Up bij IWG in Rotterdam de klokken gelijk te zetten en kennis te delen ...

Lees meer

Flexwerken: hoe optimaliseer je bureauruimte op kantoor?

Flexwerken: hoe optimaliseer je bureauruimte op kantoor?

woensdag 22 januari

Steeds meer moderne kantoren kiezen voor flexwerkplekken. Daarmee is het optimaliseren van bureauruimte belangrijker geworden, ...

Lees meer

Het belang van een sterk team op kantoor

Het belang van een sterk team op kantoor

dinsdag 14 januari

Hoe creëer je een sterk team op kantoor? En hoe ziet het kantoor waar zij werken er uit? Ellis ten Dam besprak deze ...

Lees meer

Acht op tien bedrijven monitoren de kantoorbezetting

Acht op tien bedrijven monitoren de kantoorbezetting

donderdag 9 januari

In de nasleep van de COVID-19-pandemie heeft de kantoorbezetting een aanzienlijke transformatie ondergaan. Bedrijven herzien ...

Lees meer

Samenkomst op kantoor stimuleren

Samenkomst op kantoor stimuleren

dinsdag 7 januari

“Hoe stimuleer je samenkomst op kantoor?” Die vraag stelde Hans Schekermans van gemeente Amstelveen tijdens ...

Lees meer

Grote bedrijven stoten vastgoed af

Grote bedrijven stoten vastgoed af

dinsdag 10 december

Bedrijven zijn bezig met manieren om samenwerking, flexibiliteit en operationele efficiëntie te verbeteren. Onderzoek ...

Lees meer

Kantoormedewerkers besparen duizenden euro's door lokaal te werken

Kantoormedewerkers besparen duizenden euro's door lokaal te werken

maandag 2 december

Deze besparingen blijken uit onderzoek van de International Workplace Group naar het woon-werkverkeer en de uitgavenpatronen ...

Lees meer

Een geweldige plek om te werken

Een geweldige plek om te werken

woensdag 6 november

Bij de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) vindt een strategische heroriëntatie plaats. Bij de huisvestingsopgave ...

Lees meer

Nooit meer 5 dagen op kantoor volgens CEO's

Nooit meer 5 dagen op kantoor volgens CEO's

vrijdag 1 november

Nieuw onderzoek onder Nederlandse CEO's toont aan dat 76% geen prioriteit geeft aan dagelijkse kantoorbezoeken voor medewerkers, ...

Lees meer

Hoe Experience Based Working de activiteitgerichte aanpak vervangt

Hoe Experience Based Working de activiteitgerichte aanpak vervangt

donderdag 24 oktober

De wereld van werk is de afgelopen jaren ingrijpend veranderd. Waar Activity Based Working (ABW) ooit werd gezien als de ...

Lees meer

Het nieuwe hybride werken

Het nieuwe hybride werken

donderdag 17 oktober

Hybride werken is continu in beweging en betreft altijd maatwerk. In deze Whitepaper van HEVO gaan zij verder in op alles ...

Lees meer

Waarom kiezen Nederlandse medewerkers voor thuiswerk?

Waarom kiezen Nederlandse medewerkers voor thuiswerk?

woensdag 25 september

Wat bepaalt de verschillen tussen de locatiekeuzeclusters van Nederlandse hybride werknemers? Dat is de vraag die Center ...

Lees meer

Hoe Biophilic Design bijdraagt aan hybride werk

Hoe Biophilic Design bijdraagt aan hybride werk

dinsdag 24 september

Laura Vaessen, Biophilic design adviseur bij HEYDAY Facility Management, vertelde tijdens de Round Table 'Hybride Werk' ...

Lees meer

Meer vitaliteit door innovaties op de werkvloer 

Meer vitaliteit door innovaties op de werkvloer 

dinsdag 24 september

Het E-zine 'duurzaamheid' staat om de hoek. We lichten alvast een tipje van de sluier met deze sneakpreview van The Workplace ...

Lees meer

De nieuwe manier van kantoorgebruik bij Alliander

De nieuwe manier van kantoorgebruik bij Alliander

maandag 23 september

Alliander heeft een enorme opgave in de energietransitie en maakt als organisatie een groei door om al het werk te kunnen ...

Lees meer

Is er een optimale balans tussen thuis en kantoor?

Is er een optimale balans tussen thuis en kantoor?

vrijdag 20 september

Wat is de optimale balans tussen kantoor en thuis? En wat mogen we van elkaar verwachten? Deze vragen beantwoord Erik Tijsma, ...

Lees meer

Hybride werken: Hoe vinden we de balans?

Hybride werken: Hoe vinden we de balans?

donderdag 19 september

Hoe kunnen we tegemoetkomen aan de individuele behoeften van werknemers terwijl we tegelijkertijd zorgen voor effectieve ...

Lees meer

Hybride werken óf talent verliezen door 'Quiet Quitting'

Hybride werken óf talent verliezen door 'Quiet Quitting'

woensdag 18 september

Werknemers die niet de flexibiliteit hebben om zelf hun werkplek te kiezen, zijn vaker geneigd om stilletjes ontslag te ...

Lees meer

De invloed van een goede werkplek

De invloed van een goede werkplek

woensdag 18 september

Wat is de waarde in kennisdeling en fysieke ontmoetingen? Dit is een van de vragen die tijdens de Round Table 'Hybride Werk' ...

Lees meer

8 praktische tips voor het optimaal benutten van de kantoorruimte

8 praktische tips voor het optimaal benutten van de kantoorruimte

dinsdag 10 september

Een goed ingerichte kantoorruimte maakt veel verschil in het hybride tijdperk. Young Group zet daarom 8 praktische tips ...

Lees meer

Terug naar boven