Het verandertraject bij de HvA en UvA

 

Het verandertraject bij de HvA en UvA

Aestate is nog steeds betrokken bij het verandertraject ten gevolge van de verhuizing van de HvA en UvA. Ongeveer 600 medewerkers van ICTS, Facility Services en het Administratief Centrum zijn destijds verhuisd.

Ontrafelexpert Tessa Butter, adviseur bij Aestate, is tijdens en na de verhuizing betrokken gebleven bij het verandertraject: het begeleiden van de gebruikers naar de nieuwe werkomgeving en de nieuwe manier van werken (Hybride Werken).

Evaluatie

Belangrijk onderdeel van dit verandertraject is het uitvoeren van evaluaties om de medewerkerservaringen binnen de werkomgeving te verzamelen.  “Na de verhuizing ben ik in samenwerking met de werkgroep Hybride Werken van de HvA en UvA een evaluatiecyclus gestart. Dit is gestart met een nulmeting die als basis diende voor de, tot nu toe twee uitgevoerde, vervolgmetingen.” Op basis van de uitkomsten van elke meting worden quick wins geformuleerd, acties die op korte termijn kunnen worden opgepakt om de knelpunten te verminderen of verhelpen. Uiteraard wordt ook stilgestaan bij de succesfactoren: hoe kunnen we deze vasthouden?

Gebruikerssessies

Na elke meting is een gebruikerssessie, ofwel klankbordgroep, georganiseerd om verdieping te verkrijgen op de gegeven antwoorden. “Wij als Aestate staan ervoor om de medewerkers zoveel mogelijk te betrekken, zodat gezamenlijk wordt gewerkt naar een steeds optimalere werkomgeving”. Zo heeft er drie weken geleden een sessie plaatsgevonden met als thema ‘Hoe kunnen we hybride werken nog plezieriger maken?’ Het maken van afspraken over de manier van werken en gebruik van de omgeving stond hierin centraal.

Stilstaan bij het in 2021 uitgerolde concept helpt om bij medewerkers de uitgangspunten voor de manier van werken weer scherp te krijgen. Hoe gebruiken we onze ruimtes? Hoe beheren we onze agenda? Door middel van stellingen zijn medewerkers aan het denken gezet over hoe zij de werkomgeving nu gebruiken, en hoe dit onderling tussen medewerkers kan verschillen. Door het met elkaar te hebben over het wenselijke gebruik van de omgeving ontstaat tevens meer begrip voor elkaar.. Uiteindelijk heeft deze sessie geleid tot meerdere gebruikersafspraken die het hybride werken nog plezieriger kunnen maken.

Meer lezen over deze case? Lees de hele blog hier!

Delen:

Meer hybride werken

“Hybride werken draagt bij aan People, Planet, Profit”

“Hybride werken draagt bij aan People, Planet, Profit”

vrijdag 24 januari

Nieuw jaar, nieuwe kansen. Tijd om bij de SWP Stand-Up bij IWG in Rotterdam de klokken gelijk te zetten en kennis te delen ...

Lees meer

Flexwerken: hoe optimaliseer je bureauruimte op kantoor?

Flexwerken: hoe optimaliseer je bureauruimte op kantoor?

woensdag 22 januari

Steeds meer moderne kantoren kiezen voor flexwerkplekken. Daarmee is het optimaliseren van bureauruimte belangrijker geworden, ...

Lees meer

Het belang van een sterk team op kantoor

Het belang van een sterk team op kantoor

dinsdag 14 januari

Hoe creëer je een sterk team op kantoor? En hoe ziet het kantoor waar zij werken er uit? Ellis ten Dam besprak deze ...

Lees meer

Acht op tien bedrijven monitoren de kantoorbezetting

Acht op tien bedrijven monitoren de kantoorbezetting

donderdag 9 januari

In de nasleep van de COVID-19-pandemie heeft de kantoorbezetting een aanzienlijke transformatie ondergaan. Bedrijven herzien ...

Lees meer

Samenkomst op kantoor stimuleren

Samenkomst op kantoor stimuleren

dinsdag 7 januari

“Hoe stimuleer je samenkomst op kantoor?” Die vraag stelde Hans Schekermans van gemeente Amstelveen tijdens ...

Lees meer

Grote bedrijven stoten vastgoed af

Grote bedrijven stoten vastgoed af

dinsdag 10 december

Bedrijven zijn bezig met manieren om samenwerking, flexibiliteit en operationele efficiëntie te verbeteren. Onderzoek ...

Lees meer

Kantoormedewerkers besparen duizenden euro's door lokaal te werken

Kantoormedewerkers besparen duizenden euro's door lokaal te werken

maandag 2 december

Deze besparingen blijken uit onderzoek van de International Workplace Group naar het woon-werkverkeer en de uitgavenpatronen ...

Lees meer

Een geweldige plek om te werken

Een geweldige plek om te werken

woensdag 6 november

Bij de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) vindt een strategische heroriëntatie plaats. Bij de huisvestingsopgave ...

Lees meer

Nooit meer 5 dagen op kantoor volgens CEO's

Nooit meer 5 dagen op kantoor volgens CEO's

vrijdag 1 november

Nieuw onderzoek onder Nederlandse CEO's toont aan dat 76% geen prioriteit geeft aan dagelijkse kantoorbezoeken voor medewerkers, ...

Lees meer

Hoe Experience Based Working de activiteitgerichte aanpak vervangt

Hoe Experience Based Working de activiteitgerichte aanpak vervangt

donderdag 24 oktober

De wereld van werk is de afgelopen jaren ingrijpend veranderd. Waar Activity Based Working (ABW) ooit werd gezien als de ...

Lees meer

Het nieuwe hybride werken

Het nieuwe hybride werken

donderdag 17 oktober

Hybride werken is continu in beweging en betreft altijd maatwerk. In deze Whitepaper van HEVO gaan zij verder in op alles ...

Lees meer

Waarom kiezen Nederlandse medewerkers voor thuiswerk?

Waarom kiezen Nederlandse medewerkers voor thuiswerk?

woensdag 25 september

Wat bepaalt de verschillen tussen de locatiekeuzeclusters van Nederlandse hybride werknemers? Dat is de vraag die Center ...

Lees meer

Hoe Biophilic Design bijdraagt aan hybride werk

Hoe Biophilic Design bijdraagt aan hybride werk

dinsdag 24 september

Laura Vaessen, Biophilic design adviseur bij HEYDAY Facility Management, vertelde tijdens de Round Table 'Hybride Werk' ...

Lees meer

Meer vitaliteit door innovaties op de werkvloer 

Meer vitaliteit door innovaties op de werkvloer 

dinsdag 24 september

Het E-zine 'duurzaamheid' staat om de hoek. We lichten alvast een tipje van de sluier met deze sneakpreview van The Workplace ...

Lees meer

De nieuwe manier van kantoorgebruik bij Alliander

De nieuwe manier van kantoorgebruik bij Alliander

maandag 23 september

Alliander heeft een enorme opgave in de energietransitie en maakt als organisatie een groei door om al het werk te kunnen ...

Lees meer

Is er een optimale balans tussen thuis en kantoor?

Is er een optimale balans tussen thuis en kantoor?

vrijdag 20 september

Wat is de optimale balans tussen kantoor en thuis? En wat mogen we van elkaar verwachten? Deze vragen beantwoord Erik Tijsma, ...

Lees meer

Hybride werken: Hoe vinden we de balans?

Hybride werken: Hoe vinden we de balans?

donderdag 19 september

Hoe kunnen we tegemoetkomen aan de individuele behoeften van werknemers terwijl we tegelijkertijd zorgen voor effectieve ...

Lees meer

Hybride werken óf talent verliezen door 'Quiet Quitting'

Hybride werken óf talent verliezen door 'Quiet Quitting'

woensdag 18 september

Werknemers die niet de flexibiliteit hebben om zelf hun werkplek te kiezen, zijn vaker geneigd om stilletjes ontslag te ...

Lees meer

De invloed van een goede werkplek

De invloed van een goede werkplek

woensdag 18 september

Wat is de waarde in kennisdeling en fysieke ontmoetingen? Dit is een van de vragen die tijdens de Round Table 'Hybride Werk' ...

Lees meer

8 praktische tips voor het optimaal benutten van de kantoorruimte

8 praktische tips voor het optimaal benutten van de kantoorruimte

dinsdag 10 september

Een goed ingerichte kantoorruimte maakt veel verschil in het hybride tijdperk. Young Group zet daarom 8 praktische tips ...

Lees meer

Terug naar boven