Hybride werken voor gemeente Alphen aan de Rijn

2 min

 

Hybride werken voor gemeente Alphen aan de Rijn

De gemeente Alphen aan de Rijn staat samen met Smart WorkPlace partner Aestate voor de uitdaging om de werkomgeving te optimaliseren, zodat deze aansluit op de gewenste invulling van hybride werken.

Het afgelopen jaar is de ontwikkeling van het werkende leven in een stroomversnelling gekomen. Ook voor de medewerkers van de gemeente Alphen aan den Rijn. Zij werkten pre-corona voornamelijk op kantoor en soms thuis of ergens anders. Ook zij zijn nu genoodzaakt hun werkzaamheden thuis uit te voeren. Uit eerder uitgevoerd onderzoek onder de medewerkers van de gemeente blijkt dat men graag de voordelen van thuiswerken wil behouden. Deze positieve ervaring heeft daarmee een blijvende impact op de manier van werken binnen gemeente Alphen aan den Rijn. De vraag is nu: hoe kunnen de voordelen van het thuiswerken gecombineerd worden met de meerwaarde die het kantoor biedt? Voor het antwoord heeft de gemeente sinds april Mark Leendertse en Tessa Butter van Aestate ingeschakeld. Daarbij is de uitdaging om de werkomgeving te optimaliseren, zodat deze aansluit op de gewenste invulling van hybride werken. Centrale vragen zijn: Hoe willen wij als gemeente hybride werken vormgeven? Wat verandert er ten opzichte van het pre-corona werken en wat willen we behouden? Welke werkomgeving past daarbij en welke aanpassingen zijn dan nodig in de huidige werkomgeving?

Om te achterhalen welke invulling van hybride werken draagvlak heeft en welke huisvesting hierbij past betrekken Leendertse en Butter de gebruikers van gemeente Alphen aan den Rijn intensief bij het traject. Het traject is gestart met een ambitiesessie waarin de ambities voor het hybride werken zijn opgehaald. Daaropvolgend zijn meerdere gebruikersgroepen betrokken via een viertal interactieve sessies. In de sessie kwamen Leendertse en Butter erachter hoe de gemeente hybride wil werken. Deze wensen, behoeften en activiteiten zijn vertaald naar een ruimtelijke behoefte. Deze ruimtelijke behoefte is vergeleken met het huidige aanbod door middel van een DUPLO-sessie. De DUPLO-methodiek is een ideale tool om huisvestingsknelpunten in kaart te brengen en om gezamenlijk te zoeken naar oplossingen. Tijdens een DUPLO-sessie ga je met elkaar om tafel en breng je met elkaar knelpunten en kansen in kaart. De methodiek gaat over het creëren van een gezamenlijk beeld en draagvlak in de zoektocht naar een passende huisvestingsoplossing. Daarmee heeft de methodiek als meerwaarde het visueel, tastbaar en interactief maken van complexe huisvestingsvraagstukken. Uit de DUPLO-sessie volgen verschillende varianten voor aanpassingen in vastgoed en/of de inrichting en de benodigde aanpassingen op het gebied van de werkomgeving: inrichting, ICT, services, gedrag en communicatie.

Samen met de gemeente werkt Aestate nu naar een integraal concept, ontwikkeld samen met de medewerkers. Een concept dat ruimte biedt voor doorontwikkeling en samen verkennen van deze nieuwe vorm van werken.

Delen:

Meer nieuws

Eindbeslissers massaal aanwezig

Eindbeslissers massaal aanwezig

donderdag 6 maart

Nu al – 6 weken voor de WorkPlace Xperience – zijn al meer dan 500 deelnemers geregistreerd. En nog belangrijker: ...

Lees meer

Hoe ontwikkel ik een multifunctionele accommodatie?

Hoe ontwikkel ik een multifunctionele accommodatie?

donderdag 6 maart

Leer alles over dit ondewerp tijdens de studiedag van HEVO. De studiedag is bedoeld voor bestuurders, beleidsmakers, projectleiders/managers ...

Lees meer

Duizend circulaire werkplekken voor Movares Group

Duizend circulaire werkplekken voor Movares Group

woensdag 5 maart

De uitvraag van Movares was zeer uitdagend: 1.000 circulaire werkplekken. Een interview over de uitdaging en het resultaat ...

Lees meer

SWP Talks #58: Employee Experience

SWP Talks #58: Employee Experience

woensdag 5 maart

Employee experience betekent meer dan alleen een goede koffiebar. Het is een belangrijk onderwerp in de moderne werkomgeving. ...

Lees meer

Ontwikkel je skills in workplace management

Ontwikkel je skills in workplace management

dinsdag 4 maart

Op 26 maart start de vernieuwde Basiscursus WorkPlace Management met een kennismakingsbijeenkomst. Een van de docenten, ...

Lees meer

Essentie van integrale businesscases (deel 2)

Essentie van integrale businesscases (deel 2)

dinsdag 4 maart

Dit artikel is een vervolg van deel 1 van de essentie van integrale businesscases, in dit artikel publiceerden Theo ...

Lees meer

Babyboomers en een gastvrij ontvangst

Babyboomers en een gastvrij ontvangst

maandag 3 maart

De verschillende generaties op kantoor, hoe breng je ze in verbinding? In deze artikelenreeks vertelt Petra de West, Business ...

Lees meer

Van monumentaal pand naar werkplek

Van monumentaal pand naar werkplek

donderdag 27 februari

Hoe maak je van een monumentaal pand een moderne werkomgeving? AENC vertelt over de transformatie van zorginstelling IJsselheem ...

Lees meer

Michael Kortekaas: energie, focus en veerkracht

Michael Kortekaas: energie, focus en veerkracht

donderdag 27 februari

Hoe houd je je energiebatterijen opgeladen, een gezond werk-privé balans en focus op de dingen die je wilt bereiken? ...

Lees meer

Durf te kiezen: gebruik gaat boven bezit

Durf te kiezen: gebruik gaat boven bezit

woensdag 26 februari

Flexibele werkomgevingen zijn een belangrijk onderdeel van de moderne werkomgeving. In gesprek met Robin Paul van Eck, Marketing ...

Lees meer

Als partners elkaar strategie verwezenlijken

Als partners elkaar strategie verwezenlijken

woensdag 26 februari

Het realiseren en vervolgens beheren en onderhouden van locaties voor hoger en academisch onderwijs vereist specifieke expertise. ...

Lees meer

Fietser kan flínk besparen volgens IWG

Fietser kan flínk besparen volgens IWG

dinsdag 25 februari

Woon-werkverkeer verandert razendsnel. Onlangs werd duidelijk dat steeds meer Nederlandse forensen de fiets pakken, dankzij ...

Lees meer

Whitepaper: De do's & don'ts bij het verhuizen van kantoor

Whitepaper: De do's & don'ts bij het verhuizen van kantoor

dinsdag 25 februari

Verhuizen van kantoor, extern maar ook intern, is een belangrijke onderneming. Daarom heeft Martsprojecten de belangrijkste ...

Lees meer

Michiel Otto nieuwe directievoorzitter van HEVO

Michiel Otto nieuwe directievoorzitter van HEVO

maandag 24 februari

Per 1 mei 2025 zal Michiel Otto de rol van directievoorzitter bij HEVO overnemen van Ewoud van der Sluis, die na een succesvolle ...

Lees meer

Circulaire hotspot op Schiphol Trade Park

Circulaire hotspot op Schiphol Trade Park

vrijdag 21 februari

Op deze locatie wordt gewerkt aan innovatie, duurzaamheid en samenwerking, om de toekomst vorm te geven. Dit is New Terra, ...

Lees meer

SWP Magazine #14: Lees hem hier

SWP Magazine #14: Lees hem hier

donderdag 20 februari

De 14e editie van het SWP Magazine is uit! Met praktische info over de samenwerking en het vormgeven van de toekomstbestendige ...

Lees meer

ISS Sustainability Day: de urgentie van duurzaamheid

ISS Sustainability Day: de urgentie van duurzaamheid

donderdag 20 februari

Door verantwoordelijkheid te nemen en lef te tonen komen ecologische en sociale transities dichterbij. Maar de sleutel voor ...

Lees meer

Gezonder naar werk met Health2Work op de WPX

Gezonder naar werk met Health2Work op de WPX

donderdag 20 februari

Gezonde, vitale en gelukkige medewerkers, daar zet Health2Work zich voor in. Hoe ze dat doen laten ze zien tijdens de WorkPlace ...

Lees meer

Studiereis ‘Campussen, innovatiedistricten en start-up hubs’

Studiereis ‘Campussen, innovatiedistricten en start-up ...

woensdag 19 februari

Na vier succesvolle eerdere edities, organiseren Bt en Twynstra Gudde op woensdag 2 en donderdag 3 april 2025 een nieuwe, ...

Lees meer

Vergaderen zoals het bedoeld is: efficiënt, duurzaam en zonder verspilling

Vergaderen zoals het bedoeld is: efficiënt, duurzaam en ...

woensdag 19 februari

In het e-zine 'sociale duurzaamheid' kon een onderwerp niet missen: vergaderen. Vergaderen staat zo centraal op kantoor ...

Lees meer

Terug naar boven