Hoe creëer je een kantooromgeving met aantrekkingskracht?

Hoe creëer je een kantooromgeving met aantrekkingskracht?

Veel organisaties worstelen met de vraag hoe ze medewerkers vaker naar kantoor krijgen. TwynstraGudde vertelt in deze blog hoe je een aantrekkelijke werkplek kan creëren.

Suzanne Wielart (interieurarchitect Suzanne • Ontwerpt) en Rogier van Es (adviseur bij TwynstraGudde) bundelden hun krachten en nemen je mee hoe je een kantooromgeving creëert met voldoende aantrekkingskracht.

Aantrekkingskracht

Het kantoor heeft zijn aantrekkingskracht verloren en heeft concurrentie gekregen van de thuiswerkplek. Wat is er aan veranderingen in de fysieke werkomgeving nodig om medewerkers vaker naar kantoor te laten komen?Werken op kantoor heeft meerdere voordelen. Het zorgt voor meer binding tussen medewerkers onderling en de organisatie en het stimuleert de kennisoverdracht. Medewerkers hebben op kantoor meer mogelijkheden om te netwerken, nieuwe vaardigheden te leren en te groeien binnen de organisatie. Werken op kantoor helpt daarnaast om beter zicht te houden op het welzijn van medewerkers. Want naast productiviteit en continuïteit is ook het welbevinden van medewerkers belangrijk om een organisatie goed te laten functioneren.

Het kantoor concurreert met de thuiswerkplek

Vooropgesteld dat enkel aanwezig zijn op kantoor niet het doel is, zien we in onze praktijk dat de balans tussen werken op kantoor en thuiswerken niet in evenwicht is. In de huidige situatie concurreert het kantoor met de thuiswerkplek. Medewerkers wegen de voor- en nadelen van het werken op kantoor af tegen het thuiswerken. Vaak is de primaire gedachte van medewerkers: ‘ik werk thuis, tenzij’.

Een kantoor met aantrekkingskracht

De oplossing ligt in het ‘verleiden’ van medewerkers om naar kantoor te komen. Het kantoor moet voldoende aantrekkingskracht hebben voor medewerkers. Als een ‘magneet’ zou je kunnen zeggen.

Maar hoe creëer je een kantooromgeving met voldoende aantrekkingskracht?

Sluit de werkomgeving aan bij werkzaamheden
Op de eerste plaats is het van belang dat de werkomgeving (werkplekmix) aansluit bij de werkzaamheden die medewerkers op kantoor verrichten. Post-corona ziet het activiteitenpatroon op kantoor er anders uit. De grootste motivatie om naar kantoor te komen is om collega’s te ontmoeten, samen te werken en kennis te delen, zowel intern als extern. Dit betekent een verschuiving van bureauwerkplekken naar plekken waar interactie tussen collega’s kan plaatsvinden.

Identiteit
De identiteit van de organisatie is een belangrijke verbindende factor. We willen allemaal graag ergens bij horen. Een thema dat niet voor niets onderdeel uitmaakt van Maslow’s theorie: ‘Door de identiteit van de organisatie in het interieur van je kantoor op te nemen, geef je medewerkers het gevoel erbij te horen.’ Dit geldt niet alleen voor de eigen medewerkers, maar ook voor klanten. Een werkruimte die diversiteit bevordert, gastvrij en inclusief is voor iedereen, is cruciaal voor het aantrekken en behouden van talent.

Variatie in werkplekken
Zorg voor variatie in type werkplekken. Er zijn minder bureaus nodig omdat er minder mensen naar kantoor komen. Er is dus ruimte voor andere soorten functies. Functies die passen bij het hybride werken, zoals belhokjes, loungehoekjes of gameplekken. Omdat we nu veel meer (video)bellen dan voor corona is vooral het toevoegen van meer belcellen en conference call plekken heel belangrijk.

Een ‘one sizes fits all’ benadering bestaat niet. Het is daarom de kunst om de juiste balans te vinden tussen de bovengenoemde punten met als doel meer verbinding, een betere kennisoverdracht en een goed welbevinden van medewerkers.

Benieuwd naar meer tips en informatie over hoe je dit toe kan passen binnen je eigen organisatie? Lees hier verder!

Delen: Twitter LinkedIn Facebook

permalink

Naar het overzicht

Terug naar boven