Hoe creëer je een kantooromgeving met aantrekkingskracht?

1 min

 

Hoe creëer je een kantooromgeving met aantrekkingskracht?

Veel organisaties worstelen met de vraag hoe ze medewerkers vaker naar kantoor krijgen. TwynstraGudde vertelt in deze blog hoe je een aantrekkelijke werkplek kan creëren.

Suzanne Wielart (interieurarchitect Suzanne • Ontwerpt) en Rogier van Es (adviseur bij TwynstraGudde) bundelden hun krachten en nemen je mee hoe je een kantooromgeving creëert met voldoende aantrekkingskracht.

Aantrekkingskracht

Het kantoor heeft zijn aantrekkingskracht verloren en heeft concurrentie gekregen van de thuiswerkplek. Wat is er aan veranderingen in de fysieke werkomgeving nodig om medewerkers vaker naar kantoor te laten komen?Werken op kantoor heeft meerdere voordelen. Het zorgt voor meer binding tussen medewerkers onderling en de organisatie en het stimuleert de kennisoverdracht. Medewerkers hebben op kantoor meer mogelijkheden om te netwerken, nieuwe vaardigheden te leren en te groeien binnen de organisatie. Werken op kantoor helpt daarnaast om beter zicht te houden op het welzijn van medewerkers. Want naast productiviteit en continuïteit is ook het welbevinden van medewerkers belangrijk om een organisatie goed te laten functioneren.

Het kantoor concurreert met de thuiswerkplek

Vooropgesteld dat enkel aanwezig zijn op kantoor niet het doel is, zien we in onze praktijk dat de balans tussen werken op kantoor en thuiswerken niet in evenwicht is. In de huidige situatie concurreert het kantoor met de thuiswerkplek. Medewerkers wegen de voor- en nadelen van het werken op kantoor af tegen het thuiswerken. Vaak is de primaire gedachte van medewerkers: ‘ik werk thuis, tenzij’.

Een kantoor met aantrekkingskracht

De oplossing ligt in het ‘verleiden’ van medewerkers om naar kantoor te komen. Het kantoor moet voldoende aantrekkingskracht hebben voor medewerkers. Als een ‘magneet’ zou je kunnen zeggen.

Maar hoe creëer je een kantooromgeving met voldoende aantrekkingskracht?

Sluit de werkomgeving aan bij werkzaamheden
Op de eerste plaats is het van belang dat de werkomgeving (werkplekmix) aansluit bij de werkzaamheden die medewerkers op kantoor verrichten. Post-corona ziet het activiteitenpatroon op kantoor er anders uit. De grootste motivatie om naar kantoor te komen is om collega’s te ontmoeten, samen te werken en kennis te delen, zowel intern als extern. Dit betekent een verschuiving van bureauwerkplekken naar plekken waar interactie tussen collega’s kan plaatsvinden.

Identiteit
De identiteit van de organisatie is een belangrijke verbindende factor. We willen allemaal graag ergens bij horen. Een thema dat niet voor niets onderdeel uitmaakt van Maslow’s theorie: ‘Door de identiteit van de organisatie in het interieur van je kantoor op te nemen, geef je medewerkers het gevoel erbij te horen.’ Dit geldt niet alleen voor de eigen medewerkers, maar ook voor klanten. Een werkruimte die diversiteit bevordert, gastvrij en inclusief is voor iedereen, is cruciaal voor het aantrekken en behouden van talent.

Variatie in werkplekken
Zorg voor variatie in type werkplekken. Er zijn minder bureaus nodig omdat er minder mensen naar kantoor komen. Er is dus ruimte voor andere soorten functies. Functies die passen bij het hybride werken, zoals belhokjes, loungehoekjes of gameplekken. Omdat we nu veel meer (video)bellen dan voor corona is vooral het toevoegen van meer belcellen en conference call plekken heel belangrijk.

Een ‘one sizes fits all’ benadering bestaat niet. Het is daarom de kunst om de juiste balans te vinden tussen de bovengenoemde punten met als doel meer verbinding, een betere kennisoverdracht en een goed welbevinden van medewerkers.

Benieuwd naar meer tips en informatie over hoe je dit toe kan passen binnen je eigen organisatie? Lees hier verder!

Delen:

Meer hybride werken

Gemeente Heemskerk: een huis voor iedereen

Gemeente Heemskerk: een huis voor iedereen

maandag 10 februari

Bij het ontwikkelen van de hybride werkomgeving waar samenwerken, ontmoeten en verbinden centraal staat, werken de gemeente ...

Lees meer

De zes typische profielen van hybride werkers

De zes typische profielen van hybride werkers

dinsdag 4 februari

Hybride werkers kunnen worden onderverdeeld in zes verschillende profielen. Dat blijkt uit data van het Center for People ...

Lees meer

“Hybride werken draagt bij aan People, Planet, Profit”

“Hybride werken draagt bij aan People, Planet, Profit”

vrijdag 24 januari

Nieuw jaar, nieuwe kansen. Tijd om bij de SWP Stand-Up bij IWG in Rotterdam de klokken gelijk te zetten en kennis te delen ...

Lees meer

Flexwerken: hoe optimaliseer je bureauruimte op kantoor?

Flexwerken: hoe optimaliseer je bureauruimte op kantoor?

woensdag 22 januari

Steeds meer moderne kantoren kiezen voor flexwerkplekken. Daarmee is het optimaliseren van bureauruimte belangrijker geworden, ...

Lees meer

Het belang van een sterk team op kantoor

Het belang van een sterk team op kantoor

dinsdag 14 januari

Hoe creëer je een sterk team op kantoor? En hoe ziet het kantoor waar zij werken er uit? Ellis ten Dam besprak deze ...

Lees meer

Acht op tien bedrijven monitoren de kantoorbezetting

Acht op tien bedrijven monitoren de kantoorbezetting

donderdag 9 januari

In de nasleep van de COVID-19-pandemie heeft de kantoorbezetting een aanzienlijke transformatie ondergaan. Bedrijven herzien ...

Lees meer

Samenkomst op kantoor stimuleren

Samenkomst op kantoor stimuleren

dinsdag 7 januari

“Hoe stimuleer je samenkomst op kantoor?” Die vraag stelde Hans Schekermans van gemeente Amstelveen tijdens ...

Lees meer

Grote bedrijven stoten vastgoed af

Grote bedrijven stoten vastgoed af

dinsdag 10 december

Bedrijven zijn bezig met manieren om samenwerking, flexibiliteit en operationele efficiëntie te verbeteren. Onderzoek ...

Lees meer

Kantoormedewerkers besparen duizenden euro's door lokaal te werken

Kantoormedewerkers besparen duizenden euro's door lokaal te werken

maandag 2 december

Deze besparingen blijken uit onderzoek van de International Workplace Group naar het woon-werkverkeer en de uitgavenpatronen ...

Lees meer

Een geweldige plek om te werken

Een geweldige plek om te werken

woensdag 6 november

Bij de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) vindt een strategische heroriëntatie plaats. Bij de huisvestingsopgave ...

Lees meer

Nooit meer 5 dagen op kantoor volgens CEO's

Nooit meer 5 dagen op kantoor volgens CEO's

vrijdag 1 november

Nieuw onderzoek onder Nederlandse CEO's toont aan dat 76% geen prioriteit geeft aan dagelijkse kantoorbezoeken voor medewerkers, ...

Lees meer

Hoe Experience Based Working de activiteitgerichte aanpak vervangt

Hoe Experience Based Working de activiteitgerichte aanpak vervangt

donderdag 24 oktober

De wereld van werk is de afgelopen jaren ingrijpend veranderd. Waar Activity Based Working (ABW) ooit werd gezien als de ...

Lees meer

Het nieuwe hybride werken

Het nieuwe hybride werken

donderdag 17 oktober

Hybride werken is continu in beweging en betreft altijd maatwerk. In deze Whitepaper van HEVO gaan zij verder in op alles ...

Lees meer

Waarom kiezen Nederlandse medewerkers voor thuiswerk?

Waarom kiezen Nederlandse medewerkers voor thuiswerk?

woensdag 25 september

Wat bepaalt de verschillen tussen de locatiekeuzeclusters van Nederlandse hybride werknemers? Dat is de vraag die Center ...

Lees meer

Hoe Biophilic Design bijdraagt aan hybride werk

Hoe Biophilic Design bijdraagt aan hybride werk

dinsdag 24 september

Laura Vaessen, Biophilic design adviseur bij HEYDAY Facility Management, vertelde tijdens de Round Table 'Hybride Werk' ...

Lees meer

Meer vitaliteit door innovaties op de werkvloer 

Meer vitaliteit door innovaties op de werkvloer 

dinsdag 24 september

Het E-zine 'duurzaamheid' staat om de hoek. We lichten alvast een tipje van de sluier met deze sneakpreview van The Workplace ...

Lees meer

De nieuwe manier van kantoorgebruik bij Alliander

De nieuwe manier van kantoorgebruik bij Alliander

maandag 23 september

Alliander heeft een enorme opgave in de energietransitie en maakt als organisatie een groei door om al het werk te kunnen ...

Lees meer

Is er een optimale balans tussen thuis en kantoor?

Is er een optimale balans tussen thuis en kantoor?

vrijdag 20 september

Wat is de optimale balans tussen kantoor en thuis? En wat mogen we van elkaar verwachten? Deze vragen beantwoord Erik Tijsma, ...

Lees meer

Hybride werken: Hoe vinden we de balans?

Hybride werken: Hoe vinden we de balans?

donderdag 19 september

Hoe kunnen we tegemoetkomen aan de individuele behoeften van werknemers terwijl we tegelijkertijd zorgen voor effectieve ...

Lees meer

Hybride werken óf talent verliezen door 'Quiet Quitting'

Hybride werken óf talent verliezen door 'Quiet Quitting'

woensdag 18 september

Werknemers die niet de flexibiliteit hebben om zelf hun werkplek te kiezen, zijn vaker geneigd om stilletjes ontslag te ...

Lees meer

Terug naar boven