Gislaine Schrijnemaekers zesde designer WorkPlace Xperience
WorkPlace Xperience heeft zeven designers gevraagd om te laten zien hoe gezond en gelukkig werken eruit ziet. De komende periode maken we bekend wie dat zijn. Vandaag de zesde: Gislaine Schrijnemaekers, akoestisch adviseur bij Het GeluidBuro.
Volgens Gislaine is in deze tijd waarin communicatie belangrijker is dan ooit, akoestiek een belangrijk onderdeel van ons werkgeluk. “Arbeidsproductiviteit en concentratievermogen zijn direct verbonden met ons werkgeluk en daarmee met akoestiek. Als je een dag in een ruimte werkt met een slechte akoestiek, vergt dat energie en voel je je uitgeblust en moe als je thuiskomt. Werk je dagelijks in zo’n ruimte kan dit op den duur zelfs leiden tot lichamelijke en psychische klachten.”
Gelukkig gaat er, zegt Gislaine, steeds meer aandacht en energie naar het akoestisch optimaliseren van werkplekken. “Ook hierin ontwikkelen we steeds meer duurzame oplossingen zoals een inspirerende muur vol groeiende en bloeiende planten of kunstwerken gemaakt van mos om de galm in een ruimte sterk te verminderen waardoor er meer rust ontstaat. Eigenlijk is het dus een logische ontwikkeling dat de behoefte aan stiltewerkplekken in bedrijven en organisaties groter wordt. Een plek waar mensen zich kunnen terugtrekken om geconcentreerd te kunnen werken of ongestoord een (online) gesprek te kunnen voeren.”
Ook in veel organisaties groeit de behoefte aan rustige werkplekken. Gislaine: “Een mooie ontwikkeling in dit kader is de opmars van werk- en vergadercabines; comfortabele cabines voorzien van zachte akoestische materialen en luchtverversingsinstallaties waarin je je kunt terugtrekken om in stilte te werken of een ongestoord (online) gesprek te voeren. Door het transparante karakter van de cabines blijf je in contact met je directe omgeving en kun je tegelijkertijd in je eigen bubbel ongestoord overleggen en werken op een drukke werkvloer of op een evenement. Of het nu in een eigen afgesloten ruimte in stilte is, of in een kantoortuin in het bruisend leven van het bedrijf, iedere werkplek kan akoestisch optimaal worden ingericht. Voldoende contact, afscherming, rust en het voorkomen van hinder kan allemaal in een goed akoestisch ontwerp van je werkplek. Een mooie uitdaging voor de WPX om bezoekers om te midden van de drukte tijdens het evenement de ‘stilte’ te laten beleven en te komen horen wat een goede akoestiek kan doen voor je werkplek.”
Maak hier kennis met de eerste designer: Daan Bruggink.
Maak hier kennis met de tweede designer: Marieke van Beurden.
Maak hier kennis met de derde designer: Joris Bosma.
Maak hier kennis met de vierde designer: Silvia de Haan.
Maak hier kennis met de vijfde designer: Mathijs van Dijk.
Benieuwd naar de volgende designers? Meld je aan voor de updates van WorkPlace Xperience of volg de pagina op LinkedIn en blijf op de hoogte van alle ontwikkelingen rondom WorkPlace Xperience.
Highlights uit onderzoek Markt in Kaart
zondag 10 december
De perspectieven van opdrachtgevers, cateraars en gasten ontdek je in het onderzoek Markt in Kaart van The Food Office. ...
Ontdek het perspectief van de gast
zondag 26 november
Een succesvolle cateringdienstverlening valt of staat met tevreden gasten. Maar wat wil die gast nu precies? Hun perspectief ...