Tweede designer WorkPlace Xperience bekend
WorkPlace Xperience heeft zeven designers gevraagd om te laten zien hoe gezond en gelukkig werken eruit ziet. De komende periode maken we bekend wie dat zijn. Vandaag de tweede: Marieke van Beurden van de Workplace Vitality Hub.
Volgens Van Beurden hebben nieuwe technologieën ons de afgelopen decennia veel comfort bezorgd, maar ook veel inactiever gemaakt. “Doordat veel mensen achter de computer werken, zitten zij een (te) groot deel van de dag. En denk bijvoorbeeld aan je mobiele telefoon als afstandsbediening om de temperatuur in huis te regelen of de lampen aan te zetten. Allemaal elementen waardoor we minder bewegen. Bovendien veroorzaakt de langzaam verdwijnende scheidslijn tussen werk en privé een hogere werkdruk en zorgt het continu online zijn voor meer prikkels wat voor sommigen kan leiden tot meer stress.”
Van Beurden zou de negatieve kanten van technologie graag willen ombuigen zodat ze juist in ons voordeel gaan werken. “Wat als we (digitale) technologieën op een slimme en gepersonaliseerde manier inzetten, zodat ze een vitale leefstijl ondersteunen in ons werk en onze werkomgeving? Een voorbeeld hiervan is het inzichtelijk maken en sturen van de luchtkwaliteit in kantoren. De juiste software en IoT-gedreven data maken het mogelijk om bij een te hoog CO2-gehalte de mensen in een specifieke ruimte een signaal te geven. Op die manier voorkom je dat zij onnodig vermoeid raken, hun concentratie verliezen of hoofdpijn krijgen. De vitality chair is een ander voorbeeld waarmee iemand tijdens het zitten aan zijn bureau informatie krijgt over zijn hartslag en ademhaling. Deze data kunnen inzicht geven over de stress die iemand op dat moment ervaart. Wanneer vervolgens het licht of geluid rond die persoon wordt aangepast, kan iemand weer tot rust komen.”
De voorbeelden laten volgens Van Beurden zien dat innovaties in de werkomgeving het juist mogelijk maken om gepersonaliseerd en gecontextualiseerd de juiste interventie op het juiste moment aan te reiken. “Als we een optimale afstemming kunnen vinden, dan kunnen we ervoor zorgen dat mensen optimaal gelukkig zijn in hun werk, productief zijn en niet in stress schieten als de druk een keer erg hoog wordt. Zo kan ieder mens vitaler zijn werkdag doorbrengen. Op die manier zullen slimme oplossingen juist een enorme positieve impact op ons leven gaan maken.”
Ze licht alvast een tipje van de sluier op over haar bijdrage aan de WorkPlace Xperience: “We zullen daar in de ‘Innovation Circle Vitality’ tonen welke bestaande en toekomstige slimme oplossingen in de werkomgeving gebruikt kunnen worden om vitaal te blijven. Mensen kunnen dat ook zelf komen ervaren, want het personaliseren is de sleutel. Wat voor de ene persoon werkt, kan voor de ander totaal niet aansluiten op zijn behoefte van dat moment. Alle bezoekers van de WPX zijn dus van harte welkom om hun eigen vitaliteit onder de loep te nemen en te ervaren wat voor hen werkt!”
Maak hier kennis met de eerste designer: Daan Bruggink.
Benieuwd naar de volgende designers? Meld je aan voor de updates van WorkPlace Xperience of volg de pagina op LinkedIn en blijf op de hoogte van alle ontwikkelingen rondom WorkPlace Xperience.
Highlights uit onderzoek Markt in Kaart
zondag 10 december
De perspectieven van opdrachtgevers, cateraars en gasten ontdek je in het onderzoek Markt in Kaart van The Food Office. ...
Ontdek het perspectief van de gast
zondag 26 november
Een succesvolle cateringdienstverlening valt of staat met tevreden gasten. Maar wat wil die gast nu precies? Hun perspectief ...