Pels Rijcken realiseert zich de waarde van human capital

4 min

 

Pels Rijcken realiseert zich de waarde van human capital

Het advocaten- en notarissenkantoor Pels Rijcken realiseert zich de waarde van human capital. Daarom besteedt de organisatie veel aandacht aan de werkplek en de gezondheid en vitaliteit van medewerkers.

Leo Voermans is als manager facilities bij het Haagse advocaten- en notarissenkantoor Pels Rijcken verantwoordelijk voor facilitaire zaken. Zeger de Bruin is senior medewerker facilities en in die hoedanigheid belast met het uitvoeren, plaatsen en instrueren van de werkplekken in de thuissituatie en op kantoor.

Zowel De Bruin als Voermans spelen een belangrijke rol in het arbo-beleid van Pels Rijcken. De Bruin is gespecialiseerd in ergonomie op de werkplek, zoals het instellen van bureaus en bureaustoelen, het afstellen van monitoren en toetsenborden. “We willen er namelijk alles aan doen om mensen zo gezond mogelijk te laten werken. Dat betekent dat als medewerkers aanvullende wensen hebben, we daar goed naar kijken. Voermans vult aan: “Zelf ben ik, samen met een HR-adviseur, aangesteld als preventiemedewerker. Dit betekent dat we zorgen dat de risico-inventarisatie en -evaluatie (RI&E) op orde is. Daarbij kijken we naar de werkplek en de werkplekomstandigheden, zowel thuis als op kantoor. Goed zorgen voor mensen en zorgen dat mensen een goede werkplek hebben, zit sinds jaar en dag in het DNA van Pels Rijcken. We kijken altijd naar de ergonomische omstandigheden, omdat we ons als Pels Rijcken realiseren dat onze mensen ons ‘human capital’ zijn.”

Corona

Ook bij Pels Rijcken zorgde corona er in het voorjaar van 2020 voor dat vrijwel de gehele organisatie van de ene op de andere dag moest gaan thuiswerken. Voermans: “Onze ICT-afdeling heeft daarbij een enorme klus geklaard door ervoor te zorgen dat iedereen van huis uit via een browser kon inloggen op een kantoor-PC. Uit veiligheidsoogpunt werken medewerkers namelijk nooit op privécomputers.”

Toen bleek dat het thuiswerken maanden zou duren, kwamen de eerste klachten van medewerkers over hun thuiswerksituatie. “We zijn als afdeling voortdurend in dialoog geweest met de medewerkers en ook met het bestuur om ervoor te zorgen dat medewerkers ook thuis structureel de juiste faciliteiten zouden krijgen. Eén onderdeel daarvan waren ook de zit-sta-plekken.” Voermans ging in conclaaf met De Bruin, die de aanbiedersmarkt van zit-sta-meubilair goed kende. Voermans: “We hadden daarbij een belangrijk criterium: het moest een leverancier zijn, die niet alleen de juiste producten leverde, maar die ook zo flexibel was om de producten thuis te bezorgen.”

Vertidesk

De Bruin kwam terecht bij Vertidesk en regelde een proefplaatsing op het kantoor. “Daaruit bleek al snel dat het zit-sta-bureau van Vertidesk een prima oplossing zou zijn voor de thuiswerksituatie van veel medewerkers. Daarbij waren er natuurlijk wel restricties: als je als werkgever werkplekmeubilair verschaft aan medewerkers, dan moet dat aan bepaalde arbo-normen voldoen.” En dat leverde soms een dilemma op: “Medewerkers vroegen in verband met hun thuissituatie om kleinere afmetingen, terwijl de arbo uitgaat van minimale afmetingen. En als advocatenkantoor kunnen we natuurlijk niet zomaar die arbo-normen naast ons neer leggen.” Vertidesk bleek een uitweg te bieden, omdat hun zit-sta-bureau beschikt over een flexibel frame dat is in- en uit te schuiven met een door Pels Rijcken gewenste bladmaat. Op dat frame, met een ingebouwde motor, wordt een blad gemonteerd. Met daarnaast een controlbox en een bedieningspaneel is het zit-sta-bureau klaar voor gebruik. De eenvoud zelf.” Voermans vult aan: “Daarnaast kon Vertidesk een bijbehorende stoel leveren die aan de arbo-normen voldeed. Daarmee was het plaatje rond en konden we één leverancier inzetten voor de complete thuiswerkoplossing.” Daarbij was ook de flexibiliteit die Vertidesk bood van belang, vertelt Voermans: “We hadden geen uitrolplan, maar leverden het thuiswerkmeubilair op aanvraag. Dat was mogelijk, omdat Vertidesk de voorraad had opgeslagen.”

De aandacht voor kwalitatief hoogwaardig thuiswerkmeubilair laat opnieuw zien hoe belangrijk gezondheid en vitaliteit van medewerkers voor Pels Rijcken is. Voermans: “We besteden daar ook op andere manieren aandacht aan, zeker bij nieuwe medewerkers. Zo organiseren we bootcamps en zorgen we dat mensen kunnen sporten. En zelfs bij Zoom-meetings helpen we medewerkers, bijvoorbeeld met tips over licht op de werkplek of over hun zithouding.”

Het volledige interview met Leo Voermans en Zeger de Bruin van Pels Rijcken kunt u digitaal lezen in Smart WorkPlace magazine 9, dat op 18 november verschijnt en als thema 'human capital' heeft. Leest u liever het magazine in print? Bestel uw nummer dan nu hier.

Bijschrift foto: Leo Voermans (links) en Zeger de Bruin bij de zit-stawerkplek van Vertidesk op het kantoor in Den Haag.

Delen:

Meer happy & health

ISS Sustainability Day: de urgentie van duurzaamheid

ISS Sustainability Day: de urgentie van duurzaamheid

donderdag 20 februari

Door verantwoordelijkheid te nemen en lef te tonen komen ecologische en sociale transities dichterbij. Maar de sleutel voor ...

Lees meer

Vergaderen zoals het bedoeld is: efficiënt, duurzaam en zonder verspilling

Vergaderen zoals het bedoeld is: efficiënt, duurzaam en ...

woensdag 19 februari

In het e-zine 'sociale duurzaamheid' kon een onderwerp niet missen: vergaderen. Vergaderen staat zo centraal op kantoor ...

Lees meer

<span data-olk-copy-source='MessageBody'>HR en AI komen samen</span> om burnout te voorspellen

HR en AI komen samen om burnout te voorspellen

donderdag 13 februari

Een burn-out kost een werkgever gemiddeld €100.000 per langdurig uitgevallen medewerker. Toch ontbreekt bij veel bedrijven ...

Lees meer

“Hybride werken draagt bij aan People, Planet, Profit”

“Hybride werken draagt bij aan People, Planet, Profit”

vrijdag 24 januari

Nieuw jaar, nieuwe kansen. Tijd om bij de SWP Stand-Up bij IWG in Rotterdam de klokken gelijk te zetten en kennis te delen ...

Lees meer

Nederland aan de top!

Nederland aan de top!

woensdag 15 januari

Tegenover al het slechte wereldnieuws geeft Silvia de Haan, Director Workplace Consultancy bij Solved, toch ook graag wat ...

Lees meer

Van goede voornemens naar gezonde routines

Van goede voornemens naar gezonde routines

dinsdag 14 januari

Hoe help jij als facility manager om een vitale werkplek te creëren? In deze blog van Anke van Eck kijkt ze naar het ...

Lees meer

Onderzoeksresultaten DEIB en de fysieke werkomgeving

Onderzoeksresultaten DEIB en de fysieke werkomgeving

dinsdag 14 januari

In oktober riep WorkWire organisaties op deel te nemen aan het onderzoek naar Diversity, Equity, Inclusion & Belonging ...

Lees meer

Video: verse inzichten over de evolutie van werkplekken

Video: verse inzichten over de evolutie van werkplekken

maandag 13 januari

In de video ‘De evolutie van werkplek naar welzijn’ leer je onder andere welke vier gewoontedieren er zijn wat ...

Lees meer

Een bordspel om een teamdynamiek te verbeteren

Een bordspel om een teamdynamiek te verbeteren

vrijdag 10 januari

Bjièn, aanbieder van oplossingen voor bewustwording en inclusie van neurodiversiteit voor bedrijven, lanceert vandaag ...

Lees meer

Oproep tot actie tijdens Sustainability Day

Oproep tot actie tijdens Sustainability Day

vrijdag 10 januari

Krachtig leiderschap essentieel voor sociale en ecologische verduurzaming: ISS organiseert Sustainability Day op 4 februari ...

Lees meer

Highlights uit onderzoek Markt in Kaart

Highlights uit onderzoek Markt in Kaart

dinsdag 10 december

De perspectieven van opdrachtgevers, cateraars en gasten ontdek je in het onderzoek Markt in Kaart van The Food Office. ...

Lees meer

Ontdek het perspectief van de gast

Ontdek het perspectief van de gast

dinsdag 26 november

Een succesvolle cateringdienstverlening valt of staat met tevreden gasten. Maar wat wil die gast nu precies? Hun perspectief ...

Lees meer

Een gezonde omgeving als sleutel tot geluk en welzijn

Een gezonde omgeving als sleutel tot geluk en welzijn

donderdag 14 november

Hoe zorg je er als organisatie voor dat mensen je gebouw als gezond ervaren? Hylke Hellinga, adviseur huisvesting bij Draaijer ...

Lees meer

De rol van monitorarmen in een ergonomische werkplek

De rol van monitorarmen in een ergonomische werkplek

woensdag 30 oktober

Het belang van een ergonomisch ingerichte werkplek is enorm voor de gezondheid en productiviteit van werknemers. De Vos ...

Lees meer

Sodexo tekent convenant met Landelijk Werkgeversservicepunt

Sodexo tekent convenant met Landelijk Werkgeversservicepunt

dinsdag 29 oktober

Sodexo heeft deze week een convenant ondertekend met het Landelijk Werkgeversservicepunt (WSP) van UWV. Daarmee wordt de ...

Lees meer

Duurzaamheid vanuit Technogym's perspectief

Duurzaamheid vanuit Technogym's perspectief

donderdag 3 oktober

Duurzaamheid komt in allerlei vormen voor. Technogym stelt hierbij wellness voorop. In deze blog vertellen ze over de invloed ...

Lees meer

Sodexo wint Green Buildings Regatta 2024

Sodexo wint Green Buildings Regatta 2024

woensdag 11 september

Bedrijven uit de vastgoedsector verzamelden zich voor een dag vol zeilplezier en netwerken, waarbij de beste teams het tegen ...

Lees meer

Nieuwe playground voor Rabobank

Nieuwe playground voor Rabobank

dinsdag 10 september

Het Rabobank Bestuurscentrum of de 'Rabotoren' heeft een nieuwe 'playground' gekregen. De playground moet een plek bieden ...

Lees meer

Hybride werken draagt bij aan gelijke verdeling binnen het huishouden

Hybride werken draagt bij aan gelijke verdeling binnen het huishouden

dinsdag 3 september

Nu alle scholen in het land van start zijn, begint voor gezinnen opnieuw de puzzel hoe ze werk en privé moeten combineren. ...

Lees meer

Make the match: welk hospitality concept past bij jouw gebruiker of gast?

Make the match: welk hospitality concept past bij jouw gebruiker ...

maandag 19 augustus

Dat een goed hospitality concept belangrijk is, spreekt voor zich. Maar hoe zet je een goed hospitality concept op? In dit ...

Lees meer

Terug naar boven