Smart networks en de ‘place to be’
In haar eerste blog ging Smart WorkPlace expert Charlotte Extercatte van AmbassadorWise in op het verschil tussen een Smart Workplace en het Smart Network. In haar tweede blog behandelt ze de ‘place to be’.
Zojuist kwam ik uit mijn zoveelste online seminar: Glimmende presentator, prima sprekers, de genoodzaakte ‘interactie via de chat’ en leuk afgewisseld met een filmelement en een korte breakout. Het was een hele toer om dit event op te tuigen – dagenlange voorbereiding, groot team achter de schermen en vele euro’s verder.
Het event was een goede poging om iets wat normaliter offline gebeurde nu in een social distanced context toch nog doorgang te kunnen laten vinden. En het dan nog zo te brengen dat het enige afwisseling had met de monotone Zoombie-afspraken van deze tijd. Het doel van de bijeenkomst was om ondernemers te inspireren om meer te gaan innoveren. Het was een goed vermaak en de show zat goed in elkaar. Het aantal views stond op 157, toen de show eindigde. Dit was mogelijk niet de Place to Be. Bij mij riep dit de vraag op: heeft dit event bijgedragen aan meer innovatie? En stond de investering dan in verhouding tot de output?
Innoveren in de Nieuwe Economie gaat per definitie over nieuwe verbindingen leggen tussen mensen. In arena’s waar je offline met elkaar kunt schakelen, is ruimte voor toevallige ontmoetingen of relevant toeval. Inzichten die beter worden door andermans inzichten te combineren. Het wordt briljant uitgelegd in dit korte filmpje van Steve Johnson.
Daaruit leren we ook: Smart Networks waren er vroeger al, in de koffiehuizen of de gelagkamers na de kerkdienst. Dit waren de ‘places to be’. En daar was een kop koffie genoeg om tot vernieuwing te komen.
Die Places to Be zijn er nog steeds. Eén van onze opdrachtgevers had tien jaar geleden een hoge ambitie om de organisatie duurzamer, gezonder en innovatiever te maken: Albron. Men begon met een nieuwe visie op de toekomst. Ze versterkten de beleving in lijn met deze visie, onder meer door de inzet van de ambassadeurs. Een slim netwerk van betrokken collega’s dat met elkaar oplossingen bedacht en realiseerde voor die ambitie. Het begon met een discussie over de Mars bij de kassa: niet duurzaam, niet gezond, maar wel een cashcow. Al vrij snel verdween deze praktisch uit het assortiment. Vele mooie projecten ontstonden in deze bruisende sfeer. Met als absoluut hoogtepunt – na zeven jaar – een fantastisch initiatief: The Green House Restaurant. Een levendige ontmoetingsplek met een ultiem verhaal op een bijzondere plek.
Wat maakt dit een Place to Be? Het restaurant is een uniek circulair concept in een demontabel gebouw. De totstandkoming van de plek is het resultaat van een smart network van partijen. Deze plek brengt verder ook een nieuw publiek met zich mee. Het is een plek om te ontdekken en te experimenteren met vernieuwing en om klanten en potentiële klanten te laten zien hoe hun concept voor de toekomst kan werken. Het is letterlijk een plek waar de toekomst wordt geleefd en waar mensen zich een voorstelling kunnen maken hoe die er uit kan zien. Dat nemen ze mee naar huis en daar kunnen zij verder werken aan hun eigen stukje toekomst.
Omdat een inspirerende omgeving innovatie bij onze ambassadeurs versnelt, namen we in de afgelopen jaren talloze relaties mee naar The Green House. Wij noemen dat in onze AmbassadorWise aanpak ‘het maken van ruimte voor verandering’. Dat kan figuurlijk, bijvoorbeeld door de juiste governance, maar ook letterlijk: in je omgeving.
Met opdrachtgevers uit de bouw keken we uit de ramen naar de gebouwde omgeving: hoe zou dit eruit zien als we twintig jaar verder zijn? Wat doe jij dan? Wie heb je daarbij nodig? Met een grote producent uit de food industry keken we naar de menukaart: als dit de toekomst is, waar ga jij dan mee stoppen? En wat komt daarvoor in de plaats? Een overheidsteam uit de energietransitie vond zichzelf opnieuw uit door zich te realiseren dat iedereen een eigen rol heeft in een transitie, zoals dat ook in een restaurant het geval is. Met ruimte voor vallen en opstaan.
Wat gebeurt bij The Green House Restaurant in Utrecht, gebeurt op een aantal plekken in Nederland. Unieke experiences die de geest verruimen en de ontmoeting stimuleren. Dat kun je niet scripten, maar het gebeurt elke keer weer als we onze opdrachtgevers in zo’n ‘experience’ bij elkaar brengen.
De vorige blog beschreef het verschil tussen een Smart Workplace en het Smart Network. Het was vooral bedoeld als pleidooi voor het anders benutten van onze facilities in en straks na deze onrustige corona-tijden. Daarin gaven we de voorzet om anders te kijken naar een Workplace en vooral naar wat de mensen die samen de organisatie vormen nodig hebben. Deze blog geeft een concreet voorbeeld van hoe zo’n andere ‘place’ er uit ziet.
Juist in deze tijd is het belangrijk dat je elkaar kan blijven ontmoeten. Soms mag het echt even niet, maar er kan meer dan we denken. Want wat de online shows ons leren – ondanks alle beperkingen – is dat er vele vormen te vinden zijn om het gesprek op een hoger niveau te tillen. Laten we met elkaar verder bouwen aan zulke ‘Places to Be’ – of het nou een studio is, een restaurant, een bos of een museum. Places to Be: dat is waar de toekomst ligt voor de organisaties en waar de slimme netwerken optimaal worden benut. Dat is waar Smart Workplaces ook echt smart zijn.
Lees hier meer over de tien succesfactoren en de kracht van slimme netwerken van ambassadeurs voor het toekomstbestendig maken van organisaties. In 2021 start AmbassadorWise de Fasttrack FastForwardto2030 met inspiratiesessies op drie van deze Places to Be.
Eigenaar/oprichter, AmbassadorWise
Highlights uit onderzoek Markt in Kaart
zondag 10 december
De perspectieven van opdrachtgevers, cateraars en gasten ontdek je in het onderzoek Markt in Kaart van The Food Office. ...
Ontdek het perspectief van de gast
zondag 26 november
Een succesvolle cateringdienstverlening valt of staat met tevreden gasten. Maar wat wil die gast nu precies? Hun perspectief ...