E-bikes leasen als gezond alternatief woon-werkverkeer

E-bikes leasen als gezond alternatief woon-werkverkeer

Geen CO2-uitstoot, geen files en je wordt er fitter van: de e-bike heeft duidelijk enkele grote voordelen voor woon-werkverkeer.

E-bikes komen steeds meer in beeld bij werknemers als vervoermiddel van huis naar werk. Een gewone elektrische fiets met trapondersteuning is al een interessant alternatief voor de auto voor werknemers die binnen 15 km van het werk wonen. Woon je verder, dan is de speed-pedelec een mooi alternatief: een snelfiets die zelfs 45 km/u kan halen; al is in de bebouwde kom 25 km/u het maximum.

Mobiliteit persoonlijk

Ook leasemaatschappijen zien de voordelen. “Mobiliteit wordt daarmee steeds meer een persoonlijk begrip”, zegt ALD Automotive in een white paper, die de leasemaatschappij heeft gerealiseerd. “En daar hoort ultieme flexibiliteit bij. Want wie zegt dat de keuze van vandaag over een paar jaar nog steeds de juiste is. Wij zien dat Human Resources steeds meer betrokken is bij de vorming van het mobiliteitsbeleid binnen bedrijven. Hiermee ontstaat als vanzelf meer aandacht voor aspecten als aantrekkelijk werkgeverschap, gezondheid en imago.”

Financieel interessant

Het is nog eens financieel interessant om een speed-pedelec te leasen, zo blijkt uit een berekening in de white paper. Een werknemers die 20 km van zijn werk woont, krijgt bij een fulltimebaan een reiskostenvergoeding van € 0,19 per km. Dat levert jaarlijks € 1626,- ofwel € 135,50 per maand op aan reiskostenvergoeding. Voor dit bedrag is kostenneutraal een speed-pedelec te leasen. Maar het is ook schoner vervoer, en omdat het nog steeds een fiets is die door de fietser in beweging moet worden gebracht, vraagt het inspanning van de werknemer. En dat levert fittere en gezondere werknemers op, aldus de white paper.

Bromfiets

Een belangrijke voorwaarde voor deze supersnelle fietsen is er wel: sinds 1 januari van dit jaar wordt een speed-pedelec gezien als een bromfiets. Dus een helm is verplicht evenals rijden op de rijbaan. Al zijn er steeds meer gemeenten die die laatste voorwaarde schrappen, vanwege onbegrip bij vooral automobilisten die zich afvragen wat deze ‘fiets’ op de rijbaan moet.

Lees hier de gehele white paper.

Bron: ALD Automotive

Delen: Twitter LinkedIn Facebook

permalink

Naar het overzicht

Terug naar boven