Hybride werk en de behoefte aan coworking ruimtes

 

Hybride werk en de behoefte aan coworking ruimtes

Coworking lost het probleem van hybride werken op voor zowel de werknemer als het bedrijf. Dat schrijf Smart WorkPlace expert Jeannine van der Linden in haar blog.

In een onderzoek van McKinsey rond de mening van werknemers over de toekomst van werken op afstand gaf 52% van de ondervraagde werknemers de voorkeur aan een flexibele of hybride werkomgeving. Bijna 30% van de werknemers verklaarde dat ze waarschijnlijk van baan zouden veranderen als er op aangedrongen werd terug te keren naar een volledig on-site model. Men kan er dus van uit gaan dat er in de post-COVID tijd voorkeur gegeven word aan een hybride manier van werken. Volgens dit rapport lopen bedrijven het risico ongeveer 30% van hun werknemers kwijt te zijn als ze zouden terugkeren naar een volledig on-site model. 

Het is ook zo dat sommige mensen het moeilijk vinden om vanuit huis te werken vanwege huishoudelijke klusjes of kinderen die hen afleiden, terwijl sommigen gewoon niet thuis zodanig ingericht zijn om comfortabel te kunnen werken. Moeten je medewerkers dan wel, maar niet verplicht, elke dag op kantoor werken? Willen ze wel elke dag op kantoor werken?

Coworking lost het probleem van hybride werken op voor zowel de werknemer als het bedrijf. Het stelt mensen in staat om op onregelmatige basis gebruik te maken van een kantoor en biedt hen een ruimte waar ze flexibiliteit kunnen hebben en zelfs de kans krijgen om te netwerken en nieuwe mensen te ontmoeten. 

Coworking ruimtes zijn meestal ook dichter bij huis, en dat betekent dat mensen kortere afstanden afleggen. Dit houdt weer andere voordelen in, zoals een lagere ecologische voetafdruk, minder stress en minder tijd om naar het kantoor te pendelen. 

De voordelen van een coworking ruimte zijn eindeloos, maar hier zijn enkele van de redenen waarom hybride werken voor werknemers in coworking ruimtes beter werkt.

Coworking biedt flexibiliteit

Wanneer werknemers gebruik maken van coworking ruimtes, worden ze met flexibiliteit begroet. Ze kunnen er meestal op elk moment van de dag voor kiezen om gebruik te maken van de coworking ruimte. Niemand zal bij hen inchecken en willen weten waarom ze pas na het begin van de werkuren op kantoor aankomen (ongeacht of ze al sinds 4 uur 's ochtends aan het werk zijn).

Hetzelfde geldt voor wanneer ze de coworking ruimte verlaten. Niemand controleert de uren die ze in de ruimte hebben gewerkt. Hierdoor kunnen medewerkers komen en gaan wanneer ze willen, en zelfs eerder wegglippen om hun kinderen op te halen als dat nodig is.

Coworking creëert netwerkmogelijkheden

Coworking ruimtes staan ​​bekend om hun netwerkmogelijkheden. Coworkers kunnen zien wat de ander aan het doen is en kunnen dan besluiten om samen te gaan werken, informatie te delen of te helpen bij uitdagingen waarmee anderen misschien mee worstelen.

Netwerken is een geweldige kans, niet alleen voor de werknemer, maar ook voor het bedrijf. Het is een makkelijke manier om nieuwe klanten te werven of samen te werken met bedrijven in dezelfde branche.

Coworking vermindert burn-out

Een ander bijkomend voordeel van werknemers die gebruik maken van coworking ruimtes is dat ze minder snel een burn-out krijgen. Dit is belangrijk omdat er onderzoeken zijn, zoals het Microsoft-onderzoek, waaruit blijkt dat mensen een grotere kans hebben op een burn-out tijdens het thuiswerken.

Wanneer werknemers vanuit huis werken, hebben ze de neiging om eerder te beginnen met werken en later te stoppen dan wanneer ze op kantoor zouden werken. Ze nemen ook minder pauzes vanwege een aantal redenen, zoals het gebrek aan collega's die hen afleiden, of de angst dat hun pauzes als luieren worden beschouwd.

Coworking ruimtes verlichten dit probleem omdat ze een gevoel van kantoor levensstijl creëren. Werknemers moeten van en naar de coworking ruimte gaan en hebben de neiging om meer pauzes te nemen als dat nodig is, omdat andere mensen in de ruimte ook pauzes nemen. Dit alles samengeteld vermindert het risico op burn-out bij werknemers.

Bedrijven kunnen kleinere gebouwen huren/bezitten

Als bedrijven gebruik maken van het hybride werkmodel, betekent dit dat ze overdag minder medewerkers op kantoor hebben. Als een bedrijf bijvoorbeeld 100 werknemers heeft, is op elk moment minder dan 20% van deze werknemers op kantoor.

Dit betekent dat bedrijven geen behoefte meer hebben aan grote kantoorruimtes en gebruik kunnen maken van kleinere kantoren. Of ze nu onroerend goed huren of bezitten, kleinere kantoren kunnen hen wat geld besparen dat op andere manieren in het bedrijf kan worden gebruikt.

Het voordeel van kleinere kantoren zijn lagere onderhoudskosten, wat ook bijdraagt ​​aan de totale besparing die een bedrijf jaarlijks kan maken.

Bedrijven kunnen van hun kantoorruimte coworking ruimtes maken

Als een bedrijf al een groot pand heeft gekocht of gehuurd en er niet vanaf kan komen, is er ook de mogelijkheid om het als coworking ruimte te exploiteren.

Bedrijven kunnen dan overwegen om samen te werken met een coworking ruimte-operator om het kantoor als coworking ruimte te exploiteren om ervoor te zorgen dat een deel van de inkomsten wordt gerecupereerd. Dit zorgt voor een rendement op de investering en zorgt er ook voor dat de ruimte niet ongebruikt blijft (wat ook de ecologische voetafdruk van het bedrijf verkleint).

Coworking ruimtes zijn veel dingen: goed voor het milieu, een netwerkbron en community-gedreven. Toch dragen ze ook bij aan de gezondheid van de medewerkers en een bedrijf.

Het McKinsey-rapport constateert: "Een hybride model kan organisaties helpen het meeste uit hun talent te halen, waar het zich ook bevindt, de kosten te verlagen en de prestaties van de organisatie te versterken." Dus de volgende keer wanneer je werknemers voor een hybride model stemmen, vat het dan niet op als lui of onproductief, maar beschouw het gewoon als een investering in je bedrijf.

Delen:

Meer workplace management

Leer alles over WorkPlace Management

Leer alles over WorkPlace Management

dinsdag 15 oktober

Leer alles over workplace management met experts zoals onder andere Jan Gerard Hoendervanger. Op 13 november start de vernieuwde ...

Lees meer

Met de hand op de knip het ravijnjaar in, terwijl facilitaire kosten blijven stijgen

Met de hand op de knip het ravijnjaar in, terwijl facilitaire ...

vrijdag 21 juni

In deze blog vertelt consultant Ischa Detiger over het ravijnjaar, wat betekent dit voor de facilitaire dienstverlening ...

Lees meer

Hoe betrek je medewerkers bij verduurzaming?

Hoe betrek je medewerkers bij verduurzaming?

dinsdag 11 juni

Waar de ene Overijsselse zorgorganisatie al resultaten heeft geboekt op het gebied van verduurzaming, is het andere greenteam ...

Lees meer

De Sleutel tot Verbetering: RCA in Actie

De Sleutel tot Verbetering: RCA in Actie

woensdag 20 maart

Elke maand gaan we met een expert van Heijmans dieper in op een onderdeel van assetmanagement. In deze blog gaat Michael ...

Lees meer

<span class='normaltextrun'><span>Stand-Up SWP: Totempalen in je organisatie</span></span>

Stand-Up SWP: Totempalen in je organisatie

dinsdag 23 januari

Op 17 januari 2024 vond de Stand-Up van Smart WorkPlace plaats bij TwynstraGudde in Amersfoort. Partners en experts deelden ...

Lees meer

Royal FloraHolland en Heijmans voornemens meerjarig contract te sluiten

Royal FloraHolland en Heijmans voornemens meerjarig contract ...

donderdag 14 december

Ruim 1.9 miljoen vierkante meter aan vastgoed zal integraal beheerd en onderhouden worden door Heijmans.

Lees meer

Exploitatiekosten kantoren gestegen met 8%

Exploitatiekosten kantoren gestegen met 8%

woensdag 27 september

De kosten van facilitaire dienstverlening stijgen met 8% naar € 530,- per verhuurbare vierkante meter (vvo) exclusief ...

Lees meer

Een gemeentelijke werkomgeving dat staat als een huis

Een gemeentelijke werkomgeving dat staat als een huis

dinsdag 26 september

Binnen de snel veranderende wereld hebben organisaties continu te maken met nieuwe facilitaire uitdagingen, veranderingen ...

Lees meer

Gastvrij ontvangst kan je leren!

Gastvrij ontvangst kan je leren!

vrijdag 2 juni

Een gastvrij ontvangst is een belangrijke voorwaarde voor een inspirerende omgeving, maar dit gastvrije ontvangst bereikt ...

Lees meer

De grondige aanpak van de kansenkaart

De grondige aanpak van de kansenkaart

dinsdag 23 mei

In deze blog van Draaijer gaan Ingeborg Leene en Anniek Dijkstra in op het opzetten van de juiste vervolgstappen bij het ...

Lees meer

Van visie tot realisatie

Van visie tot realisatie

dinsdag 9 mei

‘Een aanspreekpunt tijdens het gehele proces waarmee we de opdrachtgever ontzorgen’. Dat is de kern van YNNO’s ...

Lees meer

De boerderij op de grachten met 50 parkeerplaatsen

De boerderij op de grachten met 50 parkeerplaatsen

dinsdag 18 april

SOLVED doet alles wat nodig is om een kantoor te realiseren dat aansluit op ieders wensen. Zowel in vastgoed als in werkplekadvies. ...

Lees meer

Performance management: sturen op input, output en outcome

Performance management: sturen op input, output en outcome

dinsdag 4 april

Onlangs organiseerde SWP een podcast over performance management. Voor Theo van der Voordt aanleiding om onderstaand artikel ...

Lees meer

Whitepaper: De 7 dimensies van het nieuwe werkparadigma

Whitepaper: De 7 dimensies van het nieuwe werkparadigma

dinsdag 4 oktober

We zitten in het midden van grote veranderingen in onze relatie met werk. Als onderdeel van deze verandering is er een grotere ...

Lees meer

100 dagen hybride werken. Hoe staan we ervoor?

100 dagen hybride werken. Hoe staan we ervoor?

vrijdag 9 september

Trendrapport: Hoe staan we er voor na 100 dagen hybride-werken. VFM Facility Experts kijken naar hoe verschillende opdrachtgevers ...

Lees meer

Hollandse Nieuwe nieuwe partner Smart WorkPlace

Hollandse Nieuwe nieuwe partner Smart WorkPlace

donderdag 8 september

Hollandse Nieuwe gelooft dat de fysieke omgeving de plek is waar men het beste leert en creëert. Als partner van Smart ...

Lees meer

Van sensor tot inzicht – deel 9

Van sensor tot inzicht – deel 9

woensdag 31 augustus

In het negende deel van deze blogserie bespreekt Frederik Joustra van Spacewell sensorgegevens, ...

Lees meer

De toekomst van teams (3/3)

De toekomst van teams (3/3)

maandag 29 augustus

Hoe ziet de toekomst van teams eruit? Daaraan wijdt TwynstraGudde een drieluik. In het derde deel, geschreven ...

Lees meer

De toekomst van teams (2/3)

De toekomst van teams (2/3)

maandag 22 augustus

Hoe ziet de toekomst van teams eruit? Daaraan wijdt TwynstraGudde een drieluik. In het tweede deel, geschreven ...

Lees meer

Apple-medewerkers moeten vanaf 5 september verplicht drie dagen naar kantoor

Apple-medewerkers moeten vanaf 5 september verplicht drie dagen ...

donderdag 18 augustus

Apple-medewerkers moeten vanaf 5 september verplicht drie dagen naar kantoor: dinsdag en donderdag zijn daarbij vaste dagen, ...

Lees meer

Terug naar boven