De Sleutel tot Verbetering: RCA in Actie

4 min

 

De Sleutel tot Verbetering: RCA in Actie

Elke maand gaan we met een expert van Heijmans dieper in op een onderdeel van assetmanagement. In deze blog gaat Michael Frisch, Senior Maintenance Engineer, in op het onderwerp 'Root Cause Analyse'.

Weten wat er in je gebouw gebeurt en welke assets er zijn, is essentieel voor elke facilitair manager of gebouwbeheerder. Hiermee voeg je waarde toe aan het gebouw, de gebruiker en een gezonde leefomgeving. De afdeling Assetmanagement van Heijmans helpt hierbij. Met data en vakmanschap ondersteunen en adviseren ze klanten door het hele land. Zo zorgen ze voor een gebouw waarin de gebruiker kan blijven doen waarvoor het bedoeld is, en creëren ze toekomstvastwaarde. In deze serie van vijf blogs nemen de experts van Heijmans je mee in concrete voorbeelden hoe je hier op pragmatische wijze invulling aan geeft.

Problemen met niet goed functionerende installaties? Root Cause Analyse onthult de grondoorzaak van het probleem!

In de eindeloze zee van problemen waar we dagelijks mee geconfronteerd worden, is het de waan van de dag die ervoor zorgt dat storingen snel en oppervlakkig worden “opgelost”. Vaak liggen de problemen van niet functionerende installaties veel dieper en gelaagder dan het topje van de ijsberg die we in eerste instantie zien. Maar hoe bereiken we dat grootste deel van de ijsberg die onder water ligt? Hier komt de kracht van Root Cause Analyses (RCA) om de hoek kijken - een methodiek die verder gaat dan alleen symptoombestrijding, maar de grondoorzaak of wortel (Root) van het probleem achterhaald en leidt tot een verbetering.

Wanneer een probleem opduikt, lijkt het misschien het beste om snel een oplossing te vinden. Echter zijn de oppervlakkige quick-fixes als pleisters op een open wond - ze bedekken het probleem alleen maar tijdelijk, zonder het daadwerkelijk op te lossen. RCA biedt een gestructureerde aanpak om tot de kern van het probleem te komen en structureel verbeteringen door te voeren.

RCA in vogelvlucht

Het RCA-proces omvat verschillende stappen. Allereerst wordt het probleem geïdentificeerd en vastgelegd. Vervolgens worden mogelijke oorzaken onderzocht en worden gegevens verzameld om deze hypotheses te ondersteunen of te weerleggen. Denk hierbij aan het stellen van herhaalde "waarom"-vragen, zoals een nieuwsgierig kind dat vraagt waarom de lucht blauw is, tot de ware oorzaak aan het licht komt. Vervolgens is het noodzakelijk om corrigerende maatregelen te bedenken tegen de onderliggende oorzaken en deze in te voeren. Tot slot is een borging van een wijziging of verbetering aan de installatie of machine van cruciaal belang om een herhaling van de storing te voorkomen.

De kunst van grondig onderzoek

Het uitvoeren van een grondige RCA biedt verschillende voordelen. Allereerst leidt het tot duurzame oplossingen. In plaats van steeds opnieuw met hetzelfde probleem geconfronteerd te worden, zorgt het aanpakken van de werkelijke oorzaak ervoor dat het probleem voorgoed verdwijnt. Bovendien moedigt RCA een cultuur van voortdurende verbetering aan. Door problemen bij de wortel aan te pakken, ontstaat er een omgeving waarin mensen worden aangemoedigd om processen voortdurend te evalueren en te verbeteren.

RCA in de praktijk

In een utiliteitsomgeving illustreren we het belang van Root Cause Analyses aan de hand van een voorbeeld van een noodstroomvoorziening. Een datacenter voor een financiële instelling dat herhaaldelijk te maken heeft met stroomuitval, waardoor het primaire bedrijfsproces stilvalt en bankgegevens niet benaderbaar zijn, heeft baat bij een goede en duurzame oplossing. Een oppervlakkige aanpak zou zijn om simpelweg te vertrouwen op tijdelijke oplossingen, zoals het gebruik van extra mobiele generatoren, om de stroomvoorziening te behouden. Echter, door middel van RCA leidt diepgaand onderzoek tot de ontdekking dat de storingen worden veroorzaakt door een gebrekkige bedrading in het stroomnetwerk van het datacenter; een “ontwerpfout” of dat het periodieke onderhoud van de noodstroomvoorziening niet goed is uitgevoerd. Zelfs een combinatie van deze gevallen is mogelijk. Door vervangingen te doen, het ontwerp van de installatie aan te passen of deze zelfs redundant uit te voeren, wordt niet alleen het symptoom (stroomuitval tijdens noodsituaties) aangepakt, maar wordt ook de grondoorzaak van het probleem aangepakt. Hierdoor wordt een betrouwbaardere en effectievere noodstroomvoorziening mogelijk gemaakt, wat van cruciaal belang is voor het waarborgen van het primaire bedrijfsproces. Daarnaast kan de gebruiker bij de benodigde informatie van zijn financiële gegevens. Op deze manier zorgen we voor toekomstvastwaarde: de basis van duurzame huisvesting.

Grondoorzaak onthuld

Root Cause Analyses zijn een krachtig instrument om problemen aan te pakken Niet alleen op de korte termijn, maar juist voor de lange termijn en dus op een duurzame manier. Door naar de kern van een probleem te duiken, vindt men binnen organisaties effectievere oplossingen en een cultuur van continu leren en verbeteren. Sta dus open voor het dieper graven naar de ware oorzaak van een probleem, want dat levert de meeste waarde voor je gebouw en de gebruiker op. Ofwel, toekomstvastwaarde.

Delen:

Meer workplace management

Leer alles over WorkPlace Management

Leer alles over WorkPlace Management

dinsdag 15 oktober

Leer alles over workplace management met experts zoals onder andere Jan Gerard Hoendervanger. Op 13 november start de vernieuwde ...

Lees meer

Met de hand op de knip het ravijnjaar in, terwijl facilitaire kosten blijven stijgen

Met de hand op de knip het ravijnjaar in, terwijl facilitaire ...

vrijdag 21 juni

In deze blog vertelt consultant Ischa Detiger over het ravijnjaar, wat betekent dit voor de facilitaire dienstverlening ...

Lees meer

Hoe betrek je medewerkers bij verduurzaming?

Hoe betrek je medewerkers bij verduurzaming?

dinsdag 11 juni

Waar de ene Overijsselse zorgorganisatie al resultaten heeft geboekt op het gebied van verduurzaming, is het andere greenteam ...

Lees meer

<span class='normaltextrun'><span>Stand-Up SWP: Totempalen in je organisatie</span></span>

Stand-Up SWP: Totempalen in je organisatie

dinsdag 23 januari

Op 17 januari 2024 vond de Stand-Up van Smart WorkPlace plaats bij TwynstraGudde in Amersfoort. Partners en experts deelden ...

Lees meer

Royal FloraHolland en Heijmans voornemens meerjarig contract te sluiten

Royal FloraHolland en Heijmans voornemens meerjarig contract ...

donderdag 14 december

Ruim 1.9 miljoen vierkante meter aan vastgoed zal integraal beheerd en onderhouden worden door Heijmans.

Lees meer

Exploitatiekosten kantoren gestegen met 8%

Exploitatiekosten kantoren gestegen met 8%

woensdag 27 september

De kosten van facilitaire dienstverlening stijgen met 8% naar € 530,- per verhuurbare vierkante meter (vvo) exclusief ...

Lees meer

Een gemeentelijke werkomgeving dat staat als een huis

Een gemeentelijke werkomgeving dat staat als een huis

dinsdag 26 september

Binnen de snel veranderende wereld hebben organisaties continu te maken met nieuwe facilitaire uitdagingen, veranderingen ...

Lees meer

Gastvrij ontvangst kan je leren!

Gastvrij ontvangst kan je leren!

vrijdag 2 juni

Een gastvrij ontvangst is een belangrijke voorwaarde voor een inspirerende omgeving, maar dit gastvrije ontvangst bereikt ...

Lees meer

De grondige aanpak van de kansenkaart

De grondige aanpak van de kansenkaart

dinsdag 23 mei

In deze blog van Draaijer gaan Ingeborg Leene en Anniek Dijkstra in op het opzetten van de juiste vervolgstappen bij het ...

Lees meer

Van visie tot realisatie

Van visie tot realisatie

dinsdag 9 mei

‘Een aanspreekpunt tijdens het gehele proces waarmee we de opdrachtgever ontzorgen’. Dat is de kern van YNNO’s ...

Lees meer

De boerderij op de grachten met 50 parkeerplaatsen

De boerderij op de grachten met 50 parkeerplaatsen

dinsdag 18 april

SOLVED doet alles wat nodig is om een kantoor te realiseren dat aansluit op ieders wensen. Zowel in vastgoed als in werkplekadvies. ...

Lees meer

Performance management: sturen op input, output en outcome

Performance management: sturen op input, output en outcome

dinsdag 4 april

Onlangs organiseerde SWP een podcast over performance management. Voor Theo van der Voordt aanleiding om onderstaand artikel ...

Lees meer

Whitepaper: De 7 dimensies van het nieuwe werkparadigma

Whitepaper: De 7 dimensies van het nieuwe werkparadigma

dinsdag 4 oktober

We zitten in het midden van grote veranderingen in onze relatie met werk. Als onderdeel van deze verandering is er een grotere ...

Lees meer

100 dagen hybride werken. Hoe staan we ervoor?

100 dagen hybride werken. Hoe staan we ervoor?

vrijdag 9 september

Trendrapport: Hoe staan we er voor na 100 dagen hybride-werken. VFM Facility Experts kijken naar hoe verschillende opdrachtgevers ...

Lees meer

Hollandse Nieuwe nieuwe partner Smart WorkPlace

Hollandse Nieuwe nieuwe partner Smart WorkPlace

donderdag 8 september

Hollandse Nieuwe gelooft dat de fysieke omgeving de plek is waar men het beste leert en creëert. Als partner van Smart ...

Lees meer

Van sensor tot inzicht – deel 9

Van sensor tot inzicht – deel 9

woensdag 31 augustus

In het negende deel van deze blogserie bespreekt Frederik Joustra van Spacewell sensorgegevens, ...

Lees meer

De toekomst van teams (3/3)

De toekomst van teams (3/3)

maandag 29 augustus

Hoe ziet de toekomst van teams eruit? Daaraan wijdt TwynstraGudde een drieluik. In het derde deel, geschreven ...

Lees meer

De toekomst van teams (2/3)

De toekomst van teams (2/3)

maandag 22 augustus

Hoe ziet de toekomst van teams eruit? Daaraan wijdt TwynstraGudde een drieluik. In het tweede deel, geschreven ...

Lees meer

Apple-medewerkers moeten vanaf 5 september verplicht drie dagen naar kantoor

Apple-medewerkers moeten vanaf 5 september verplicht drie dagen ...

donderdag 18 augustus

Apple-medewerkers moeten vanaf 5 september verplicht drie dagen naar kantoor: dinsdag en donderdag zijn daarbij vaste dagen, ...

Lees meer

WorkPlace Inside #2: Kees Rezelman

WorkPlace Inside #2: Kees Rezelman

woensdag 17 augustus

In de nieuwe rubriek WorkPlace Inside delen we persoonlijke verhalen van onze SWP Experts. Wat zijn hun drijfveren? Wat ...

Lees meer

Terug naar boven