Corona en lockdown managen in WTC Amsterdam

 

Corona en lockdown managen in WTC Amsterdam

Hoe manage je corona en lockdown in het grootste bedrijvenverzamelgebouw van ons land, het World Trade Center Amsterdam? Smart WorkPlace partner D&B The Facility Group speelde daarbij een belangrijke rol.

Marc Claassen is Senior Facility Manager WTC Amsterdam en Michel Pan is general manager bij facilitair dienstverlener D&B The Facility Group. In een interview voor Smart WorkPlace magazine nummer 7 kijken ze terug.

Claassen: “De bezetting van het gebouw liep onmiddellijk terug naar bijna nul, dus dat was heel onwerkelijk. Tegelijkertijd merkte ik direct dat de oorspronkelijke WTC- beheerorganisatie een jaar geleden is overgenomen door het Amerikaanse CBRE: er werden in recordtijd crisisteams geformeerd in zowel de VS als hier in Europa. Op zo’n moment is het wel heel prettig onderdeel uit te maken van misschien wel de grootste vastgoedbeheerorganisatie ter wereld en mee te kunnen liften op hun besluitvorming. Het gaf een zeker gevoel van saamhorigheid, juist omdat er zo snel op geacteerd werd. Maar lang verhaal kort: we hebben besloten het gebouw open te houden voor huurders die wel naar kantoor wilden komen. En dus werd er gewoon schoongemaakt en beveiligd, in ons geval door D&B.”

Pan: “Het was natuurlijk wel schakelen, want op het moment dat er zoveel minder mensen aanwezig zijn neemt de vervuilingsgraad sterk af. Wij zijn dus begonnen met ons werkprogramma aan te passen, om ervoor te zorgen dat we geen onnodig werk gingen doen en onnodige kosten gingen maken. Maar tegelijkertijd was er voor de gemeenschappelijke ruimten behoefte aan dagelijkse schoonmaakrondes voor het desinfecteren van alle contactpunten zoals liftknoppen, deurklinken en kranen en moesten de werkplekken ook intensiever gereinigd worden. In dat nieuwe normaal moesten we wel even onze balans vinden.”

Ook gaan ze in op de vraag of ze onmiddellijk begonnen met het gebouw aanpassen aan de anderhalvemetereconomie.

Claassen: “We bedienen een heel uiteenlopend segment huurders, en we kregen al vrij snel vragen over hoe wij de gebouwen coronaproof gingen maken. Nu hadden we het voordeel dat het WTC erg ruim is opgezet, dus looproutes waren niet direct een probleem. De bottleneck bleken de liften: we hebben de capaciteit teruggebracht naar twee personen per lift, waar in het verleden tot wel twaalf man in stonden. En de noodtrappenhuizen zijn met eenrichtingsverkeer opengesteld om de verdiepingen ook lopend bereikbaar te maken. Verder hebben we onze ‘menukaart’ met ondersteunende diensten waar huurders gebruik van kunnen maken, uitgebreid met corona-specifieke diensten zoals kantoordesinfectie, handpompjes, spatschermen en andere oplossingen en instructies om veilig te werken binnen anderhalvemeter. Zoiets doe je uiteraard samen met je partners. D&B heeft bijvoorbeeld een quick scan ontwikkeld om de behoeften van de huurders in kaart te brengen.”

Pan: “We hebben in die periode zeer intensief contact gehad, vooral via Teams. Marc en ik spraken elkaar doorgaans niet vaker dan eens per kwartaal. Maar op dat moment kwamen we in een voor ons beiden nieuwe situatie terecht waarvan we beiden geen idee hadden hoe we die moesten aanpakken. Je komt al snel in een proces terecht waarin je gaat praten over het afschalen van activiteiten, en de financiële consequenties daarvan. Dan is het wel prettig dat je al een tijd met elkaar werkt – in ons geval al zo’n negen jaar. Bij klanten waar we korter voor werken zie ik nu wel wat meer spanning op de relatie staan, zeker daar waar de contracten wellicht wat te scherp zijn ingestoken op kostenbesparing en een niet helemaal realistische SLA. Het heeft overigens ook te maken met snelheid van handelen, ben ik achter gekomen. Marc en ik hebben in de afgelopen maanden steeds in een vroeg stadium met elkaar geschakeld, terwijl sommige opdrachtgevers moeite hadden om van de ingestoken koers af te wijken. De truc is dat je niet alleen vanuit je eigen belang moet denken – maar dat is gemakkelijker gezegd dan gedaan.”

Op de foto: Marc Claassen in het WTC Amsterdam. Foto: Michael Kooren.

Het volledige interview met Marc Claassen en Michel Pan leest u in de zevende editie van Smart WorkPlace, die op 12 november verschijnt en die als thema ‘Blended Working’ heeft. Bestel uw nummer nu hier.

Delen:

Meer workplace management

Leer alles over WorkPlace Management

Leer alles over WorkPlace Management

dinsdag 15 oktober

Leer alles over workplace management met experts zoals onder andere Jan Gerard Hoendervanger. Op 13 november start de vernieuwde ...

Lees meer

Met de hand op de knip het ravijnjaar in, terwijl facilitaire kosten blijven stijgen

Met de hand op de knip het ravijnjaar in, terwijl facilitaire ...

vrijdag 21 juni

In deze blog vertelt consultant Ischa Detiger over het ravijnjaar, wat betekent dit voor de facilitaire dienstverlening ...

Lees meer

Hoe betrek je medewerkers bij verduurzaming?

Hoe betrek je medewerkers bij verduurzaming?

dinsdag 11 juni

Waar de ene Overijsselse zorgorganisatie al resultaten heeft geboekt op het gebied van verduurzaming, is het andere greenteam ...

Lees meer

De Sleutel tot Verbetering: RCA in Actie

De Sleutel tot Verbetering: RCA in Actie

woensdag 20 maart

Elke maand gaan we met een expert van Heijmans dieper in op een onderdeel van assetmanagement. In deze blog gaat Michael ...

Lees meer

<span class='normaltextrun'><span>Stand-Up SWP: Totempalen in je organisatie</span></span>

Stand-Up SWP: Totempalen in je organisatie

dinsdag 23 januari

Op 17 januari 2024 vond de Stand-Up van Smart WorkPlace plaats bij TwynstraGudde in Amersfoort. Partners en experts deelden ...

Lees meer

Royal FloraHolland en Heijmans voornemens meerjarig contract te sluiten

Royal FloraHolland en Heijmans voornemens meerjarig contract ...

donderdag 14 december

Ruim 1.9 miljoen vierkante meter aan vastgoed zal integraal beheerd en onderhouden worden door Heijmans.

Lees meer

Exploitatiekosten kantoren gestegen met 8%

Exploitatiekosten kantoren gestegen met 8%

woensdag 27 september

De kosten van facilitaire dienstverlening stijgen met 8% naar € 530,- per verhuurbare vierkante meter (vvo) exclusief ...

Lees meer

Een gemeentelijke werkomgeving dat staat als een huis

Een gemeentelijke werkomgeving dat staat als een huis

dinsdag 26 september

Binnen de snel veranderende wereld hebben organisaties continu te maken met nieuwe facilitaire uitdagingen, veranderingen ...

Lees meer

Gastvrij ontvangst kan je leren!

Gastvrij ontvangst kan je leren!

vrijdag 2 juni

Een gastvrij ontvangst is een belangrijke voorwaarde voor een inspirerende omgeving, maar dit gastvrije ontvangst bereikt ...

Lees meer

De grondige aanpak van de kansenkaart

De grondige aanpak van de kansenkaart

dinsdag 23 mei

In deze blog van Draaijer gaan Ingeborg Leene en Anniek Dijkstra in op het opzetten van de juiste vervolgstappen bij het ...

Lees meer

Van visie tot realisatie

Van visie tot realisatie

dinsdag 9 mei

‘Een aanspreekpunt tijdens het gehele proces waarmee we de opdrachtgever ontzorgen’. Dat is de kern van YNNO’s ...

Lees meer

De boerderij op de grachten met 50 parkeerplaatsen

De boerderij op de grachten met 50 parkeerplaatsen

dinsdag 18 april

SOLVED doet alles wat nodig is om een kantoor te realiseren dat aansluit op ieders wensen. Zowel in vastgoed als in werkplekadvies. ...

Lees meer

Performance management: sturen op input, output en outcome

Performance management: sturen op input, output en outcome

dinsdag 4 april

Onlangs organiseerde SWP een podcast over performance management. Voor Theo van der Voordt aanleiding om onderstaand artikel ...

Lees meer

Whitepaper: De 7 dimensies van het nieuwe werkparadigma

Whitepaper: De 7 dimensies van het nieuwe werkparadigma

dinsdag 4 oktober

We zitten in het midden van grote veranderingen in onze relatie met werk. Als onderdeel van deze verandering is er een grotere ...

Lees meer

100 dagen hybride werken. Hoe staan we ervoor?

100 dagen hybride werken. Hoe staan we ervoor?

vrijdag 9 september

Trendrapport: Hoe staan we er voor na 100 dagen hybride-werken. VFM Facility Experts kijken naar hoe verschillende opdrachtgevers ...

Lees meer

Hollandse Nieuwe nieuwe partner Smart WorkPlace

Hollandse Nieuwe nieuwe partner Smart WorkPlace

donderdag 8 september

Hollandse Nieuwe gelooft dat de fysieke omgeving de plek is waar men het beste leert en creëert. Als partner van Smart ...

Lees meer

Van sensor tot inzicht – deel 9

Van sensor tot inzicht – deel 9

woensdag 31 augustus

In het negende deel van deze blogserie bespreekt Frederik Joustra van Spacewell sensorgegevens, ...

Lees meer

De toekomst van teams (3/3)

De toekomst van teams (3/3)

maandag 29 augustus

Hoe ziet de toekomst van teams eruit? Daaraan wijdt TwynstraGudde een drieluik. In het derde deel, geschreven ...

Lees meer

De toekomst van teams (2/3)

De toekomst van teams (2/3)

maandag 22 augustus

Hoe ziet de toekomst van teams eruit? Daaraan wijdt TwynstraGudde een drieluik. In het tweede deel, geschreven ...

Lees meer

Apple-medewerkers moeten vanaf 5 september verplicht drie dagen naar kantoor

Apple-medewerkers moeten vanaf 5 september verplicht drie dagen ...

donderdag 18 augustus

Apple-medewerkers moeten vanaf 5 september verplicht drie dagen naar kantoor: dinsdag en donderdag zijn daarbij vaste dagen, ...

Lees meer

Terug naar boven