Workplace Management: Bricks, Bytes, Behaviour + Benefits

4 min

 

Workplace Management: Bricks, Bytes, Behaviour + Benefits

Goed workplace management bestaat niet aleen uit Bricks, Bytes en Behaviour, maar ook uit Benefits. Dat betogen Melissa Jongerius en Dieuwe Breunissen van Smart WorkPlace partner draaijer+partners in deze blog.

Workplace Management draait er in essentie om dat iedereen goed zijn of haar werk kan doen. Voor draaijer+partners gaat Workplace Management echter verder. Goed Workplace Management begint altijd bij de gebruikers. Uw medewerkers kunnen alleen goed hun werk doen en productief zijn, als hun welzijn en gezondheid ook op orde is. Hun werkomgeving dient dit te ondersteunen en te stimuleren. Hierbij bestaat een prettige werkplek, zeker vanwege de huidige omstandigheden, uit meer dan alleen een goede stoel en een verstelbaar bureau op kantoor.

We doen even een stap terug in de tijd. Bij de opkomst van ‘Het Nieuwe Werken’ kwamen ook drie specifieke pijlers voor de werkomgeving op: de inmiddels welbekende ‘Bricks, Bytes & Behaviour’. Het Nieuwe Werken is natuurlijk al lang niet meer nieuw en inmiddels ook ingehaald door het ‘Activiteit Gerelateerd Werken’ en de toename van het thuiswerken; maar de pijlers zijn nog steeds relevant. Ze omvatten alle aspecten waar een bij de werknemer en organisatie passende werkomgeving aan moet voldoen. In het licht van de huidige ontwikkelingen denken wij echter dat de pijlers niet meer de volledige lading dekken.

Een groot aantal organisaties maakt op dit moment, deels noodgedwongen, versneld de overstap naar een hybride werkomgeving; waarin de focus op kantoor meer op sociale interactie, ontmoeten, overleggen en samenwerken komt te liggen en minder op de reguliere kantoorwerkzaamheden. Dit betekent niet dat de kantoorwerkplekken volledig verdwijnen, immers niet iedereen heeft de mogelijkheid of de behoefte om veelal thuis te werken.

Dit neemt niet weg dat veel medewerkers ook straks, als de coronacrisis voorbij is, graag (deels) thuis willen kunnen werken. Workplace Management draait daarom niet meer alleen om de oorspronkelijke werkomgeving, maar ook om de werkplek thuis. Dat betekent dat je als werkgever een verschuiving krijgt van je verantwoordelijkheden en ook voor je ‘thuiswerkers’ een zo goed en gezond mogelijke werkplek moet faciliteren. Nu we met ons allen veel thuis aan het werk zijn beginnen steeds meer werkgevers ook in te zien dat ze hun medewerkers daarvoor structurele oplossingen aan moeten bieden. Zo laten steeds meer organisaties een webshop inrichten om hun medewerkers de mogelijkheid te geven om hulpmiddelen voor hun thuiswerkplek te bestellen; een goed voorbeeld van een praktische uitwerking voor dit vraagstuk.

Omdat tegelijkertijd het kantoor belangrijker wordt voor samenwerken en ontmoeten, moet er een hernieuwde balans gevonden worden tussen concentratie en communicatie in de werkomgeving. Enerzijds zal daarvoor een grotere verscheidenheid aan plekken op kantoor nodig zijn, zoals projectkamers en verschillende typen overlegruimtes. Anderzijds moet de werkomgeving virtuele samenwerking ondersteunen, bijvoorbeeld door het inrichten van ruimtes voor videoconferenties.

Om het belang van de juiste balans tussen de fysieke werkomgeving op kantoor en de thuiswerkplek en om de behoefte aan aandacht voor het welzijn van de medewerkers extra kracht bij te zetten, werken wij altijd met een vierde B: Bricks, Bytes Behaviour en Benefits. draaijer+partners gaat uit van vijf benefits: gezond, sociaal, slim, energieopwekkend en circulair. Deze nemen wij zoveel mogelijk mee binnen onze projecten.

Volgens ons zijn juist in de moeilijke periode waar wij allemaal mee te maken hebben de benefits gezond, sociaal en slim binnen Workplace Management van het grootste belang. Deze dragen namelijk bij aan het welzijn van de gebruikers binnen hun werkomgeving. Zeker nu het werk zich steeds verder richting de thuiswerkplek heeft verplaatst, is het ook in het belang van de werkgever om ervoor te zorgen dat zijn medewerkers overal prettig, verantwoord en efficiënt kunnen werken. Of dit nou thuis of op kantoor is. Denk hierbij bijvoorbeeld aan slimme tools voor een gezond binnenklimaat op het moment dat iemand op kantoor aan het werk is, maar ook goede ondersteuning van de hybride werkomgeving. Tot slot is het zo dat werknemers door het vele thuiswerken de binding met hun collega’s en de organisatie kunnen verliezen. Hierdoor is, zeker in deze tijd, aandacht voor sociale cohesie onverminderd belangrijk.

Kortom: de benefits gezond, sociaal en slim zijn volgens ons op dit moment zo belangrijk in het kader van het welzijn van de gebruikers van de werkomgeving, dat we ze een aparte plek geven in onze integrale benadering binnen het Workplace Management.

Delen:

Meer workplace management

Leer alles over WorkPlace Management

Leer alles over WorkPlace Management

dinsdag 15 oktober

Leer alles over workplace management met experts zoals onder andere Jan Gerard Hoendervanger. Op 13 november start de vernieuwde ...

Lees meer

Met de hand op de knip het ravijnjaar in, terwijl facilitaire kosten blijven stijgen

Met de hand op de knip het ravijnjaar in, terwijl facilitaire ...

vrijdag 21 juni

In deze blog vertelt consultant Ischa Detiger over het ravijnjaar, wat betekent dit voor de facilitaire dienstverlening ...

Lees meer

Hoe betrek je medewerkers bij verduurzaming?

Hoe betrek je medewerkers bij verduurzaming?

dinsdag 11 juni

Waar de ene Overijsselse zorgorganisatie al resultaten heeft geboekt op het gebied van verduurzaming, is het andere greenteam ...

Lees meer

De Sleutel tot Verbetering: RCA in Actie

De Sleutel tot Verbetering: RCA in Actie

woensdag 20 maart

Elke maand gaan we met een expert van Heijmans dieper in op een onderdeel van assetmanagement. In deze blog gaat Michael ...

Lees meer

<span class='normaltextrun'><span>Stand-Up SWP: Totempalen in je organisatie</span></span>

Stand-Up SWP: Totempalen in je organisatie

dinsdag 23 januari

Op 17 januari 2024 vond de Stand-Up van Smart WorkPlace plaats bij TwynstraGudde in Amersfoort. Partners en experts deelden ...

Lees meer

Royal FloraHolland en Heijmans voornemens meerjarig contract te sluiten

Royal FloraHolland en Heijmans voornemens meerjarig contract ...

donderdag 14 december

Ruim 1.9 miljoen vierkante meter aan vastgoed zal integraal beheerd en onderhouden worden door Heijmans.

Lees meer

Exploitatiekosten kantoren gestegen met 8%

Exploitatiekosten kantoren gestegen met 8%

woensdag 27 september

De kosten van facilitaire dienstverlening stijgen met 8% naar € 530,- per verhuurbare vierkante meter (vvo) exclusief ...

Lees meer

Een gemeentelijke werkomgeving dat staat als een huis

Een gemeentelijke werkomgeving dat staat als een huis

dinsdag 26 september

Binnen de snel veranderende wereld hebben organisaties continu te maken met nieuwe facilitaire uitdagingen, veranderingen ...

Lees meer

Gastvrij ontvangst kan je leren!

Gastvrij ontvangst kan je leren!

vrijdag 2 juni

Een gastvrij ontvangst is een belangrijke voorwaarde voor een inspirerende omgeving, maar dit gastvrije ontvangst bereikt ...

Lees meer

De grondige aanpak van de kansenkaart

De grondige aanpak van de kansenkaart

dinsdag 23 mei

In deze blog van Draaijer gaan Ingeborg Leene en Anniek Dijkstra in op het opzetten van de juiste vervolgstappen bij het ...

Lees meer

Van visie tot realisatie

Van visie tot realisatie

dinsdag 9 mei

‘Een aanspreekpunt tijdens het gehele proces waarmee we de opdrachtgever ontzorgen’. Dat is de kern van YNNO’s ...

Lees meer

De boerderij op de grachten met 50 parkeerplaatsen

De boerderij op de grachten met 50 parkeerplaatsen

dinsdag 18 april

SOLVED doet alles wat nodig is om een kantoor te realiseren dat aansluit op ieders wensen. Zowel in vastgoed als in werkplekadvies. ...

Lees meer

Performance management: sturen op input, output en outcome

Performance management: sturen op input, output en outcome

dinsdag 4 april

Onlangs organiseerde SWP een podcast over performance management. Voor Theo van der Voordt aanleiding om onderstaand artikel ...

Lees meer

Whitepaper: De 7 dimensies van het nieuwe werkparadigma

Whitepaper: De 7 dimensies van het nieuwe werkparadigma

dinsdag 4 oktober

We zitten in het midden van grote veranderingen in onze relatie met werk. Als onderdeel van deze verandering is er een grotere ...

Lees meer

100 dagen hybride werken. Hoe staan we ervoor?

100 dagen hybride werken. Hoe staan we ervoor?

vrijdag 9 september

Trendrapport: Hoe staan we er voor na 100 dagen hybride-werken. VFM Facility Experts kijken naar hoe verschillende opdrachtgevers ...

Lees meer

Hollandse Nieuwe nieuwe partner Smart WorkPlace

Hollandse Nieuwe nieuwe partner Smart WorkPlace

donderdag 8 september

Hollandse Nieuwe gelooft dat de fysieke omgeving de plek is waar men het beste leert en creëert. Als partner van Smart ...

Lees meer

Van sensor tot inzicht – deel 9

Van sensor tot inzicht – deel 9

woensdag 31 augustus

In het negende deel van deze blogserie bespreekt Frederik Joustra van Spacewell sensorgegevens, ...

Lees meer

De toekomst van teams (3/3)

De toekomst van teams (3/3)

maandag 29 augustus

Hoe ziet de toekomst van teams eruit? Daaraan wijdt TwynstraGudde een drieluik. In het derde deel, geschreven ...

Lees meer

De toekomst van teams (2/3)

De toekomst van teams (2/3)

maandag 22 augustus

Hoe ziet de toekomst van teams eruit? Daaraan wijdt TwynstraGudde een drieluik. In het tweede deel, geschreven ...

Lees meer

Apple-medewerkers moeten vanaf 5 september verplicht drie dagen naar kantoor

Apple-medewerkers moeten vanaf 5 september verplicht drie dagen ...

donderdag 18 augustus

Apple-medewerkers moeten vanaf 5 september verplicht drie dagen naar kantoor: dinsdag en donderdag zijn daarbij vaste dagen, ...

Lees meer

Terug naar boven