Perfecte timing in ongekende tijden

 

Perfecte timing in ongekende tijden

Smart WorkPlace partner D&B The Facility Group ondersteunde onlangs Vistra, topspeler in corporate services, bij de verhuizing binnen Amsterdam vanwege een nieuw werkomgevingsconcept. De timing bleek perfect.

COVID-19 heeft geholpen

Men was er bij Vistra al langer van overtuigd: “Thuiswerken wordt de komende jaren belangrijker binnen Vistra. En op kantoor gaan we nog meer flexibel met elkaar samenwerken. Dat moet enerzijds leiden tot een nog betere work-life balance onder werknemers en nog betere service aan onze klanten, anderzijds stelt het ons in staat om met elkaar te werken op minder meters,” zo vertelt Vanessa Mittendorf, executive assistant bij Vistra. “En toen kwam het coronavirus. Gek genoeg heeft COVID-19 ons enorm geholpen bij de transitie naar onze nieuwe werkplekambitie.” Het kantoor in Amsterdam zou een voorbeeldfunctie krijgen voor de rest van de Vistra-kantoren wereldwijd. Bovendien past de nieuwe zienswijze in de ambitie van het bedrijf om binnen enkele jaren wereldwijd onderdeel te zijn van de ‘big four’ in de markt van corporate serviceproviders.

Effectiever werken op de helft van de meters

Op de nieuwe bedrijfslocatie halveert Vistra zo ongeveer de meters die men eerder gebruikte, breidt men de hoeveelheid vergader- en overlegruimten uit van 17 naar 27 en creëert het bedrijf een ‘aanlandtafel’ en een diversiteit aan zitjes om elkaar ook informeel te ontmoeten. “Als jij ervoor kiest om naar kantoor te komen, dan doe jij dat met name omdat jij mensen wilt ontmoeten, een vergadering hebt die offline effectiever blijkt, klanten ontvangt of omdat thuis jou niet de juiste omstandigheden biedt,” aldus Mittendorf. “Onze vergaderruimten zijn ruimer opgezet, we zijn volledig ingericht op flexwerken met eigen muizen, toetsenborden en kluisjes, alleen de receptie heeft nog een eigen werkplek.” Bijzonder genoeg blijkt de nieuwe opzet van het kantoor ook prima in te spelen op een anderhalve meter maatschappij. “Ondanks dat we op minder meters gaan functioneren, hebben we gekozen voor een ruimere opzet. De realiteit van COVID-19 zorgde ervoor dat we hier en daar een aanpassing moesten maken, maar eigenlijk waren we er klaar voor. Ook de switch naar thuiswerken gooide geen roet in het eten. Onze dienstverlening liep door zonder servicedip richting onze klanten.”

Een betrokken receptieteam

Terwijl iedereen thuiswerkte, draaide het facilitaire en receptieteam van Vistra voltijd door. “Samen met de team lead van het D&B-team – Denise – heb ik zelf in de afgelopen maanden misschien anderhalve dag thuisgewerkt. Denise haar team stond als een rots en we konden haar zonder problemen boven de sterkte tillen om ons te ondersteunen bij de op handen zijnde verhuizing.” Mittendorf: “D&B heeft een team samengesteld met de capaciteiten om veel van mijn leverancierscontacten over te nemen, bijkomende taken op zich te nemen, en ook de flexibele schil van ambulante hostesses kon mee in de verwachtingen die wij van hen hadden. Alle dagelijkse contacten liepen via onze receptiebalie. We hebben de verhuizing echt met elkaar tot een succes gemaakt en daarbij is het feit dat het team werknemer is bij D&B geen onderwerp van gesprek geweest. Ze voelen als Vistra personeel. Ze horen er helemaal bij.” Ook de samenwerking met het operationeel management van D&B-kantoor verloopt erg prettig. Men toont zich betrokken, bereikbaar en slagvaardig. Een geoliede machine.

Over de samenwerking tussen Vistra en D&B The Facility Group

Vistra maakte in 2018 de beslissing om de receptiedienstverlening te outsourcen. De keuze viel op D&B The Facility Group. “Met D&B was er eigenlijk direct een klik. Een hele open en eerlijke communicatie. Ze begrepen direct wat wij nodig hadden,” aldus Vanessa Mittendorf. Bovendien had zij D&B reeds aan het werk gezien bij zowel KPMG als in het Amsterdamse World Trade Center, waar zij eerder werkzaam was. “Vanaf het moment waarop wij samen zijn gaan werken, is de toegevoegde waarde enkel groter geworden. Ze doen zoveel meer dan enkel de ontvangst van onze gasten. Het team van D&B heeft zichzelf echt tot een vaste waarde gemaakt binnen de Vistra organisatie. De verhuizing aangrijpen om een overstap naar een andere hospitality organisatie te overwegen is bij het management niet aan de orde geweest. Wij zijn gewoon enorm tevreden.”

Delen:

Meer workplace management

Leer alles over WorkPlace Management

Leer alles over WorkPlace Management

dinsdag 15 oktober

Leer alles over workplace management met experts zoals onder andere Jan Gerard Hoendervanger. Op 13 november start de vernieuwde ...

Lees meer

Met de hand op de knip het ravijnjaar in, terwijl facilitaire kosten blijven stijgen

Met de hand op de knip het ravijnjaar in, terwijl facilitaire ...

vrijdag 21 juni

In deze blog vertelt consultant Ischa Detiger over het ravijnjaar, wat betekent dit voor de facilitaire dienstverlening ...

Lees meer

Hoe betrek je medewerkers bij verduurzaming?

Hoe betrek je medewerkers bij verduurzaming?

dinsdag 11 juni

Waar de ene Overijsselse zorgorganisatie al resultaten heeft geboekt op het gebied van verduurzaming, is het andere greenteam ...

Lees meer

De Sleutel tot Verbetering: RCA in Actie

De Sleutel tot Verbetering: RCA in Actie

woensdag 20 maart

Elke maand gaan we met een expert van Heijmans dieper in op een onderdeel van assetmanagement. In deze blog gaat Michael ...

Lees meer

<span class='normaltextrun'><span>Stand-Up SWP: Totempalen in je organisatie</span></span>

Stand-Up SWP: Totempalen in je organisatie

dinsdag 23 januari

Op 17 januari 2024 vond de Stand-Up van Smart WorkPlace plaats bij TwynstraGudde in Amersfoort. Partners en experts deelden ...

Lees meer

Royal FloraHolland en Heijmans voornemens meerjarig contract te sluiten

Royal FloraHolland en Heijmans voornemens meerjarig contract ...

donderdag 14 december

Ruim 1.9 miljoen vierkante meter aan vastgoed zal integraal beheerd en onderhouden worden door Heijmans.

Lees meer

Exploitatiekosten kantoren gestegen met 8%

Exploitatiekosten kantoren gestegen met 8%

woensdag 27 september

De kosten van facilitaire dienstverlening stijgen met 8% naar € 530,- per verhuurbare vierkante meter (vvo) exclusief ...

Lees meer

Een gemeentelijke werkomgeving dat staat als een huis

Een gemeentelijke werkomgeving dat staat als een huis

dinsdag 26 september

Binnen de snel veranderende wereld hebben organisaties continu te maken met nieuwe facilitaire uitdagingen, veranderingen ...

Lees meer

Gastvrij ontvangst kan je leren!

Gastvrij ontvangst kan je leren!

vrijdag 2 juni

Een gastvrij ontvangst is een belangrijke voorwaarde voor een inspirerende omgeving, maar dit gastvrije ontvangst bereikt ...

Lees meer

De grondige aanpak van de kansenkaart

De grondige aanpak van de kansenkaart

dinsdag 23 mei

In deze blog van Draaijer gaan Ingeborg Leene en Anniek Dijkstra in op het opzetten van de juiste vervolgstappen bij het ...

Lees meer

Van visie tot realisatie

Van visie tot realisatie

dinsdag 9 mei

‘Een aanspreekpunt tijdens het gehele proces waarmee we de opdrachtgever ontzorgen’. Dat is de kern van YNNO’s ...

Lees meer

De boerderij op de grachten met 50 parkeerplaatsen

De boerderij op de grachten met 50 parkeerplaatsen

dinsdag 18 april

SOLVED doet alles wat nodig is om een kantoor te realiseren dat aansluit op ieders wensen. Zowel in vastgoed als in werkplekadvies. ...

Lees meer

Performance management: sturen op input, output en outcome

Performance management: sturen op input, output en outcome

dinsdag 4 april

Onlangs organiseerde SWP een podcast over performance management. Voor Theo van der Voordt aanleiding om onderstaand artikel ...

Lees meer

Whitepaper: De 7 dimensies van het nieuwe werkparadigma

Whitepaper: De 7 dimensies van het nieuwe werkparadigma

dinsdag 4 oktober

We zitten in het midden van grote veranderingen in onze relatie met werk. Als onderdeel van deze verandering is er een grotere ...

Lees meer

100 dagen hybride werken. Hoe staan we ervoor?

100 dagen hybride werken. Hoe staan we ervoor?

vrijdag 9 september

Trendrapport: Hoe staan we er voor na 100 dagen hybride-werken. VFM Facility Experts kijken naar hoe verschillende opdrachtgevers ...

Lees meer

Hollandse Nieuwe nieuwe partner Smart WorkPlace

Hollandse Nieuwe nieuwe partner Smart WorkPlace

donderdag 8 september

Hollandse Nieuwe gelooft dat de fysieke omgeving de plek is waar men het beste leert en creëert. Als partner van Smart ...

Lees meer

Van sensor tot inzicht – deel 9

Van sensor tot inzicht – deel 9

woensdag 31 augustus

In het negende deel van deze blogserie bespreekt Frederik Joustra van Spacewell sensorgegevens, ...

Lees meer

De toekomst van teams (3/3)

De toekomst van teams (3/3)

maandag 29 augustus

Hoe ziet de toekomst van teams eruit? Daaraan wijdt TwynstraGudde een drieluik. In het derde deel, geschreven ...

Lees meer

De toekomst van teams (2/3)

De toekomst van teams (2/3)

maandag 22 augustus

Hoe ziet de toekomst van teams eruit? Daaraan wijdt TwynstraGudde een drieluik. In het tweede deel, geschreven ...

Lees meer

Apple-medewerkers moeten vanaf 5 september verplicht drie dagen naar kantoor

Apple-medewerkers moeten vanaf 5 september verplicht drie dagen ...

donderdag 18 augustus

Apple-medewerkers moeten vanaf 5 september verplicht drie dagen naar kantoor: dinsdag en donderdag zijn daarbij vaste dagen, ...

Lees meer

Terug naar boven