Hoe creëer en financier je de ideale workplace at home?

5 min

 

Hoe creëer en financier je de ideale workplace at home?

Organisaties moeten de inrichting van workplace at home financieren door gelden uit het ‘waar-je-werkt’-budget en uit bestaande facilitaire kantoorkosten. Dat betoogt Roland van Herk van Smart WorkPlace partner HEYDAY.

Roland van Herk, directeur Expert & Data Services bij HEYDAY Facility Management, onderschrijft de uitkomsten van de enquête van de AWVN, dat het thuiswerken in 2021 en post-corona een nieuwe dimensie zal krijgen en niet meer zal worden zoals het was. “Daarbij doel ik zowel op de intentie als op de manier waarop. Bij de manier waarop denk ik aan IT en meubilair maar ook aan meer ‘softe’ zaken zoals bijvoorbeeld catering aan huis of vitaliteitsdiensten.”

Toch is hij niet gelukkig met de term ‘thuiswerkbeleid’. “Ik spreek liever over het ‘hoe creëer je de beste versie van jezelf’-beleid. En mijn visie daarbij is dat je een werkomgeving moet creëren die voelt als thuis, die de medewerker in de gelegenheid stelt het beste uit zichzelf te halen. Op kantoor maar ook bij de medewerker thuis, want de sociale impact is enorm.” Het beschikbaar stellen van een budget is een mogelijkheid, maar voor Van Herk zijn er ook andere opties: “Je kunt ook diensten ter beschikking stellen.”

Mindset

Dat vraagt veel van de mindset van facilitaire, HR en IT-organisaties, aldus Van Herk: “Ze moeten zich realiseren dat werken niet meer alleen gebeurt in hun kantoren, maar ook thuis. En dat hun rol is om te zorgen voor een ideale workplace at home.”

Daarbij kan de workplace manager leren van de ervaringen van de facility manager in het verleden. “Die facility manager faciliteerde in het verleden de complete werkplek. Van oudsher was dat een ‘one size fits all’-aanpak en dat is gelukkig de laatste jaren doorontwikkeld tot een kantoor met voor elke activiteit voor elke collega een juiste plek. Die visie moet nu ook worden toegepast bij de workplace at home. Met een aantal standaarden zoals software en IT-hardware die aan bepaalde kwaliteitseisen moet voldoen.  Maar met daarnaast een budget dat je aan de medewerker ter beschikking stelt voor de inrichting van de werkplek. Waarbij de workplace manager hem kan ondersteunen om de juiste keuzes te maken.”

Van Herk vindt dat een gezamenlijke verantwoordelijkheid van werkgever en werknemer. “Dat was overigens in de ‘oude’ situatie ook al zo. Je gebruikt een werkomgeving met elkaar, zowel op kantoor als thuis.” Wel vindt hij dat de branche het gesprek moet aangaan hoever een organisatie daarin moet gaan en hoever de verantwoordelijkheid reikt van een werkgever. “Over de software en IT-hardware is vaak geen discussie, maar dat ligt al anders bij meubilair. Je kunt je de vraag stellen of een organisatie een stoel moet faciliteren als de medewerker toch al zo’n stoel heeft om privé met zijn computer te werken. Ik zeg niet dat een organisatie dat niet moet doen, wel dat je het gesprek erover moet voeren. Vervolgens ga je zien dat er grote verschillen zijn hoe ver organisaties daarin gaan. Zelf vind ik het altijd een goede graadmeter dat de werkgever de zaken vergoedt die je normaliter niet thuis hebt, maar die je wel nodig hebt om je werk te kunnen verrichten.”

Financiering

Van Herk is er een voorstander van om bij de financiering te gaan kijken naar een ‘workplace-at-home’-budget, waarvoor ook bijvoorbeeld geld kan worden gebruikt dat nu wordt bestemd voor een reiskostenvergoeding. Daarmee zit hij op de lijn van werkgeversvereniging AWVN, die onlangs pleitte voor een ‘waar-je-werkt’-budget. Hij ziet daarbij nog wel een valkuil: “Wat doe je als werkgever als medewerkers het budget niet besteden aan waar het voor bedoeld is? Wil je dat bewaken en controleren of wil je dat loslaten?” Elke organisatie moet haar eigen keuzes maken in de inrichtings- en gebruiksvergoeding voor een thuiswerkplek en hoe daar mee om te gaan passend bij hun waarden en normen. Ik zie hier net als met andere arbeidsvoorwaarden kansen ontstaan om als werkgever onderscheidend te zijn en hoe mooi is het dat een facilitaire organisatie hier een substantiële bijdrage aan levert.”   

Van Herk is ervan overtuigd dat er een businesscase te maken is van het verlagen van de facility kosten in de werkomgeving op kantoor en het verhogen van die kosten voor de thuiswerkomgeving op een manier dat een werkgever per saldo niet meer geld kwijt is. Of dit alles ook gaat leiden tot minder vierkante meters kantoor voor een organisatie, is volgens hem nog maar de vraag: “Ik verwacht namelijk na corona niet alleen vergelijkbare vierkante meters nodig te hebben door mogelijke nieuwe standaarden vanuit de 1,5 meter werkomgeving, maar vooral ook door een nieuwe manier van werken. Het faciliteren van meer ontmoetingsplekken in plaats van werkplekken.” Van Herk verwacht dat bij het budget van organisaties voor facilitaire services een lager volume zal ontstaan. “Die gelden zou je ook kunnen gebruiken voor het financieren van de werkomgeving thuis. En dat draagt dan weer bij voor organisaties om ‘break even’ zowel een werkomgeving thuis als op kantoor te faciliteren.”

Twee scenario’s

Van Herk ziet voor het inrichten van de workplace at home grofweg twee scenario’s ontstaan: “Het eerste is: de organisatie levert de hardware en geeft daarna een budget voor het verder inrichten van de thuiswerkplek. En het tweede is: de facilitaire afdeling van de organisatie verzorgt de gehele werkplek. In die tweede optie zie je bijvoorbeeld al initiatieven zoals lease-bureaus en lease-werkplekken. En de werkelijkheid zal ongetwijfeld ergens in het midden liggen.”

Naast de wat meer hardere werkomgeving heeft de huidige situatie ook een enorme impact op de wijze van werken en ook een sociale impact. Van Herk: “Het is mijn overtuiging dat werkgevers hier ook aandacht voor moeten hebben en medewerkers in kunnen ondersteunen en faciliteren. Niet alleen facilitaire organisaties maar ook IT en HR. Zo’n integrale aanpak leidt tot gelukkige medewerkers die de beste versie van zichzelf zijn.”

Delen:

Meer return on workplace

Masterclass 'Businesscase voor een betere WorkPlace' op 16 oktober

Masterclass 'Businesscase voor een betere WorkPlace' op 16 oktober

dinsdag 20 augustus

De Masterclass 'Businesscase voor een betere WorkPlace' helpt je excelleren in je vakgebied en geeft antwoord op cruciale ...

Lees meer

Column: 5 kritische vragen voor je huisvestingsjaarplan 2024

Column: 5 kritische vragen voor je huisvestingsjaarplan 2024

maandag 8 januari

Het jaar is begonnen en dat betekent dat er nieuwe jaarplannen gemaakt worden. Anke van Eck van de Thuiswerk Academie zet ...

Lees meer

Werken waar het jou en je team het beste uitkomt

Werken waar het jou en je team het beste uitkomt

donderdag 25 mei

VFM Facility Experts vergelijkt de post-corona vraagstukken over de werkomgeving met de documentaire The biggest little ...

Lees meer

Dustin kiest voor HEYDAY Hospitality

Dustin kiest voor HEYDAY Hospitality

vrijdag 5 mei

Smart WorkPlace Partners Dustin en HEYDAY treffen een mooie samenwerking voor hospitality in Dustins nieuwe 'Digital First' ...

Lees meer

Kantorenmarkt kent behoedzame start in 2023

Kantorenmarkt kent behoedzame start in 2023

vrijdag 7 april

Het gebruik van kantoorruimte door huurders en kopers kwam in het eerste kwartaal van 2023 uit op 165.000 m². Dit komt ...

Lees meer

Return on workplace in november centraal thema bij Smart WorkPlace

Return on workplace in november centraal thema bij Smart WorkPlace

donderdag 28 oktober

Return on workplace blijft ook post-corona in een hybride werkomgeving van belang, want het kantoor blijft onderdeel van ...

Lees meer

Businesscase Healthy Offices

Businesscase Healthy Offices

dinsdag 13 juli

Wat zijn de effecten van de fysieke werkomgeving op mentaal welbevinden en organisatieprestaties? Dat onderzocht Daan Kropman, ...

Lees meer

Het belang van hygiënische toetsenborden en muizen

Het belang van hygiënische toetsenborden en muizen

vrijdag 18 december

Return on Workplace begint bij het onderkennen door werkgever en werknemer van het belang van hygiënische toetsenborden ...

Lees meer

Return on workplace in december centraal thema bij Smart WorkPlace

Return on workplace in december centraal thema bij Smart WorkPlace

woensdag 2 december

Het kantoor blijft ook post-corona onderdeel van onze manier van werken. En dus blijft de vraag naar de return on workplace ...

Lees meer

Combineer ambitieuze projecten met praktijkonderzoek

Combineer ambitieuze projecten met praktijkonderzoek

donderdag 8 oktober

Bij wellbeing in de werkomgeving is het belangrijk om ambitieuze projecten te combineren met praktijkonderzoek. Die oproep ...

Lees meer

Webinar ‘Is vastgoed de sleutel voor wellbeing?’

Webinar ‘Is vastgoed de sleutel voor wellbeing?’

vrijdag 18 september

Het gebouw waar je werkt – kantoor of thuis – heeft grote invloed op je welzijn. Maar wat werkt wel en wat niet? ...

Lees meer

Onderzoek naar relatie mentale gezondheid en fysieke kantooromgeving

Onderzoek naar relatie mentale gezondheid en fysieke kantooromgeving

maandag 13 juli

Er is nog weinig onderzoek naar mentale gezondheid in relatie tot de fysieke kantooromgeving. Daarom startte TU Eindhoven ...

Lees meer

Psychologie van de facility manager

Psychologie van de facility manager

woensdag 3 juni

‘Hoe kun je de omgeving gebruiken om van gedachten te veranderen wanneer je weer op kantoor komt?’. Smart WorkPlace ...

Lees meer

Terug naar boven