Het belang van hygiënische toetsenborden en muizen

 

Het belang van hygiënische toetsenborden en muizen

Return on Workplace begint bij het onderkennen door werkgever en werknemer van het belang van hygiënische toetsenborden en muizen. Dat betoogt Henk Smit van Smart WorkPlace partner Humanscale.

Ondanks dat we nu opeens in een nieuwe lockdown zitten, staat deze maand Return On Workplace centraal bij Smart WorkPlace. En dat is mijns inziens terecht. Het kantoor blijft namelijk ook post-corona onderdeel van onze manier van werken. En we komen er doorheen, dat heeft onze minister-president echt zelf beloofd. Dus blijft de vraag naar de Return On Workplace actueel.

Juist in de decembermaand is gezondheid een van de meest dierbare dingen die we elkaar graag toewensen. Tegelijk is het helaas ook een van de meest kwetsbare dingen, kijk maar naar het afgelopen jaar. In dit jaar bleek dat maar liefst een op de zes werknemers burn-out-klachten heeft. En met de fysieke gesteldheid van de werknemers is het niet veel beter gesteld. Daarom blijft ook post-corona de vraag actueel welke invloed de werkomgeving kan hebben op de gezondheid van de medewerkers. Evenals de vraag wat werkt wel goed en wat niet? En wat is de ‘return on investment’ hiervan?

Kijk, dat laatste zinnetje is natuurlijk een killer. De return op investment is toch wel heel lastig te berekenen. Voor de coronauitbraak vond 40 procent van de mensen hun werkplek al vies en toch deden werkgevers er niets aan. En ondanks dat corona de kijk op hygiëne op de werkplek heeft aangescherpt, is het de vraag of de werkgevers er straks – post-corona dus – wel iets mee gaan doen.

Thuiswerken is een blijvertje, dus op kantoren waar ze nog ouderwetse vaste werkplekken hadden, wordt het nu flexibel. En daar waar al flexibel werd gewerkt, wordt het nog flexibeler. En dus zitten nog veel meer verschillende mensen met hun vingers aan dezelfde apparatuur, toetsenborden en muizen. Waar jij vandaag gaat zitten, zat gisteren die leuke frisse collega… of juist die neuspeuterende collega. Of die collega die altijd achter zijn computer zit te eten... bah.

Met name toetsenborden zijn vaak bijzonder smerig, dat is al vaak uit onderzoek gebleken. Het is ook logisch. Je zit er de hele dag met je vingers aan en hangt er met je gezicht boven. Alles wat tussen de toetsen terechtkomt, vormt een voedingsbodem die perfect geschikt is voor het opkweken van bacteriën. Bacteriën overleven best lang op oppervlakken en ook met een goede weerstand en gezondheid kan je zomaar iets oplopen. En nooit wordt het toetsenbord structureel gereinigd. Jammer, want als toetsenborden (en muizen) met een alcoholdoekje zouden worden afgenomen, zou er al veel winst geboekt kunnen worden.

Er is dan wel een toetsenbord nodig dat er ook tegen bestand is om dagelijks met een alcoholdoekje te worden afgenomen. Die bestaan hoor. Ziekenhuizen en andere afnemers die veel waarde hechten aan hygiëne gebruiken ze ook. Ze zijn natuurlijk wel ietsje duurder dan een standaard toetsenbord.

Even voor de goede orde, ik werk niet voor een leverancier van hygiënische toetsenborden.

Hoe kunnen we werkgevers zover krijgen dat ze hun verantwoordelijkheid nemen en gedeelde kantoorwerkplekken van hygiënische toetsenborden en muizen voorzien met op iedere werkplek een box met alcoholdoekjes? En, als je ’s avonds klaar bent op je werkplek, neem je als werknemer zelf de verantwoordelijkheid om die spullen even schoon te maken. Kleine moeite, zo gedaan. En ja, als je het de volgende ochtend niet vertrouwt, doe je het zelf ook nog een keertje. Weet je zeker dat je op frisse apparatuur zit te werken. Geeft ook veel gemoedrust. Kijk, dat bedoel ik nou. Druk dat maar eens uit in ‘return on investment’.

Delen:
Henk  Smit

Henk Smit

Country Manager Benelux, Humanscale

Meer return on workplace

Masterclass 'Businesscase voor een betere WorkPlace' op 16 oktober

Masterclass 'Businesscase voor een betere WorkPlace' op 16 oktober

dinsdag 20 augustus

De Masterclass 'Businesscase voor een betere WorkPlace' helpt je excelleren in je vakgebied en geeft antwoord op cruciale ...

Lees meer

Column: 5 kritische vragen voor je huisvestingsjaarplan 2024

Column: 5 kritische vragen voor je huisvestingsjaarplan 2024

maandag 8 januari

Het jaar is begonnen en dat betekent dat er nieuwe jaarplannen gemaakt worden. Anke van Eck van de Thuiswerk Academie zet ...

Lees meer

Werken waar het jou en je team het beste uitkomt

Werken waar het jou en je team het beste uitkomt

donderdag 25 mei

VFM Facility Experts vergelijkt de post-corona vraagstukken over de werkomgeving met de documentaire The biggest little ...

Lees meer

Dustin kiest voor HEYDAY Hospitality

Dustin kiest voor HEYDAY Hospitality

vrijdag 5 mei

Smart WorkPlace Partners Dustin en HEYDAY treffen een mooie samenwerking voor hospitality in Dustins nieuwe 'Digital First' ...

Lees meer

Kantorenmarkt kent behoedzame start in 2023

Kantorenmarkt kent behoedzame start in 2023

vrijdag 7 april

Het gebruik van kantoorruimte door huurders en kopers kwam in het eerste kwartaal van 2023 uit op 165.000 m². Dit komt ...

Lees meer

Return on workplace in november centraal thema bij Smart WorkPlace

Return on workplace in november centraal thema bij Smart WorkPlace

donderdag 28 oktober

Return on workplace blijft ook post-corona in een hybride werkomgeving van belang, want het kantoor blijft onderdeel van ...

Lees meer

Businesscase Healthy Offices

Businesscase Healthy Offices

dinsdag 13 juli

Wat zijn de effecten van de fysieke werkomgeving op mentaal welbevinden en organisatieprestaties? Dat onderzocht Daan Kropman, ...

Lees meer

Hoe creëer en financier je de ideale workplace at home?

Hoe creëer en financier je de ideale workplace at home?

donderdag 7 januari

Organisaties moeten de inrichting van workplace at home financieren door gelden uit het ‘waar-je-werkt’-budget ...

Lees meer

Return on workplace in december centraal thema bij Smart WorkPlace

Return on workplace in december centraal thema bij Smart WorkPlace

woensdag 2 december

Het kantoor blijft ook post-corona onderdeel van onze manier van werken. En dus blijft de vraag naar de return on workplace ...

Lees meer

Combineer ambitieuze projecten met praktijkonderzoek

Combineer ambitieuze projecten met praktijkonderzoek

donderdag 8 oktober

Bij wellbeing in de werkomgeving is het belangrijk om ambitieuze projecten te combineren met praktijkonderzoek. Die oproep ...

Lees meer

Webinar ‘Is vastgoed de sleutel voor wellbeing?’

Webinar ‘Is vastgoed de sleutel voor wellbeing?’

vrijdag 18 september

Het gebouw waar je werkt – kantoor of thuis – heeft grote invloed op je welzijn. Maar wat werkt wel en wat niet? ...

Lees meer

Onderzoek naar relatie mentale gezondheid en fysieke kantooromgeving

Onderzoek naar relatie mentale gezondheid en fysieke kantooromgeving

maandag 13 juli

Er is nog weinig onderzoek naar mentale gezondheid in relatie tot de fysieke kantooromgeving. Daarom startte TU Eindhoven ...

Lees meer

Psychologie van de facility manager

Psychologie van de facility manager

woensdag 3 juni

‘Hoe kun je de omgeving gebruiken om van gedachten te veranderen wanneer je weer op kantoor komt?’. Smart WorkPlace ...

Lees meer

Terug naar boven