Column: 5 kritische vragen voor je huisvestingsjaarplan 2024

2 min

 

Column: 5 kritische vragen voor je huisvestingsjaarplan 2024

Het jaar is begonnen en dat betekent dat er nieuwe jaarplannen gemaakt worden. Anke van Eck van de Thuiswerk Academie zet in deze column 5 kritische vragen uit die helpen bij het maken van je huisvestingsjaarplan.

Eind 2023 viel mij iets op wanneer ik in gesprek was met bevlogen mensen die bezig zijn met het huisvestingsvak: werkzaam bij gebruiker / eigenaar, strategisch huisvestingsadviseur, architecten. Wij huisvestingsexperts zijn stiekem wel eens verliefd op de eigen projecten. Herkenbaar?

Huisvestingsplannen

Dat is ook logisch: de plaatjes zien er fantastisch uit, en de werkvloer met de nieuwste (hopelijk ook duurzame) meubels shinen ons toe. Maar eigenlijk zijn jouw collega’s, de medewerkers van het bedrijf, de allerbelangrijkste ‘assets’. Dus de belangrijkste vraag die we dienen te stellen bij huisvestingsplannen, en die wordt nog weleens vergeten vanwege onze verliefdheid, is: is dit allemaal écht nodig? Of zijn we onbewust aan het overproduceren? Omdat we denken dat met een gloednieuw werkplekconcept en interieur de medewerkers wel terug naar kantoor komen. Want ja, dat willen veel managers (de interne klant) graag.

Duurzame inzetbaarheid

Dat zette mij aan het denken. Want dit is allesbehalve duurzaam. Niet voor de financiële positie van het bedrijf. Niet voor Moeder Aarde. Bovendien is duurzame inzetbaarheid van de waardevolle medewerkers het cruciaalst. En dat is toch waar huisvesting voor bedoeld is: het faciliteren van mensen en hun werkprocessen.
Het hybride werken, ofwel werken op kantoor én thuis (liever nog in en om het hele huis), is een belangrijke bijdrage om de spaarzame tijd en energie van medewerkers juist in te zetten. Dus wees kritisch op de prachtige huisvestingsplannen is mijn uitnodiging aan jou.

Employee-Experience Expert Heleen Mes publiceerde eind 2023 een vijftal kritische vragen om het EX-jaarplan te checken. Aangezien huisvesting een middel is om de medewerkers te faciliteren en hun dagelijkse werkbeleving te optimaliseren heb ik deze vragen als inspiratie gebruikt en deze specifiek gemaakt voor het checken van het jaarplan voor het huisvestingsteam.

5 kritische vragen

Hierbij 5 vragen om te checken of je op de goede weg bent om de ‘best workplace’ te faciliteren voor jouw organisatie:


1. Welke producten en diensten van jouw team dragen het meest bij aan de ideale werkomgeving (op álle locaties) van jullie medewerkers? Hoe ga je hier in 2024 in investeren?

2. Welk deel van tijd besteed je aan innovatie en verbeteringen die bijdragen aan een optimale hybride werkweek op teamniveau? Is dat een goede verhouding vergeleken met de totale activiteiten?

3. Hoe kun je medewerkers in 2024 meer betrekken bij het innoveren van de fysieke werkomgeving, optimaal werken op álle werkplekken en locaties? TIP: denk aan de Bytes en Behaviour (beiden cruciaal voor het succes van de Bricks).

4. Welke producten en diensten biedt jouw team in 2024 aan om het werk beter of anders te organiseren, zodat personeelstekort niet leidt tot te hoge werkdruk van medewerkers?

5. Welke positieve zaken gaan medewerkers merken in 2024 die bijdragen aan hun productiviteit en creativiteit (op een duurzame manier)?

BONUS: Welke positieve zaken gaan medewerkers merken in 2024 die bijdragen aan hun betrokkenheid binnen het team en de organisatie in zijn of haar geheel? En val dan ajb niet in de valkuil dit enkel te faciliteren op het kantoor, er is zoveel meer mogelijk, ook online.

Delen:

Meer return on workplace

Masterclass 'Businesscase voor een betere WorkPlace' op 16 oktober

Masterclass 'Businesscase voor een betere WorkPlace' op 16 oktober

dinsdag 20 augustus

De Masterclass 'Businesscase voor een betere WorkPlace' helpt je excelleren in je vakgebied en geeft antwoord op cruciale ...

Lees meer

Werken waar het jou en je team het beste uitkomt

Werken waar het jou en je team het beste uitkomt

donderdag 25 mei

VFM Facility Experts vergelijkt de post-corona vraagstukken over de werkomgeving met de documentaire The biggest little ...

Lees meer

Dustin kiest voor HEYDAY Hospitality

Dustin kiest voor HEYDAY Hospitality

vrijdag 5 mei

Smart WorkPlace Partners Dustin en HEYDAY treffen een mooie samenwerking voor hospitality in Dustins nieuwe 'Digital First' ...

Lees meer

Kantorenmarkt kent behoedzame start in 2023

Kantorenmarkt kent behoedzame start in 2023

vrijdag 7 april

Het gebruik van kantoorruimte door huurders en kopers kwam in het eerste kwartaal van 2023 uit op 165.000 m². Dit komt ...

Lees meer

Return on workplace in november centraal thema bij Smart WorkPlace

Return on workplace in november centraal thema bij Smart WorkPlace

donderdag 28 oktober

Return on workplace blijft ook post-corona in een hybride werkomgeving van belang, want het kantoor blijft onderdeel van ...

Lees meer

Businesscase Healthy Offices

Businesscase Healthy Offices

dinsdag 13 juli

Wat zijn de effecten van de fysieke werkomgeving op mentaal welbevinden en organisatieprestaties? Dat onderzocht Daan Kropman, ...

Lees meer

Hoe creëer en financier je de ideale workplace at home?

Hoe creëer en financier je de ideale workplace at home?

donderdag 7 januari

Organisaties moeten de inrichting van workplace at home financieren door gelden uit het ‘waar-je-werkt’-budget ...

Lees meer

Het belang van hygiënische toetsenborden en muizen

Het belang van hygiënische toetsenborden en muizen

vrijdag 18 december

Return on Workplace begint bij het onderkennen door werkgever en werknemer van het belang van hygiënische toetsenborden ...

Lees meer

Return on workplace in december centraal thema bij Smart WorkPlace

Return on workplace in december centraal thema bij Smart WorkPlace

woensdag 2 december

Het kantoor blijft ook post-corona onderdeel van onze manier van werken. En dus blijft de vraag naar de return on workplace ...

Lees meer

Combineer ambitieuze projecten met praktijkonderzoek

Combineer ambitieuze projecten met praktijkonderzoek

donderdag 8 oktober

Bij wellbeing in de werkomgeving is het belangrijk om ambitieuze projecten te combineren met praktijkonderzoek. Die oproep ...

Lees meer

Webinar ‘Is vastgoed de sleutel voor wellbeing?’

Webinar ‘Is vastgoed de sleutel voor wellbeing?’

vrijdag 18 september

Het gebouw waar je werkt – kantoor of thuis – heeft grote invloed op je welzijn. Maar wat werkt wel en wat niet? ...

Lees meer

Onderzoek naar relatie mentale gezondheid en fysieke kantooromgeving

Onderzoek naar relatie mentale gezondheid en fysieke kantooromgeving

maandag 13 juli

Er is nog weinig onderzoek naar mentale gezondheid in relatie tot de fysieke kantooromgeving. Daarom startte TU Eindhoven ...

Lees meer

Psychologie van de facility manager

Psychologie van de facility manager

woensdag 3 juni

‘Hoe kun je de omgeving gebruiken om van gedachten te veranderen wanneer je weer op kantoor komt?’. Smart WorkPlace ...

Lees meer

Terug naar boven