Wordt je nieuwe leaseauto niet afgeleverd en mag je geen onderhoud uitvoeren?

 

Wordt je nieuwe leaseauto niet afgeleverd en mag je geen onderhoud uitvoeren?

Door de coronacrisis is er een wirwar aan adviezen en regels over onderhoud, reparatie, bandenwissel en het al dan niet afleveren van nieuwe leaseauto’s. Smart WorkPlace partner VZR zet het op een rijtje.

De meeste dealers en garagisten zijn open en doen er alles aan om, met inachtneming van de huidige regels, hun klanten goed te kunnen helpen. Maar wat doe je wanneer je leaseauto de komende weken onderhoud nodig heeft? De ene leasemaatschappij zegt: uitstellen, de andere zegt: prima; wij hebben alles goed geregeld.

De Vereniging Zakelijke Rijders (VZR) is van mening dat reparatie en onderhoud onverminderd door moet gaan. Dit bespaart immers tijd als Nederland straks weer opengaat.

Er zijn op dit moment meerdere leasemaatschappijen die de afleveringen van nieuwe leaseauto’s stoppen en dat is niet omdat de auto’s niet meer beschikbaar zijn. Hoewel nagenoeg alle autofabrieken zijn gesloten, zijn de reeds bestelde auto’s allemaal beschikbaar. Gemiddeld is de doorlooptijd van fabriek naar berijder ongeveer 1 tot 2 maanden.

De automerken zien natuurlijk graag dat hun auto’s, die meestal op bestelling geproduceerd worden, worden afgeleverd. Maar waarom zetten dan enkele leasemaatschappijen de afleveringen stop?

Het antwoord ligt in de complete bedrijfsvoering van leasemaatschappijen. Je kunt je voorstellen dat er wekelijks honderden nieuwe auto’s geleverd worden. Daarmee komen er ook honderden auto’s terug naar de leasemaatschappij. Zij verkopen deze auto’s aan particulieren, de autohandel of exporteren ze naar het buitenland. En juist daar loopt het nu vast. De occasionverkoop is zo goed als stil gevallen, niet alleen in Nederland maar ook in alle andere landen in Europa.

Het probleem is daarmee niet alleen praktisch inzichtelijk geworden: volle parkeerterreinen bij de inleverstations van de leasemaatschappijen. Maar ook de inkomsten van de gebruikte auto’s blijven uit. Met het verdienmodel van leasemaatschappijen spelen deze remarketinginkomsten een grote rol.
VZR heeft aan de ene kant wel begrip voor deze situatie en het doorrijden in de huidige leaseauto is meestal geen groot probleem. Aan de andere kant is het natuurlijk wel gewoon fijn de nieuwe auto die gewoon besteld is zo snel mogelijk te rijden.

De stagnatie van het onderhoud en reparatie van de leaseauto ziet de VZR echt als ongewenst en de VZR adviseert alle leasemaatschappijen dan ook om reparatie en onderhoud te continueren; wel zo veilig!

Ondervind jij problemen in relatie tot de coronacrisis met je auto van de zaak? Dan hoort de VZR dat graag.

Delen:

Meer inrichting & design

Tweede fase van NRC-verbouwing afgerond

Tweede fase van NRC-verbouwing afgerond

woensdag 19 maart

Na een succesvolle herinrichting van de kantoorruimte in 2023 heeft PD Group nu de tweede fase van de totaalverbouwing in ...

Lees meer

Multifunctionele kantoorruimte in Raadhuis Amstelveen

Multifunctionele kantoorruimte in Raadhuis Amstelveen

woensdag 12 maart

Een mooi project van PD Group in Amstelveen. Dit is een volgende stap in het moderniseren van het historische Raadhuis na ...

Lees meer

Whitepaper: De do's & don'ts bij het verhuizen van kantoor

Whitepaper: De do's & don'ts bij het verhuizen van kantoor

dinsdag 25 februari

Verhuizen van kantoor, extern maar ook intern, is een belangrijke onderneming. Daarom heeft Martsprojecten de belangrijkste ...

Lees meer

Certificering voor Interface met Cradle to Cradle-tapijttegels in Europa

Certificering voor Interface met Cradle to Cradle-tapijttegels ...

vrijdag 31 januari

Een deel van het assortiment in Europa geproduceerde tapijttegels van Interface heeft de Cradle to Cradle Certified Silver-status ...

Lees meer

Samenwerking bij toekomst van werkplekken

Samenwerking bij toekomst van werkplekken

donderdag 30 januari

Alvero en Ditt werkten samen aan de kantooromgeving van HOFF Offices. Gevestigd op de Amsterdamse Zuidas, biedt HOFF een ...

Lees meer

Op bezoek bij SWP: Een gezamenlijke missie naar een duurzame en gezonde werkomgeving

Op bezoek bij SWP: Een gezamenlijke missie naar een duurzame ...

donderdag 23 januari

Robin Paul van Eck, Marketing Director bij Alvero, werkte mee aan het kantoor van Smart WorkPlace, een goede reden voor ...

Lees meer

Overzicht creëren in het gigantische aanbod werkplekmeubilair

Overzicht creëren in het gigantische aanbod werkplekmeubilair

donderdag 16 januari

Bij BUREAU VANDERVORM weten ze als geen ander dat het aanbod aan werkplekmeubilair onoverzichtelijk groot is. Ook loopt ...

Lees meer

Zo ziet het perspectief van de cateraar eruit

Zo ziet het perspectief van de cateraar eruit

dinsdag 3 december

Je selectie van de cateraar is van grote invloed op de medewerkerstevredenheid en het succes van het werkplekconcept. Het ...

Lees meer

In 5 stappen naar jouw nieuwe kantoor

In 5 stappen naar jouw nieuwe kantoor

woensdag 20 november

Bij een verhuizing komt veel kijken, daar weten ze bij BUREAU VANDERVORM alles van. Ze hebben daarom alles voor je op een ...

Lees meer

Een geweldige plek om te werken

Een geweldige plek om te werken

woensdag 6 november

Bij de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) vindt een strategische heroriëntatie plaats. Bij de huisvestingsopgave ...

Lees meer

Duurzame missie in historische context

Duurzame missie in historische context

woensdag 23 oktober

Nabij Amsterdam Centraal, vond Vandebron een nieuwe huisvesting waar zowel aan het gewenste karakter als duurzaamheid geen ...

Lees meer

Van richting tot (her)inrichting

Van richting tot (her)inrichting

vrijdag 11 oktober

Hoe gaat het hybride werken en samenwerken er uitzien in de organisatie? En hoe ontmoeten medewerkers elkaar in de werkomgeving? ...

Lees meer

De waarde van goede akoestiek voor het kantoor

De waarde van goede akoestiek voor het kantoor

dinsdag 8 oktober

Geluid staat steevast in de top 3 factoren die medewerkers als storend ervaren op kantoor. Tijdens de WorkPlace Academy's ...

Lees meer

De werkomgeving centraal in het aantrekken van talent

De werkomgeving centraal in het aantrekken van talent

vrijdag 4 oktober

Het aantrekken van nieuw talent is een uitdaging waar veel bedrijven mee geconfronteerd worden. In deze blog van HEVO vertellen ...

Lees meer

Hoe kantoorinterieur het thuisgevoel beïnvloedt

Hoe kantoorinterieur het thuisgevoel beïnvloedt

woensdag 2 oktober

In een krappe arbeidsmarkt, met een werkende populatie die steeds ouder wordt, en met meer en meer prikkels in de werkomgeving, ...

Lees meer

Circulaire Plaza’s voor PwC Amsterdam

Circulaire Plaza’s voor PwC Amsterdam

donderdag 8 augustus

Ontwerpbureau Powerplant creëerde voor PwC Amsterdam een circulaire coworking- en hospitality omgeving. Bij de interieurbouw ...

Lees meer

Alvero levert topprestatie in Parijs

Alvero levert topprestatie in Parijs

dinsdag 30 juli

Waar topsporters bezig zijn met wereldprestaties is ook deze SWP-Partner bezig met een prachtige prestatie in Parijs. Tijdens ...

Lees meer

Nieuw kantoor helpt groeiplannen in regio versnellen

Nieuw kantoor helpt groeiplannen in regio versnellen

donderdag 30 mei

Op 10 minuten loopafstand van Eindhoven Centraal Station, betrok adviesbureau Turner & Townsend een nieuw kantoor. “Dit ...

Lees meer

Webinar: zo zorgt data voor een toekomstbestendige werkomgeving

Webinar: zo zorgt data voor een toekomstbestendige werkomgeving

donderdag 4 april

Een interactief webinar van Smart WorkPlace, in samenwerking met Alvero, belichtte kansen om met data voor een toekomstbestendige ...

Lees meer

HNK Rotterdam Scheepvaartkwartier heropent deuren na grote verbouwing

HNK Rotterdam Scheepvaartkwartier heropent deuren na grote verbouwing

woensdag 27 maart

HNK Rotterdam Scheepvaartkwartier is vorige week feestelijk heropend. Op de plek waar HNK twaalf jaar geleden haar eerste ...

Lees meer

Terug naar boven