Zakelijke rijder de dupe van elektrische verplichting
Minister Jetten (minister voor Klimaat en Energie) heeft in de Concept-klimaatnota 2022 aangegeven om alle nieuwe zakelijke auto’s mogelijk al per 2024 emissievrij te maken.
Vereniging Zakelijke Rijders heeft deze mogelijke maatregel op zich in laten werken en zien grote praktische problemen waarbij de zakelijke rijder aan het kortste eind trekt.
Hoge bijtelling
De voordelen in de bijtelling voor het kiezen van een elektrische auto zijn inmiddels bijna verdampt. Ook tijdens deze Prinsjesdag is het drempelbedrag, waaronder je een lage bijtelling krijgt, weer verder verlaagd (naar € 30.000). Het kiezen van een elektrische auto wordt dus steeds minder aantrekkelijk. Vanaf 2026 zijn er helemaal geen voordelen meer. De consumentenprijs van elektrische auto’s ligt echter een stuk hoger dan die van brandstofauto’s. Bij een verplichte keuze voor een elektrische auto gaat de berijder dus aanzienlijk meer bijtelling betalen, dus netto minder salaris ontvangen en wordt daardoor dus “gestraft” voor het rijden in een elektrische auto.
Verslechtering secundaire arbeidsvoorwaarden
Het ter beschikking stellen van een verplichte elektrische auto zal bij veel werkgevers leiden tot het opnieuw beoordelen of een leaseauto tot het secundaire arbeidspakket behoort. Als een berijder geen leaseauto meer ter beschikking krijgt, maar bijvoorbeeld een mobiliteitsbudget of kilometervergoeding, zullen de kilometers gereden gaan worden met de privéauto. Deze auto is in 95% van de gevallen een benzine- of dieseluitvoering en vaker van een ouder bouwjaar. De bedoelde CO2-winst van deze mogelijke maatregel wordt daarmee volledig teniet gedaan.
Beter alternatief voorhanden
Er is een gunstig alternatief direct ter beschikking die nog niet wordt genoemd in de Klimaatnota. Uit onderzoek blijkt dat de berijder in staat is minder te rijden met de auto van de zaak als dit een voordeel oplevert in de bijtelling. Bij dit type bijtelling wordt geen vast bedrag voor bijtelling betaald, maar per gereden privékilometer. Een stimulerende maatregel die een netto besparing oplevert van 67 miljoen kilogram CO2. (bron; onderzoek variabele bijtelling in opdracht van in opdracht van het ministerie van IenW en de MobiliteitsAlliantie).
VZR adviseert dan ook om de voorgenomen maatregel, het verplicht zakelijke elektrisch, rijden niet door te zetten. We zullen ons dan ook in Den Haag inspannen om duidelijk te maken dat deze voorgenomen maatregel vooral nadelige gevolgen kent.
Wil je op de hoogte blijven van de zakelijke mobiliteit van nu? Meld je dan gratis aan bij VZR.
De onderschatte waarde van vergaderingen
dinsdag 19 december
Vergaderingen zijn veel meer dan momenten van overleg: ze vormen een spiegel van de cultuur binnen jouw organisatie. In ...
Duurzaam aanbesteden in de facilitaire sector: het kan!
dinsdag 19 december
We hebben de mond vol over duurzaamheid. In de praktijk blijkt duurzaam opereren een stuk weerbarstiger, concluderen deelnemers ...