Hoe kantoorinterieur het thuisgevoel beïnvloedt

3 min

 

Hoe kantoorinterieur het thuisgevoel beïnvloedt

In een krappe arbeidsmarkt, met een werkende populatie die steeds ouder wordt, en met meer en meer prikkels in de werkomgeving, zijn werkgevers zich steeds meer bewust van de duurzame inzetbaarheid van medewerkers.

Vitaliteit is een thema dat op steeds meer agenda’s terug te vinden is. Wij waren benieuwd hoe de werkomgeving aan dit thema kan bijdragen, en vroegen Susanne Colenberg om raad.

Colenberg is recent gepromoveerd aan de TU Delft op onderzoek naar de invloed van kantoorinterieur op (sociaal) welzijn van medewerkers. Wat is nu haar visie op vitaliteit in de werkomgeving?

Vitaliteit

Vitaliteit verwijst meestal naar een gevoel van kracht en energie en zou je daarom kunnen beschouwen als ervaren gezondheid in ruime zin. Daarin zijn drie categorieën te onderscheiden: fysiek, mentaal en sociaal. Naar de invloed van het kantoor op fysiek welzijn, of lichamelijke gezondheid, is het meeste onderzoek gedaan. Bijvoorbeeld naar het ‘nudgen’ van gezond gedrag. Denk aan het stimuleren van traplopen, het aanbieden van gezonde catering en sta-zit bureaus. Dit heeft vaak een positief effect op vitaliteit.

De tweede categorie is psychologisch welzijn of mentale gezondheid. Hierbij gaat het om de invloed van het kantoor op bijvoorbeeld stemming en gevoelens van stress. De derde categorie, sociale vitaliteit of sociaal welzijn, gaat bijvoorbeeld over prettige sociale interacties, positieve relaties met anderen en je thuis voelen binnen de groep. In haar promotieonderzoek heeft Colenberg zich verder verdiept in wat sociaal welzijn op het werk betekent en hoe de kantoorinrichting dat mogelijk beïnvloedt.

De impact van privacy en identiteit

Met fysieke elementen in de werkomgeving kunnen we het sociaal welzijn positief beïnvloeden door positieve interacties te faciliteren. Mensen kunnen verleid worden om elkaar te treffen door bijvoorbeeld slimme looproutes of goede zichtlijnen. Uit de psychologie weten we dat alleen al elkaar regelmatig zien en bewust zijn van elkaars aanwezigheid kan zorgen voor sympathie. Hoewel ook gezegd moet worden dat de scheidslijn met gebrek aan privacy dun is: je wilt ook niet dat mensen het gevoel hebben in een vissenkom te zitten waardoor ze continue worden afgeleid door iedereen die langsloopt. Überhaupt is privacy een belangrijke bepalende factor om sociaal welzijn te waarborgen: iedereen heeft een bepaalde mate van privacy nodig. Niet alleen om af en toe geconcentreerd te kunnen werken, maar het zorgt ook voor (psychologische) veiligheid, een belangrijk aspect van sociaal welzijn.

Een andere belangrijke bepalende factor in sociaal welzijn is identiteit. Een kantoor waar de identiteit van de organisatie, maar liefst ook de identiteit van het team terugkomt zorgt voor het gevoel van thuishoren in de organisatie of het team. Dat verhoogt het sociaal welzijn. We zien steeds vaker kantoren waar weinig identiteit terug te vinden is. Dan is de organisatie bijvoorbeeld alleen herkenbaar bij de receptie en is de rest van het kantoor vrij anoniem met clean desk bureaus en witte muren waar niks mag hangen. Afspraken maken over het gebruik van ruimten is prima, maar het is belangrijk om de balans met identiteit in de gaten te houden, want dat maakt een kantooromgeving meer eigen en dat voelt prettiger voor mensen

Vitaliteit als opvolger van duurzaamheid

De verwachting is dat deze overwegingen steeds belangrijker zullen worden. Vergelijk het met het thema duurzaamheid tien jaar geleden: daarbij vroegen we ons af wat de return on investment was, namen we kleine stappen, en nu is het een must geworden voor organisaties om over na te denken. De verwachting is dat dit voor het thema welzijn ook zo zal zijn. Te beginnen met fysiek welzijn, dat zie je eigenlijk nu al ontstaan. Maar het is mooi als ook mentaal- en sociaal welzijn meer aandacht krijgen want het is zo belangrijk met het oog op het duurzaam inzetten van medewerkers in het huidige maatschappelijke klimaat

Benieuwd naar de complete blik van Colenberg op de duurzame inzetbaarheid van medewerkers? Je leest haar expertblik én meer waardevolle inzichten in de BNW Index

Delen:

Meer inrichting & design

De toekomst van werkplekken

De toekomst van werkplekken

donderdag 30 januari

Alvero en Ditt werkten samen aan de kantooromgeving van HOFF Offices. Gevestigd op de Amsterdamse Zuidas, biedt HOFF een ...

Lees meer

Op bezoek bij SWP: Een gezamenlijke missie naar een duurzame en gezonde werkomgeving

Op bezoek bij SWP: Een gezamenlijke missie naar een duurzame ...

donderdag 23 januari

Robin Paul van Eck, Marketing Director bij Alvero, werkte mee aan het kantoor van Smart WorkPlace, een goede reden voor ...

Lees meer

Overzicht creëren in het gigantische aanbod werkplekmeubilair

Overzicht creëren in het gigantische aanbod werkplekmeubilair

donderdag 16 januari

Bij BUREAU VANDERVORM weten ze als geen ander dat het aanbod aan werkplekmeubilair onoverzichtelijk groot is. Ook loopt ...

Lees meer

Zo ziet het perspectief van de cateraar eruit

Zo ziet het perspectief van de cateraar eruit

dinsdag 3 december

Je selectie van de cateraar is van grote invloed op de medewerkerstevredenheid en het succes van het werkplekconcept. Het ...

Lees meer

In 5 stappen naar jouw nieuwe kantoor

In 5 stappen naar jouw nieuwe kantoor

woensdag 20 november

Bij een verhuizing komt veel kijken, daar weten ze bij BUREAU VANDERVORM alles van. Ze hebben daarom alles voor je op een ...

Lees meer

Een geweldige plek om te werken

Een geweldige plek om te werken

woensdag 6 november

Bij de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) vindt een strategische heroriëntatie plaats. Bij de huisvestingsopgave ...

Lees meer

Duurzame missie in historische context

Duurzame missie in historische context

woensdag 23 oktober

Nabij Amsterdam Centraal, vond Vandebron een nieuwe huisvesting waar zowel aan het gewenste karakter als duurzaamheid geen ...

Lees meer

Van richting tot (her)inrichting

Van richting tot (her)inrichting

vrijdag 11 oktober

Hoe gaat het hybride werken en samenwerken er uitzien in de organisatie? En hoe ontmoeten medewerkers elkaar in de werkomgeving? ...

Lees meer

De waarde van goede akoestiek voor het kantoor

De waarde van goede akoestiek voor het kantoor

dinsdag 8 oktober

Geluid staat steevast in de top 3 factoren die medewerkers als storend ervaren op kantoor. Tijdens de WorkPlace Academy's ...

Lees meer

De werkomgeving centraal in het aantrekken van talent

De werkomgeving centraal in het aantrekken van talent

vrijdag 4 oktober

Het aantrekken van nieuw talent is een uitdaging waar veel bedrijven mee geconfronteerd worden. In deze blog van HEVO vertellen ...

Lees meer

Circulaire Plaza’s voor PwC Amsterdam

Circulaire Plaza’s voor PwC Amsterdam

donderdag 8 augustus

Ontwerpbureau Powerplant creëerde voor PwC Amsterdam een circulaire coworking- en hospitality omgeving. Bij de interieurbouw ...

Lees meer

Alvero levert topprestatie in Parijs

Alvero levert topprestatie in Parijs

dinsdag 30 juli

Waar topsporters bezig zijn met wereldprestaties is ook deze SWP-Partner bezig met een prachtige prestatie in Parijs. Tijdens ...

Lees meer

Nieuw kantoor helpt groeiplannen in regio versnellen

Nieuw kantoor helpt groeiplannen in regio versnellen

donderdag 30 mei

Op 10 minuten loopafstand van Eindhoven Centraal Station, betrok adviesbureau Turner & Townsend een nieuw kantoor. “Dit ...

Lees meer

Webinar: zo zorgt data voor een toekomstbestendige werkomgeving

Webinar: zo zorgt data voor een toekomstbestendige werkomgeving

donderdag 4 april

Een interactief webinar van Smart WorkPlace, in samenwerking met Alvero, belichtte kansen om met data voor een toekomstbestendige ...

Lees meer

HNK Rotterdam Scheepvaartkwartier heropent deuren na grote verbouwing

HNK Rotterdam Scheepvaartkwartier heropent deuren na grote verbouwing

woensdag 27 maart

HNK Rotterdam Scheepvaartkwartier is vorige week feestelijk heropend. Op de plek waar HNK twaalf jaar geleden haar eerste ...

Lees meer

Zo maak jij de circulaire transitie in je werkomgeving

Zo maak jij de circulaire transitie in je werkomgeving

donderdag 7 maart

De circulaire transitie organiseren én realiseren in je werkomgeving is niet eenvoudig, maar data en inzicht zorgen ...

Lees meer

SWP op Locatie: “Kijk op een andere manier naar je kantoor”

SWP op Locatie: “Kijk op een andere manier naar je kantoor”

dinsdag 5 maart

Vernieuwende werkplekomgevingen kregen alle aandacht tijdens de eerste SWP op Locatie bij FMXXL en Mr Green Boutique Offices ...

Lees meer

Nieuwe onderkomen van fusiegemeente West Betuwe

Nieuwe onderkomen van fusiegemeente West Betuwe

vrijdag 23 februari

De kersverse fusiegemeente West Betuwe zet voor haar nieuwe onderkomen in op transformatie en biobased materiaal. Het ontwerp ...

Lees meer

Blog: Gezond en Gelukkig naar kantoor

Blog: Gezond en Gelukkig naar kantoor

woensdag 21 februari

Gezonde en gelukkige werknemers. Dat is het doel van iedere organisatie en een van de belangrijkste uitgangspunten in het ...

Lees meer

Blog: De Hoftoren en de twaalf zintuigen

Blog: De Hoftoren en de twaalf zintuigen

dinsdag 20 februari

Recent zijn vier proeftuinen Hybride Werken opgeleverd bij het Ministerie van OCW in de Hoftoren in Den Haag. Hierbij is ...

Lees meer

Terug naar boven