Autobelasting als beleidsinstrument

 

Autobelasting als beleidsinstrument

Het behalen van de klimaatdoelen is nodig, maar de autobelastingen en met name de bijtelling moeten daar niet de grootste bijdragen aan leveren. Dat vindt Smart WorkPlace partner VZR (Vereniging Zakelijke Rijders).

Terwijl de verkopen van elektrische auto’s op hun hoogtepunt waren, met de verdubbeling van de bijtelling naar 8% in het vizier, kwam de Algemene Rekenkamer in december 2019 met het oordeel dat de bijtelling in Nederland te laag was. Reëler zou een percentage van 36% zijn, aldus de Rekenkamer in haar onderzoek Autobelasting als beleidsinstrument.
 
Deze aanbeveling is voor VZR voldoende aanleiding om dit onderzoek eens onder de loep te nemen.
De Algemene Rekenkamer heeft besloten onderzoek te doen naar de autobelastingen, daarbij kwam de vraag uit de Tweede Kamer om onderzoek te doen naar de doelmatigheid van de fiscale stimulering van elektrische auto’s.
De hoofddoelen van de autobelastingen, benoemd in Autobrief II, zijn een stabiele inkomstenstroom voor de overheid én een wezenlijke ondersteuning van klimaatdoelen op autogebied via fiscale prikkels. Deze twee zijn niet in harmonie wanneer we kijken naar het streven naar een forse toename van het aantal elektrische auto’s en de stabiliteit van de BPM en accijnzen.
Daarbij concludeert de Algemene Rekenkamer dat tal van maatregelen niet consistent zijn en soms elkaar zelfs tegenwerken. Interessante conclusies en we raden het rapport dan ook aan voor de geïnteresseerden, maar gaan hier alleen dieper in op de bijtelling voor de zakelijke rijder.
 
De berekening

De Algemene Rekenkamer geeft aan dat, met het oog op het opbrengstdoel, de waarde van het privégebruik van een auto van de zaak wordt onderschat. Ze halen er een rapport van de OECD bij om aan te tonen dat Nederland niet 100% maar 69,9% van het voordeel van privégebruik in aanmerking neemt. Omdat deze berekening op de toenmalige 25% bijtelling is gebaseerd, komt de Algemene Rekenkamer met de conclusie dat volgens de benchmark de bijtelling maar liefst 36% zou moeten zijn (100/69,9 x 25%= 35,9%).
 
De staatssecretaris van Financiën reageert zeer helder; de besparingswaarde van de auto van de zaak (stel cataloguswaarde is € 50.000,-) bestaat uit het feit dat er geen privéauto wordt aangeschaft. Deze besparingswaarde wordt berekend op basis van een auto die een leaserijder zou kopen als hij geen auto van de zaak zou krijgen (stel cataloguswaarde is € 30.000,-). Door de bijtelling te stellen op een percentage van de waarde van de daadwerkelijk ter beschikking gestelde auto (in dit voorbeeld 22% van € 50.000,- dus ruim € 900,- per maand) wordt een (veel) hoger bedrag aan inkomen in aanmerking genomen dan de feitelijke besparingswaarde.
De staatssecretaris concludeert: “Het huidige bijtellingspercentage van 22% valt naar de mening van het kabinet binnen de hiervoor beschreven bandbreedte. Het blijft echter een forfaitaire benadering die per definitie niet in alle gevallen een correcte weergave zal zijn van het individuele genoten voordeel van het privégebruik van de auto van de zaak. Dat is immers eigen aan een forfait dat naar zijn aard grofmazig is.”
  
Visie VZR

VZR concludeert over het onderzoek van de Algemene Rekenkamer dat de stabiele inkomstenstroom van de overheid een grote zorg is. Wanneer we inderdaad massaal overgaan op elektrische auto’s betalen we, tot 2026, minder bijtelling, komen er geen brandstofaccijnzen meer binnen en zijn de fiscale stimuleringsvoordelen op BPM en MRB debet aan deze inkomsten. Tegelijkertijd begrijpen we de spagaat van het kabinet om én te streven en stimuleren om de klimaatdoelen te behalen én daarbij de inkomsten op peil te houden.
 
VZR is van mening dat het behalen van de klimaatdoelen nodig is, maar dat de autobelastingen en met name de bijtelling daar niet de grootste bijdragen aan moeten leveren. We zijn dan ook blij met de heldere uitleg van de staatssecretaris van Financiën over de opbouw van de bijtelling.
 
Ten slotte kijken we uit naar de resultaten van de Pilot Variabele Bijtelling op privékilometers die VZR dit jaar uitvoert in het kader van de Mobiliteitsalliantie en het ministerie I & W. In deze pilot onderzoeken we wat het effect zal zijn van betalen op basis van de daadwerkelijk gemaakte privékilometers.

 

Delen:

Meer inrichting & design

Certificering voor Interface met Cradle to Cradle-tapijttegels in Europa

Certificering voor Interface met Cradle to Cradle-tapijttegels ...

vrijdag 31 januari

Een deel van het assortiment in Europa geproduceerde tapijttegels van Interface heeft de Cradle to Cradle Certified Silver-status ...

Lees meer

Samenwerking bij toekomst van werkplekken

Samenwerking bij toekomst van werkplekken

donderdag 30 januari

Alvero en Ditt werkten samen aan de kantooromgeving van HOFF Offices. Gevestigd op de Amsterdamse Zuidas, biedt HOFF een ...

Lees meer

Op bezoek bij SWP: Een gezamenlijke missie naar een duurzame en gezonde werkomgeving

Op bezoek bij SWP: Een gezamenlijke missie naar een duurzame ...

donderdag 23 januari

Robin Paul van Eck, Marketing Director bij Alvero, werkte mee aan het kantoor van Smart WorkPlace, een goede reden voor ...

Lees meer

Overzicht creëren in het gigantische aanbod werkplekmeubilair

Overzicht creëren in het gigantische aanbod werkplekmeubilair

donderdag 16 januari

Bij BUREAU VANDERVORM weten ze als geen ander dat het aanbod aan werkplekmeubilair onoverzichtelijk groot is. Ook loopt ...

Lees meer

Zo ziet het perspectief van de cateraar eruit

Zo ziet het perspectief van de cateraar eruit

dinsdag 3 december

Je selectie van de cateraar is van grote invloed op de medewerkerstevredenheid en het succes van het werkplekconcept. Het ...

Lees meer

In 5 stappen naar jouw nieuwe kantoor

In 5 stappen naar jouw nieuwe kantoor

woensdag 20 november

Bij een verhuizing komt veel kijken, daar weten ze bij BUREAU VANDERVORM alles van. Ze hebben daarom alles voor je op een ...

Lees meer

Een geweldige plek om te werken

Een geweldige plek om te werken

woensdag 6 november

Bij de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) vindt een strategische heroriëntatie plaats. Bij de huisvestingsopgave ...

Lees meer

Duurzame missie in historische context

Duurzame missie in historische context

woensdag 23 oktober

Nabij Amsterdam Centraal, vond Vandebron een nieuwe huisvesting waar zowel aan het gewenste karakter als duurzaamheid geen ...

Lees meer

Van richting tot (her)inrichting

Van richting tot (her)inrichting

vrijdag 11 oktober

Hoe gaat het hybride werken en samenwerken er uitzien in de organisatie? En hoe ontmoeten medewerkers elkaar in de werkomgeving? ...

Lees meer

De waarde van goede akoestiek voor het kantoor

De waarde van goede akoestiek voor het kantoor

dinsdag 8 oktober

Geluid staat steevast in de top 3 factoren die medewerkers als storend ervaren op kantoor. Tijdens de WorkPlace Academy's ...

Lees meer

De werkomgeving centraal in het aantrekken van talent

De werkomgeving centraal in het aantrekken van talent

vrijdag 4 oktober

Het aantrekken van nieuw talent is een uitdaging waar veel bedrijven mee geconfronteerd worden. In deze blog van HEVO vertellen ...

Lees meer

Hoe kantoorinterieur het thuisgevoel beïnvloedt

Hoe kantoorinterieur het thuisgevoel beïnvloedt

woensdag 2 oktober

In een krappe arbeidsmarkt, met een werkende populatie die steeds ouder wordt, en met meer en meer prikkels in de werkomgeving, ...

Lees meer

Circulaire Plaza’s voor PwC Amsterdam

Circulaire Plaza’s voor PwC Amsterdam

donderdag 8 augustus

Ontwerpbureau Powerplant creëerde voor PwC Amsterdam een circulaire coworking- en hospitality omgeving. Bij de interieurbouw ...

Lees meer

Alvero levert topprestatie in Parijs

Alvero levert topprestatie in Parijs

dinsdag 30 juli

Waar topsporters bezig zijn met wereldprestaties is ook deze SWP-Partner bezig met een prachtige prestatie in Parijs. Tijdens ...

Lees meer

Nieuw kantoor helpt groeiplannen in regio versnellen

Nieuw kantoor helpt groeiplannen in regio versnellen

donderdag 30 mei

Op 10 minuten loopafstand van Eindhoven Centraal Station, betrok adviesbureau Turner & Townsend een nieuw kantoor. “Dit ...

Lees meer

Webinar: zo zorgt data voor een toekomstbestendige werkomgeving

Webinar: zo zorgt data voor een toekomstbestendige werkomgeving

donderdag 4 april

Een interactief webinar van Smart WorkPlace, in samenwerking met Alvero, belichtte kansen om met data voor een toekomstbestendige ...

Lees meer

HNK Rotterdam Scheepvaartkwartier heropent deuren na grote verbouwing

HNK Rotterdam Scheepvaartkwartier heropent deuren na grote verbouwing

woensdag 27 maart

HNK Rotterdam Scheepvaartkwartier is vorige week feestelijk heropend. Op de plek waar HNK twaalf jaar geleden haar eerste ...

Lees meer

Zo maak jij de circulaire transitie in je werkomgeving

Zo maak jij de circulaire transitie in je werkomgeving

donderdag 7 maart

De circulaire transitie organiseren én realiseren in je werkomgeving is niet eenvoudig, maar data en inzicht zorgen ...

Lees meer

SWP op Locatie: “Kijk op een andere manier naar je kantoor”

SWP op Locatie: “Kijk op een andere manier naar je kantoor”

dinsdag 5 maart

Vernieuwende werkplekomgevingen kregen alle aandacht tijdens de eerste SWP op Locatie bij FMXXL en Mr Green Boutique Offices ...

Lees meer

Nieuwe onderkomen van fusiegemeente West Betuwe

Nieuwe onderkomen van fusiegemeente West Betuwe

vrijdag 23 februari

De kersverse fusiegemeente West Betuwe zet voor haar nieuwe onderkomen in op transformatie en biobased materiaal. Het ontwerp ...

Lees meer

Terug naar boven