‘Waar wringt de schoen? Bij de vastgoedbeheerder of juist de huurder?’

4 min

 

‘Waar wringt de schoen? Bij de vastgoedbeheerder of juist de huurder?’

Dit voorjaar voert Smart WorkPlace-partner Solved in samenwerking met facilitair dienstverlener HEYDAY weer het beheerdersonderzoek onder huurders uit. Ter voorbereiding en inspiratie verscheen onderstaand blog.

U huurt kantoorruimte. Na het afsluiten van het huurcontract verdwijnt de eigenaar vaak uit beeld en krijgt u te maken met een vastgoedbeheerder die namens de eigenaar het gebouw – u raadt het al – beheert.

Het bestaansrecht van de beheerder is heel goed verklaarbaar; eigenaren hebben vaak vastgoed in verschillende steden en zelf niet het apparaat om de dagelijkse beslommeringen te coördineren. Als aanspreekpunt richting u als huurder stellen zij dan een vastgoedbeheerder aan. Zover niet veel aan de hand. Maar wat mag u als huurder eigenlijk van de vastgoedbeheerder verwachten? En waarom zijn veel huurders ontevreden over de rol van de beheerder? In deze blog leggen we uit waar de schoen wringt.

De twee petten van de vastgoedbeheerder

Zoals in de inleiding geschreven, wordt de beheerder ingehuurd door de gebouweigenaar om het commercieel en technisch beheer uit te voeren en zijn daarmee het (enige) aanspreekpunt voor u als huurder.

Een van de grootste vastgoedbeheerders van Nederland schrijft op zijn website: “Het gaat om tevredenheid van de huurder. […] Onze aandacht richten wij dan ook op het behoud van uw huurders, dit geeft immers een garantie van uw inkomsten. Binnen [naam beheerder] staat de tevredenheid van de huurder centraal.” Oké, dat klinkt logisch en veelbelovend, maar hoe werkt dat in de praktijk als de eigenaar de rekening betaalt?

Zoals te verwachten ontstaat er spanning als het bijvoorbeeld gaat om onderhoud van het gebouw. De beheerder heeft er belang bij de kosten voor de eigenaar laag te houden, terwijl u als huurder graag ziet dat het onderhoud op een ***** niveau gebeurt.

Een mooi voorbeeld is de CV installatie – het lijdend voorwerp uit onze laatste blog. Een dergelijke installatie heeft een levensduur van zeg 15 jaar. De eigenaar houdt er dus rekening mee dat na deze periode de installatie moet worden vervangen. Maar in de praktijk loopt het vaak anders: de installatie functioneert na 16 jaar ook nog best en waarom zou je geld uitgeven aan iets wat nog werkt? De beheerder zal de eigenaar adviseren de vervanging uit te stellen. Immers de kosten voor vernieuwing zijn voor eigenaar, onderhoud en herstel voor huurder.

Als huurder bent u hiervan de dupe: de kans dat de installatie vaker storingen vertoont en de kosten voor dagelijks onderhoud stijgen zijn zeer reëel. Daarnaast is het energieverbruik van een oude CV uiteraard veel hoger dan een van de nieuwste generatie.

Managing expectations

Naast discussies over onderhoud krijgen wij van onze opdrachtgevers ook regelmatig vragen over verwachtingen die men heeft van de beheerder. Het lijkt erop dat de huurder en beheerder een andere taal spreken waardoor de nodige ruis – en hierdoor zelfs onbegrip – ontstaat. Vergelijk het met een medewerker van uw ICT afdeling die u probeert uit te leggen dat de firewall via een andere poort moet worden geconfigureerd om toegang te kunnen krijgen tot de printserver. Huh? Precies.

Een ander pijnpunt is het gebrek aan communicatie over de afhandeling van klachten en storingen. Veel beheerders gebruiken tegenwoordig online portals om de huurder te informeren over uitstaande zaken, maar vaak is telefonisch contact net even prettiger.

Om de beheerder enige bijval te geven, het is ook geen eenvoudig vak. De eigenaar én huurder tevreden houden en hierbij ook nog eens afhankelijk zijn van vele externen (zoals de CV monteur). Ook ontstaat er het bekende fenomeen dat klagers klagen en tevreden mensen dit als gewoon ervaren.

Het gaat dus voornamelijk om de verwachtingen en daar kunnen zowel de beheerder als de huurder nog wel wat leren.

Enkele tips

Hoe kunt u er nu voor zorgen dat na ondertekening van de huurovereenkomst de afspraken met de beheerder duidelijk zijn en u dus weet waar u aan toe bent? Hierbij enkele tips:

  • Vraag om inzage in de afspraken tussen de eigenaar en de beheerder. Hiermee krijgt u inzicht in bijvoorbeeld reactietijden (service level agreement) en wat u van de beheerder mag verwachten.
  • Vraag de eigenaar om een meerjarenonderhoudsplanning (MJOP); in de MJOP is de onderhouds- en vervangingsfrequentie van installaties opgenomen en geeft hiermee inzicht in de periode waarop bijvoorbeeld een koelmachine wordt vervangen en kunt u tijdig uw medewerkers informeren.
  • Leg vast welke kwaliteit u van het gehuurde mag verwachten gedurende de looptijd van het huurcontract. Dit kan bijvoorbeeld middels NEN 2767 waarbij alle elementen van het gehuurde een conditiescore krijgen. Indien als gevolg van veroudering de kwaliteit onder de afgesproken score daalt, dan heeft de beheerder de verplichting om over te gaan tot vernieuwing.

Beheerdersonderzoek 2019

Solved heeft afgelopen jaren periodiek onderzoek gedaan naar de kwaliteit van vastgoedbeheerders door huurders te ondervragen naar haar ervaringen met de beheerder en diens diensten.

Dit voorjaar voert Solved in samenwerking met facilitair dienstverlener HEYDAY wederom het beheerdersonderzoek uit. Wij nodigen u graag uit om hieraan deel te nemen. Waarom zou u dit doen? Eenvoudig: u krijgt een persoonlijke rapportage met inzicht in de prestaties van uw vastgoedbeheerder en kunt dit gebruiken in gesprekken. Daarnaast kunnen we met uw input de branche inzicht geven in de knelpunten hetgeen zal hopelijk leiden tot verbeterde tevredenheid bij u als huurder.

Wilt u direct meedoen? Klik dan hier!

Delen:

Meer inrichting & design

Certificering voor Interface met Cradle to Cradle-tapijttegels in Europa

Certificering voor Interface met Cradle to Cradle-tapijttegels ...

vrijdag 31 januari

Een deel van het assortiment in Europa geproduceerde tapijttegels van Interface heeft de Cradle to Cradle Certified Silver-status ...

Lees meer

Samenwerking bij toekomst van werkplekken

Samenwerking bij toekomst van werkplekken

donderdag 30 januari

Alvero en Ditt werkten samen aan de kantooromgeving van HOFF Offices. Gevestigd op de Amsterdamse Zuidas, biedt HOFF een ...

Lees meer

Op bezoek bij SWP: Een gezamenlijke missie naar een duurzame en gezonde werkomgeving

Op bezoek bij SWP: Een gezamenlijke missie naar een duurzame ...

donderdag 23 januari

Robin Paul van Eck, Marketing Director bij Alvero, werkte mee aan het kantoor van Smart WorkPlace, een goede reden voor ...

Lees meer

Overzicht creëren in het gigantische aanbod werkplekmeubilair

Overzicht creëren in het gigantische aanbod werkplekmeubilair

donderdag 16 januari

Bij BUREAU VANDERVORM weten ze als geen ander dat het aanbod aan werkplekmeubilair onoverzichtelijk groot is. Ook loopt ...

Lees meer

Zo ziet het perspectief van de cateraar eruit

Zo ziet het perspectief van de cateraar eruit

dinsdag 3 december

Je selectie van de cateraar is van grote invloed op de medewerkerstevredenheid en het succes van het werkplekconcept. Het ...

Lees meer

In 5 stappen naar jouw nieuwe kantoor

In 5 stappen naar jouw nieuwe kantoor

woensdag 20 november

Bij een verhuizing komt veel kijken, daar weten ze bij BUREAU VANDERVORM alles van. Ze hebben daarom alles voor je op een ...

Lees meer

Een geweldige plek om te werken

Een geweldige plek om te werken

woensdag 6 november

Bij de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) vindt een strategische heroriëntatie plaats. Bij de huisvestingsopgave ...

Lees meer

Duurzame missie in historische context

Duurzame missie in historische context

woensdag 23 oktober

Nabij Amsterdam Centraal, vond Vandebron een nieuwe huisvesting waar zowel aan het gewenste karakter als duurzaamheid geen ...

Lees meer

Van richting tot (her)inrichting

Van richting tot (her)inrichting

vrijdag 11 oktober

Hoe gaat het hybride werken en samenwerken er uitzien in de organisatie? En hoe ontmoeten medewerkers elkaar in de werkomgeving? ...

Lees meer

De waarde van goede akoestiek voor het kantoor

De waarde van goede akoestiek voor het kantoor

dinsdag 8 oktober

Geluid staat steevast in de top 3 factoren die medewerkers als storend ervaren op kantoor. Tijdens de WorkPlace Academy's ...

Lees meer

De werkomgeving centraal in het aantrekken van talent

De werkomgeving centraal in het aantrekken van talent

vrijdag 4 oktober

Het aantrekken van nieuw talent is een uitdaging waar veel bedrijven mee geconfronteerd worden. In deze blog van HEVO vertellen ...

Lees meer

Hoe kantoorinterieur het thuisgevoel beïnvloedt

Hoe kantoorinterieur het thuisgevoel beïnvloedt

woensdag 2 oktober

In een krappe arbeidsmarkt, met een werkende populatie die steeds ouder wordt, en met meer en meer prikkels in de werkomgeving, ...

Lees meer

Circulaire Plaza’s voor PwC Amsterdam

Circulaire Plaza’s voor PwC Amsterdam

donderdag 8 augustus

Ontwerpbureau Powerplant creëerde voor PwC Amsterdam een circulaire coworking- en hospitality omgeving. Bij de interieurbouw ...

Lees meer

Alvero levert topprestatie in Parijs

Alvero levert topprestatie in Parijs

dinsdag 30 juli

Waar topsporters bezig zijn met wereldprestaties is ook deze SWP-Partner bezig met een prachtige prestatie in Parijs. Tijdens ...

Lees meer

Nieuw kantoor helpt groeiplannen in regio versnellen

Nieuw kantoor helpt groeiplannen in regio versnellen

donderdag 30 mei

Op 10 minuten loopafstand van Eindhoven Centraal Station, betrok adviesbureau Turner & Townsend een nieuw kantoor. “Dit ...

Lees meer

Webinar: zo zorgt data voor een toekomstbestendige werkomgeving

Webinar: zo zorgt data voor een toekomstbestendige werkomgeving

donderdag 4 april

Een interactief webinar van Smart WorkPlace, in samenwerking met Alvero, belichtte kansen om met data voor een toekomstbestendige ...

Lees meer

HNK Rotterdam Scheepvaartkwartier heropent deuren na grote verbouwing

HNK Rotterdam Scheepvaartkwartier heropent deuren na grote verbouwing

woensdag 27 maart

HNK Rotterdam Scheepvaartkwartier is vorige week feestelijk heropend. Op de plek waar HNK twaalf jaar geleden haar eerste ...

Lees meer

Zo maak jij de circulaire transitie in je werkomgeving

Zo maak jij de circulaire transitie in je werkomgeving

donderdag 7 maart

De circulaire transitie organiseren én realiseren in je werkomgeving is niet eenvoudig, maar data en inzicht zorgen ...

Lees meer

SWP op Locatie: “Kijk op een andere manier naar je kantoor”

SWP op Locatie: “Kijk op een andere manier naar je kantoor”

dinsdag 5 maart

Vernieuwende werkplekomgevingen kregen alle aandacht tijdens de eerste SWP op Locatie bij FMXXL en Mr Green Boutique Offices ...

Lees meer

Nieuwe onderkomen van fusiegemeente West Betuwe

Nieuwe onderkomen van fusiegemeente West Betuwe

vrijdag 23 februari

De kersverse fusiegemeente West Betuwe zet voor haar nieuwe onderkomen in op transformatie en biobased materiaal. Het ontwerp ...

Lees meer

Terug naar boven