Werken met alle generaties
Hoe kun je frisse inzichten van jongere generaties integreren met waardevolle ervaring van oudere generaties? Lees er alles over in deze blog van Draaijer.
Generatieverschillen op de werkvloer zijn duidelijk zichtbaar. De ene collega schakelt moeiteloos tussen virtuele vergaderingen en gebruikt AI-tools om de productiviteit te verhogen, voor andere generaties is dit minder eenvoudig. Hoewel de nadruk vaak ligt op de verschillen tussen generaties, is het minstens zo belangrijk om de overeenkomsten te herkennen en te benutten. Tijdens een ronde tafel sessie ging Draaijer in gesprek met Babyboomers, Generatie X, Millennials en Generatie Z. Samen werd onderzocht hoe verschillende generaties elkaar kunnen versterken door kennis en ervaring te delen.
Generaties op de werkvloer
Voor het eerst in de geschiedenis werken vier generaties zij aan zij, elk met hun eigen normen, waarden en werkstijlen. Dit biedt zowel uitdagingen als kansen. Iedere generatie heeft op de werkvloer eigen sterke punten die waardevol kunnen zijn voor anderen. Babyboomers brengen een schat aan ervaring en expertise mee die jongere collega's kunnen helpen bij hun professionele groei. Tegelijkertijd zijn jongere generaties, zoals Generatie Z, vaak beter thuis in de nieuwste technologieën en kunnen zij innovatieve manieren van werken introduceren. Terwijl Generatie X en Babyboomers de voordelen van thuiswerken waarderen, zoeken Millennials en met name Generatie Z vaker de dynamiek van het kantoor op. Ze verlangen naar interactie met collega's en vinden inspiratie in de fysieke ruimte. Bij hybride werken is het dus belangrijk dat de verschillende generaties elkaar blijven opzoeken, om van elkaar te leren en samen te verbinden.
Bouwen aan de generatiebrug
Als organisatie moet je de unieke kwaliteiten van elke generatie erkennen en benutten. Bruggen bouwen tussen generaties op de werkvloer gaat niet alleen over het verbeteren van samenwerking, maar ook over het creëren van een inclusieve cultuur waarin iedereen zich gewaardeerd en gerespecteerd voelt.
De gezamenlijke conclusie is eigenlijk een oproep tot actie: Laten we samen werken aan een toekomst waarin we van elkaars kracht en kennis leren in een werkplek waarin iedereen zich thuis voelt.
Kracht per generatie
Babyboomers: pioniers van zelfontplooiing
Deze generatie heeft een schat aan kennis en ervaring die ze graag doorgeeft aan volgende generaties, maar ze houdt ook vast aan eigen ideeën en is niet snel geneigd om zomaar in te stemmen met nieuwe beslissingen.
Generatie X: flexibele bruggenbouwers
Verbinding en consensus zijn belangrijk voor deze generatie, en ze hecht veel waarde aan een gedeelde aanpak en samenwerking. Deze vijftigers fungeren vaak als bruggenbouwers binnen de organisatie, waarbij ze zorgen voor een goede balans.
Millennials: ambitieuze wereldverbeteraars
Deze generatie is zich sterk bewust van maatschappelijke kwesties zoals klimaatverandering en zoekt voldoening in werk dat betekenisvol is. Ze houdt van werken in aangename omgevingen waar ze zichzelf actief kan ontwikkelen en meteen een toegevoegde waarde kan leveren.
Generatie Z: digitale natives
Deze generatie roep hecht veel waarde aan persoonlijke ontwikkeling, werkgeluk en een goede werk-privébalans. Ze is bereid om verantwoordelijkheid te nemen, ze wil uitdagingen aangaan en zoekt werk dat de mogelijkheid biedt om bij te dragen aan grotere doelen.
Auteurs: Alisa Heesakkers, Judy Berkhout en Ingeborg Leene, adviseurs bij Draaijer
Meer artikelen van Draaijer
Column: Nog maar 80 uur per week naar werk?
zondag 3 december
Een opvallende ontwikkeling: Medewerkers van JP Morgan gaan nog 'maar' 80 uur per week naar werk. Nick Lettink, Directeur ...
Zo ziet het perspectief van de cateraar eruit
zondag 3 december
Je selectie van de cateraar is van grote invloed op de medewerkerstevredenheid en het succes van het werkplekconcept. Het ...