Masterclass 'Programmeren en ontwerpen van een werkomgeving'

Masterclass 'Programmeren en ontwerpen van een werkomgeving'

woensdag 5 maart 2025

Direct aanmelden

Iedereen die wel eens een herhuisvestingsproject heeft gedaan weet het: het zijn complexe trajecten waarin je op veel niveaus moet kunnen schakelen. Een goed programma van eisen is hierin je houvast. Maar hoe stel je een Programma van Eisen op dat bijdraagt aan een succesvolle werkomgeving? En minstens zo belangrijk: hoe communiceer je effectief met een architect, zodat die op basis van jouw input tot een goed ontwerp komt?  

Tijdens een tweedaagse interactieve masterclass wordt door experts Hester van Sprang, Hans Reineke en Pepijn van Schoonhoven op deze vragen ingegaan. De masterclass biedt een mix van kennisoverdracht en oefenen aan de hand van praktijkcases. Samen met de andere deelnemers ga je praktisch aan de slag om je inzichten en kennis te verrijken en te verdiepen, zodat je niet alleen leert van de docenten, maar ook van elkaars ervaringen.

Ben jij op dit moment betrokken in een herhuisvestingsproject of ga je dat binnenkort doen? Dan is deze masterclass precies wat je nodig hebt om goed beslagen ten ijs te komen. 

De Masterclass wordt gehouden op 5 en 12 maart 2025 bij respectievelijk De Brauw Blackstone in Amsterdam en bij a.s.r. in Utrecht. Een rondleiding met toelichting op de organisatie en inrichting van de werkomgeving ter plekke maakt onderdeel uit van het programma.

Direct aanmelden

Tijd Programmaonderdeel
09:00 uur Woensdag 5 maart 2025
Hester van Sprang, Pepijn van Schoonhoven, Hans Reineke

Dag 1: woensdag 5 maart

Locatie: De Brauw Blackstone Westbroek in Amsterdam

Vanaf 9.00 – Inloop en welkom

09.30-10.30 – Rondleiding bij De Brauw Blackstone Westbroek door Hans Reineke

10.30-11.15 – Inleiding door Hester van Sprang

11.30-12.30 – Wat is een Programma van Eisen (PvE)? door Pepijn van Schoonhoven

Wat is een PvE en waarom is het essentieel? Werkprocessen worden gemodelleerd en vertaald in huisvestingstermen. Hoe structureer je een PvE en met voorbeelden van succesvolle PvE's.

12.30-13.00 – Opdracht Programma van Eisen

In groepjes worden risico’s geïdentificeerd in een fictief PvE. Over risicomanagement en flexibiliteit. Hoe om te gaan met voortschrijdend inzicht tijdens het project?

13.00-14.00 – Lunch

14.00-15.00 – Terugkoppeling en discussie naar aanleiding van opdracht

15.00-16.30 – Wat is een goede werkomgeving? door Hans Reineke

Deelnemers beoordelen in groepjes aan de hand van een checklist een werkplekontwerp vanuit gebruikers- en eigenaar/beheerdersperspectief.

16.30 – Afsluiting eerste dag

 

09:00 uur Woensdag 12 maart 2025
Hester van Sprang, Pepijn van Schoonhoven, Hans Reineke

Dag 2: woensdag 12 maart 2025

Locatie: a.s.r. in Utrecht

Vanaf 9.00 – Inloop

09.30-10.30 – Huidige trends in het werkplekontwerp door Pepijn van Schoonhoven

Nieuwe werkomgevingen (agile spaces, biophilic design) vragen aandacht voor modelleren (typisch gedrag) en databased ontwerpen (werkelijk gedrag). De menselijke factor krijgt meer aandacht.

10.30-10.45 – Korte break

10.45-11.15 – Opdracht: Formuleer specifieke eisen voor een gekozen aspect (bijv. ergonomie of duurzaamheid)

11.15-11.45 – Terugkoppeling opdracht In groepjes worden risico’s geïdentificeerd in een fictief PvE. Over risicomanagement en flexibiliteit. Hoe om te gaan met voortschrijdend inzicht tijdens het project?

11.45-12.30 – Afsluitende analyse

12.30-13.30 – Lunch

13.30-14.15 – Basisprincipes van architectuur voor WorkPlace Managers door Hans Reineke

14.15-15.30 – Inleiding op Ruimtelijk denken in de vorm van wandeling door gebouw

15.30-16.15 – Inleiding tot materiaalkeuze: esthetische en functionele overwegingen

16.15-16.30 – Afsluiting door Hester van Sprang

Algemene voorwaarden downloaden (PDF)

Stap 1:
Welkom

Het invullen van de registratiemodule neemt slechts enkele minuten in beslag.

Al geregistreerd, maar je inschrijfbevestiging kwijt?

Verstuur de bevestiging opnieuw

Je gegevens
Dieetwensen diner
Je eventcode

Aanmelding
1495.00 (excl. BTW)

Belangrijk 
Als deelnemer ga je akkoord om op de deelnemerslijst te komen en dat deze gedeeld kan worden met de sprekers en partners.

 
Gegevens verwijderen & opnieuw beginnen

Stap 2:
Contactgegevens

Jouw volledige naam en de naam van de organisatie worden op de toegangsbadge vermeld. Wij vragen je deze op correcte wijze in te vullen, hiermee profileer je je namelijk onder de bezoekers.

Je gegevens (vervolg)
Organisatie

+  Collega toevoegen


Jouw gegevens worden gebruikt voor het toesturen van informatie over evenementen van Smart WorkPlace B.V., lees de volledige privacyverklaring.

Stap 3:
Adresgegevens

N.B. We vragen standaard om de factuurgegevens, ook als je je via een kosteloze uitnodiging registreert. Dit in verband met de inschrijfvoorwaarden.

Adresgegevens
incl. toevoegingen

Factuurgegevens
Factuuradres
incl. toevoegingen

Stap 4:
Betaling

Controleer je gegevens alsjeblieft.
Klopt er iets niet? Ga dan terug naar stap 3 om de gegevens te wijzigen.

Betaalmethode
Jouw bestelling
Product Totaal
Subtotaal
BTW 21%
Totaal
Jouw factuurgegevens
Organisatie
Afdeling
T.a.v.
Adresregel 1
Adresregel 2
Land
PO-nummer
E-mailadres

Stap 5:
Controleren

Als alle gegevens kloppen kan je op Afronden klikken om je inschrijving te bevestigen en een eventuele betaling te doen.
Pas dan is jouw registratie afgerond en ontvang je jouw inschrijvingbevestiging per e-mail. 

Extra e-mailadres voor bevestiging inschrijving

De bevestiging zal verstuurd worden naar . Wil je de inschrijvingbevestiging ook op een ander e-mailadres ontvangen?

Bijzonderheden
Akkoord
Jouw badge(s) - controleer je gegevens

Bevestiging opnieuw versturen

Vul onderstaande velden in, indien de gegevens voorkomen in het systeem wordt jouw inschrijfbevestiging opnieuw verzonden.

Terug naar boven