Make the match: welk hospitality concept past bij jouw gebruiker of gast?

3 min

 

Make the match: welk hospitality concept past bij jouw gebruiker of gast?

Dat een goed hospitality concept belangrijk is, spreekt voor zich. Maar hoe zet je een goed hospitality concept op? In dit artikel vertellen Anna Casemier en Marielle Hintzen van CONTRAST er alles over.

Hospitality gaat over eten & drinken, ontvangst, beveiliging, schoonmaak, kortom alles wat vanuit de menselijke kant bijdraagt aan een optimale ervaring. Omdat geen mens gelijk is, vraagt dit om differentiatie. Want welk menstype matcht met welke services? En hoe werkt je dit uit in de dagelijkse praktijk?

Anna Casemier, managing partner bij CONTRAST: "Mijn ervaring is dat inzicht in het menstype van jouw gebouwgebruiker of gast enorm helpt om een optimaal hospitality concept te ontwikkelen. Bij CONTRAST gebruiken we zogenoemde unieke soft service profielen om grip te krijgen op de drijfveren van de gebouwgebruikers of gasten. Deze profielen zijn gebaseerd op het wetenschappelijke leefstijlmodel BSR. In dit model zijn leefstijlen op basis van psychografische en sociologische segmentatie vertaald naar vier menstypen. Bewust zijn demografische factoren zoals opleiding, inkomen en gezinssamenstelling buiten beschouwing gelaten. Het blijkt dat deze factoren weinig zeggen over de behoefte aan dienstverlening." 

Make the match: welk hospitality concept past bij jouw gebruiker of gast?

Kernwaarden in leefstijlmodel BSR

Vrijheid, Harmonie, Controle of Zekerheid

Marielle Hintzen, hospitality consultant bij CONTRAST, licht de profielen toe. "De profielen refereren aan vier menstypen. Het type Vrijheid heeft behoefte aan verrassende, rebelse dienstverlening, met nadruk op het individu. Het type Harmonie waardeert juist de verbinding tussen gebouwgebruikers en vindt inclusiviteit een belangrijk thema. Het type Controle houdt niet van verrassingen en wordt blij van vaste gezichten en degelijke bewijsvoering. En dan tot slot het type Zekerheid: die staat niet vooraan bij veranderingen en opteert voor tradities en routine. Als je eenmaal weet op welke profiel jij je gaat richten, kun je heel gericht de meest optimale services inzetten."

Make the match: welk hospitality concept past bij jouw gebruiker of gast?

Marielle Hintzen, WorkPlace Xperience ‘24

#hoedan

In de praktijk is de eerste stap het bepalen van de kaders, zoals de omgeving waarin het gebouw staat, de eisen waaraan het gebouw moet voldoen en de propositie en waarden van de organisatie. Het bepalen van het soft service profiel is de tweede stap: welk profiel komt het meest dicht bij de gebouwgebruikers of gasten? Op basis van dit profiel wordt de visie op hospitality ontwikkeld en vervolgens het design uitgewerkt. Een volgende stap is het ontwikkelen van persona’s die passen binnen het gekozen profiel. De persona’s helpen om het soft service profiel te concretiseren. Per profiel is bijvoorbeeld bekend welk bedrijfshoreca-concept de voorkeur heeft, hoe vaak er gebruik van wordt gemaakt en wat de gemiddelde besteding is. Maar ook hoe wordt gereageerd op innovaties en verduurzaming.

Actuele data 

Anna Casemier: "Wij maken gebruik van de data in het BSR portal. Deze data laat zien welke soft service profielen dominant zijn in het postcodegebied waar de gebouwgebruikers of medewerkers van een organisatie wonen en welk consumentengedrag daarbij hoort. Zo bepalen we welk profiel bij een gebouw of een organisatie hoort. Natuurlijk komt het voor dat twee profielen dominant zijn. Dan passen we daar de soft services op aan, want je wilt dat iedereen zich thuis voelt in het gebouw en het concept inclusief is. Goed om te weten: als het gaat om een gebouw waarvan de gebruikers nog niet bekend zijn - bijvoorbeeld bij nieuwbouw of renovatie - dan bepalen we het softe service profiel op basis van het beoogde huurdersprofiel en de propositie van het gebouw."  

Make the match: welk hospitality concept past bij jouw gebruiker of gast?

Anna Casemier op main stage tijdens WorkPlace Xperience ’24    

Best practices

Bij Landmark Arnhem staat het profiel Harmonie centraal, met focus op welbevinden, werkplezier en elkaar ontmoeten. Het profiel vertaalt zich in een ruime Piazza bij binnenkomst, het kloppend hart van het gebouw. De algemene ruimten zijn een verlengstuk van de eigen werkplek met als doel elkaar te ontmoeten. In dat kader worden community management en een service app ingezet voor verbinding, sociale activiteiten en kennisdeling.

Make the match: welk hospitality concept past bij jouw gebruiker of gast?Make the match: welk hospitality concept past bij jouw gebruiker of gast?

Piazza en Restaurant Landmark Arnhem

Capital C is de creatieve hub van Amsterdam, gevestigd in de oude Diamantbeurs. Het pand ademt van top tot teen creativiteit en humor, passend bij het avontuurlijke profiel Vrijheid van de gebruikers. Niet één ruimte is hetzelfde. Bij de eigenzinnigheid hoort vanzelfsprekend een eigen horecaexploitatie: Capital Kitchen. Maarten Spruyt, kunstenaar en stijlicoon, kreeg de vrije hand voor het interieur en creëerde het baanbrekende ontwerp voor deze unieke plek voor ontmoeten, vergaderen en evenementen

Make the match: welk hospitality concept past bij jouw gebruiker of gast?Make the match: welk hospitality concept past bij jouw gebruiker of gast?

Capital C

Bij het Rijkskantoor Fellenoord Eindhoven is het profiel Zekerheid dominant, met een tikkeltje Controle. Op basis van dit profiel is duidelijk geworden dat er onder gemiddeld gebruik wordt gemaakt van de bedrijfshoreca en dat het lunchassortiment herkenbaar en vriendelijk geprijsd moet zijn. De gebouwgebruikers combineren vaak hun betaalde consumptie met wat zij van huis meebrengen. Het zitgebied is overzichtelijk en heeft voldoende privacy. Ook dit sluit aan op het soft service profiel

Make the match: welk hospitality concept past bij jouw gebruiker of gast?Make the match: welk hospitality concept past bij jouw gebruiker of gast?

Rijkskantoor Fellenoord Eindhoven. Foto: Evabloem

Tot slot

CONTRAST is trots op de goede voorbeelden waarbij het hospitality concept is uitgewerkt aan de hand van serviceprofielen. Marielle Hintzen: ‘Door dicht bij de gebruiker of gast te blijven, creëer je omgeving die past bij wat mensen raakt en in beweging zet. Dat is precies wat we willen.’

Delen:

Meer nieuws

Zens breidt ecosysteem uit om slimmere werkplekken te creëren

Zens breidt ecosysteem uit om slimmere werkplekken te creëren

donderdag 30 januari

Zens, marktleider in draadloze oplaadoplossingen, kondigt nieuwe samenwerkingen aan met Joan en Spacewell, twee bedrijven ...

Lees meer

De toekomst van werkplekken

De toekomst van werkplekken

donderdag 30 januari

Alvero en Ditt werkten samen aan de kantooromgeving van HOFF Offices. Gevestigd op de Amsterdamse Zuidas, biedt HOFF een ...

Lees meer

Smart WorkPlace start 2025 met een nieuwe look

Smart WorkPlace start 2025 met een nieuwe look

donderdag 30 januari

Een nieuw jaar, een nieuwe look! Ontvang het nieuws over de circulaire en gezonde werkplek zoals je gewend bent, maar vanaf ...

Lees meer

Maak een hybride werkrooster dat werkt voor je team

Maak een hybride werkrooster dat werkt voor je team

woensdag 29 januari

Het traditionele kantoorwerkmodel heeft plaatsgemaakt voor een meer flexibele aanpak. Terwijl organisaties soms worstelen ...

Lees meer

i3-Technologies en CTOUCH lanceren i3CONNECT in 2025

i3-Technologies en CTOUCH lanceren i3CONNECT in 2025

woensdag 29 januari

Dit nieuwe merk, ontstaan uit de fusie van de twee toonaangevende innovators op het gebied van interactieve technologie, ...

Lees meer

ISS Facility Services zet de stap naar de hoogste PSO-trede

ISS Facility Services zet de stap naar de hoogste PSO-trede

dinsdag 28 januari

ISS Facility Services, wereldleider in workplace experience en facility management, heeft opnieuw de hoogste trede op de ...

Lees meer

De onderschatte waarde van vergaderingen

De onderschatte waarde van vergaderingen

dinsdag 28 januari

Vergaderingen zijn veel meer dan momenten van overleg: ze vormen een spiegel van de cultuur binnen jouw organisatie. In ...

Lees meer

Opinie: Trump zet thuiswerken terug in de tijd

Opinie: Trump zet thuiswerken terug in de tijd

maandag 27 januari

Wat gaat de aanstelling van Donald Trump als nieuwe president van Amerika betekenen voor de werkomgeving? In dit opiniestuk ...

Lees meer

“Hybride werken draagt bij aan People, Planet, Profit”

“Hybride werken draagt bij aan People, Planet, Profit”

vrijdag 24 januari

Nieuw jaar, nieuwe kansen. Tijd om bij de SWP Stand-Up bij IWG in Rotterdam de klokken gelijk te zetten en kennis te delen ...

Lees meer

Op bezoek bij SWP: Een gezamenlijke missie naar een duurzame en gezonde werkomgeving

Op bezoek bij SWP: Een gezamenlijke missie naar een duurzame ...

donderdag 23 januari

Robin Paul van Eck, Marketing Director bij Alvero, werkte mee aan het kantoor van Smart WorkPlace, een goede reden voor ...

Lees meer

CBRE sluit zich aan als nieuwe partner Smart WorkPlace

CBRE sluit zich aan als nieuwe partner Smart WorkPlace

donderdag 23 januari

CBRE Global Workplace Solutions (GWS) is actief op elk gebied van commercieel vastgoed en bij uitstek een bron van kennis ...

Lees meer

Transformeer Werkplekken: Spacewell werkt samen met Zens

Transformeer Werkplekken: Spacewell werkt samen met Zens

donderdag 23 januari

SWP-Partners Spacewell en Zens gaan de samenwerking aan om werkplekken slimmer en gebruiksvriendelijker te maken.

Lees meer

Flexwerken: hoe optimaliseer je bureauruimte op kantoor?

Flexwerken: hoe optimaliseer je bureauruimte op kantoor?

woensdag 22 januari

Steeds meer moderne kantoren kiezen voor flexwerkplekken. Daarmee is het optimaliseren van bureauruimte belangrijker geworden, ...

Lees meer

Een goed onderbouwde 'worktech' strategie met Bram Aarntzen

Een goed onderbouwde 'worktech' strategie met Bram Aarntzen

woensdag 22 januari

Na 15 jaar in de branche zet Bram Aarntzen de stap naar zelfstandig ondernemerschap. Aarntzen is al jaren SWP-Expert geweest ...

Lees meer

GRIP Facility nieuwe partner Smart WorkPlace

GRIP Facility nieuwe partner Smart WorkPlace

dinsdag 21 januari

GRIP Facility begon in 2016 met de ambitie om het beheer van facilitaire contracten te revolutioneren. Als nieuwe partner ...

Lees meer

Jessie Bekkers-van Rooij nieuw directielid HEVO

Jessie Bekkers-van Rooij nieuw directielid HEVO

dinsdag 21 januari

Jessie Bekkers-van Rooij, treedt per 14 februari 2025 toe tot het directieteam van HEVO, met een bijzondere focus op zorgvastgoed ...

Lees meer

Upcycle Kitchen van start op Horecava 2025

Upcycle Kitchen van start op Horecava 2025

maandag 20 januari

Initiatiefnemers en grootkeukenleveranciers hebben afgelopen week op Horecava 2025 in Amsterdam RAI de Code of Conduct ondertekend ...

Lees meer

ISS versterkt positie als een van de best beoordeelde werkgevers

ISS versterkt positie als een van de best beoordeelde werkgevers

maandag 20 januari

ISS Facility Services is voor het vierde opeenvolgende jaar gecertificeerd als Top Employer in Nederland. ISS verbeterde ...

Lees meer

Oplossingen voor compliance in gebouwonderhoud

Oplossingen voor compliance in gebouwonderhoud

vrijdag 17 januari

Voldoen aan wet- en regelgeving kan als gebouweigenaar of beheerder een complexe uitdaging zijn. In een webinar ontdek je ...

Lees meer

ISS WorkPlace Manager en Talent of the Year

ISS WorkPlace Manager en Talent of the Year

vrijdag 17 januari

Op 15 en 16 april 2025 is het weer tijd voor de WorkPlace Xperience. Dat betekent een nieuwe ISS Manager en Talent of the ...

Lees meer

Terug naar boven